Sam Oomen krijgt kansen: “In Luik zal ik een beschermde rol krijgen”

zaterdag 5 januari 2019 om 13:56

Sam Oomen gaat in 2019 de rol van kopman op zich nemen in de Ardennenklassiekers. De jonge klimmer van Team Sunweb vertelt dat voor de camera van WielerFlits. Die rol deelt hij met Michael Matthews, die afgelopen jaar in enkele heuvelklassiekers van voren meedeed. “Van de Brabantse Pijl tot en met Luik hoop ik goed te zijn”, zegt Oomen.


“In voorbereiding op het voorjaar rijd ik in het Baskenland. Dat zijn wedstrijden waar ik wel mijn aandacht op gevestigd heb”, zegt hij over zijn verdere programma. Na de klassiekers gaat Oomen zich richten op de Tour de France, waar hij kopman Tom Dumoulin moet ondersteunen. “Daar wil ik in de best mogelijke vorm aan de start verschijnen.”

Alleen de Tour: “Zou het zelf ook zo hebben gepland”
Dat Oomen één grote ronde rijdt, is niet zijn eigen keuze. “Maar als het mijn eigen beslissing zou zijn, dan zou ik het ook zo hebben gepland”, geeft de Brabander toe. “Twee grote rondes in een jaar is misschien iets te optimistisch. Misschien zou ik het wel kunnen, dat weet ik eigenlijk niet, maar het is iets moois voor het jaar erna om te experimenteren. Ik denk dat de Tour al veeleisend genoeg gaat zijn.”

Ook het kopmanschap in een grote ronde laat Oomen nog aan zich voorbij gaan, ondanks dat hij vorig jaar als knecht negende werd in de Giro d’Italia. “Om het kopmanschap af te dwingen in een grote ronde mag je nog wel het een en ander laten zien”, is Oomen van mening.


Lees hier de voorlopige selecties van Team Sunweb voor de Tour en Giro


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

13 Reacties

Dolledriesoldebroek 5 januari 2019 om 14:08

“Om het kopmanschap in een grote ronde af te dwingen, mag je nog wel het een en ander laten zien”

Ai… een steekje naar wilco

ghostwriter 5 januari 2019 om 16:49

Wat een onzin, Kelderman heeft dat één en ander al laten zien (door 4e te worden in de Vuelta) en Oomen heeft het dus gewoon over zichzelf.

Thijs E 5 januari 2019 om 14:29

Relaxed, realistisch, weloverwogen, gewoon zichzelf voor een camera. En een mooi programma, zou gaaf zijn als hij een podium in Luik pakt.

kelderfan 5 januari 2019 om 14:33

Lijkt mij prima om dat jonge talent een stap te laten zetten. Maar hij is toch meer op z’n plek in de Pays Vasco en de Giro

FritsvanHoefelen 5 januari 2019 om 15:01

Verstandige woorden weer.

Jans Koerts 5 januari 2019 om 15:03

Ik hoop van harte dat deze sympathieke renner dat laatste stukje progressie nog gaat maken om inderdaad een rol te spelen in de laatste meters in Ans!! Samen met Matthews is het overigens wel een heel sterke tandem.

LucasR 5 januari 2019 om 15:36

Ik hoop dit jaar wel in Luik, anders zou ‘ie na Saint-Nicolas ergens verkeerd zijn gereden. ;-)

Romāns Vainšteins 5 januari 2019 om 17:13

Misschien zijn we wel iets te vaak op zoek naar ‘dat laatet stukje progressie’ en is dit het gewoon. Een uitstekende hulp bergop en in klimklassiekers voor echte kopmannen.

stoempen op de pedalen 5 januari 2019 om 17:18

Maar dat zijn vaak geen renners die op hun 23e in hun eerste(uitgereden) grote ronde 9e worden, of wel vainsteins? Daaruit zou je kunnen voortborduren dat er meer in het vat zit, maar je weet het nooit.

wielrenner 5 januari 2019 om 16:41

Hij gaat Dumoulin ondersteunen in… de Tour de France? Ik heb kennelijk iets gemist, hij rijdt toch de Giro?

stoempen op de pedalen 5 januari 2019 om 17:19

Turbotom rijdt de tour en giro, sam de tour

assen 5 januari 2019 om 18:08

Verstand druipt er vanaf.

Jacco van Stierop 5 januari 2019 om 22:12

Ik gun hem het beste maar het maakt me eerlijk gezegd niet zo veel uit òf en tot wat hij door zal groeien. Leuke en slimme vent die je het gevoel geeft dat dat hele wielrennen slechts bijzaak is en juist daardoor een prachtige metafoor des levens. Een aanwinst ongeacht zijn prestaties.