Ruta del Sol moet ook tweede rit annuleren, komt met plan-B voor ingekorte driedaagse
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 15 februari 2024 om 08:00

Ruta del Sol moet ook tweede rit annuleren, komt met plan-B voor ingekorte driedaagse

De Ruta del Sol 2024 zal de geschiedenisboeken in gaan als een onthoofde editie. Boerenprotesten in de regio Andalusië zorgen ervoor dat, na de eerste etappe, ook de tweede etappe van de Spaanse rittenkoers niet kan doorgaan. Er is niet genoeg politie om de koers in goede banen te leiden. Voor vrijdag, zaterdag en zondag is wel een plan gepresenteerd om een ingekorte ronde te rijden.

De Guardia Civil en andere politiekorpsen waren woensdag al nodig bij de boerenprotesten, waardoor zij niet ingezet konden worden bij de Ruta del Sol. Na de annulering van de openingsrit was er ook nog geen duidelijkheid over het restant van de koersweek, en nu blijkt dat ook de tweede etappe van donderdag niet kan doorgaan.

Nadat eerst dus al een streep ging door de lastige openingsrit, met de klim naar Cádiar (3,3 km aan 7,6%) in de finale, gaat dus ook de tweede bergrit niet door. Donderdag stond een etappe met de Puerto del Sol (17,2 km aan 4,9%) en een finale over de Portillo de Martos (8 km aan 3,2%) op het programma, maar ook die rit gaat dus niet door.

Ingekorte driedaagse, van vrijdag tot en met zondag
De organisatie wil voorkomen dat het ook vrijdag, zaterdag en zondag moet afgelasten en is met een plan-B gekomen voor die dagen. Vrijdag staat een individuele tijdrit van 5 kilometer gepland in Alcaudete, gevolgd door een bergetappe van slechts 100 kilometer op zaterdag. De slotrit op zondag gaat (voorlopig) wel door zoals oorspronkelijk gepland was.

Hoe de drie etappes er precies uit komen te zien, wordt op een later moment bekendgemaakt.

De inkorting is een flinke tegenvaller voor de deelnemers van de Ruta del Sol. Onder meer Juan Ayuso, Tim Wellens, Marc Soler, Santiago Buitrago, Jack Haig, Axel Laurance, Gianni Vermeersch, Ruben Guerreiro, Maxim Van Gils en Felix Gall zouden er belangrijke kilometers opdoen richting hun hoofddoelen later dit voorjaar.

RIDE Magazine
52 Reacties
14-02-2024 20:36
Dit is toch ongeloofelijk, ze terroriseren de boel echt. Keihard optreden dan maar
    14-02-2024 21:07
    Laat ze dan met die werkloze asfaltknuffelaars op de A12 beginnen.
    14-02-2024 23:51
    Achterlijke reactie van iemand die zich niet heeft ingelezen. De meesten van die “knuffelaars” hebben een gewone baan. Bovendien gaat jouw “oplossing” voor de Ruta del Sol niet echt helpen.

    [i]Edit redactie: Doe normaal.[/i]
    15-02-2024 02:21
    Dr. Freakowitz dat van die bersens geldt duidelijk meer voor jou.
    Die boeren daarvan staan er veel door de nieuwe maatregelen het water aan de lippen. Velen zullen het geen 3 jaar nog volhouden. Die nieuwe maatregelen zou je van moeten weren als je zo oordeelt en dat doe je duidelijk niet. Gaat oamovcer wanneer men pas mest mag uit rijden,,te laat voor veel teelt en dat men 3 a 4;weken eerder moet oogsten wat niet kan.
    Je kunt de natuur niet op papier regelen

    Dat is nogal een verschil met de asfalt plakkers, daar zijn er geen die hun job verliezen door klimaat maatregelen. Bovendien om maar 1 vb te noemen, de zeespiegel stijgt al fors 15.000 jaar. Toen kon je nog van Schotland naar Denemarken en België etc lopen. Tot 10.000 terug was Doggerland er nog 70 mtr nu onder zeespiegel.

