Dit zijn de voorlopige selecties van Team Sunweb voor de Giro en de Tour

Door , vrijdag 4 januari 2019 om 07:00

foto: Cor Vos

Team Sunweb gaat in de Giro d’Italia en de Tour de France vol voor het algemeen klassement met Tom Dumoulin. Alleen Wilco Kelderman zal de kopman in beide rondes bijstaan. WielerFlits achterhaalde tijdens de ploegpresentatie de voorlopige selecties voor deze twee hoofddoelen van de Duitse formatie.


In de Giro maken de Belgen Jan Bakelants en Louis Vervaeke deel uit van de ploeg rond Dumoulin, evenals Chad Haga. De Amerikaan was onderdeel van het team waarmee Dumoulin in 2017 La Corsa Rosa wist te winnen. Chris Hamilton en nieuwkomer Robert Power zorgen voor de Australische inbreng. Martijn Tusveld maakt het achttal compleet.

De basis van de Tourselectie was al bekend, met Kelderman en Sam Oomen dicht rond Dumoulin. Nicolas Roche is de ervaren klimmer die de kopman moet ondersteunen. De deelname van Michael Matthews en Søren Kragh Andersen lag ook al in de lijn der verwachting. Nikias Arndt en Lennard Kämna zijn de Duitse renners in de Tour de France-ploeg van Team Sunweb.

In de Vuelta a España zet de formatie in op de talenten. Max Walscheid wordt in de Spaanse ronde uitgespeeld als kopman voor de sprints.

flag-it Giro d’Italia-selectie 2019
flag-be Jan Bakelants
flag-nl Tom Dumoulin
flag-us Chad Haga
flag-au Chris Hamilton
flag-nl Wilco Kelderman
flag-au Robert Power
flag-nl Martijn Tusveld
flag-be Louis Vervaeke

flag-fr Tour de France-selectie 2019
flag-de Nikias Arndt
flag-nl Tom Dumoulin
flag-de Lennard Kämna
flag-nl Wilco Kelderman
flag-dk Søren Kragh Andersen
flag-au Michael Matthews
flag-nl Sam Oomen
flag-ie Nicolas Roche

Dit zijn de voorlopige selecties van Team Sunweb voor de Giro d’Italia en de Tour de France. Blessures of vormdippen daargelaten, zullen deze renners waarschijnlijk het mooie weer maken in de eerste twee grote rondes van het jaar.


Dit artikel delen:

34 Reacties

KimJungPoels 4 januari 2019 om 07:29

Kamna wel een erg vreemde naam voor een Tourselectie, heeft echt heel weinig laten zien sinds zijn overstap naar de profs. Maar goed de alternatieven zijn niet veel beter of ook nog veel te jeugdig.

Maar Goed, in te vullen op basis van vormpeil had me hier een logischere optie geleken. ;)

Javier 4 januari 2019 om 07:40

Prima selectie voor de Giro zo! Het is te hopen dat Kelderman niet uitvalt, anders is er opnieuw een probleem.

In de Tour zullen ze wel alles op Dumoulin en Matthews zetten, waarna snel geconcludeerd zal worden dat Dumoulin niet mee kan doen in de top omdat hij de Giro al heeft gedaan.

yo-eddy 4 januari 2019 om 09:24

… inderdaad, waarschijnlijk rijdt hij net zo’n beroerde tour als vorig jaar?

Geit in mijn Kelderman 4 januari 2019 om 09:47

Wat is er dan precies prima aan de selectie voor de Giro als hij in de Tour volgens jou al uitgepierd is? Dan zit je in de Tour met een veel sterkere ploeg die om een kopman heen fietst die al uitgeput is.

Vervaeke die al anderhalf jaar voor geen pepernoot trapt? Hamilton die niet het gewenste niveau is. Haga is een goede helper maar is ook echt wel weg als het hooggebergte eraan komt. Bakelants die net een verloren seizoen erop heeft zitten, Power die alles moet nog moet bewijzen. Ik vind het niet zo denderend allemaal en snap deze selectie totaal niet als je beweert dat dit je hoofddoel is als team. Een renner als Dumoulin verdient veel beter, zeker gezien het moordende concurrentieveld dat er straks staat in de Giro.

