zondag 12 april 2026 om 19:21 Volg in Google

Roodhooft baalt van verschillende pedalen Van der Poel en Philipsen: “Had niet mogen gebeuren”

Video Christoph Roodhooft baalde na afloop van Parijs-Roubaix. Waar Alpecin-Premier Tech de afgelopen jaren altijd kon lachen na de Helleklassieker, zat de ploeg nu in het pechhoekje. In het Bos van Wallers ging het helemaal mis voor de ploeg, toen Roodhooft vast kwam te staan met de ploegleiderswagen en Mathieu van der Poel na een lekke band niet op de fiets van Jasper Philipsen kon springen door verschillende pedalen. “Dat had niet mogen gebeuren”, vertelt hij na afloop.

Roodhooft vertelt als eerste waarom er geen ploegleiderswagen in de buurt van Van der Poel was in het Bos van Wallers. “Er was een val met een renner van NSN waar een dokter bij moest komen. Daardoor hebben we meer dan een minuut stilgestaan voor we konden passeren. Als die auto niet in de weg stond, was er nog niks verloren. Maar ja, dat kunnen we achteraf zeggen.”

En dus moest de ploegbaas vertrouwen op het zelfoplossend vermogen van zijn renners. Philipsen besloot zijn fiets daarna aan Van der Poel te geven, maar beide renners rijden op andere pedalen. Daardoor kon de Nederlander alsnog niet verder. “Toen was het einde verhaal. Jasper rijdt op prototype-pedalen. Mathieu heeft daar ook eventjes op gereden aan het begin van het seizoen. Het was een ongelooflijk slecht moment.”

“Ik had nooit gedacht dat het op die manier ging samenkomen. Het had nooit mogen gebeuren, maar het is wat het is. We moeten niet vergeten dat deze situatie al een heel lange aanloop had. We hadden daar met de ploegleiderswagen een minuut eerder moeten zijn”, eindigt hij.



De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. Een van de verhalen gaat over de band tussen Mathieu van der Poel en zijn opa Raymond Poulidor. Wat zijn hun gelijkenissen? Welke invloed heeft Poulidor gehad op de wielrenner en de mens Mathieu? En hoe wordt in Frankrijk aangekeken tegen MVDP? In de Zomergids lees je verder alles over de Tour de France en de Tour Femmes, Jonas Vingegaard over de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Nienke Vinke en nog veel meer!

Voor de zomervakantie
31 Reacties
12-04-2026 19:26
Goed dat hij het ruiterlijk toegeeft. Over de ploegleiderswagens, het werd vandaag weer duidelijk dat er met 2 maten wordt gemeten. Dat beeld van de ploegleiderswagen van UAE die dwars door een groep renners leek te willen rijden had meteen al moeten leiden tot een uit koers halen van die wagen en ploegleider.
    13-04-2026 10:58
    Dat was vorig jaar ook al zo, toen had Pogi z'n augurkendrankje nodig, en raasde UAE wagen ook rakeling langs renners (waar hij er niet voorbij mocht volgens de regels) om sapje af te leveren.
12-04-2026 20:02
Ongelooflijk dat er fouten worden gemaakt. Lijkt wel het echte leven. Zat zelf op een school met kinderen die fouten maakten. Echt belachelijk.
12-04-2026 19:47
Plausibel verhaal dat het ook Mathieu's extra pech betekende dat hun
ploegleiderswagen een dikke minuut opgehouden werd.

De 2,26min achterstand kon circa 1,26min geweest zijn en
zou het mogelijks een ander verhaal geweest zijn voor Mathieu.
12-04-2026 20:39
Ja, ze hebben een domme fout gemaakt. Het spreekt toch juist voor ze dat ze daar niet voor weglopen maar eerlijk toegeven.

Een grote fout bij professionals is bijna per definitie amateuristisch, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt, en is uiteindelijk iedereen wel eens amateuristisch.

Vermoed dat FKALedouche daar naar refereert, en terecht mijns inziens
12-04-2026 21:42
Ik heb me verbaasd over de ploegleidersauto's. We zien levensgevaarlijke capriolen van UAE, ik vraag me af of de ploegleider toestemming had om daar te rijden. En als er al toestemming was, dan mag ie wat mij betreft meteen uit koers genomen worden vanwege roekeloos rijgedrag op de kasseienstrook.

En ook in het Bos van Wallers zat enkel de ploegleidersauto van Pogi helemaal voorin de koers. Hoe kon dat? Terwijl Alpecin daar met wagen nummer 2 (toch?) daar een minuut achter zat?