    En mensen op kosten jagen 20 jaar lang. Koopkracht vernielen en economie omdat bedrijven sluiten vooral duidelijk in Duitsland wat ons ook raakt om O,000036 graden te winnen terwijl dit verschil in 1 week, ja 1 week in China teniet gedaan wordt die tussen 2020 en komende jaren honderden kolen centrales bijbouwen omdat ze nog 350 miljoen mensen uit armoe moeten zien te krijgen en de CCP bang is macht te verliezen.
    India daar is het nog erger.

    Dus als je niet weet dat hier verschillende grootheden zijn die je niet kunt vergelijken waarbij een groep hun bestaan echt wordt bedreigd en de andere vrijblijvende idealisten zijn dan toon je echt domheid.
    Emotie is waardeloos, ratio en doordenken niet.
    En ja we moeten veel minder vervuilend maar dat is wat anders.
    15-02-2024 06:06
    Twee punten:
    1. (O.a. in reactie op originele post go ineos): met alle respect, deze wielerkoers (en wel of niet open zijn van de A12) staat toch wel in schril contrast met de problematiek die hier aan de orde is. Jammer is het zeker.
    2. Mensen die menen dat je een dusdanig complex probleem én decennialang wetenschappelijk debat in een paar posts kunt afdoen, en elkaar op basis van die summiere argumentatie “hersenloos” kunt noemen, onderschatten de reikwijdte van het probleem. Het strooien met irrelevante cijfers hoort daar ook bij - beleid zonder ballen is natuurlijk altijd een druppel op een gloeiende plaat. En ik geef ons trouwens weinig kans dat we nog gaan meemaken dat we weer naar Schotland kunnen lopen. Van Amsterdam naar Rotterdam zwemmen zie ik nog wel gebeuren.
    15-02-2024 06:10
    Oh, en 3:
    Ik breek graag een lans voor emotie - zeker als tegenwicht van de ratio.
    15-02-2024 08:28
    @Kopoverkop

    Als je het toch over klimaatverandering hebt, dan weet jij ook dat de temperatuur de laatste 150 jaar sneller is gestegen dan ooit is voorgekomen in de laatste pak 'm beet 50 miljoen jaar. Er is absoluut meer aan de hand dan de 'normale' klimaatverandering.

    Overigens zijn ze in Spanje boos om goedkope import (vanuit oa NL), hoge kosten en EU regelgeving. Niks met mest uitrijden te maken.

    Ook het bestaan van boeren wordt niet bedreigd. Het verdienmodel van big agro en megastallen wordt bedreigd. Er zijn genoeg boeren die voldoen aan huidige en toekomstige regelgeving en daar prima van rond kunnen komen.
    15-02-2024 08:38
    Dan heeft leopardo denk ik de hoorzittingen met boeren recent in de tweede kamer gemist. Het bestaan van boeren wordt wel degelijk bedreigd
    15-02-2024 08:45
    Misschien moet Raul niet alles wat hij hoort vanuit de tweede kamer voor waar aannemen. ;)
    15-02-2024 08:50
    Pvdd stem jij toch Leo?

    De boeren die ik heb horen spreken kwamen zeer deskundig en waarheidsgetrouw over. Geen enkele reden aan hun woorden te twijfelen. De aanwezige politici deden dat gelukkig ook niet.
    15-02-2024 08:54
    Nee, ik heb geen PvdD gestemd.

