Sam Bennett vindt Wout van Aert ‘surreëel’: “Voor mij de topfavoriet voor de groene trui”

woensdag 19 augustus 2020 om 12:48
Sam Bennett vindt Wout van Aert ‘surreëel’: “Voor mij de topfavoriet voor de groene trui”

© Cor Vos

Sam Bennett bewees in de Ronde van Wallonië dat hij tegen zijn beste niveau aanleunt en klaar is voor zijn DQT-debuut in de Tour de France. Daarin legt hij de lat hoog en mikt hij op ritwinst. Ook de groene trui houdt hem bezig, vertelt hij. “Tot ik Wout van Aert bezig zag. Nu weet ik het niet meer.”

Bennet voelde zich in zijn nopjes, gisteren aan de finish in het Waalse Visé. Hij had net Arnaud Demare, John Degenkolb en Matteo Trentin afgetroefd in een sprint bergop na een zware etappe. “Dit had ik nodig nadat maandag de benen ontploften”, grijnsde hij. “De twijfels zijn weg. Ik ben klaar voor de Tour de France.”

In de Ronde van Wallonië is Bennett de beste klimmer onder de sprinters. Dat beseft de Ier ook en hij wil de lat voor zichzelf best hoog leggen in de Tour de France. “Een Tourrit winnen kan iemands carrière maken. Voor mij zou het een droom zijn die uitkomt. Dat wordt dan ook mijn eerste doel.”

Maar Bennett  heeft ook al nagedacht over de groene trui. De sprinter van Deceuninck-Quick-Step zou zomaar een kanshebber kunnen zijn, maar hij heeft een andere favoriet. En dat is niet Peter Sagan… “Ik zet Wout van Aert met stip op één”, klinkt het overtuigend. “Dat die in eerste instantie naar de Tour gaat om te werken voor Roglic en Dumoulin? Geen argument. Van Aert is zo surreëel, zo sterk. Ik zag hem winnen in de Dauphiné, ongelofelijk. Ik zal ook proberen om groen te pakken, maar hij is van een ander niveau.”

Dit artikel delen:

87 Reacties

Jean Dumas 19 augustus 2020 om 12:54

Van Aert gaat zeker in de Tourpool, wat ze ook beweren over zijn rol. Moet remmen in de bochten bergop.

josi 19 augustus 2020 om 12:59

Rare uitspraak. Van Aert zal zich niet met de punten bemoeien zolang de kansen van TJV in het AK nog in tact zijn en zal zijn beulswerk op kop verrichten wanneer dat nodig is, dat is wel duidelijk. Hij gaat zich echt niet uitsloven in tussensprints of etappes waar hij kansloos is voor de winst.

Klaver 19 augustus 2020 om 13:16

En waarom zou hij dat niet doen? Waarom zou Jumbo zich eigenlijk niet kunnen richten op 2 doelen? Lijkt me zelfs verstandiger om in te zetten op 2 paarden.

bartp25 19 augustus 2020 om 13:40

Tijdens een sprint (sprint zelf alsook de voorbereiding daarvan) is het risico op een valpartij het grootst. Als ze van Aert kwijtraken door een valpartij zullen ze hem heel erg gaan missen. De groene trui gaat van Aert zeker nog een keer winnen in zijn carierre alleen niet dit jaar. Alles op geel. Eventueel een ritoverwinning moet kunnen op een zware dag met een klein peleton bij de aankomst.

Smartijn 19 augustus 2020 om 14:10

@Klaver omdat TJV alles gezet heeft op het winnen van de Tour, dus waarom veel risico`s nemen bij alle sprints. Daarnaast gaat Sagan regelmatig in de aanval voor het sprokkelen van extra punten en dat kan Van Aert dus ook niet doen. Van Aert krijgt echt nog wel een keer de kans om voor de puntentrui te gaan, maar deze Tour niet.

Klaver 19 augustus 2020 om 16:37

Niet akkoord, echt nog wel eens een kans krijgen is geen argument. Je moet het ijzer smeden als het heet is. Misschien heeft hij de volgend seizoenen deze vorm niet meer en dan komt het er niet meer van. Misschien wel en kan hij meerdere keren de groene trui winnen. Ik zie echt niet het probleem om hem zijn plan te laten trekken in de sprints en hem mee te laten gaan in eventueel ontsnappingen, ook daar kan je tactisch van profiteren in het verloop van die etappe. Ik vind het zelfs bekrompen om koppeltjes op te stellen waarbij een kopman wordt gekoppeld aan een knecht. Precies of ze hangen nog aan mama’s borst.

Panache 19 augustus 2020 om 19:13

Ze smeden het ijzer ook nu het heet is. Ineos lijkt zwak, Roglic oogt ijzersterk, Dumoulin is op de goede weg. Dit jaar kán het. Of bedoelde je dat andere ijzer?

Klaver 19 augustus 2020 om 22:56

Ik bedoel inderdaad dat andere ijzer.

Murcia 19 augustus 2020 om 13:05

Beetje stoken van Bennett, dat hoort er gewoon bij. Wout en TJV weten wel beter. Alles zetten op de eindzege en stiekem pakt van Aert nog een etappe mee ook.

El Matador 19 augustus 2020 om 13:08

Ik had al het idee dat de huidige Sam Bennett versie 2.0 is, maar dit bevestigt hij zelf dus ook door zijn deelnames aan de Tour van 2015 en 2016 als ''niet verreden'' te beschouwen. Succes met je Tour-debuut, Sam!

Overigens heeft Van Aert natuurlijk geen enkele interesse in de groene trui. In potentie inderdaad de gedoodverfde winnaar van dit tricot, maar ik denk dat de Bora-Slowaak in Parijs dit truitje weer om zijn schouders mag hijsen.

Chris Van Uden 19 augustus 2020 om 13:19

Inderdaad heel vreemd dat hij het zijn debuut noemt terwijl hij al eerder aan de start stond. Zou hij wellicht zijn debuut voor DQS in de Tour bedoelen?

Edit redactie: dat bedoelt hij idd, hebben we toegevoegd

Smartijn 19 augustus 2020 om 14:11

Hmm.. nou interesse zal hij wel degelijk hebben. Maar er zit een groot verschil tussen interesse hebben en het ook mogen doen van de ploeg ;)

El Matador 19 augustus 2020 om 16:02

Uiteraard. Ik denk dat Wout dit jaar nog wel koest gehouden kan worden. Heeft post-corona toch al drie mooie overwinningen bij elkaar gefietst en zal in de Tour vast wel een aantal keer voor eigen kans mogen gaan. Daarnaast is een significant aandeel in een (eventuele) Tourzege van je kopman ook een prima vooruitzicht. Echter zal dit wel de laatste Tour zijn waarin je Wout gedwongen in zijn hok kunt houden.

Michelangelo 19 augustus 2020 om 19:43

Ik vraag me dat af…
Wout kent prima zijn plek in de ploeg. En als volgend jaar Groenewegen op niveau is en meegaat naar Frankrijk, dan is het gewoon voor Dylan in de massasprint. En opnieuw voor geel?

Er zijn genoeg mooie doelen voor Van Aert, waar hij ook nog eens als absolute kopman voor uitgespeeld wordt. Waarom zou hij dat allemaal op het spel zetten omdat sommige fanaten dromen van de groene trui.

Klaver 19 augustus 2020 om 22:57

Hij droomt misschien ook wel van de groene trui?

go1707 20 augustus 2020 om 04:40

@ Michelangelo alsof Dylan ooit nog een koers zal rijden. Indien u in België zou wonen heeft u met uw beperkt denkvermogen zeker recht op een invaliditeitsuitkering.

jappe666 19 augustus 2020 om 13:08

Onder ‘de lat hoog leggen’ versta ik voor een topsprinter als Bennett toch wel meer dan gewoon een ritwinst?
Zie dat bijna als een evidentie, zeker in afwezigheid van Groenewegen, Gaviria en Ackermann.
Qua pure topsprinters is enkel Ewan er ook, met mannen als Viviani, Nizzolo, Kristoff en Sagan daar toch een duidelijk niveautje onder.
Als hij de lat hoog wilt leggen voor zichzelf, moet hij wat mij betreft eerder mikken op 3 ritzeges én groen.

Panache 19 augustus 2020 om 14:28

Bennett is realistisch en schaart zich, zonder grote zege, nog niet in het rijtje absolute topsprinters. Normaliter treedt hij de komende weken wel toe tot dit rijtje, maar de prijzen worden dan verdeeld en niet vooraf. Zie ter vergelijk Demare die toch vaak gezien wordt als een gemankeerde sprinter terwijl hij in kwaliteit en kwantiteit een betere erelijst heeft dan Bennett en ook nog eens jonger is.

Romāns Vainšteins 19 augustus 2020 om 19:39

Bij Touretappes voor sprinters is het vrij simpel. Probeer er eerst 1 te winnen, wees daar zielsgelukkig mee en heb dan pas het lef om aan meer te denken. Dit is ook nog eens een atypische tour met veel te overwinnen lastig terrein, voordat de spurters aan de bak mogen zijn al behoorlijk gaar. En dan nog alles wat er net mis kan gaan wanneer je goed bent, of alles dat goed gaat maar je de benen niet hebt, of dat het allebei wel goed is maar er nog net eentje overheen klapt.