Groningen 4 januari 2019 om 07:55

Prima selecties. Had ze graag op volle oorlogssterkte, dus met Oomen en SKA, in de Giro gezien, maar ook begrijpelijk dat ze ook met een sterke selectie naar de Tour willen

Johnny7 4 januari 2019 om 09:07

Prima selecties lees ik? Wat een opmerkingen zeg! Ik heb nog nooit een klassementsrenner als Dumoulin met zo’n slechte ondersteuning gezien in een grote ronde. Roche is gehaald voor DUMOULIN maar gaat niet mee naar zijn hoofddoel… hoe krijg je dat nou voor elkaar? En dan hebben ze Power en Vervaeke die allebei nog geen drempel over kunnen.

Maar ik kan geen medelijden hebben met Dumoulin, hij pikt dit al jaren en blijft braaf zijn contract verlengen. Tja dan vraag je er ook om.

yo-eddy 4 januari 2019 om 09:23

Ja, de resultaten waren de afgelopen 2 jaar dan ook om te huilen in de grote rondes …………

VerstandOpNul 4 januari 2019 om 09:36

De vraag is of de resultaten van de afgelopen 2 jaar dankzij of ondanks zijn ploeg zijn.. Ik neig naar het laatste.

Geit in mijn Kelderman 4 januari 2019 om 09:41

@yo-eddy. Ja, en die prestaties in de grote ronde zijn al een paar keer om zeep geholpen, of bijna om zeep geholpen door het gebrek aan een team (Vuelta 2015, Giro 2017 met het schijtincident, Giro 2018 heeft hij ook maar weinig gehad aan Oomen).

Max01 4 januari 2019 om 09:24

Tom maximaal voor de Giro en Sunweb zet alles op de Tour. Heel apart dit

Fast Freddy 4 januari 2019 om 09:39

Inderdaad, ik begrijp hier werkelijk geen zak van. De ploeg haalt Tom over om de Giro te rijden en heeft hem vervolgens de B-ploeg mee. De kans dat Kelderman op zijn kokosnoot gaat is pakweg 50%. Vervolgens zit Dumoulin bergop alleen. Dit maal zonder een Geschke of Ten Dam.

Krul 4 januari 2019 om 11:22

Dat ze renners nog enigzins spreiden snap ik, maar het is nu dat elke top renner van Sunweb wel in de tour start. Roche was gehaald als meesterknecht. Hoezo start die niet in de Giro? Is dit een afleidings manouvre zodat iedereen denkt dat Tom voor de Giro gaat, maar dat hij uiteindelijk toch vol voor de Tour gaat (ook al zit er nu nog een week minder tussen de Giro/Tour om te herstellen)?

Geit in mijn Kelderman 4 januari 2019 om 09:39

Ik vind het toch weer vreemde keuzes. Tom zegt vol voor de Giro te gaan maar het team in de Giro is een stuk minder dan in de Tour. Roche, Oomen en Kelderman mee naar de Tour, plus vrijwel alle hardrijders voor de TTT, dan heb je de Tour echt wel als hoofddoel.

Ik vermoed dat ze bij Sunweb toch meer op de Tour inzetten dan dat ze beweren.

Amsterdam2028 4 januari 2019 om 09:41

Onthutsend inderdaad, in de lijn met bovenstaande reacties..

assen 4 januari 2019 om 10:01

Er worden hier in de posts grote woorden gebruikt.

Als je de Giro echt wil winnen, en die kans is groot, dan zou ik zelf ook kiezen voor een sterker team in de Giro. Maar om het onthutsend te noemen…

Wat we de laatste jaren vaker zien in de tour is dat een team dat daar met alle kopmannen start er van de koude kermis thuiskomt. Denk aan Belkin, Movistar… En nu zal Sunweb starten met twee onfrisse kopmannen en een frisse jonge gast – hopelijk pakt dat niet verkeerd uit…

tendam 4 januari 2019 om 10:12

Wat we het laatste jaar ook zien is dat Sky en TLJ allebei met twee man in de top-5 van de Tour komen… het is maar wat je als referentie neemt.

Ik denk dat het ‘probleem’ is dat de duidelijke keuze voor de Giro niet blijkt uit de selectie, die voor de Tour overduidelijk veel sterker is. Dat mag natuurlijk, de Tour is veel groter en belangrijker dan de Giro, maar beweer als ploeg dan niet het tegendeel.