    Dat je waarheidsgetrouw overkomt betekent natuurlijk niet dat je de waarheid zegt. Het feit dat er genoeg boeren wel aan de nieuwe en toekomstige regelgeving voldoen en nog voldoende verdienen om rond te komen laat namelijk zien dat boeren helemaal niet bedreigd zijn. Big Agro daarentegen wel, die ziet hun winst en de manier hoe ze boeren uitknijpen wel verdwijnen met de nieuwe regelgeving. De boeren zouden zich dan ook tegen die bedrijven en de banken moeten keren, dáár zit het probleem. Maar kortzichtigheid regeert helaas in ons land sinds Rutte I.
    15-02-2024 09:02
    Oh, dan zal je wellicht tactisch gestemd hebben. Maakt ook niet uit. Wel benieuwd waar je je feiten en cijfers vandaan haalt?

    Of het nu de stikstof regels zijn, de oneerlijke concurrentie buiten Europa, rare papieren regels etc...

    Nou ja, ik laat de nos het werk wel doen. Ga ik aan de koffie
    https://nos.nl/artikel/2508370-de-boer-bestaat-niet-grote-inkomensverschillen-tussen-bedrijven-en-sectoren
    15-02-2024 09:14
    Als het niet uitmaakt wat ik heb gestemd, waarom vraag je er dan naar?

    Interessant artikel ja, ik kende 'm al. Onderschrijft vooral wat ik zeg; ook kleinere bedrijven kunnen (eventueel met subsidie) prima rondkomen. Je wordt dan geen miljonair, maar je kan er prima van leven.

    Hier ook nog even wat diepgang over hoe het per land verschilt waarom de boeren protesteren:

    https://www.volkskrant.nl/buitenland/alle-protesterende-boeren-zijn-boos-op-de-eu-maar-hun-grieven-verschillen-per-regio~b3a41613/

    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/europese-boeren-massaal-in-protest-maar-lang-niet-overal-om-dezelfde-reden~b4138003/
    15-02-2024 09:16
    Precies go ineos . scum of the earth. Die extremisten zijn alleen nog maar de medemens aan het plagen
    15-02-2024 09:24
    Omdat de gemiddelde PvdD stemmer weinig met de boer op heeft

    Ik weet niet welk artikel jij hebt gelezen? Er staat toch echt wat anders.

    Maar het kan ook flink tegenzitten. Bijvoorbeeld als de opbrengsten dalen, maar de kosten tegelijkertijd stijgen. Het inkomen kan dan zelfs negatief zijn, verlies dus. Een boer moet dan interen op opgebouwde reserves.

    Vooral bij de kleinste boerenbedrijven wordt er weinig verdiend: 63 procent van de boeren in die groep krijgt minder dan de lage-inkomensgrens

    Zonder die Europese subsidies zou vijf jaar geleden ongeveer de helft van de boeren een bedrijfsinkomen hebben dat onder het minimumloon ligt. Door de inkomenssteun is dat teruggebracht tot een derde.
    15-02-2024 09:40
    @Raul,

    ik heb net het artikkel gelezen, en daarin staat toch duidelijk dat het grootste gedeelde van de subsidies terecht komen bij bedrijven die het meeste berdienen.
    Dus de meeste pijn zullen die bedrijven voelen (al is pijn een erg groot woord, want die verdienen al ruim boven modaal).
    En een PvdD stemmer heeft het heel goed voor met de boeren, alleen niet met de boeren met dieren. Want ik neem aan dat je weet dat boer zijn niet synoniem is aan het houden van vee.
    15-02-2024 09:58
    Inderdaad die Europese subsidies, die ontstaan zijn na WO2 en in dat tijdsgewricht logisch waren. De voedselzekerheid moest gegarandeerd. Maar helaas is dat model nooit meer gewijzigd. Men is blijven inzetten op grootschaligheid, op alsmaar meer ook op het moment dat het allang niet meer nodig was. Wie wat ouder is herinnert zich de boterberg, de melkplas. Allemaal weggekocht met subsidies. De banken (in nl de boerenleenbank, nu de rabo bank) bleven maar geld pompen, waardoor boeren tot over hun oren in de schulden kwamen te zitten. De big-agro bleef inzetten op schaalvergroting, de inkoop organisaties blijven boeren uitknijpen omdat zij zich wel en de boeren zich niet georganiseerd hebben. Hetzelfde allang failliete model blijft gehandhaafd. De boeren die wel de omschakeling hebben gemaakt naar kleiner, zich los hebben gemaakt van de inkopers, overgeschakeld zijn naar de kortere keten kunnen wel een redelijk inkomen verdienen. Vooral die boeren die met elkaar samen werken. De situatie die nu ontstaan is is vaak schrijnend maar de oorzaak ligt niet in de natuur of in natuur- of milieubeleid, de oorzaak ligt in een failliet businessmodel. Boeren zouden zich onderling moeten verenigen, los van boerenbonden die gedomineerd worden door de grote spelers. Zorgen dat ze een goede prijs krijgen voor hun producten. En ja dat betekent ook dat wij als consument wat meer voor ons eten zullen moeten betalen. Als je het over ruimte hebt, moet je meer inzetten op landbouw en een heel stuk minder op vlees. Immers om vlees te kweken heb je ook veel landbouwgrond nodig (of dacht iemand dat dat mais dat op het land staat te wuiven voor menselijke consumptie is?) vlees legt dubbel beslag op grond. Kortom het is een complex probleem wat niet wordt opgelost door naar banken en big-agro te luisteren, wat opgelost kan worden zodra men gaat inzien dat natuur en landbouw niet elkaars tegenstanders zijn maar perfect kunnen samenwerken. Dat opgelost kan worden als niet gedacht wordt in groter en groter en meer en meer. Maar zoals gezegd, boeren moeten dan wel gaan inzien wie de vijand en wie de vriend is. En nog iets, met goed beleid, zowel voor boeren als natuur en milieu kan er heel veel, hoeven we geen moment honger te lijden. Maar dan moeten we ophouden met maar wat te roepen en onder ogen durven zien dat er iets structureel niet goed zit, wat je structureel moet oplossen. Zal dat betekenen dat boeren soms iets anders moeten gaan doen? Ja, zeker en dan moet je als samenleving er voor zorgen dat je die mensen voldoende ondersteunt. Overigens net als ieder ander die opeens geconfronteerd wordt met een sector die op een failliet business model is gebaseerd. Daar moet je je subsidies voor gebruiken, niet om dat failliete model in stand te houden.
    15-02-2024 10:02
    Mocca, nogmaals

    Vooral bij de kleinste boerenbedrijven wordt er weinig verdiend: 63 procent van de boeren in die groep krijgt minder dan de lage-inkomensgrens

    Zonder die Europese subsidies zou vijf jaar geleden ongeveer de helft van de boeren een bedrijfsinkomen hebben dat onder het minimumloon ligt. Door de inkomenssteun is dat teruggebracht tot een derde.

    1 op de 3 boeren verdient onder minimum loon, Mocca. Dat is schokkend
    15-02-2024 10:29
    Ik citeer: 'Bovendien om maar 1 vb te noemen, de zeespiegel stijgt al fors 15.000 jaar. Toen kon je nog van Schotland naar Denemarken en België etc lopen. Tot 10.000 terug was Doggerland er nog 70 mtr nu onder zeespiegel.'

    Ik vraag me toch altijd af of ik om dit soort reacties moet huilen of lachen als je al zo diep in een fuik zit dat je vrij basale natuurkunde niet begrijpt. Als domheid toch eens pijn zou kunnen doen.
    15-02-2024 11:29
    Kopoverkop. Niks aantrekken van die gastjes hier die je alleen maar voor lul proberen te zetten , inclusief weinig tot geen inhoud.

    Jij hebt iig genoeg inhoud
    15-02-2024 13:25
    De kwaliteit van de discussie valt me toch niet tegen, ik neem punt 1 deels terug.

    @Raul: wat is nu precies je punt in je laatste post? Daarin doe je toch precies wat je anderen verwijt?
    Whyze Katje komt met een heel epistel dat jouw standpunt tegenspreekt, en jij besluit de discussie dan maar af te kappen en de andere klimaatverandering-ontkenner in de draad een hart onder de riem te steken?
    Wat denk je daar precies mee op te schieten? Ben ik oprecht benieuwd naar.
    15-02-2024 13:33
    Joowil. Die epistels van wyze katje boeien me nooit zo. Ook niet op feiten gebaseerd altijd. Los daarvan was ik met Leo en mocca in gesprek.

    De inkomens vd boeren die ik hier plaatste, 1/3 onder minimumloon, komt uit het nos artikel die ik hier plaatste. Of bedoel je te zeggen dat je de inhoud van dat NOS artikel in twijfel trekt?

    Kopoverkop heeft veel inhoud, en dan vind ik het lafjes hem zo te kapittel en.

    Andere klimaatveranderingontkenner? Ik ben volgens jou een klimaatveranderingontkenner? Hoe kom je daar bij?
    15-02-2024 14:52
    "1 op de 3 boeren verdient onder minimum loon, Mocca. Dat is schokkend"
    Schokkend als in: Hoe slecht ben je dan als zelfstandig ondernemer. Als 42% van de sector miljonair is (bron CBS) en jij zit onder het minimumloon ondanks de staatssteun en subsidie van Brussel doe je gewoon je werk niet goed en kun je beter iets anders gaan doen. Geen medelijden voor nodig, want je kunt geen bedrijf runnen.
    15-02-2024 15:02
    Wat een denigrerende kletspraat Thurau

    Miljonair op papier bedoel je. Grond en gebouwen, daar zit t em in

    https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5379677/weer-meer-miljonairs-ons-land-relatief-veel-boeren-en-bankiers
    15-02-2024 20:12
    @Raul:
    Ik ontken helemaal niks uit dat artikel, hoe kom je daarbij? Schaalvergroting (van bovenaf doorgedrukt) zet de sector al decennialang onder druk: het is eten of gegeten worden - ben het helemaal met je eens dat het kneiter lastig is voor veel boeren om een stabiel en degelijk inkomen te verdienen. Dat wil overigens niet zeggen dat hun manier van “boeren” (ook van bovenaf doorgedrukt) goed is.

    Ik maakte je indirect voor klimaatverandering-ontkenner uit, omdat je meent dat Kopoverkop “veel inhoud” brengt. En aangezien hij nogal stevig afgeeft op “asfalt plakkers” (blijkbaar heb je alleen demonstratierecht als je eigen belang geschaad wordt?) en heel duidelijk de lijn “klimaatverandering is een natuurlijk verschijnsel” kiest, vond ik dat een logische conclusie. Niet de juiste dan blijkbaar.
    16-02-2024 05:22
    Joowil heeft inhoudelijk weinig in te brengen. Maar komt met mijn antipathie tegen asfalt plakkers.
    Dom reactie, je kunt jezelf inzetten voor flora en fauna zoals de Amazone en koraalrif ten, visstand maar een pokkehekel hebben aan de arrogantie van XR die geen enkel ander inzicht accepteren. Klimaatfacisten.

    Verder, is er totaal geen verband tussen boeren die de slecht verdienen of die flink winst maken.
    Er zijn legio redenen daarvoor maar een ieder die zelf ondernemer is en de agrarische wereld kent begrijpt dat .
    Ik geef hier twee voorbeelden maar zo zijn er legio waardoor ook gezonde bedrijven snel verlieslatend kunnen worden. Die Agnes daar vind je mooie verhalen van op internet. Heeft zich door bekendheid en creatiever inzet verder ontwikkeld maar heeft wel een aantal jaren zwaar in depressie gezeten. Zag het niet meer zitten. Zoiets wil je niet meemaken en zulke boeren komen nu in opstand.

    https://www.prikkebord.nl/topic/82234/

    https://frieschdagblad.nl/economie/Hof-Rabobank-had-boer-die-een-miljoen-bijleende-moeten-waarschuwen-voor-strengere-uitstootregels-28732115.html
    16-02-2024 08:49
    Joowil. Wat uit wyze katje haar epistel spreekt mijn standpunt dan tegen?

