Rusland met Zakarin, Chernetckii en Kochetkov naar Rio

dinsdag 28 juni 2016 om 08:25
Rusland met Zakarin, Chernetckii en Kochetkov naar Rio

Foto: Sirotti

De Russische wielerbond heeft bekendgemaakt welke drie renners naar Rio mogen voor de Olympische Spelen. Ilnur Zakarin, Sergei Chernetckii en Pavel Kochetkov zijn door de bondscoach geselecteerd. Ze rijden alle drie bij Katusha.


Het parcours in Brazilië kent veel hoogtemeters en zou Ilnur Zakarin dus goed moeten liggen. De 26-jarige Rus staat deze week aan de start van de Tour de France om zich voor te bereiden op de Olympische Spelen. Zijn twee ploegmaten in Rio werden afgelopen weekend Russisch kampioen. Kochetkov won de wegwedstrijd, terwijl Chernetckii de tijdrit op zijn naam schreef.

Bij de vrouwen wordt Olga Zabelinskaya de enige Russische deelneemster. De 36-jarige renster, die tweemaal brons haalde bij de Spelen van London, keert terug van een dopingschorsing.

Dit artikel delen:

11 Reacties

Michael_ 28 juni 2016 om 08:32

Maar mogen deze renners van het olympisch comité wel naar Rio? ;)

Contador#N.1 28 juni 2016 om 08:41

Leuke selectie! Een top 5 is mogelijk!

Pavlov 28 juni 2016 om 08:56

Eerst ff aantonen dat jullie clean zijn jongens.. Succes!

Hakkie2 28 juni 2016 om 09:38

Chernetskiy heeft me dit seizoen tot nu toe serieus verrast. Sprint soms top 10 in redelijk grote groepen, rijdt goede klassementen en kan ook nog tijdrijden. Die is flinke stappen aan het zetten en kan zo doorgroeien naar bijvoorbeeld top 10 in grote rondes of mee doen in klassiekers.

Sporters die regelmatig in het buitenland worden gecontroleerd mogen trouwens sowieso mee, ik denk dat de wielrenmannen daar zeker onder vallen. Zakarin woont trouwens op Cyprus, niet in Rusland.

CJJelle 28 juni 2016 om 10:08

Zabelinskaya komt net terug van een dopingschorsing. Lekker betrouwbaar

Poeksel 28 juni 2016 om 11:38

De schorsing van Rusland betreft atleten, niet wielrenners. Daar heeft vooral Zabelinskaya geluk aan.

Thailand 28 juni 2016 om 11:59

Zakarin heeft een druk programma, Giro, Tour en OS. Hij zal de tour dan waarschijnlijk echt als voorbereiding gaan gebruiken, en niet gaan uitrijden.
@ overigen, triest dat zodra het woord Rusland valt het gelijk over doping moet gaan. De anti Rusland campagne heeft schijnbaar ook het wielrennen bereikt.

achtpuntzes 28 juni 2016 om 12:17

@ Thailand:
je kan toch niet ontkennen dat er van alles gaande is met Rusland qua dopingperikelen. of klopt daar niets van en is het dan toch een grote anti-rusland campagne?

Hakkie2 28 juni 2016 om 12:40

@8.6: er is wel wat in Rusland aan de hand. Maar in Amerika bijvoorbeeld ook. En ik heb nooit zoveel over Spanje gehoord, bijvoorbeeld. Waar toch ook het ministerie tegen hield dat de Fuenteszaak bekend zou worden (waarom Rusland wel schorsen en Spanje niet?). En je kunt ook moeilijk ontkennen dat er buiten de sport om een anti-rusland campagne bezig is.

Thailand 28 juni 2016 om 15:44

@ achtpuntzes, nee hoor, daar gebeurt genoeg wat het daglicht niet kan verdragen, net als in de rest van de wereld. Maar ik denk wel dat de waarheid iets genuanceerder is als je in de gemiddelde krant terug leest. Sinds de politieke vriendschap wat is bekoeld lees veel meer assosiaties Rusland vs doping. Ik geloof er weinig van dat ze meer doping zijn gebruiken.

Shinzawai 29 juni 2016 om 01:22

Jammer voor Firsanov, die had ook wel een plekje verdiend.