Roompot Oranje Peloton na verbod schijfremmen: “We moeten nu volle bak aan de slag”

donderdag 14 april 2016 om 08:05
Roompot Oranje Peloton na verbod schijfremmen: “We moeten nu volle bak aan de slag”

Roompot Oranje Peloton moet de komende dagen alle schijfremmen van zijn fietsen halen. De oranjehemden waren begin dit seizoen als eerste en enige ploeg volledig overgegaan, maar na het verbod van de UCI moeten alle fietsen omgebouwd worden.

Woensdagmiddag kreeg de ploeg bericht van de UCI. “We zijn gelijk aan de slag gegaan,” vertelt Michael Zijlaard, teammanager van de Nederlandse formatie aan de NOS. De ploeg wacht enkele dagen voor de Amstel Gold Race een logistieke megaklus. “De hele organisatie moet de komende dagen volle bak aan de slag. Er rijden nu koeriers rond die ons nieuwe frames en wielen komen brengen. De rekken bovenop de auto’s moeten aangepast worden. Dat soort zaken allemaal.”

Zijlaard heeft begrip voor de beslissing, maar baalt van de timing. “We begrijpen de zorgen van andere teams volkomen. Alleen dit is niet het allerlekkerste moment, drie dagen voor onze belangrijkste koers van het jaar.”

De internationale wielerunie komt naar verwachting later vandaag met een officiële verklaring. Afgelopen zondag reden Lampre-Merida en Direct Energie in Parijs-Roubaix met schijfremmen, maar in tegenstelling tot Roompot Oranje Peloton zijn deze teams nog niet volledig overgestapt.

Dit artikel delen:

31 Reacties

xistnc 14 april 2016 om 08:07

Ze wisten natuurlijk dat het deze kant op zou kunnen gaan, omdat het een ‘test’ was. Dus ze kunnen ook geanticipeerd hebben. Maar dan nog is de timing natuurlijk ongunstig. Zet ‘m op, Roompot, want de vroeg vlucht mogen jullie zondag niet missen!

mus van de maasstad 14 april 2016 om 08:13

ik vind het vrij onbeschoft van de uci om een ploeg 3 dagen de tijd te geven hun materiaal te vervangen

EricV 14 april 2016 om 08:13

Weening wordt zondag de beste Nederlander

Coldeportes 14 april 2016 om 08:15

Zeer nette reactie van Roompot! Anticiperen is natuurlijk onzin, voor aanvang seizoen hebben ze juist aangegeven volledig over te gaan omdat het te duur en logistiek complex was om 2 systemen langs mekaar te gebruiken. Logisch ook voor een kleine sponsor als Isaac.

Klasse en gun hen mooie TV tijd zondag

StonedCamel 14 april 2016 om 08:19

Een beetje coulance zou van de zijde van de UCI wel terecht zijn, schaf dan af per 1 mei bijvoorbeeld. Een kleine ploeg als Roompot, die op zich een keuze maakten voor innovatie staat nu voor een enorme logistieke klus.

Etio 14 april 2016 om 08:30

@StonedCamel Helemaal mee eens

Team Spaak 14 april 2016 om 08:40

Een redelijke termijn om het spul te vervangen zou idd wel zo redelijk zijn. Te belachelijk voor woorden dat dit in drie dagen moet! Bij materiaalpech voor ROP komende zondag heb je toch automatisch zo je bedenkingen…

MDKIDW 14 april 2016 om 08:42

Ja en dan snijdt tijdens de amstel gold straks een schijfrem bij een renner op de een of andere manier zijn strottehoofd door en dan loopt iedereen te zeiken dat het niet gelijk was ingevoerd. Dit was gewoon de enige juiste beslissing

Paling99 14 april 2016 om 08:44

@StonedCamel Helemaal niet mee eens.

Het is volledig begrijpelijk dat de UCI de schijfremmen nu per direct verbied aan de hand van wat afgelopen zondag gebeurd is. Op voorhand las en hoorde je (ook veel op dit forum) overal al dat het gevaar van schijfremmen bij valpartijen zeer groot is. Als ze onveilig zijn dient er gewoon per direct ingegrepen te worden, hoe vervelend ook voor Roompot. Als de UCI ingrijpt met een afschaffing per 1 mei en in de AGR gebeurt weer een ongeluk met schijfremmen, mogelijk met ernstigere gevolgen, zal er van alle kanten geroepen worden dat de UCI daadkrachtiger op had moeten treden. Spijtig voor Roompot dit, maar op dit moment is dit de juiste beslissing van de UCI.

Respect voor de reactie van Roompot! Succes zondag mannen!

Sephiroth 14 april 2016 om 08:59

Het is een juiste beslissing na een foutieve beslissing. Vorig jaar zijn ze blijkbaar dus niet voldoende getest op veiligheid. De laksheid van de UCI toen betaald zich nu duur uit voor Roompot. Hopelijk halen ze alsnog een mooi resultaat.

MDKIDW 14 april 2016 om 09:10

de reactie van roompot is te prijzen maar je hoeft er ook niet al te zielig over te doen. ze wisten het gistermiddag al dus hebben ze meer dan drie volle dagen om alles om te bouwen. alles zal op tijd klaar zijn en mocht dat onverhoopt niet lukken dan sturen ze toch gewoon een paar mannetjes van de fabriek (isaac of sram ) of desnoods steekt de fietsenmaker uit het dorp een handje bij. en ze zullen vast nog wel ergens in een hoekje van de loods de oude fietsrekken van vorig jaar hebben liggen..