    Jammer trouwens dat Thurau, Leopardo en co niet ff terugkomen op hun bs over het inkomen van boeren. Blijkbaar hebben ze niet zoveel op met feiten.

    Ik ben trouwens van de school van Bjorn Lomborg. Zouden er meer moeten doen

    https://youtu.be/0Te5al2APrQ?si=VlTQAzhFZB2F2e2O


    https://copenhagenconsensus.com/
    16-02-2024 09:29
    Ik neem grif aan dat tal van boeren tot het bot uitgezogen worden in de knellende greep tussen de veevoermaffia en die van de supermarkten. Redenen temeer om ermee te kappen en heroriënteren in plaats van woede te richten op een 3e partij die veel te lang bezig geweest is met deze ongezonde situatie aan het infuus te ketenen.
    16-02-2024 15:13
    Veel wijze woorden van Whyze Katje.
    Goed stuk. De kern is de boeren hebben het beleid gevolgd, het is ze opgelegd door overheid en banken.
    En de grote conglomeraten veevoeder bedrijven e.d. en super inkoop combinaties en zelfs ook een Campina hebben ze uitgewrongen..
    Klem tussen slecht beleid. De overheid die de afgelopen 35 jaar meermaals boeren nieuwe plannen en regels oplegde terwijl het spel nog gespeeld werd. Telkens werden investeringen geëist zoals oa de mestsilo en ver voordat eea was uitgekristalliseerd, had gerendeerd moest het alweer anders en telkens zaten velen klem daardoor.

    Ondertussen kon men alleen maar blijven bestaan als men uitbreidde, schaalvergroting om een winstgevende kostprijs te realiseren. Of moest men uitbreiden van Rabo want anders geen financiering. Ofwel altijd de sigaar.

    Ja de boeren gingen vaak flink tekeer maar meestal met reden. In Frankrijk lag dit lang anders. De boeren daar wilden niet al die schaalvergroting en hypermoderne installaties zoals in toonaangevend Nederland. Betekende wel dat ze opmprijs buiten de boot vielen en ging aanzienlijk deel subsidie EU naar zulke landen.
    59 miljard tbv landbouwbeleid waarvan slechts 835 miljoen naar Nederland. Just saying.

    Nu spelen overal verschillende zaken maar overal is er en "Rob Jetten" beleid. Doel dan op giga transitie eisen van oa gas naar elektra maar het netwerk, bekabeling als zowel transformatoren op de knooppunten zwaar ontoereikend vwb capaciteit. Verkeerde volgorde ergo de zaak loopt vast.

    Mbt diegene die zeiden dan de ene winst maakt en de ander amper of verliesmdus slechte boer.
    De één had weinig broers zussen om uit te kopen en of er zat weinig schuld nog op bedrijf ouders en zit op heel rijke grond. Of kreeg 2 x meer met een soort "pest" te maken of rot op het land. En zo zijn er wel 10 factoren waarom de één veel beter boert dan de ander. En ja er zijn ook slechte boeren.

    Vwb richten op landbouw want vlees vraagt veel grond en water. Jazeker, maar er zijn hoog efficiënte methodes in ontwikkeling. Niet dat het dan ineens met veel minder kan maar wel aanzienlijk verschil.
    En mbt circulair boeren zal de opbrengst zoals eerder aangeven flink afnemen, 50 - 60%. Geen kunstmest, geen pesticiden (ben ik evengoed tegen) verlaagt enorm de opbrengst. En op schralere gronden groeit dan nog maar erg weinig.

    In de hele EU kalender oogsten volgens soort CCCP, Noord Korea decreet alsof de natuur met regelknop te sturen valt.
    https://nos.nl/artikel/2473021-boeren-verplicht-tot-oogsten-door-kalenderlandbouw-maar-kunnen-nog-niets-zaaien

    En
    https://www.telegraaf.nl/financieel/1125047262/boeren-boos-over-strenge-nieuwe-mestregels-minder-produceren-minder-uitrijden

    Al diegene met hun lompen reacties vanuit hun eigen perceptie niet onderbouwd door feiten zouden deze 2 artikelen beter lezen en nadenken wat gevolgen hiervan zijn voor de ondernemers. Als dat tenminste lukt.
    17-02-2024 09:56
    Reken er maar niet op kopoverkop. Zij zullen nooit hun ongelijk hier erkennen
    18-02-2024 09:12
    Zeer inhoudelijk en lezenswaardig

    https://www.geenstijl.nl/5174880/Rob-Roos-europarlementarier-ik-moest-Frans-Timmermans-uitleggen-dat-waterstof-een-energiedrager-is-en-gas-is-een-energiebron-Hij-keek-mij-schaapachtig-aan#fold
14-02-2024 20:53
Dat is wel sneu zeg. Protesteren prima, daar heeft iedereen het recht toe. Dat je je laat horen geen probleem mee, een keer wat oponthoud ook geen problemen mee. Maar zodanige problemen veroorzaken dat sporters twee dagen niet hun ‘werk’ kunnen doen, vind ik er persoonlijk flink overheen. Als de boeren hun tractors eens thuis zouden laten en dan gaan actie voeren, deel overheerlijk lokaal voedsel uit… er zijn zoveel manieren om actie te voeren. Je raakt daar niet de grote inkoop organisaties mee, die de prijzen kunstmatig laag houden, je raakt er de banken niet mee, die jarenlang de schuldenberg maar bleven verhogen. Als boeren steun willen en een toekomst moeten ze toch eens heel goed nadenken wie hun vijand en wie hun vriend is…. Maar ja iets met korte termijn denken…….
    14-02-2024 21:51
    Volledig mee eens. Niks mis met protesteren, je mag best voor jezelf en je gemeenschap op komen als je het ergens niet mee eens bent. Echter terroriseren ze de boel compleet en vooral mensen die er volledig buiten staan zijn constant de dupe. Waar er in het begin heel veel steun voor de boeren was brokkelt dit steeds meer af door het debiele gedrag wat ze vertonen.
    14-02-2024 23:32
    Probleem is dat ze hebben gezien dat intimidatie werkt en dan wil je meer en ga je ook uitwassen krijgen. De hypocrisie speelt ook een rol, als je vindt dat de klimaatdemonstranten te ver gaan met blokkades maar vervolgens als politici zwijgt bij asbestbranden, gier spuiten bij supermarkten en overheidsgebouwen en zelfs het veroorzaken van verkeersongevallen creëer je rechtsongelijkheid. De meeste Nederlanders hebben bovendien een Yvon Jaspers beeld van de boer, tijd om ook daar wat meer een eerlijk verhaal tegenover te zetten.
    15-02-2024 08:20
    Politici zwijgen niet Thurau. Hup boeren
    15-02-2024 10:04
    Precies mijn gedachte, ik woon in de buurt van Malaga en ik heb te maken met deze blokkades, gisteren heeft een buurman zijn afspraak in het ziekenhuis gemist omdat de snelweg voor 2 uur geblokkeerd was. Ik ben ook benieuwd hoeveel vakantiegangers de afgelopen dagen hun vlucht hebben gemist. Ik sta voor 100% achter het recht op demonstratie maar doe dat niet op snelwegen het is gevaarlijk en zaterdag toen ik op de snelweg vast stond was zelfs de vluchtstrook geblokkeerd, er kon geen hulpdienst langs. Ik begrijp veel van de problemen van de boeren maar mijn sympathie zijn ze aan het verliezen.
15-02-2024 10:37
