Ruim 40% tv-kijkers ziet Marianne Vos naar Nederlandse titel rijden

maandag 10 januari 2022 om 13:19
Ruim 40% tv-kijkers ziet Marianne Vos naar Nederlandse titel rijden

foto: Cor Vos

De gewonnen race van Marianne Vos op het Nederlands kampioenschap veldrijden in Rucphen op NPO 1 had een bereik van 1.488.000 kijkers die minimaal één minuut aaneengesloten naar de rechtstreekse uitzending keken. Gemiddeld keken 720.000 mensen naar het live verslag. Deze cijfers waren goed voor een marktaandeel van 44,1 procent. Dat blijkt uit informatie van Stichting KijkOnderzoek (SKO).

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Vos reed in Rucphen naar haar zevende Nederlandse nationale titel in het veldrijden, nadat ze ook in 2011-2015 en 2017 kampioen werd. De 34-jarige renster van Jumbo-Visma nam al vroeg in de wedstrijd het initiatief en reed vanaf de tweede ronde solo richting de overwinning. Lucinda Brand werd op ruime achterstand tweede, Ceylin del Carmen Alvarado eindigde als derde.

Het NK veldrijden voor mannen, dat door Europees kampioen Lars van der Haar werd gewonnen, was bij de publieke omroep alleen via de online kanalen te zien. De kijkcijfers van de vrouwen- en mannenwedstrijd zijn door de SKO niet vermeld. De stichting rapporteert het kijkgedrag naar de regionale zenders alleen als groep.

Dit artikel delen:

23 Reacties

ChefSpijker 10 januari 2022 om 13:35

Niet heel gek gezien de concurrentie op het tijdstip en als voorprogramma van het schaatsen.

0
Oblomov 10 januari 2022 om 19:53

Wat is toch die behoefte van sommigen om elk hoog kijkcijfer voor vrouwenwielrennen weg te verklaren? Vorige week de helft van het aantal kijkers op dit tijdstip. Het is echt niet zo dat de televisies automatisch aanfloepen op dit tijdstip.

Aangezien de vrouwenwedstrijd van het WK vorig jaar ook dit soort kijkcijfers had, is de conclusie gewoon dat er iets van driekwart miljoen mensen in Nederland zijn die met alle plezier naar vrouwenveldrijden kijken als ze het voorgeschoteld krijgen.

Edit: kijkcijfer bij het WK was zelfs 900.000.

0
ChefSpijker 10 januari 2022 om 23:22

Niet zo gepikeerd. Als het artikel over de heren was gegaan, had ik 't zelfde gezegd. Vorige week was er ook geen schaatsen aansluitend op het veldrijden, bedankt voor het bevestigen van mijn punt.

0
lo squalo dello Stretto 10 januari 2022 om 13:41

Wel erg veel!

0
Koers 10 januari 2022 om 13:45

Mensen houden ervan dat een landgenoot wint, want dan winnen ‘we’.

0
josemanuelfuente 10 januari 2022 om 13:56

Dus kijken we ook met zijn allen naar NK driebanden? ;)

0
Murcia 10 januari 2022 om 13:47

Best bekeken sportuitzending van Omroep Brabant ooit. Thijs Niet werd prettig wakker vanochtend.

0
josemanuelfuente 10 januari 2022 om 13:51

Dit cijfer is het aantal personen dat minimaal 1 minuut aaneengesloten naar het programma heeft gekeken. Gemiddeld hebben er 720.000 mensen gekeken. Is nog steeds redelijk veel.

0
De Cabybara van de Conradkade 10 januari 2022 om 13:54

Worden hier inmiddels de live streams ook bij opgeteld? Kan mij voorstellen dat het cijfer dan nog een stuk hoger ligt.

0
Al Phila 10 januari 2022 om 16:36

En niet te vergeten de torrents…..

Opvallend trouwens dat Gosse van der Meer veel meer in beeld was tijdens de voorbeschouwing bij de vrouwen dan in de mannenwedstrijd. Heeft hij goed gepland !!

0
Edwin Jansen 10 januari 2022 om 13:55

Scheelt wel een slok zonder formule 1 en voetbal.

0
Het Rode Rugnummer 10 januari 2022 om 13:59

Tja, als de Domino’s failliet zou gaan zou NYP ook meer klanten krijgen. Zeker als de locatie zeer perfect is.

0
VespavanBern 10 januari 2022 om 14:03

Lange tijd geleden dat ik Het Rode Rugnummer hier zag. Hopelijk word het ditmaal een genuanceerde rentree van een nickname met een 'bash' verleden en niet zo'n fiasco als het 4 letterige woord dat eindigt met een R.

0
Wheely 10 januari 2022 om 14:11

Beschamende uitzending was het weer eens van de NOS, zonder flash interviews en podium, de mannen sloegen ze maar helemaal over. Een 4 krijgen ze van mij. Sporza zag er weer ouderwets goed uit trouwens.

0
Jean Dumas 10 januari 2022 om 14:21

NOS zet alles op het schaatsen, met analistenteam, voor een half bezet EK. Een wereldbeker heeft een hoger niveau.

0
Murcia 10 januari 2022 om 14:23

Het moment dat alles opsomde was het korte shot van Fem van Empel na de finish, de strijd om de beloften titel was het niet waard om live in beeld te brengen, op korte afstand gevolgd door het briljante ‘commentaar’ van Sophie en Thijs. Hoogtepunten waren het fabriceren van een deelneemster door de laatste met zijn Anne van Rooij en Sophie die opmerkte dat toen Vos 20 seconden voorlag het niet de beste race was van Brand en dat je altijd moet doortrappen en het stuur recht moet houden. Het is dan pure comedy, onbedoeld weliswaar maar toch.

0
platteprijs 10 januari 2022 om 17:23

Respectloze regie ook tijdens de wedstrijd: zowel bij vrouwen als mannen kwamen alleen de eerste drie in beeld. Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik bij de mannen snel weg was toen Sporza aan zijn uitzending begon. Het was al saai, Van der Haar was al snel in gewonnen positie. Maar om dan alleen de eerste drie in beeld te laten, is een saaie wedstrijd helemaal om zeep helpen voor de kijker. Op zich is dat ook weer een kunst.

0
Verweggistan 10 januari 2022 om 14:12

Oh, nog geen schaatsen op tv Henk, zal ik dit maar aan laten staan dan?

0
Wheely 10 januari 2022 om 14:19

En vervolgens keihard gehypnotiseerd worden door de carrousel, dan is dat uurtje zo om.

0
Panache 10 januari 2022 om 14:39

Bij het lezen van de titel dacht ik dat dit over de vergrijzing van de kijkers ging, maar 60% met dermate slecht zicht dat Marianne Vos niet meer herkend zou worden zou ook wel extreem zijn. Hoe dan deze kijkcijfers duiden… Gewoonte? Schaatsen? Duurt een plasje minimaal één minuut? Enorme populariteit vrouwen veldrijden? Wel fijn voor de dames, artikel kunnen ze printen, uitknippen en bewaren voor het nageslacht.

0
Oblomov 10 januari 2022 om 19:46

De vrouwenwedstrijd van het WK vorig jaar had ook dit soort kijkcijfers. Zelfs de meest negatief ingestelde persoon zal moeten erkennen dat vrouwenveldrijden de kijkers in ieder geval niet wegjaagt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Track Champions League). De zogenaamde ‘monumenten’ kunnen alleen maar dromen van dat soort kijkcijfers.

Maar voor degenen die altijd zeuren over te veel aandacht voor schaatsen: die uitzending bleef de hele middag boven de miljoen. Weet niet of Lars dat gelukt zou zijn.

0
Barry Batsbak 10 januari 2022 om 14:52

Daarentegen zag maar liefst 0% van de tv-kijkers Fem van Empel naar háár nationale titel rijden.

0
Lalsacien 10 januari 2022 om 20:13

Dat was wel een dieptepunt. Maar ik meende op de achtergrond van Vos en Brand een paar rensters zien langsfietsen. Daar moet Fem bij zijn geweest….

0

Headlines

Populair

Materiaalzone