Lat hoog leggen en mikken op 3 is backseat driver pep talk.

Michelangelo 19 augustus 2020 om 13:11

Gespeend van alle realiteitszin, deze uitspraken van Bennett. Maar wel weer olie op het vuur bij mensen die willen dat Wout van Aert zijn eigen kans mag gaan in een ploeg die maar 1 doel heeft: het winnen van geel in de TdF.

Ik neem aan dat Bennett dit ook prima zelf snapt. En dat dit vooral bedoeld is als sandbaggen, stoken, behagen van Belgische pers (doorhalen wat niet van toepassing is)

Murcia 19 augustus 2020 om 13:17

Klopt, ik vind deze uitspraken van de renner geen enkel probleem. Dit is gewoon een beetje prikkelen naar elkaar toe. Maar je kunt er vergif op innemen dat in Vive le Velo, en de kranten + Wuyts tot vervelens toe het verhaal komt dat Wout gekooid is bij TJV en dat hij naar een andere ploeg moet om eindelijk eens voor zichzelf te kunnen rijden.

vocsnor 19 augustus 2020 om 13:25

Natuurlijk komt in Belgie de roep om Wout te laten rijden voor eigen doelen.
Net zoals wij dat in Nederland wensten voor Poels, en nu liever zouden zien dat TJV voor Dumoulin gaat ivp Roglic.
Niks mis mee, wensen van supporters. Maar de ploeg gaat daar waarschijnlijk geen rekening mee houden.

Natte spons 19 augustus 2020 om 13:40

Juist van Aert als knecht is een belangrijke schakel naar de Tourwinst, net als in de Giro van Dumoulin dit bij Matthews het geval was. Op de juiste momenten in de juiste positie zitten vraagt om een explosieve renner, dit dit ook wat langer vol kan houden. Dit is het plaatje waar van Aert precies aan voldoet.

Michelangelo 19 augustus 2020 om 13:51

@Murcia,
Vive le Velo, Wuyts en andere Belgische journalisten kijken vaak naar het hele kleine plaatje: een supergoede Belgische renner die niet zijn kans mag gaan in de grootste ronde ter wereld.

Het grote plaatje (teambelang, meerdere kopmannen, andere belangen) wordt vaak heel snel uit het oog verloren. Ze lijken niet te beseffen dat de reden dat WvA tot dit niveau komt te danken is aan de ploeg, en de steun die hij van andere toprenners krijgt in de wedstrijden waarin hij wél de kopman is. Kijk nog even naar zijn luxe-trein bij zijn etappewinst in de Dauphine vorige week.

Soms lijken het meer op fans dan journalisten, daar bij Sporza, HLN en Het Nieuwsblad.

Panache 19 augustus 2020 om 14:32

"Net als in de Giro van Dumoulin dit bij Matthews het geval was"
En precies die Matthews lag er bij en scoorde een DNF in de tour van 2018 waar Dumoulin 2e werd en flink tijd verloor door een lekke band. Die fout gaan ze niet nog eens maken. Van Aert krijgt wel een keer een kansje, sowieso de laatste twee dagen.

"Vive le Velo, Wuyts en andere Belgische journalisten kijken vaak naar het hele kleine plaatje"
Misschien is dat mede de reden dat Belgen vooral goed scoren in etappes en maar heel zelden een goed klassement rijden op het hoogste niveau?

Hollow Knight 19 augustus 2020 om 15:08

@Michelangelo

De steun die WVA kreeg in Strade Bianche en Milaan-San Remo was vrijwel onbestaand. JV heeft een heel zwakke ploeg voor de klassiekers.

WVA zou ook perfect begeleid kunnen worden bij een ploeg als DQS dus ik zie persoonlijk niet de meerwaarde om lang bij JV te blijven. Daar gaat hij nooit zijn eigen kansen mogen gaan in de Tour.

Ik vrees ook dat WVA zijn bobijntje op zal zijn na de Tour waardoor hij in de kasseiklassiekers niet zal kunnen meestrijden voor winst.

Michelangelo 19 augustus 2020 om 15:21

@HK,
Ik denk dat Van Aert op alle momenten dat hij steun nodig had ook steun beschikbaar had. Dus in MSR tot aan de voet van de Poggio (vanaf daar is het ieder voor zich en kun je niks meer herstellen bij pech). En voor zover ik kon zien had hij ook nog ploeggenoten tot Fuglsang de koers liet ontploffen in SB (maar dat was niet of nauwelijks in beeld vanwege de te korte uitzending).