Tutu888 14 april 2016 om 09:11

Sephiroth +1
Natuurlijk had de UCI vooraf moeten testen en daarop een oordeel moeten geven. Nu hangen de ploegen die al (deels) waren overgestapt. Hoewel ik achter deze beslissing van de UCI sta is er toch weer sprake van wanbeleid.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat aan het gevaar van motoren en auto’s in de koers nog niets is gedaan na een veel erger (dodelijk) ongeval en diverse andere incidenten.

Wheely 14 april 2016 om 09:21

Dit creëert kansen voor Roompot, gewoon netjes meewerken met de UCI en je bouwt wat krediet op.

Spinergy 14 april 2016 om 09:28

die schijfremmen ‘eraf halen’ zal weinig helpen, want dan hebben ze helemaal geen remmen meer, aangezien ze alle frames over de schutting kunnen gooien nu… houd Marktplaats in de gaten!

Har77 14 april 2016 om 09:28

Met de regen die voor zondag voorspeld is zie ik zomaar een aantal Roompot renners een doodsmak maken. Immers: ze zijn inmiddels gewend aan de remkracht van een schijfrem, en die is er dan zondag plotsklaps niet meer.
Overtrokken reactie van de UCI. Beter voeren ze een test ‘fietsbeheersing’ in voor alle renners in het peleton, want het gebrek daaraan is af en toe tenenkrommend. Niet iedereen is een Sagan, maar de meesten kunnen alleen rechtdoor rijden. Daarnaast pleit ik nog steeds voor het verhogen van de gewichtslimiet van de fiets. Zwaartepunt van de combi renner-fiets is totaal in disbalans.
Bovenstaande zaken samen maakt dat het een zooitje is in het peleton.
Hopelijk vindt Roompot tijdig voldoende frames. Een Isaac schijfrem frame is niet voorzien van remnokken op staande achtervork, dus ‘ombouwen’ betekent gewoon ‘vervangen’.

john 14 april 2016 om 09:37

Ach ze kunnen ze direct leveren de fabriek staat immers in de achtertuin van Coldeportes dus zijn ze zo aan de start zondag

StonedCamel 14 april 2016 om 09:43

@Paling:
Dat zal inderdaad de afweging zijn die de UCI gemaakt heeft, die snap ik ook wel maar ik ben het er niet mee eens. Het is niet alsof schijfremmen nu ineens gevaarlijker zijn dan voor Parijs-Roubaix. Dit is een typische politieke keuze die gebaseerd is op een schrijnend geval en niet op het totaalplaatje.
We moeten niet gaan doen of niet bekend was dat je bij ongelukkig terechtkomen je flink kunt blesseren aan zo’n schijf, dat wist men ook bij invoering. Nu gaat het een keer mis en nu moeten ze gelijk afgeschaft worden, ondanks dat meerdere keren is aangegeven door renners die er mee reden dat ze duidelijk beter konden remmen. Dan ben je als organisatie totaal onbetrouwbaar. Blijkbaar verandert 1 geval (of 2 als je Maes meetelt), waarvan nog niet eens 100% is vastgesteld dat het door een schijfrem kwam (kan bijv ook een aerospaak zijn, moet je eens een vinger tussen steken, dan heb je carpaccio…), gelijk de regels.

Treur 14 april 2016 om 10:26

had de indruk dat Weening onlangs in Catalonië ook met ‘gewone’ remmen fietste.

Mark 14 april 2016 om 10:29

Voor mij weegt de veiligheid van renners zwaarder dan een mogelijk logistiek probleem of de mogelijkee toename van remkracht.

StonedCamel 14 april 2016 om 10:34

En meer remkracht draagt niet bij aan de veiligheid?
Ik herinner me dat er begin dit jaar (?) een Roompotter was die aangaf dat hij dankzij zijn schijfremmen kon voorkomen dat hij bovenop een valpartij knalde. Vervolgens reed er wel iemand in zijn achterwiel, maar dat ligt dan niet aan de schijfremmen maar aan het feit dat degene die achterop kwam die niet had. Schijfremmen kunnen het per saldo wel degelijk veiliger maken, die afweging zal begin dit jaar ook gemaakt zijn, het is dan heel raar dat 1 koers die afweging ineens doet omslaan, hoe logisch het politiek gezien ook is.

Koersmaniak 14 april 2016 om 10:36

Hebben schijfremmen zoveel invloed op het type frame dat gebruikt wordt dat zelfs de rekken de auto’s moeten worden aangepast?

Op zich is het wel goed voor Roompot en Isaac dat ze zich bereid tonen om direct om te schakelen. Ik hoor Wuyts zondag al een verhaal vertellen over het huzarenstukje dat men moest rondkrijgen om al die fietsen te vervangen, is weer wat extra reclame

nickdt 14 april 2016 om 13:47

Goede professionele reactie van Roompot en het zou de UCI ook wel sieren als ze een kleine compensatie aanbieden omdat het zo kort dag is voor de ploeg om het te veranderen.

oscarito1908 14 april 2016 om 13:58

Nu kan de UCI wel een beslissing direct doorvoeren.
Doe dat dan ook eens met het veel te grote peloton motards.

Een compensatie van de UCI lijkt me ook niet meer dan normaal.

girardengo 14 april 2016 om 14:06

@oscarito1908
Inderdaad. Dat probleem is kennelijk niet direct aan te pakken voor de UCI. Net zo urgent.

Plaggie 14 april 2016 om 15:31

@koersmaniak, heeft waarschijnlijk met het gebruik van steekassen te maken dat de rekken vervangen moeten worden.

Headlines

Materiaalzone

Populair