Ik weet niet wie de chauffeur was van die auto, maar ik denk dat ze die maar een tijdje moeten schorsen. En de wagen van Pogacar maar eens een tijdje achter in de rij mogen zetten.
    12-04-2026 22:12
    "En ook in het Bos van Wallers zat enkel de ploegleidersauto van Pogi helemaal voorin de koers. Hoe kon dat? Terwijl Alpecin daar met wagen nummer 2 (toch?) daar een minuut achter zat?"

    Als je nu eens de moeite deed om het artikel te lezen of de video zou bekijken, dan zou je weten wat er in het begin van het Bos van Wallers gebeurd is...
    12-04-2026 22:38
    Waarom o wijze limal zat de wagen van uae voor de doktersauto, en alpecin erachter?
    13-04-2026 10:29
    Ten eerste: de reden dat de ploegwagen van Alpecin een minuut vertraging had stond dus in het artikel.
    Ten tweede: jij verwacht hopelijk toch niet dat de jurywagen, de doktersauto en de volgwagens constant in exact dezelfde volgorde rondrijden? De dokter stopt bij gevallen renners (waarvan er velen waren gisteren), volgwagens mogen naar voor komen om hun renners bij te staan of raken achterop om pech te verhelpen, etc. Zeker in P-R is het gewoonweg chaos vanaf de eerste kasseistrook.

    Waarom vraag je je dan enkel af waarom de UAE-wagen voor de opstopping zat (in jouw beleving - zelf heb ik dat niet in detail meegekregen welke wagen waar precies rondreed). Waarom stel je niet de vraag waarom de NSN-volgwagen blijkbaar voor die van Alpecin zat op het moment dat hun renner viel?

    Antwoord: je bent zoals gewoonlijk weer een naratief aan het pushen - UAE mag meer dan alle anderen - op basis van 2 feiten (de gevaarlijke inhaalactie van één volgwagen + het Alpecinverhaal), ondanks dat er gewoonweg een heleboel van de koerschaos nooit in beeld is geweest.

    Denk jij echt dat die gevaarlijke inhaalactie van de UAE-volgauto de enige was van die soort gisteren? Denk jij echt dat UAE de koersdirectie/UAE omkoopt om overal voor alle andere volgwagens te mogen rondtouren en gevaarlijke toestanden uit te halen? (denk jij echt dat de andere ploegen daar in dat geval niets over zouden zeggen?)
12-04-2026 21:54
Het is toch gek dat Philips op een prototype-pedaal rijdt in deze wedstrijd?

Je merkt dat er een bepaalde vorm van gemakzucht in deze ploeg geslopen is. Mathieu heeft inmiddels deze wedstrijd al drie keer gewonnen. De echte scherpte ontbreekt.

Als ik zijn woorden zo mag begrijpen, lijkt het erop dat hij sinds het begin van het voorjaar met dit prototype rijdt en dat het eigenlijk gewoon een beetje vergeten is.
    13-04-2026 10:40
    Inderdaad. Ze hadden sowieso moeten weten dat ze niet uitwisselbaar waren. Hij had dan nog zijn voorwiel kunnen geven.
    13-04-2026 13:02
    In their defence: het is zo ongeveer de eerste keer in zijn carriere dat vdP pech heeft op een cruciaal moment in zo’n wedstrijd, dus dat ze hierop niet hadden gerekend, kun je enigzins begrijpen ;)
13-04-2026 07:12
Ik vind dit toch wel tamelijk amateuristisch.
12-04-2026 21:40
Sportieve reactie ook hier en de hand in eigen boezem, in deze koers moet je zo veel mogelijk op andersmans spullen kunnen rijden.
12-04-2026 23:28
Ongelofelijk, rijden ze met niet compatibele pedalen. Dat kwam toch in de buurt van de comedy capers van JumboVisma een paar jaar terug.

Van der Poel wel enorm beresterk!
12-04-2026 20:43
"Was die auto van NSN, was dat bewust of een onnozelheid?"