Klassieke ploeg is in mijn ogen prima in orde. Met Groenewegen voor de echte sprintklassiekers, WvA voor het kasseienwerk, Teunissen als schaduwkopman of knecht voor in de finale, Wynands als wegkapiteit, Grondahl.
Nee, het is niet de klassieke ploeg van DQS. Maar wil je daar als WvA wel naar toe, en onderdeel worden van het meer-kopmannen systeem voor de klassiekers?

Ik neem aan dat WvA hier heel goed over na heeft gedacht voordat hij instapte bij TJV, en dat hij heel bewust niet bij Lefevere is gaan fietsen. En misschien dat jij graag alle grote renners bij jouw favo ploeg ziet fietsen… ik zie zie liever tegen elkaar rijden dan met elkaar.

Miko1983 19 augustus 2020 om 15:56

Die jongen wordt dood ongelukkig bij Quick Step (lees Lefevre), zit prima op zn plek bij Jumbo denkik.

Klaver 19 augustus 2020 om 16:53

Van Aert heeft dit niveau helemaal aan zichzelf te danken en niet aan de ploeg. Als je van zo'n blessure terugkomt dan mag je die pluimen op je eigen hoed steken.

Michelangelo 19 augustus 2020 om 17:01

@klaver,
Ik denk dat je deels gelijk hebt. Namelijk dat Van Aert zichzelf echt wel een pluim mag geven voor zijn herstel.

Maar ik denk dat het niveau wat hij nu haalt wel degelijk het gevolg is van trainen met toprenners. En daarmee dus van zijn ploeg.
Nog even afgezien van de rust die het hem mentaal brengt dat hij een team mensen om zich heen heeft dat zich met alle randzaken bezig houdt, werken aan ieder detail, hem uit de wind zetten als dat nodig is, etc.

Dit had hij bij Nuyens nevernooitniet voor elkaar gekregen.

Klaver 19 augustus 2020 om 17:12

Dat klopt Michelangelo. Desalniettemin vind ik het erg bekrompen om alles op 1 doel te zetten terwijl je kandidaat nr 1 in je rangen hebt zitten om de 2de belangrijkste trui te winnen. Renners als Van Aert of Kwiatkowski wil ik zien duelleren in de Tour, niet knechten.

Romāns Vainšteins 19 augustus 2020 om 20:02

Groen boeit denk ik zo weinig dat zelfs Sagan bij een fitte Buchmann ook in dienst gaat. Het feit dat dit een open tour wordt met levensgrote kans op een nieuwe winnaar zal de klassiekerkopmannen juist nog meer richting de knecht rol duwen. Precies het omgekeerde van wat Wuyts voor de bühne roept maar wat hij zelf ook prima weet.

Klaver 19 augustus 2020 om 22:59

Als jij denkt dat de groene trui niemand boeit dan denk ik dat je het toch bij het verkeerde eind hebt.

thorsen 19 augustus 2020 om 13:16

Ik zie Van Aert heus nog wel een keer (of twee, of drie…) voor zichzelf koersen (en met zijn huidige vorm wint hij dan ‘gewoon’), maar het groen moet je 3 weken lang voor rijden dus dat gaat niet gebeuren.

Dikke Vrouw 19 augustus 2020 om 13:17

Bennett heeft een poster van Tom Boonen boven zijn bed hoorde ik. Mss nu ook nog één van van aert

koos1 19 augustus 2020 om 13:52

Van Aert zal never nooit voor de groen trui kunnen gaan. In massasprints zal hij van de ploeg niet mogen mogen sprinten ivm te groot risico en bij de rtussensprints zal hij al helemaal niet meedoen. Van Aert zal alleen mogen sprinten als er nog maar een beperkte groep naar de finsh gaat, verder is het gewoon knechten en zal hij in vlakke etappes waarschijnlijk zelfs op achterstand binnenkomen om te sparen.
Als Sagan zijn vorm terug vind, blijft hij favoriet voor de groen en anders zal het normaal gaan tussen Ewan en Bennett die in de massa sprints de meeste punten kunnen pakken.

zietemgaan 19 augustus 2020 om 17:18

“Als Sagan zijn vorm terug vind”, precies, hoe lang duurt zijn off-periode nu al niet??

Van Aert, maar ook Demarre, Matthews, Bennett, ze maken allemaal kans omdat het gewoon niet voorspelbaar wordt. Niets met een B-Nl te maken overigens.

Glorious 19 augustus 2020 om 13:55

Van Aert kan meedoen voor etappes en gewoon meesprinten in tussensprints, die hoef je niet te winnen. Dit kan naast werken voor de ploeg makkelijk.

