Roodhooft en Adrie van der Poel zien geen reden tot paniek: “Maar plezant is het niet”

dinsdag 28 december 2021 om 14:08
Roodhooft en Adrie van der Poel zien geen reden tot paniek: “Maar plezant is het niet”

foto: Cor Vos

“Gewoon een mindere dag”. Dat was de uitleg die Mathieu van der Poel maandag gaf na het vroegtijdig uitstappen tijdens de Superprestige-cross in Heusden-Zolder. Ploegleider bij Alpecin-Fenix Christoph Roodhooft geeft aan dat de Nederlander gevallen was en dat zijn rug pijn doet. “De X²O-cross in Loenhout komt wel niet in gevaar”, zegt hij bij PlaySports.

Vlak na de cross had Roodhooft via telefoonberichten contact met zijn renner, die volgens eerste berichten niet gevallen was. “Je zag toch zijn op de rug besmeurde trui? Zijn rug deed pijn. Of dat een gevolg is van Dendermonde of het oud zeer, dat weet ik niet. Plezant is dat niet. Niet voor hem, niet voor ons. Dinsdag zien we verder. Het is duidelijk dat die rug moet bekeken worden. Dit is vervelend. Het zijn van die problemen waar je niet meteen de vinger kunt op leggen.”

Vader Adrie van der Poel ging er ook wat dieper op in bij PlaySports. “Als je last heb van je rug, kan dit gebeuren. Dendermonde zal erin gehakt hebben. Ik hoor dat Van Aert dit ook zei, maar hij staat gewoon een maand verder dan Mathieu. Achteraf gezien is het makkelijk praten, maar ik denk dat de situatie heel anders was geweest als hij vorige week in Rucphen had kunnen herbeginnen. Maar die knie liet dat niet toe. Van Aert staat veel verder en is veel magerder.”

Volgens Van der Poel senior is zijn zoon zich bewust van de achterstand die hij door omstandigheden nog heeft op Van Aert. “Het is bij Mathieu een en-en-verhaal (blessures en conditie-achterstand, red.). Hij heeft nog een goede maand voor het hoofddoel: het WK.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Alfons Haavers 28 december 2021 om 14:17

Het blijft iets vreemds. Enerzijds de steeds terugkerende vage rugklachten die maar voor problemen blijven zorgen en anderzijds een korte opeenvolging van koersen die geenszins in gevaar komt.

bellevue 28 december 2021 om 14:27

De rug moet bekeken worden en afgaande op de opgave in Zolder zou het advies kunnen zijn: komende dagen rustig aan.

Hoe kun je Roodhooft zijnde dan stellen: "De X²O-cross in Loenhout komt wel niet in gevaar."

Of zijn er contractuele verplichtingen??

roeleur 28 december 2021 om 15:12

Roodhooft kon er in september ook al niet de vinger opleggen en blijkbaar de medische begeleiding ook niet. Blijkbaar heeft de rug meer hersteltijd nodig en is het een op en af verhaal net als bij Sven Kramer. Nu met pijn doorgaan levert het risico op van een Pinot verhaal met langdurig out zijn en misschien nooit meer op oude niveau terugkomen.

notriple 28 december 2021 om 14:30

Niet plezant is dat het zelfde als ” zwaar kat met U???”

5211 28 december 2021 om 16:08

Ajazeker uw vrije vertaling is correct.

Edwin Jansen 28 december 2021 om 14:30

Ik ben benieuwd wanneer er kamervragen over gaan gesteld worden. Laat ze allemaal maar terugkomen van recess! :P

5211 28 december 2021 om 16:19

U bedoeld, laat ze eens gaan werken voor hun geld.
8 weken in de zomer en nu weer een week of 2. 10 weken, 50 werkdagen.
Hoewel sommige ” het land in gaan”.
Hier in België hebben ook zo ongeveer die 10 weken per jaar.

Murcia 28 december 2021 om 14:40

Dat zinnetje van Adrie over van Aert vind ik totaal overbodig, heeft namelijk geen moer met de huidige status van Matthieu te maken dat Wout zo ongelooflijk mager is wat ook wel meevalt lijkt mij. Men moet bij AF één duidelijke lijn trekken, nu roept de woordvoerder gisteren iets anders dan de ploegbaas en Adrie weet het ook niet maar tegelijkertijd komen de verhalen over de rug en een vermeende val en weet men zeker dat hij wel kan crossen in Loenhout en Hulst. Hoe kun je dat weten als je niet eerst grondig gaat uitzoeken wat er aan de hand is.

TIO 28 december 2021 om 15:32

Ik had eerder de indruk dat Mathieu

TIO 28 december 2021 om 15:33

Al heel scherp stond en Wout normaal voor de tijd van het jaar

Romāns Vainšteins 28 december 2021 om 15:42

Ik vind dat altijd knap hoe men hier inschat hoe scherp ze zijn etc. Ik vind die lui er altijd exact hetzelfde uitzien tenzij ze een baard nemen oid.

5211 28 december 2021 om 16:22

Of moet zijn dat Matje gestresseerd is Tio. Mager mooie van de zorgen, rug, knie, en meer last van de rug dan hij naar buiten brengt. Zou zomaar kunnen.

westmalle1965 28 december 2021 om 16:50

Cx classification wins since 2015 WVA 35 MVDP 88

bellevue 28 december 2021 om 21:25

Eens met Murcia, het is op amper 24uur tijd alle kanten op gegaan. Evident dat mensen (fans) er dan niet aan uit kunnen en met vragen zitten.

wimvl 28 december 2021 om 14:45

Beter zouden ze eerst samen communiceren en een duidelijk antwoord geven. De ene partij zegt de rug. De andere zegt een slechte dag. Niet moeilijk dat mensen zich vragen beginnen te stellen.

Turtlehead 28 december 2021 om 16:42

Gaat toch altijd zo? Hoop geleuter in de ruimte, onder het motto: ‘het loopt ff niet ( hoewel verklaarbaar) en ik kan niet tegen mijn verlies’.

Derierre de la course 28 december 2021 om 16:32

Hij start ook met een dubbel weekend. Kan me voorstellen dat je lichaam daar na een rustperiode even aan moet wennen. Kan best zijn dat ze gezegd hebben “kijk maar hoe de 2e dag gaat”. Komende weken zullen zaken wel duidelijker worden.

Batüwü Griekgriek 28 december 2021 om 17:20

We gaan het zien. Speculeren schiet niets op.

Mwielerfan 28 december 2021 om 18:57

Men vraagt zich af of vdp wel de goede begeleiding heeft wat betreft die rug. Ik ben niet super fan van wva en houdt wel van wat gestookt, maar adrie vdp begint me wel een beetje de keel uit te hangen

Staf V 29 december 2021 om 19:00

Als ik Alvarado bezig zie, daar zijn ze goed fout mee bezig, als ge Roodhooft bezig hoort is het nog altijd van ‘Mathieu doet wat hij wil’.

wimvl 28 december 2021 om 20:30

Na de nieuwe reactie van vandaag op WF denk ik dat ze hun mening gaan herzien.

Zwarte Panter 29 december 2021 om 10:31

Jammer dat ze altijd zo onduidelijk zijn. Ik ben zowel fan van der poel als van aert maar ik moet toch zeggen woutnis in veel dingen vee duidelijker. En ook een mening vragen van een vader is nooit objectief dat zijn suporters

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair