Roodhooft: “Wat zegt de rug van Mathieu na een inspanning in koers? Dat willen we leren”

dinsdag 7 september 2021 om 09:04
Roodhooft: “Wat zegt de rug van Mathieu na een inspanning in koers? Dat willen we leren”

foto: Cor Vos

Gisteren kwam het nieuws naar buiten dat Mathieu van der Poel zondag zijn rentree zal maken in de Antwerp Port Epic. De Nederlander kampte de voorbije weken met de nodige rugproblemen, maar het gaat nu weer de goede kant op. “De voorbije dagen heeft Mathieu tot vier uur per dag op de fiets gezeten. Dat is hoopgevend”, aldus ploegleider Christoph Roodhooft in gesprek met Het Nieuwsblad.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan, Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Van der Poel kon door een hernia de afgelopen weken niet fatsoenlijk trainen en dus koersen. Hij moest na zijn zware valpartij op de Olympische Spelen in Tokio onder meer het WK mountainbike en de Benelux Tour laten schieten. Voor Van der Poel ziet het er nu echter een stuk rooskleuriger uit. Roodhooft over zijn poulain: “De voorbije dagen heeft Mathieu tot vier uur per dag op de fiets gezeten. Dat is hoopgevend. Er is verbetering.”

“Zijn rug laat het weer toe om te fietsen”
“In augustus had hij periodes dat hij constant pijn had in zijn onderrug, de hele dag door. Dat is voorbij. Hij doet intensief oefeningen bij fysiotherapeut David Bombeke, is in behandeling bij een kinesist… Zijn rug laat weer toe om te fietsen.” Komende zondag hoopt Van der Poel goede signalen te krijgen in de Antwerp Port Epic, een Belgische eendagskoers van UCI 1.1-niveau over liefst 47 onverharde stroken, maar Roodhooft houdt nog een slag om de arm.

“Er waren verschillende opties om de volgende weken aan te pakken. Of hij ging nog een keer op hoogtestage, of hij hield het puur bij trainingen. Maar dat zag Mathieu zelf niet zitten. Ook door die onzekerheid: een koers is nog altijd iets anders dan een training. Niet vergeten dat het intussen twee maanden, van de Tour de France, geleden is dat hij nog op de weg gekoerst heeft. Wat zegt die rug na een inspanning in koers? Dat willen we zondag leren.”

foto: Cor Vos

Vraagtekens 
De vraag is ook of de Nederlandse alleskunner al over de vorm beschikt om zondag een rol van betekenis te kunnen spelen in de finale. “Naast de rug is er zijn conditie. Na die val op de Spelen heeft hij nooit meer echt onbezorgd kunnen trainen”, aldus Roodhooft. “Het was altijd met tussenpozen. Nu eens twee dagen, dan weer drie dagen, en nooit voluit. Dat gaat sporen nalaten. Bovendien: Mathieu mag dan een renner zijn die heel snel in conditie geraakt, we spreken wel over een WK. Dat is nog een andere gradatie.”

Van der Poel heeft de ambitie uitgesproken om later deze maand ‘gewoon’ deel te nemen aan het WK wielrennen, maar Alpecin-Fenix houdt alle opties open. Zo is er de mogelijkheid dat Van der Poel alsnog past voor het WK, maar een week later wél aan de start staat van Parijs-Roubaix. Roodhooft: “Al laat Mathieu duidelijk verstaan dat hij er alles aan wil doen om het WK te rijden. Hij mag dan een Hollander zijn, ook voor hem is dit een WK in eigen land. Dat wil hij niet zomaar laten schieten.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

Motta 7 september 2021 om 09:09

Het zou de MAX zijn

Westland95 7 september 2021 om 09:13

Altijd proberen natuurlijk. Een WK op maat en Parijs-Roubaix, dan ga je alles in werking stellen om het te halen. Neem daarna maar een paar maandjes rust dan en begin wat later aan je cross seizoen.

Wheely 7 september 2021 om 09:19

WK proberen kan altijd lijkt me, wat dat betreft hebben ze geluk met de volgorde. Het WK skippen met het oog op Roubaix zou natuurlijk onzin zijn.

Alfons Haavers 7 september 2021 om 09:29

WK in eigen land? Rustig Roodhooft, rustig…

Wheely 7 september 2021 om 09:50

WK in eigen regio was diplomatieker geweest ja.

Alfons Haavers 7 september 2021 om 10:01

Voor mij is hij welkom hoor, met Matje en Wout samen naar het WK! Da’s nog wat anders dan met Evenepoel.

Voor de Nederlanders ligt dat iets anders vermoed ik…

Reiger 7 september 2021 om 10:05

Remco mag best in Nederland komen wonen hoor. Kan ie lekker 50% van zijn riante salaris aftikken bij de belastingdienst. Mooi meegenomen voor die zuinige Hollandse knierten. En hem na een tijdje naturaliseren.. Zou ook nog een leuk draadje worden hier!

Turtlehead 7 september 2021 om 10:08

Ach, deze ploegbaas mag toch ook een graantje meepikken van de ‘Wout-mania’ rondom het WK?

Koers 7 september 2021 om 10:11

Volgens mij heeft altijd in België gewoond, dat is dus gewoon zijn eigen land ook al heeft hij een andere nationaliteit. Mensen in Aruba, Curacao e.d hebben ook een Nederlandse nationaliteit, maar hun eigen land ligt ook gewoon in de Cariben en niet duizenden kilometers verderop.

Reiger 7 september 2021 om 10:15

Tuurlijk wel. Kan toch niet fout gaan.
O nee. We zitten niet in Nederland voor een eindronde voetbal. Nederland is al 5 maal WK voetbal geworden vóór het toernooi moest beginnen en België kabbelt ook heel langzaam richting die mentaliteit.

Emergo 7 september 2021 om 16:56

@Reiger Kijk de belastingtarieven er eerst maar op na voor je iets roept.

Turtlehead 7 september 2021 om 10:14

Klinkt nog best positief dit verhaal, dat valt me niet tegen.
Naar het WK kan hij zeker mee, ook als het twijfelachtig is of hij top kan presteren. Verder doet NL toch voor spek en bonen mee (of Taco moet uit zijn slof schieten).

En dan gelanceerd naar PR voor een epische strijd in enkeldiepe modder tijdens de enige najaars-Parijs-Roubaix uit de geschiedenis. Je zou voor minder je (ziek)bed uitkomen :)

Reiger 7 september 2021 om 10:17

Wanneer was de laatste zeiknatte Parijs-Roubaix eigenlijk? Eentje van Museeuw of zo?

ChefSpijker 7 september 2021 om 11:02

Die van Knaven denk ik?

Massimo Bataille 7 september 2021 om 13:02

Museeuw in 2002 ( met de ontdekking van Boonen op de derde plaats) was wel een natte Roubaix ja.
Knaven (2001) was idd ook zeiknat
In de laatste 20 jaar is het niet meer gebeurd jammergenoeg.
Ik wil natuurlijk ook niet elk jaar de renners over natte kasseien sturen, maar elke renner moet toch wel eens een natte editie meegemaakt hebben

Alexander Vandegroenevallei 7 september 2021 om 13:24

De kans op een stoffige editie van Roubaix lijkt me veel groter te zijn dan een natte… Miskijk u niet op het woord “oktober”.

Reiger 7 september 2021 om 13:32

Dromen mag Alexander. En ik droom van één Parijs-Roubaix waar de natste, modderigste veldrit compleet bij verbleekt. En dat 260 km lang. Chippies erbij, lekker zitten en kijken!

Jean Dumas 7 september 2021 om 11:19

Als je moet passen voor de WK haal je ook Roubaix niet.

Willem Kieft 7 september 2021 om 11:38

Als Matje iets niet is, is het een Hollander.

Wheely 7 september 2021 om 13:07

Wat zegt de rug van Mathieu na een in inspanning in koers?

“Why I use Alpecin? Because I want to keep my hair!” en “AUW!” waarschijnlijk.

roeleur 7 september 2021 om 13:48

Vier uur per dag trainen, meer dan twee maanden (bijna) geen competitie. Toch wel een heel smalle basis voor een WK en P-R. Maar het blijft een wonder op wielen dus wie weet.

Koersmaniak 7 september 2021 om 14:06

“De vraag is ook of de Nederlandse alleskunner al over de vorm beschikt om zondag een rol van betekenis te kunnen spelen in de finale.”
Niet akkoord met bovenstaande.
Hij kan ook in de vroege vlucht gaan, daarin 4uur alles geven en in de finale gegrepen te worden.
Of hij een rol speelt in de uiteindelijke finale is dan van geen belang.

de adelaar 7 september 2021 om 15:34

Als ie al in de goede vorm verkeert, hij heeft niks te verliezen behalve zijn rug…. Maar als er 2 mensen wereldkampioen mogen worden van mij zijn het Mathieu en Wout, als Hollander zou ik Mathieu moeten zeggen maar ik heb een zwak ook voor Wout. Maar waar er twee vechten om 1 been gaat meestal de derde er mee heen…. Wat denken de andere WF volgers?

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair