Sam Bennett ontevreden: geen Giro d’Italia in 2019

dinsdag 11 december 2018 om 11:41
Sam Bennett ontevreden: geen Giro d’Italia in 2019

foto: LaPresse

BORA-hansgrohe neemt Sam Bennett komend seizoen niet mee naar de Ronde van Italië, tot grote ontevredenheid van de Ier. Bennett maakte eerder bekend zijn seizoen af te willen stemmen op de Giro, maar zijn Duitse werkgever laat hem thuis. “Wat heb ik verkeerd gedaan”, vraagt de sprinter zich hardop af in een interview met Cyclingnews.


In de Giro d’Italia van 2018 won Bennett drie ritten. Een terugkeer naar de laars zit er in 2019 niet in. BORA-hansgrohe wil hem namelijk opstellen in de Vuelta. “In mijn laatste twaalf sprints eindigde ik nooit buiten de top drie. Toen ik mijn laatste contract ondertekende, dacht ik zelfs dat de Tour de France een optie was, maar ik wist bijna zeker dat ik de Giro zou mogen doen. Het is een beetje gek dat het nu anders is.”

De Ier vervolgt: “Ik zal professioneel blijven, maar het is moeilijk omdat het me zoveel jaar gekost heeft om hier te komen. Ik heb het gevoel dat ik gestraft word. Ik verdien het namelijk om de Giro te rijden”, vindt de 28-jarige coureur. “Ik ben niet boos op het team, ik ben wel een beetje teleurgesteld. Ik dacht dat ik wat meer te zeggen had over waar ik naartoe zou gaan.”

“Als ik Duitser was, denk ik dat ik zou mogen sprinten in de Tour”
Bennett verwacht dat er ook in de Tour de France-selectie geen plek voor hem gaat zijn. Met de jonge Duitse sprinter Pascal Ackermann en de voormalig wereldkampioen Peter Sagan in de gelederen, wordt het een moeilijke klus. “Als ik een Duitser was, denk ik dat ik zou mogen sprinten in de Tour. Er is niets dat ik eraan kan doen.” Hiermee doelt de winnaar van de Rund um Köln op de sponsorbelangen van de Duitse hoofdsponsoren BORA en hansgrohe.

Ploegbaas Ralph Denk heeft in een later stadium gereageerd op de uitspraken van Bennett. “Wij geloven dat Bennett een getalenteerd en allround sprinter is. We geven hem de kans om veel te rijden in het voorjaar”, vertelt Denk, die Ackermann een kans wil geven in de grote rondes. “Dit is een beslissing van het team en het heeft niets te maken met sponsoren.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

krypton 11 december 2018 om 11:43

Echt een rare beslissing. Die is dus binnenkort weg daar.

ivo001 11 december 2018 om 11:53

Bennett heeft het eigenlijk ook wel verdiend, maar Ackerman heeft heeft zich ook bewezen en dan hebben ze nog Sagan.
Het loont gewoon niet om meer dan 1 topsprinter op te stellen per grote ronde.
Al zie ik niet in waarom ze Bennett niet de Giro zouden kunnen laten doen en Ackerman de Vuelta.

Mwielerfan 11 december 2018 om 17:45

Bennet heeft zich wel wat meer bewezen dan ackermann

achtpuntzes 11 december 2018 om 11:57

Pff.

Giro of Vuelta maakt elkaar toch ook niet zo veel uit, om daar nu zo moeilijk over te doen als nota bene derde sprinter van je ploeg dan ben je toch wel een beetje een jankerd.

Veloburto 11 december 2018 om 13:18

Ik vind Giro toch wel echt mooier dan de Vuelta qua aanzien

Marveloke 11 december 2018 om 16:20

De Giro is Amore Infiniti

Mwielerfan 11 december 2018 om 17:46

Iedereen vind giro meer of beter dus dat maakt zeker uit

Mark 11 december 2018 om 17:56

Voor een sprinter is de Giro 100x beter dan de Vuelta. In de Vuelta eindigt bijna iedere etappe bergop en heb heb je dus hooguit 2-3 kansen ipv 6-7. Daarnaast behoort de puntentrui niet tot de mogelijkheden, maar in de Giro wel.

KimJungPoels 11 december 2018 om 12:01

Bennett is natuurlijk veel te goed om zomaar even als derde sprinter weggezet te worden. Hoort gewoon bij de beste tien sprinters van de wereld.

Zijn onvrede is dus begrijpelijk, al denk ik zelf dat hij het ook wel aan voelde komen. Die gaat in 2020 gewoon ergens anders rijden. Ik denk zelf dat hij Cavendish wel eens kan gaan vervangen bij Dimension Data.

achtpuntzes 11 december 2018 om 12:11

Bennett heeft er twee betere voor zich dus is toch echt derde sprinter van zijn ploeg. Neemt niet weg dat hij inderdaad op plaats 10 staat qua beste sprinters in het UCI-klassement dit jaar.