Geit in mijn Kelderman 4 januari 2019 om 10:15

Maar het probleem wat jij beschrijft is totaal niet aan de orde bij Sunweb. Dumoulin is de enige kopman, dat is logisch, maar als hij zelf beweert een aanzienlijk grotere kans heeft om de Giro te winnen dan de Tour (waar ik het wel mee eens ben), moet je daarop je manschappen selecteren. Als dit daadwerkelijk de selecties zijn, dan gebeurt dat niet. Het is gewoon mager wat er in de Giro aan de start staat.

horsm 4 januari 2019 om 11:24

@tendam, idd mal dat de Tourselectie duidelijk sterker is. Roche was toch zelfs speciaal gehaald om Dumoulin meer ondersteuning de bieden in een grote ronde?

Al met al krijg ik het gevoel dat Dumoulin uiteindelijk toch gewoon voor de Tour gaat en dat hij de Giro rijdt in voorbereiding.

FDJ 4 januari 2019 om 11:14

Waar is de tijd gebleven dat je je in een selectie moest rijden en niet oo de 4e dag van het jaar al weet wat je gaat rijden. Kan nog zoveel gebeuren. Vormdip, valpartij, ziektes enz.

Het slaat wel een beetje door bij al die ploegen.

T80JZ 4 januari 2019 om 11:26

Toen Dumoulin nog alles op de Tour zou zetten, was het de bedoeling om met de allersterkste ploeg naar de Tour te gaan dus met Oomen en Roche. Nu Dumoulin voor de Giro kiest wordt daar dus van afgeweken. En dan zegt Spekenbrink: “Alleen sportieve redenen speelden rol bij Dumoulins keuze voor de Giro.” Dat geldt dus niet voor de rest van de ploeg. Oomen en Roche gaan om commerciële redenen naar de Tour en dus heeft Dumoulin weer een zwakke ploeg in de Giro tot zijn beschikking. Alles hangt er dus van af of Kelderman overeind blijft.

vlek 4 januari 2019 om 11:28

Dumoulin heeft voor de Giro gekozen omdat die makkelijker te winnen is en daar heb je dan ook een minder sterke ploeg voor nodig. Deze selecties zijn wat dat betreft volledig in lijn met de gemaakte keuze.

Ik vind de Giro ploeg ook behoorlijk sterk, zeker voor de bergritten. Een kopman gaat met deze mannen niet vroeg geïsoleerd raken.

Enige zwakke plek is misschien dat ze nagenoeg alleen maar klimmerstypes mee hebben genomen, waardoor het bij het beschermen van Dumoulin in de vlakke finales vooral op Haga en Tusveld aan lijkt te komen, terwijl dat eerder renners zijn voor knecht werk tijdens de rest van de dag. Gelukkig is Dumoulin een kopman die zichzelf daarin wel kan redden, maar een goede specialist mee had mij beter geleken.

girardengo 4 januari 2019 om 11:36

De vraag is voor mij: hoe verklaar je het krachtverschil tussen Giro- en Tourploeg? Ik zou zeggen, uit het belang dat de ploeg aan beide rondes hecht. Kennelijk staat de Tour op de eerste plaats voor Sunweb.

Volgende vraag: hoe is dit te rijmen met de doelstellingen van de kopman van de ploeg? Mogelijke antwoorden 1. Het is misleiding van de concurrentie. Ook voor Dumoulin staat de Tour op de eerste plaats. 2. De ploegleiding laat Dumoulin zijn gang gaan met zijn Giro-ambitie, maar honoreert dit niet met een zo sterk mogelijk ploeg. Dat lijkt me niet erg verstandig.

assen 4 januari 2019 om 12:55

+1
Ik ga voor 2, en denk toch dat het in overleg met Tom is gebeurd.
Ik denk dat het niet goed mogelijk is de eerste ronde in voorbereiding voor de tweede te rijden. Zoals Froome het deed vorig jaar – ook hij rijd op het eind van de Giro harder dan in de Tour.

Taliesin 5 januari 2019 om 16:49

Eens met girardengo. Ik zou zelf me niet druk maken over waar Roche rijdt maar wel Oomen met name meenemen naar de Giro en dan daarna eventueel ook nog Tour. Gewoon om mijn beste mensen in het hoofddoel te laten starten. Ik heb een hoge pet op van de mogelijkheden van Kelderman maar je bent nu in de Giro 1 valpartij verwijderd van weinig echte steun als het wat zwaarder wordt, terwijl deze Giro extreem sterk bezet is met toppers. Dat zou mijn punt van zorg zijn.