Toch wel bijzonder hoe dit soort discussies altijd een soort stammenstrijd wordt tussen boerenknuffelaars en klimaatdemonstranten. Terwijl dat niet per se een zero sum game is. Sterker nog, als er nou ergens boeren last hebben van klimaatverandering, is het wel in Zuid-Spanje. Het gebied kampt met zeer heftige droogtes, verwoestijning ligt op de loer en gewassen die er eeuwenlang goed gedijden (olijven) trekken noodgedwongen noordwaarts.
    15-02-2024 11:19
    Exact dat, maar dat is voor een heel groot deel framing en zolang je boeren tegenover klimaat blijft zetten blijven de grootverdieners meer verdienen en lijden en het klimaat en de boeren. Heel langzaamaan zie je hier een heel klein beetje verandering in komen, maar helaas gaat dat veel te traag, is die stem bij lange na niet luid genoeg. De tegenstelling tussen klimaat en landbouw is er eentje van grootschaligheid en niet een werkelijke tegenstelling. Helaas is het voor heel veel mensen makkelijker om alles lekker simpel voor te stellen en de tegenstelling in stand te houden, vooral voor de mensen die aan die tegenstelling hun macht ontlenen en er goed geld aan verdienen (lees de grote agro-industrie en de banken). Jammer voor het klimaat en de boeren en zovele anderen.
    15-02-2024 11:31
    Ook speelt mee dat de Noord Europese wannabe kebabbers die daar 8 x per dag douchen (héét, héét) nogal wat water nodig hebben. Onderschat dat Vamos a la Costa-effect niet!
14-02-2024 20:28
Lampaert gaat zijn troepen moeten aanspreken in Vlaanderen ;)
    14-02-2024 20:41
    Ik dat Tim Declerq alias el tractor even op gang trekken.
15-02-2024 10:33
Uiteindelijk zijn de boeren straks gewoon de lul en wordt er gemoderniseerd, tot die tijd staan er nog wat trekkers diagonaal op snelwegen en foeteren er wat wijzen uit de prehistorie dat er helemaal niks aan het handje is.
14-02-2024 20:11
♫ Una paloma mor-tàh ♫
14-02-2024 20:54
“een individuele tijdrit van 5 kilometer”, lees ik dat goed?
15-02-2024 12:48
Ik ben blij dat de minnetjes verdwenen zijn, scheelt me 10x klikken.
    15-02-2024 13:06
    Beken wel even kleur : A12 of Mannenkoor Karrespoor? Welk kamp?
    15-02-2024 13:43
    Kijk een deel van het probleem, het denken in kampen. Om met Frank Boeijen te spreken, denk niet wit, denk niet zwart maar denk in de kleur van je hart.
    15-02-2024 14:17
    @Romans: Ik hou van struisvogels, maar niet in politieke vorm.
    15-02-2024 21:29
    In wat voor een wereld leven wij nu ? Bizarre toestanden overal!
14-02-2024 21:06
het nieuwe parcours ziet er wel veel beter uit. 5Km tijdrit die niet vlak is. 100km met 1900m+ hoogtemeters waarvan de laatste 5km 7%
    14-02-2024 21:17
    Ben inderdaad hoe die tijdrit er uit gaat zien. Zit daar bv een klimmetje in van 2km is dat wel mooi om te zien. En de (nu) 2 etappe is gewoon stukje zwaarder dan wat die was aangezien ze nu op de top van de (verlengde) beklimming aankomen. Die beklimming heeft nu aan het eind bv een stuk van 1.5km aan 10%. Het is natuurlijk ngo altijd jammer dat het maar 3 etappes zijn, maar die 2 aangepaste etappes hebben wel iets.
    14-02-2024 21:38
    En de renners zullen deze 2 dagen zelf wel bijtrainen naar wens allicht, al simuleer je geen wedstrijdsituatie natuurlijk. En met een TT van 5km schieten er maar 2 echte ritten over die dienen als echte voorbereiding.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine