‘Sam Bennett wil via juridische weg naar Deceuninck-Quick-Step’

woensdag 28 augustus 2019 om 08:24
‘Sam Bennett wil via juridische weg naar Deceuninck-Quick-Step’

foto: Cor Vos

Voor welke ploeg koerst Sam Bennett in 2020: het is een vraag die de wielerwereld al een tijdje bezighoudt. De Ier wordt al langere tijd in verband gebracht met Deceuninck-Quick-Step, maar volgens het Britse Cyclingweekly heeft Bennett al zijn ja-woord gegeven aan zijn huidige werkgever BORA-hansgrohe. De gewilde sprinter hoopt nu via juridische weg een vertrek te forceren.

Als we Cyclingweekly mogen geloven, dan heeft Bennett in mei al een mondeling akkoord bereikt met het teammanagement van BORA-hansgrohe om zijn aflopende contract te verlengen tot en met 2020. De 28-jarige renner – dit jaar al goed voor twaalf overwinningen – zou zelfs een brief hebben ondertekend.

Het is echter wachten op de uitspraak van een arbitragepanel van de internationale wielerunie, aangezien Bennett graag onder de mondelinge overeenkomst wil uitkomen. Het arbitragepanel zal een uitspraak doen na het horen van Bennett, zijn manager Andrew McQuaid (de zoon van voormalig UCI-voorzitter Pat McQuaid, red.) en BORA-hansgrohe-teambaas Ralph Denk.

Ontevreden
Mocht de UCI Bennett gelijk geven in deze kwestie, dan zal hij volgens Cyclingweekly tekenen bij Deceuninck-Quick-Step, de ploeg van teammanager Patrick Lefevere. Bennett is bezig aan zijn zesde seizoen bij BORA-hansgrohe, maar de relatie tussen de sprinter en de Duitse ploeg vertoont steeds meer scheurtjes.

De Ier werd dit jaar – tot zijn eigen ontevredenheid – niet geselecteerd voor de Giro d’Italia, aangezien de formatie de voorkeur gaf aan zijn Duitse sprintcollega Pascal Ackermann. In de Tour de France koos BORA-hansgrohe dan weer voor een ploeg rondom Peter Sagan en klimmer Emanuel Buchmann. De partijen waren niet bereikbaar voor commentaar.

Dit artikel delen:

37 Reacties

Thoin 28 augustus 2019 om 08:28

Oh we gaan de voetbalweg uit, transfers forceren…
Dom natuurlijk van iets te ondertekenen, in mei wist hij toch al dat hij zowel de Giro als de Tour niet zou rijden.
Blijft een vreemd verhaal..

aardappeljager 28 augustus 2019 om 08:28

Die zag ik niet aankomen. Waarom zou hij bij Peter en Pascal (Duitser) in de ploeg blijven? Sagan rijdt altijd de tour denk ik en verder is een Duitser voor de sponsor natuurlijk erg interessant.

Roest 28 augustus 2019 om 08:34

Begrijpelijk dat je weg wilt uit een ploeg met Ackerman (Mijn inziens de sterkste sprinter momenteel) en sagan.

Maar waarom teken je dan in godsnaam bij?

josi 28 augustus 2019 om 08:37

Als hij ontevreden was dat hij niet voor de Giro werd geselecteerd, waarom heeft hij dan toch in mei een mondeling akkoord bereikt en een brief ondertekend? Wat is er sinds die tijd dan veranderd, vraag je je af. Behalve natuurlijk dat duidelijk is geworden dat Viviani bij DQS gaat vertrekken en Bennett daar dus eerste man zal kunnen worden met een hele deftige sprinttrein.

KimJungPoels 28 augustus 2019 om 08:40

Inderdaad onhandig om te tekenen van hem. Maar als Bora zijnde heb je er toch niks aan hem te houden? Deze gast zit in de bloei van zijn carrière, verdient het om ergens volledig eerste sprinter te zijn en is dat bij Bora niet. Laat hem dan gewoon lekker gaan.

A.M.M. Jonkers 28 augustus 2019 om 09:02

“Laat hem dan lekker gewoon gaan”…….Helaas zo werkt het niet in de sportwereld waar GELD heel belangrijk is!

jsprunk 28 augustus 2019 om 09:09

Omdat Ackermann niet alles kan rijden en Bennett overwinningen binnenhaalt?

KimJungPoels 28 augustus 2019 om 09:40

Snap ik, snap ik. Maar zo krijg je een ontevreden sprinter erbij die na een jaar toch weg is.