Sta mij toe om dat een hele vreemde vraag te vinden van de WF-reporter. Misschien dat de interviewer in kwestie even kan verklaren wat hij daar precies mee bedoelde? Zelf heb ik in ieder geval nog nooit een ploegleider een auto zo weten wegzetten dat daardoor bewust de volledige weg werd geblokkeerd. Roodhooft zegt trouwens dat eerst de ploegauto stopt bij hun renner en dat pas daarna de dokter ernaast ging staan.
12-04-2026 22:12
Kennelijk heeft Philipsen prototype pedalen gebruikt welke een nieuw type cleats nodig hebben: https://www.bikeradar.com/news/van-der-poels-arenberg-pedal-incident-roubaix-2026
13-04-2026 02:29
Weer n professioneel interview met deze hr Chr.Roodhooft.
Hij kijkt werkelijk niemand aan. Hulp zoeken man.
13-04-2026 09:21
Wat een “amateurs” (met alle respect)
Eerst al nadat Pogi op bijna 2 minuten reed alleen Senechal lafjes op kop laten rijden en pas VOL gaan rijden toen Pogi al weer op 30 sec zat.
En daarna de volledige shitshow in het bos. Wellicht hadden ze ook nog van schoenen kunnen wisselen, als ze zelfde maat hebben. Maar ja.. moet je maar net bedenken. Vdp heeft daarna natuurlijk alsnog wel geweldig gereden.
12-04-2026 19:31
Zo simpel lijkt het niet te zijn: ik dacht even dat 1 van de 2 met speedplay pedalen rond reed of zo, maar waar het op lijkt is dat Philipsen met een prototype Dura Ace pedalen rond reed, en zover ik kan zien reed MVDP dan met standaard Dura Ace pedalen...
Als dat klopt zou ik denken dat de cleats gewoon uitwisselbaar waren. Dit mysterie moet nog even 'uitgeklaard' worden...
    13-04-2026 05:50
    Van wat ik begrijp hebben de nieuwe pedalen ook andere cleats. Anders was MvdP er wel op weggereden. ;)
    13-04-2026 10:44
    Wanneer het een prototype betreft van Shimano, wil dit toch helemaal niet zeggen dat je dan dezelfde cleats hebt?

    Het is gewoon een compleet ander model
12-04-2026 20:09
Rare reactie
13-04-2026 08:58
Vond het eerder raar dat er niemand meer van de ploeg bij zat… op de fiets van Philipsen was hij ook niet veel verder gekomen. En door al dat gewissel ook Del Grosso weg als knecht.
    13-04-2026 09:41
    Wat ik begreep wist Mathieu dat er andere pedalen opzaten en probeerde hij enkel nog in gang te blijven tot er een auto in de buurt was/uit het bos was.
    13-04-2026 10:41
    Die had ook een lekke achterband. Dus Del Grosso was sowieso weggevallen
13-04-2026 09:14
Waarom Heeft de UCI regels opgesteld voor het wielrennen zijn deze om door de jury niet na te komen. Er worden door de jury zoveel fouten gemaakt waarom dan nog een jury tijdens de wedstrijden, Er mag niet achter een volgwagen gestayerd worden waarom die renners dan niet uit de wedstrijd genomen. De ene keer wel da andere keer niet is dat omdat er dan een kanshebber dan uit de wedstrijd verdwijnt wat slecht nieuws is voor de organisatie. Een wereldkampioen wordt teruggezet omdat hij gestayerd heeft. Pocagar wordt toch ook op deze manier teruggebracht in het peloton. Ook hij moet uit de wedstrijd worden genomen. Andere renners rijden door rood licht en worden uit de wedstrijd genomen waarom in de ronde van Vlaanderen niet. Slecht nieuws voor de organisatie als dit gebeurd. De UCI moet de regels gaan aanpassen voor het aannemen van een bidon uit de volgwagen Dit moet verboden worden bevoorrading vanuit de volgwagen als een renner iets nodig heeft kan hij dat doorgeven en er zijn genoeg verzorgers langs de weg waar hij bevoorraad kan worden, er zijn gelukkig nog geen ongelukken gebeurd wie is dan de schuldige, de renner , bestuurder , of de UCI
13-04-2026 09:59
Oja.. waarom weigert Vdp te gaan rennen naar Del Grosso, die hij al ziet staan op 150 meter (maar cool te blijven wandelen)?? Phillipsen rent ook met zijn fiets naar VDP of ik herinner me Froome op Ventoux.. Maar nee, rustig als zondagochtend wandeling naar je fiets lopen. En daarmee uiteindelijk meer tijd verliezen dan dat op het verschil op de meet met Wout is…. .
    13-04-2026 10:19
    volgens mij was del grosso toch nog niet klaar met de wissel en maakte het niet veel uit.
    op dat moment zal hij ook wel even moedeloos geweest zijn wat best menselijk is.
    13-04-2026 10:30
    Del Grosso was nog bezig met zijn fiets, waarom zou je dan gaan rennen?
13-04-2026 11:31
Bizar hoor! Hoe kun je zo'n belangrijk moment zo slecht voorbereiden? Je stijgt niet naar ongekende hoogten onder druk maar zakt naar het niveau van je voorbereiding. Ik snap ook niet dat de vragen niet veel scherper hierop zijn.

In principe doen de renners in het moment alles goed:
- goede communicatie zodat niet Tibor maar Jasper zijn fiets afstaat (Tibor had lek achter)
- daarna Tibor die zijn voorwiel verwisselt met die van Mathieu zodat hij door kan

Tweede lek is pech natuurlijk, maar het aantal lekke banden bij deze ploeg op één strook is ongekend. Heeft iemand een idee of er een Shimano motor in de buurt was?

Reacties zijn gesloten.