James Highsand 4 januari 2019 om 12:31

Ik vermoed dat commerciële belangen hier ook een rol spelen. De sponsor wil zijn naam liever in de Tour dan in de Giro zien.

Arema Pro Cycling Team 4 januari 2019 om 14:37

Haha..allemaal commentaar van mensen die waarschijnlijk zelf nog geen drempel over komen.

girardengo 4 januari 2019 om 15:07

Met dit vreemde argument – overigens, hoe weet je dat nu? – vestig je wel de aandacht op je eigen argumentatiemethode.

vluggejapie 4 januari 2019 om 15:08

Haha iemand die onbedoeld commentaar heeft op zichzelf.

xistnc 4 januari 2019 om 14:53
Quote van Arema:
Weer een hoop Sunweb bashers..uit het Jumbo kamp?

.

Quote van Arema:
Haha..allemaal commentaar van mensen die waarschijnlijk zelf nog geen drempel over komen.

.
Ik lees beargumenteerde kritieken en onderbouwde weerleggingen. Maar jij doet liever niet mee aan de inhoudelijke discussie?

Wim van Brink 4 januari 2019 om 14:56

Als er iemand in zijn reactie schrijft “Waarschijnlijk rijdt hij net zo’n beroerde Tour als vorig jaar” dan zakt mij de broek af. Tweede worden een beroerde prestatie?
In aanloop naar de Giro en Tour kan zoveel onverwachts gebeuren dat alle prognoses en beschouwingen de prullenbak in kunnen. Eerst maar eens kijken wat het voorseizoen brengt.

Titaantje 4 januari 2019 om 16:38

Ik snap de selecties deels wel: de Giro heeft geen TTT, de Tour wel, dus de sterke hardrijders worden meer voorgeselecteerd richting de Tour om die TTT optimaal door te komen.

Daarnaast plannen ploegen meestal niet op uitvallers (anders zou je Richie Porte ook nooit meer opstellen), dus met Kelderman is er een knecht die top 10 kan rijden in de ronde. Ik denk zelf dat Power ook nog best wel eens een goede stap kan maken komend seizoen. Hamilton en Haga hebben Tom al vaker bijgestaan. En Bakelants lijkt me best een prima knecht, het is niet dat Sunweb zo enorm veel betere opties heeft.

De enige wissel die ik werkelijk zou voorstaan is Roche in de Giro, wellicht wisselen met een Haga of laten dubbelen, maar ik snap dat ze zijn ervaring best kunnen gebruiken in de Tour en volgens mij is Roche in de Giro zelden goed door pollenallergie, of mss houdt zijn lichaam gewoon niet van mei.

Van de renners uit de poll mis ik er geen 1, tenzij Hirschi ineens de stenen uit de straat blijkt te rijden.

Tpinotfan 4 januari 2019 om 17:01

Tja, het is gewoon niet zo’n enorme weelde bij Sunweb qua knechten op het eerste gezicht. Las laatst nog in de volkskrant dat hun budget 25 miljoen euro is en het gemiddelde worldtour budget 19 miljoen. Dan moet er toch wel een wat sterker team kunnen staan?

Aan de andere kant, stel dat Kelderman niet valt en in topvorm giro en tour rijdt en dat Oomen de ontwikkeling die hij maakt doortrekt, dan heeft Dumoulin eigenlijk niks te klagen.

Toch zou de ploeg sterkere renners moeten kunnen halen van het huidige budget. Wie zijn nou echt de grootverdieners hier? Matthews en Dumoulin zullen wel flink betaald krijgen en die verdienen dat ook. Kelderman zal ook nog wel een goed belegde boterham krijgen, maar daarna droogt het eigenlijk al heel snel op met renners die een enorm salaris zouden moeten verdienen toch?

FritsvanHoefelen 4 januari 2019 om 17:09

Denk dat Soren ook wel in de hogere klasse zit. Die had ik graag bij Tom’s Giro gezien, maar dat zou ten koste van zijn voorjaar gegaan zijn.

arjando.ooms 5 januari 2019 om 22:39

Die 25 miljoen is voor de mannen, vrouwen en opleidingsploeg samen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.