Bora en Bennett hebben veel voor elkaar betekent en zijn samen van marginaal pct niveau opgeklommen naar absolute wereldtop.

Vanwege de aanwezigheid van wereldtopper Sagan en Duitse topsprinter Ackermann kan Bennett niet meer de kansen krijgen die hij wel zou moeten krijgen. Ik zou het gewoon zo mooi vinden als men dan een keer zegt, oké bedankt voor bewezen diensten, we hebben het goed gehad. We kunnen je inderdaad niet meer alle kansen geven die bij je statuur passen dus we laten je gewoon gaan.

Maar inderdaad het wordt eens te meer duidelijk dat de (sport)wereld niet zo werkt. Al zal het ook hier wel met een sisser aflopen verwacht ik.

debarreman 28 augustus 2019 om 12:32

Zoals de modelscheiding tussen Dumoulin en Sunweb. Het kan dus wel.

joowii 28 augustus 2019 om 16:35

Een modelscheiding waar heel veel voor wordt betaald, dán kan het ja. Maar dan moet je dus blijkbaar wel eerst gaan dwarsliggen om het onderste uit de kan te halen.

Het is dubbel: ik vind dat renners net als werknemers vrij moeten zijn om weg te gaan wanneer ze dat willen. Aan de andere kant is dit natuurlijk op geen enkele manier vol te houden als je je als ploeg wilt verzekeren van een sterke selectie voor het komende seizoen. Lastige puzzel.

McMulenga 28 augustus 2019 om 09:05

Laten we hopen dat het mislukt. Bennett is al lastig te kloppen maar als hij naar Quickstep gaat wordt hij echt onverslaanbaar!

Johnny7 28 augustus 2019 om 09:06

Ja eigen schuld dit. Al lange tijd ontevreden maar wel bijtekenen?

Voorgeborchte 28 augustus 2019 om 09:21

Wedden dat Patje nu vindt dat een woord niet zoveel waard is itt toen met Evenepoel zijn verlenging?

theking 28 augustus 2019 om 09:30

Ik dacht dat Lefevre geen renners wil die niet vrij zijn?

Joachim Agostinho 28 augustus 2019 om 09:56

Lefevre wist daar al van:

“in Het Nieuwsblad rekende ploegbaas Patrick Lefevere van de Belgische formatie af met die geruchten. “Soms weet ik blijkbaar meer dan de journalisten. Bennett heeft al lang bijgetekend bij BORA-hansgrohe.”

https://www.wielerflits.nl/nieuws/patrick-lefevere-sam-bennett-heeft-allang-bijgetekend/

EddyB1958 28 augustus 2019 om 10:04

Volgens de titel is het een zekerheid dat hij naar Deceuninck wil, volgens de tekst wordt er verwacht dat hij bij Deceuninck wil rijden Het is of A of B.

Panache 28 augustus 2019 om 10:20

Asociale houding van Bennett. Rijdt hij een goed seizoen, dan wil hij een verbetering. Was hij lang geblesseerd geweest, dan had Bora zich gewoon aan de overeenkomst moeten houden uiteraard… Een overeenkomst is van twee kanten risico en profijt. Kom je met elkaar overeen (met vol verstand), dan moet je de consequenties dragen indien de werkgever zijn beloftes nakomt.

aardappeljager 28 augustus 2019 om 17:18

Ik heb ook een contract met mijn werkgever, maar kan daar toch aardig snel van af zijn. Zelfs zonder opgaaf van reden ben ik zeker in staat om voor het einde van het jaar werkloos te zijn. Waarom kan dat hier niet?

Panache 28 augustus 2019 om 19:40

Omdat jij een contract voor onbepaalde tijd hebt, voor bepaalde tijd werkt anders. Daarnaast is het de vraag of deze renner in loondienst is. Kortom: appels peren.

Romāns Vainšteins 28 augustus 2019 om 10:20

Lekker vervelend die transferhuilverhalen

Sosa en Trek, Degenkolb die Campenaerts plekje afpakt, Elissonde die de etalage uitgerukt wordt ten bate van de la Cruz. Misschien een rubriek 'Oss bijt Kuss' voor aanmaken of zo, heeft geen moer met dunne bandjes op de openbare weg te maken, we'll see you when you get there.

leegloper 28 augustus 2019 om 15:55

Behalve dan dat het dus wel veel uitmaakt, wie volgend jaar waar kan winnen.

kiryienka 28 augustus 2019 om 10:23

Als je puur en zwart/wit naar dit seizoen kijkt, is van de 3 sprinters, Sagan toch echt de zwakste schakel. Ik vind het uberhaupt knap, dat al die wat kleurloze renners van het kleine Bora-Argon 18, uit de schaduw van de grote Peter Sagan gegroeid zijn zoals Buchmann, Bennett en die gekke Oostenrijkers. Misschien (Bijna zeker) heeft dat ook te maken door de komst van Sagan.

Al met al een topploeg geworden en ik denk dat ze Sagan allang niet meer nodig hebben. (Natuurlijk wel voor al de publiciteit die hij met zich meebrengt)

Romāns Vainšteins 28 augustus 2019 om 10:36

Sagan is gewoon keihard de kopman op de keien en ook je beste renner voor de grote groepsaankomsten na lastig terrein in de tour. Het groot genootschap der lichtgrijze duitstaligen kan er bij lange na niet aan tippen.

Deel Koeper 28 augustus 2019 om 12:27

Sagan wordt gewoon weer wereldkampioen dit jaar.

kiryienka 28 augustus 2019 om 15:09

Haha altijd wonderlijk hoe mensen iets anders (willen) lezen dan wat ik eigenlijk schrijf.
Voor de mensen die sneller reageren als dat ze lezen, lees de eerste zin van mijn originele post nog maar een keer.
Ik heb niks tegen Sagan, ik vind het een prachtcoureur.
Sagan gaat wel gewoon naar de tour als sprinter en doet mee aan sprints daarvoor reken ik m mee als sprinter. Wat heeft Peter de Grote gewonnen dit jaar? 3 koersen!?! niet bijster veel toch? Helemaal tegenover zijn collegasprinters. Dat is het enige wat ik aan wilde geven.
@RV Voor alle miljoenen die hij verdient, kan je Pollit/Hallercombi halen voor je keitjes en je houdt nog een hoop over.
Zonder Sagan slaan ze geen modderfiguur meer, integendeel ze zijn zelfs een topploeg zonder hem.

Scott Sunderland 28 augustus 2019 om 11:06

Hij heeft zich wel ontwikkeld tot een van de beste sprinters, en misschien potentieel de beste de komende jaren qua uitslagen. Het zal een juridische zaak zijn die om geld draait. Misschien ook wat om principes en elkaar een beetje dwarsbomen.

Roest 28 augustus 2019 om 11:23

@kiryienka

Sagan moet je denk ik ook niet beoordelen als pure sprinter.

Scott Sunderland 28 augustus 2019 om 12:00

Mee eens. Sagan wint nog wel sprints maar hij is veel meer klassieke renner / aanvaller geworden die wel soms een sprint wint. En de ultieme groene trui renner

Bertvd 28 augustus 2019 om 11:36

De Dumoulin route

koos verrek 28 augustus 2019 om 11:55

Ik vind Bennett een grijze muis. Zeg me niks die man

Ivanoviclover 28 augustus 2019 om 11:58

Toch eerder Irish red, nee?

Joachim Agostinho 28 augustus 2019 om 13:04

Bennett, de man die eens over Koos Verrek zei: “nooit van gehoord”…

Jean Dumas 28 augustus 2019 om 12:56

Een rechter kan een mondelinge overeenkomst nooit honoreren, als Bennett laat zien dat hem is voorgespiegeld dat hij de Giro zou rijden.

Ward 28 augustus 2019 om 15:51

Als er echt een handtekening is, is er natuurlijk méér dan enkel een mondelinge overeenkomst…

Polleke 28 augustus 2019 om 14:53

Conclusie : Bennett is niet te vertrouwen….

leegloper 28 augustus 2019 om 15:58

Lefevere was vorig jaar duidelijk. Hij ging zich niet met Van Aert bezig houden, aangezien hij nog een contract had. Hij vindt dat contracten gerespecteerd moeten worden.

Volle gas 28 augustus 2019 om 19:58

Ik dacht dat Bennett net iets meer klasse had.

Is helemaal niet te vergelijken met Dumoulin; die tekende destijds een meerjarig contract en had dus de intentie om die uit te doen.

Bennett heeft m.i. gewoon in mei al z’n toekomst verzekerd, maar krijgt daar nu spijt van omdat er alsnog een beter voorstel passeert.
Plat opportunisme. Niet meer, niet minder.