Smartijn 19 augustus 2020 om 14:33

De meeste punten zijn by far te winnen in de sprintetappes. Dus als hij daar niet mee sprint wint hij die truin gewoon niet. JTV heeft alles gezet op het winnen van de Tour, dan ga je geen risico nemen met zo`n belangrijke knecht in de sprint.

Cochise 19 augustus 2020 om 13:59

Wuyts is al begonnen. Als Kruiswijk niet meegaat kan Grondahl Jansen in z’n plaats mee om het vuile werk op te knappen en hoeft Van Aert dat niet meer te doen.

Michelangelo 19 augustus 2020 om 15:25

Wuyts is dan ook geen journalist, maar opportunist, columnist, verhalenverteller en stemmingmaker. Tenminste, da’s mijn mening.

Ik snap nog altijd niet dat ze hem steeds vragen naar zijn mening. Terwijl er zo veel Belgische ex renners en andere wielervolgers hebben die er veel meer kijk op hebben dan hij. Enige waar ik hem echt goed in vind, is het op een “mart smeets achtige” wijze vertellen van allerlei verhalen en anekdotes uit het verleden.

Romāns Vainšteins 19 augustus 2020 om 18:04

Wuyts verstaat zijn vak, uiteraard poneert hij het als zodanig.

Cochise 19 augustus 2020 om 20:54

Ik kan me vaak mateloos storen aan Wuyts. Een wielercommentator moet voor mij goed ter taal zijn en veel van de koers kennen. Wuyts weet niets. Op een WK voor beloften kent hij de namen van de 3 topfavorieten en merk je dat hij voor de rest alle basiskennis mist. Zijn taal en dan vooral zijn woordenschat is erg arm. Elk fietsonderdeel is “een tuig”, snelheid/vermogen/frequentie is allemaal “rendement”. Zonde.
Voor de rest excelleren ze in Vlaanderen ook in de hypocrisie. Ik hoorde zowaar Johan Museeuw cocommentaar geven bij Milaan-San Remo en Lombardije. Die stond 20 jaar geleden zo stijf van de doping dat hij zelfs geen normaal interview meer kon geven na een koers en nu mag hij z’n mening verkondigen op de nationale televisie. Maar Vinokourov z’n naam kunnen ze niet uitspreken zonder daarna hun mond met wijwater te spoelen.

Murcia 19 augustus 2020 om 13:59

Ik snap vooral het argument niet dat als Wout voor de kopmannen moet knechten hij uitgeblust is als de klassiekers zich aandienen, als hij alles op alles zet om de Groene trui te pakken is hij toch ook redelijk uitgewoond?

Panache 19 augustus 2020 om 14:37

inderdaad, dat is het verschil tussen een argument en een drogreden.

Hollow Knight 19 augustus 2020 om 15:13

Het verschil is simpel:

Met knechten wint hij niets terwijl de groene trui winnen een “grote vis” is.

Elke dag knechten kost ook meer energie dan wat puntjes verzamelen.

Michelangelo 19 augustus 2020 om 15:33

@HK,
Wat verwacht je? Dat Van Aert even mee doet om de groene trui, zonder hulp of leadout? Want ALS hij al voor zijn eigen kans zou mogen gaan, dan krijgt hij niemand in steun. Geen leadout voor de sprints, zelf positioneren etc. Je doet alsof hij alleen maar effe naar Parijs moet fietsen en het groen alleen nog maar aan hoeft te trekken. Als het allemaal zo simpel is…

Het blijkt in ieder geval dat Van Aert veel minder moeite heeft om de rol als knecht te pakken dan dat veel van zijn fans dat hebben…

En uitgeblust aan de klassiekers..? Of met heel veel moraal, trainingskilometers en koershardheid. We shall see…!

Panache 19 augustus 2020 om 16:34

Zitten gewoon 4 weken rust tussen. Vorige jaren hadden kopmannen aan 5 weken rust genoeg om na de Tour ook nog een Vuelta klassement te rijden. Voor Vlaanderen en Roubaix is Van Aert wel degelijk uitgerust. Of dat genoeg is voor de overwinning is iets anders, er zijn meer renners die op zo’n monument jagen.

bartp25 19 augustus 2020 om 17:46

HK, groene trui is absoluut geen grote vis. Een ritoverwinning in de tour is een grote vis, de gele trui is een grote vis. Groen en bollen zijn leuke dingen om te winnen maar zeer zeker geen grote vis.

Klaver 19 augustus 2020 om 23:05

Heeft Sagan dan wel een lead-out? Trekt al jaren zijn plan helemaal alleen en dit moet Van Aert op dit moment met deze vorm ook wel kunnen. Over het argument dat de groene trui maar een hebbedingetje is, wil ik zelfs niet discussiëren.

Michelangelo 19 augustus 2020 om 23:24

Jij wilt het blijkbaar echt niet snappen klaver.

Voor TJV is er in deze fase maar 1 hoofdzaak: geel in Parijs. De rest doet er niet toe. Blijkbaar wel in jouw hoofd, maar geloof me dat ook van aert al zijn eigen ambities opzij zet. Zonder probleem of negatief gevoel.

Al winnen ze geen enkele etappe. Dat maakt ze niks uit als het einddoel gehaald wordt.

Ik zou je dan ook aanraden om wva snel uit je tourpoule te halen. Want hij gaat je niet veel opleveren.

Klaver 19 augustus 2020 om 23:45

Rustig aan jongen, geen reden om je op te winden. Het boeit mij niet wat de teamorders zijn. De discussie ging over het feit dat Van Aert zonder hulp genoeg punten zou kunnen sprokkelen. Als jij de discussie dan opblaast met de dooddoener van teamorders, is jouw zaak.

Wheely 19 augustus 2020 om 14:01

Tja Sagan geen groen, dat zal ff wennen zijn. Kan me bijna niet voorstellen dat hij er niet voor zal gaan maar ook hij lijkt de lange break slecht verteerd te hebben.

LB108 19 augustus 2020 om 14:09

Waarom denk je dat?
Om in MSR 4e te worden mag je toch niet te slecht zijn.. en Dauphiné buiten de laatste dag altijd mooi binnen tijd aangekomen dus die lijkt me toch best wel in orde te zijn.
Zijn sprint in Milaan Turijn was daarnaast ook niet slecht. Ook al is een volledig vlakke etappe nooit in zijn voordeel..

ditisdavid 19 augustus 2020 om 14:29

Sagan is in best redelijke vorm, niet minder dan vorige Tour (niet op het niveau van enkele jaren terug natuurlijk, maar die tijden lijken me voorbij), het belangrijkere probleem is dat dit het meest ongunstige parcours is dat hij ooit voor de kiezen heeft gekregen. Ik zie geen enkele etappe waar hij er waarschijnlijk bij zit en Ewan en Bennett waarschijnlijk niet, afgezien van vluchtetappes. Dan zal hij heel efficiënt moeten rijden (met vluchten/tussensprints) en hopen dat Ewan en/of Bennett niet consequent het podium haalt in de sprints (of de tussensprints laat lopen), anders is het groen gewoon onhaalbaar denk ik.

Wheely 19 augustus 2020 om 14:42

Dat is ook weer waar heren en zijn echt grote doelen moeten natuurlijk nog komen. Normaal heb je ook nog altijd de Ronde van Zwitserland waarin hij laat zien klaar te zijn voor de Tour. Deze ontbreekt nu en we hebben ook geen voorjaar van hem gezien. Vandaar dat hij voor mij toch een vraagteken is, echter heel slecht rijdt hij ook niet inderdaad.

Groningen 19 augustus 2020 om 14:33

Als hij ervoor zou gaan, was hij gelijk ook topfavoriet, maar hij zal te veel punten laten liggen in vlakke sprints en tussensprints

hjjanssen1973 19 augustus 2020 om 15:00

Van Aert zit in mijn ploegje hoor. Bennett ook. Sagan heb ik twijfels over.

user5697 19 augustus 2020 om 15:00

@Michelangelo

Net zo goed komt Jumbo nu thuis zonder geel en zonder groen. Zou een stevige afgang zijn en een blamage voor de ploegleiding, net zoals in P-R vorig jaar. Vorig jaar wonnen ze nog drie ritten en was geel op het einde nog geen absolute must. Dit jaar zou het wel eens helemaal niets kunnen worden.

bartp25 19 augustus 2020 om 15:11

Net zo goed winnen ze de tour en meerdere etappes. Wat is je punt?

Panache 19 augustus 2020 om 15:14

De kans op niets bestaat. Met een vrije rol voor Van Aert bestaat de kans op niets trouwens ook. De ploeg gaat voor het allerhoogste. Zelfs als Tourwinst er niet in zit is er kans op dagsucces in een bergetappe, de tijdrit en de sprint op de laatste dag. De lat mag terecht hoog.

bartp25 19 augustus 2020 om 15:16

Iemand die denkt dat TJV geen enkele etappe gaat winnen in de tour heeft de afgelopen weken niet echt opgelet. De absolute veelvraat in het peleton samen met Quickstep.

Miko1983 19 augustus 2020 om 16:02

To win big…you have to take big risks!
Geweldige instelling, ambities doel nastreven en er ook volledig voor durven gaan!!
En dan hebben sommige belgen het over een blamage als het niet lukt..wat een joke
De groene trui is met alle respect bijzaak als je een reëele kans op geel hebt.
Vertel eens, wie won er in 1998 het groen?? Dat wordt lastig he…en het geel..juist ja!

Michelangelo 19 augustus 2020 om 16:03

@user5697,
Een afgang als je geen geel wint? De tour win je niet op bestelling. Net als WvA ook niet zo maar even het groen op zou halen, zelfs al had hij een hele ploeg in dienst. Er zitten ruim 3000 km tussen Nice en Parijs.

Ik zou het vooral een afgang vinden (of jezelf tekort doen) als je met de renners die TJV heeft niet alles op alles zou zetten om iets unieks te doen in de geschiedenis van de ploeg. En de ploeg is groter dan alleen onze fietsende Belg.

Van Aert beseft dat gelukkig. Nu veel van zijn landgenoten nog (met fanboy Wuyts voorop)…

Klaver 19 augustus 2020 om 23:14

1998: Zabel?

Veloburto 19 augustus 2020 om 15:10

De psychologische oorlogsvoering is begonnen. Ben zelf enorm aan het twijfelen om Woutje op te stellen in mijn tourpooltje

Michelangelo 19 augustus 2020 om 16:04

Niet doen…. Sagan erin, Bennett en Ewan erin.

Voor knechten krijg je geen punten!

Veloburto 19 augustus 2020 om 17:13

Je hebt gelijk, Michelangelo. Bedankt voor je hulp. Ik zal aan je denken als ik de tourpool winnend afsluit

user5697 19 augustus 2020 om 15:11

@Murcia

Voor de punten gaan tijdens de vlakkere etappes, is veel minder belastend dan elke dag op kop van het peloton sleuren, tot zelfs het begin van de slotklim toe. En in het eerste geval heb je nog de kans om een rit te pakken.
De combinatie “gaan voor het groen en voor een ritzege” en de RvV en P-R kan perfect. De combinatie om zich “total loss” in dienst van Roglic te fietsen en pieken in de maand oktober is onmogelijk. Bij de eerste combinatie is de kans om een prijs te pakken dan nog reëel. Bij de tweede combinatie is de kans voor Van Aert om nog iets te oogsten van nu t.e.m. oktober, zo goed als nihil. En wie weet er over pakweg tien jaar nog dat Van Aert zijn kansen opgeofferd heeft voor de ploeg. De zege in de Tour zou voor Jumbo wel alles goedmaken, maar toch. De kans dat Roglic wint, schat ik toch maar op 40 %, omdat ik er vrij zeker van ben dat hij over zijn piek zal zijn tijdens de laatste Tourweek.

user5697 19 augustus 2020 om 15:20

@bartp25

Wat mijn punt is ? Dat je dat niet doorhebt ?
Als je twee ijzers in het vuur hebt, die je probleemloos samen kan smeden, dan moet je dat ook doen. Het Tourverleden heeft ons geleerd dat een en ander zelden uitdraait als voorzien. Als je 40 % kans op geel voor Roglic kan combineren met 80 % kans op groen voor Van Aert. Waarom dit dan niet doen ? Je verhoogt dan enorm je kansen om toch een trofee mee naar huis te nemen. Nu is de kans dat Jumbo met de theoretische 40 % (maar het verleden leert dat dit zelden zo uitdraait) iets oogst, veel kleiner.

bartp25 19 augustus 2020 om 15:30

Oke, hoe heeft Ineos nu de afgelopen 9 jaar 8 keer de tour gewonnen? Door simpelweg te zeggen alles voor de gele trui in Parijs en de rest moet wijken. Ze hebben zelfs toentertijd tegen de beste sprinter van dat moment Cavendish we hebben geen plek voor je in de tour. Heel simpel gezegd is de groene trui niet meer dan een troostprijs in de tour, net zoals de bollen. Het gaat om ritzeges en de gele trui. En je gaat het risico om Wva te verliezen met een valpartij in een sprint niet nemen. Om mee te doen voor de groene trui moet hij iedere aankomst meedoen, iedere tussensprint mee doen, meegaan in ontsnappingen. En daar is deze tour geen plek voor. De komende jaren gaat Wva echt wel mee doen om de groene trui enkel dit jaar niet. Zo moeilijk is het niet.

Miko1983 19 augustus 2020 om 16:09

het probleem zit hem nou net in het woordje “probleemloos”, die vlieger gaat niet op.
Gelukkig heeft Wout een realistischere blik dan een paar landgenoten hier :D

Panache 19 augustus 2020 om 16:41

User5697 interesseert het geen biet wat de klassementsploeg van TJV eventueel presteert. Hij is fan van Wout van Aert (en andere Belgen) en die nihilistische benadering zie je in vrijwel ieder bericht terug.

Arie M 19 augustus 2020 om 16:48

zelfs als jouw 80%-40% inschatting klopt, het gaat niet alleen om de waarschijnlijkheden; de commerciele waarde voor Jumbo van geel tov groen is, for the sake of argument, 10-1 (waarschijnlijk een stuk meer)
dus de verwachte waarde strategie geel is .4 x 10 = 4
verwachte waarde strategie groen is 0.8 x 1 = 0.8
strategie groen verkleint kans strategie geel
dus het is allemaal heel logisch en rationeel om puur voor geel te gaan

Murcia 19 augustus 2020 om 15:42

Je kunt de twee doelen helemaal niet probleemloos samensmeden zoals hierboven wordt gesteld. Als je wilt gaan voor de Eindzege dan telt maar een ding. Dat de hele ploeg voor diezelfde ambitie gaat, afleiding in de vorm van nevenklassementen kun je totaal niet gebruiken. Nog afgezien van het feit dat je een van je renners blootstelt aan de gevaren van de massasprints die jouw ploeg en hemzelf ernstig kunnen schaden.
Ook gaan we voor het gemak de mening van de renner zelf opzij schuiven, Wout is volledig akkoord met de strategie. Als dat niet zo was hadden we dat allang van de media vernomen. De kans op slagen van de strategie uitgedrukt in procenten zal voor iedere volger anders liggen en is derhalve weinig relevant.

Jeroen VS 19 augustus 2020 om 16:13

Groen pakt ie nooit, maar hij zal z’n kansen zeker krijgen in deze topvorm!

horsm 19 augustus 2020 om 17:28

Zou groen dit jaar niet eerder zijn voor de beste puncheur / klassementsrenner met punch? Het zal in eerste instantie toch vooral om seconden en bonificaties enzo gaan. M.a.w. Carapaz, Alaphilipe, Roglic…

Wheely 19 augustus 2020 om 19:44

Geen idee hoe de puntenverdeling is dit jaar maar meestal weten ze het wel zo te maken dat er nog wat over blijft voor de niet klassementsmannen, zelfde geldt voor de bollen.

Kees Kameel 19 augustus 2020 om 17:49

Ik denk dat van aert wel eens voor geel zou durven gaan in plaats van groen

Romāns Vainšteins 19 augustus 2020 om 18:08

Je bent simpelweg kattelewappie als je van groen een doel maakt dat op wat voor manier dan ook geel in de weg zit. Wat wel kan is misschien hem de eerste etappe helpen winnen en de trui daarna afstaan om de tour met glans te beginnen. Ook verderop in de tour zal zich vast nog een kans aandoen om voor de zege te gaan maar je kwakken in de echte massale spurts? Niet doen.

peervaneynthoven 19 augustus 2020 om 19:26

Dank voor het advies, we zijn niet kattelewappie!
namens Merijn Z

user5697 19 augustus 2020 om 18:46

Wel, Van Aert kan moeilijk anders, als werknemer van de ploeg. Maar over een aantal jaren zal hem dit spijten.
Sommigen gaan ervan uit dat Jumbo zomaar de Tour zal winnen. Wel, dat kan eens stevig tegenvallen. De kans dat niet alleen geen geel, geen groen, maar ook geen ritzeges behaald worden, is reëel. Door een terugval van Roglic tijdens de tweede Tourhelft, of gewoon door een enkele valpartij. En zonder plan B….. Benieuwd wat de sponsors dan te vertellen hebben.
En Panache, het nihilisme is bij jou duidelijk onder jouw hersenpan terug te vinden. Jouw blinde kritiekloze adoratie voor Nederlandse ploegen en renners is lichtjes lachwekkend. Net als je inhoudsloze reacties.

bartp25 19 augustus 2020 om 19:24

Geel en groen misschien niet maar 100 procent dat tjv een etappe gaat winnen als het niet meerdere zijn.

Smartijn 19 augustus 2020 om 19:45

Dat LJV juist helemaal niks wint vind ik eerder niet reeel. Maar ze hebben gewoon heel duidelijk aangegeven dat ze 100% voor een Tour overwinning willen gaan. Die gele trui is in alles zoveel meer waard dan de groene trui. Op de laatste dag mag van Aert sowieso los gaan. Tijdrit is met die klim echt te pittig voor hem. En ik zie hem ook nog wel een keer een kans krijgen in een andere etappe als de kans zich voor doet.

S. Morgenstern 19 augustus 2020 om 20:05

Het feit dat je als ploeg met lege handen naar huis kunt gaan, is geen argument voor het uitgooien van een zo breed mogelijk net.

Headlines

Materiaalzone

Populair