Er zijn genoeg ploegen waar hij eerste sprinter zou zijn maar hij heeft zelf gekozen voor Bohra.

thijssss 11 december 2018 om 12:28

@achtpuntzes Ackermann is toch eigenlijk ook pas een halfjaar ineens zo goed, dan heeft Bennett wel al wat meer bewezen in zijn carrière. 3 ritzeges in de Giro is niet niks!

KimJungPoels 11 december 2018 om 12:30

Bennett & Ackermann lijken me allebei sprinters die niet ver van de absolute wereldtop af zitten en eigenlijk iedereen wel kunnen kloppen. Vind daar niet heel veel verschil tussen zitten eerlijk gezegd.

Mwielerfan 11 december 2018 om 17:49

Sagan wint niet even 3 vlakke sprints in de tour. Op resultaat in vlakke sprints is Bennet de beste van afgelopen jaar. Dat Sagan in klassiekers mee kan en in heuvels punten pakt voor groen is leuk maar maakt hem geen betere sprinter

Bikeage 11 december 2018 om 20:00

Sagan reed tegen de complete wereldtop, Bennett alleen tegen Viviani. Neemt niet weg dat ie wat mij betreft had mogen starten aangezien hij zo veel won vorig jaar.

ditisdavid 11 december 2018 om 12:04

Dit zag er echt niemand aankomen…

Jan Blokland 11 december 2018 om 12:58

Natuurlijk zie je dit aankomen. Als je Peter Sagan al hebt en je haalt daar Pascal Ackermann bij, dan weet je dat je de klos bent.
Resultaten in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst blijkt hier maar weer eens.
Na de prestaties van Bennett klopt dit natuurlijk niet. Zo ga je niet met je renners om.

Dolledriesoldebroek 11 december 2018 om 12:41

En dan heeft bora dit jaar ook nog jempy drucker aangetrokken voor ik denk de voorjaarswedstrijden!? Tijd voor hem te vertrekken na komend jaar, naast drucker hebben ze ook nog mccarthy, selig en baska voor de sprints in kleinere wedstrijden..

Wielervolger 11 december 2018 om 12:55

Bennett is niet constant genoeg. Hij kan enkele weken heel erg goed zijn om een aantal wedstrijden daarna bij de minste drempel als eerste te lossen. Hij hoort echt niet bij de beste 10 sprinters ter wereld.

Jean Dumas 11 december 2018 om 13:29

Mooie kansen voor hem in de Vuelta, maar te weinig voor topsprinters. Die moet sowieso de kans worden geboden meerdere keren te scoren. Bora heeft gewoon 1 sprinter teveel.

Domestique 11 december 2018 om 13:43

Wie zijn eigenlijk de 10 beste sprinters ter wereld?

Japsie 11 december 2018 om 14:09

Kittel, Viviani, Sagan, Greipel, Kristoff, Groenewegen, Gaviria, Demare, oke dan wordt het lasting, maar nog twee. Dan ga ik voor Bennett en Ackermann ;)

Sjeff Ke 11 december 2018 om 14:45

Colbrelli, Matthews en Ewan kunnen ook aardig aankomen.

aardappeljager 11 december 2018 om 15:53

Jakobsen

Dolledriesoldebroek 11 december 2018 om 16:09

Absoluut jakobsen daar al bij

Mwielerfan 11 december 2018 om 17:51

Ewan heeft echt al weer meer laten zien dan jakobsen

Romāns Vainšteins 11 december 2018 om 15:01

Ik vind het pure kapitaalvernietiging. Het zou BORA sieren mochten ze hem nog laten vertrekken naar een ploeg waar hij 1e spurter mag zijn.

Mwielerfan 11 december 2018 om 17:51

De enige juiste oplossing. Anders zijn ze de sky van de sprint

Jean Dumas 12 december 2018 om 08:19

Hij zou bij Michelton of Sky niet misstaan.

Chaba 11 december 2018 om 16:11

Toch vind ik het een rare beslissing. Hij strijdt altijd mee voor de overwinningen in de sprints van de Giro. Ackermann tja, goede renner en veel talent maar bewijs het eerst maar eens in een grote ronde als de Vuelta voordat je door deze actie Bennett wegjaagt.

Samlambeej 11 december 2018 om 17:43

Een lelijke rotstreek vind ik het! De ploegen zijn rond en nu, nog voor er een kilometer gereden is in 2019, is eigen zoon Ackermann al zeker van de Giro en Bennett, die zich qua krachtpatserij boven Viviani toonde in de Giro, moet zich schikken. Niet te vergeten zijn lefgozerij op de aankomst in Imola!

Sebas 12 december 2018 om 16:07

Eens! Knoop is daarnaast NU al doorgehakt … Er kan nog van alles gebeuren.

Polleke 11 december 2018 om 21:42

Er is maar 1 oplossing Sam…mondje dicht en de pedalen laten spreken…dat is de enige taal die alle managers begrijpen….