Ronde van Vlaanderen start in Antwerpen, Muur van Geraardsbergen keert terug
Foto: Sirotti
vrijdag 17 juni 2016 om 07:10

Ronde van Vlaanderen start in Antwerpen, Muur van Geraardsbergen keert terug

De Ronde van Vlaanderen zal volgend jaar starten in Antwerpen. Dat maakt organisator Flanders Classic vandaag bekend. De havenstad krijgt de voorkeur boven Brugge. Daarnaast keert de Muur van Geraardsbergen voor het eerst sinds 2011 terug in het parcours. De finish blijft in Oudenaarde.

Na de start in Antwerpen rijden de renners langs Herzele en Zottegem naar Oudenaerde. Na een eerste passage over de oude Kwaremont zet men koers richting Brakel en wachten in aanloop naar de Muur van Geraardsbergen de Leberg, de Berendries en Tenbosse. De Muur ligt op minder dan honderd kilometer van de aankomst. De laatste 75 kilometer blijven ongewijzigd. De finale zal opnieuw bestaan uit Oude Kwaremont, Paterberg, Koppenberg, Steenbeekdries, Taaienberg, Kruisberg en een laatste keer het duo Oude Kwaremont en Paterberg. De finish ligt aan de Minderbroederstraat in Oudenaerde.

Antwerpen mag de start van De Ronde in ieder geval tot 2021 organiseren. Volgens Het Nieuwsblad heeft het daar een bedrag van 400.000 euro per jaar voor over.

[poll id=”258″]

RIDE Magazine
55 Reacties
Sorteer op:
17 juni 2016 10:10
Geraardsbergen krijgt de finish van de junioreneditie, trouwens. Op dezelfde dag als de grote RvV. Al met al lijkt me dat Geraardsbergen helemaal niet hoeft te klagen. Parkoersveranderingen horen bij De Ronde. De Muur zelf was ook een toevoeging in 1970 (na eerder drie(?) jaar in de jaren 50 al in het parkoers te hebben gezeten).
17 juni 2016 10:11
@teegeevee: juist dat ze niet Brugge de kans gaven een hoger bod uit te brengen, wat ze daar wel wilden, toont aan dat geld niet de belangrijkste reden is voor de keus van Antwerpen als startplaats.
17 juni 2016 10:26
Ligt Antwerpen in Oost Vlaanderen, West Vlaanderen of helemaal niet in Vlaanderen???
De Muur terug is leuk, Ik mis nog steeds de oude finale met de Muur, en daarna de Bosberg.
17 juni 2016 10:31
Ik begrijp dat sommigen Antwerpen leuk vinden omdat het dicht bij Nederland ligt. West-Vlaanderen is echter altijd het hart geweest van Vlaamse klassiekers (RVV, E3, Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen, Driedaagse De Panne-Koksijde). De stichter van de RVV wilde een koers doorheen Oost- en West-Vlaanderen. Dit is een historische fout.

Het parcours is al vele malen veranderd, hellingen zijn erbij gekomen en weggelaten, start en aankomst liggen niet vast voor eeuwig. Maar dit verandert de ziel. Platte commercie. Dit is de facto geen RVV meer.
17 juni 2016 10:41
@moa: heeft voor mij niks met dicht bij Nederland te maken. Antwerpen is gewoon een grote, mooie en aansprekende stad, wat mij betreft.
17 juni 2016 10:42
Antwerpen heeft niks met de Ronde van Vlaanderen te maken. De ronde dat is Oost- en West-Vlaanderen. Geef ons terug de historische aankomst in Meerbeke ipv die lamlendige desolate baan naar Oudenaarde.
17 juni 2016 10:44
Voor wielertoeristen worden al enkele jaren met succes toertochten georganiseerd langs het oude parcours van de ronde. Als wat mensen uit Brugge, Geraardsbergen, Ninove en omgeving de hande in elkaar zouden slaan kan men misschien de oude ronde van vlaanderen laten herrijzen: start in Brugge, via de Vlaamse Ardennen naar Muur en Bosberg.
Met als naam: Flanders Classic.
17 juni 2016 10:48
@Nelson: Meerbeke kan niet meer. Dat kon al niet meer, als je alle medewerkers en journalisten hoorde. Allemaal volgepakt in een klein schooltje (het enige schooltje van het dorp). De Ronde was Meerbeke al jaren ontgroeid.
17 juni 2016 11:05
Dat de muur terugkomt in de ronde is mooi. Maar de start in Antwerpen is puur een kwestie van geld, geld, geld.
17 juni 2016 11:12
@Koersmaniak: met die naam gaat niet lukken. Vrees dat dit de volgende wijziging wordt; Ronde van Vlaanderen hernoemen naar Flanders Classic. Wegens internationale uitstraling blabla. Ik zie het zo maar gebeuren.
17 juni 2016 11:19
De huidige Ronde van Vlaanderen is juist de toekomst van het wielrennen. Een startplaats die daarvoor betaalt en rondes op een circuit waar renners meerdere keren langs komen. Dichter bij een stadion waar je toegangsprijzen kan vragen komt het wielrennen niet. Ik zie het probleem van een plaatselijke ronde echt niet. Waarom is dat minder leuk dan in een lijn van A naar B fietsen?
17 juni 2016 11:21
De sport verandert, wen er maar aan. Als dat geld maar wordt besteed aan meer veiligheid voor de wielrenners en continuïteit van de ploegen, vind ik het prima.
17 juni 2016 11:21
Geerardsbergen heeft überhaupt niets te klagen. Alsof zij het alleenrecht op de finale van de Ronde van Vlaanderen hebben.. We hebben nu al jaren achter elkaar een heerlijke koers, veel mooier dan veel wedstrijden die ik me kan herinneren die in Geraardsbergen eindigden.

Zoals Hakkie zegt: de start verplaatste toch wel vaker? En wat boeit de start? Antwerpen geeft prachtige plaatjes, net als Brugge. Lekker belangrijk :)
17 juni 2016 11:29
Zullen we LBL in het vervolg maar Leuven-Brussel-Leuven doen?
17 juni 2016 11:37
De Ronde van Vlaanderen heet toch de Ronde van Vlaanderen? Niet de Ronde van West-Vlaanderen? De finale blijft toch bovendien schitterend mooi? De Muur is terug?

Ik weet niet of het nou typisch wielrennen, typisch Nederlands, typisch Belgisch, of allemaal is, maar wat een gezeur om weinig..
17 juni 2016 11:42
@Lyndalid

De Muur zit er plots weer in, West-Vlaanderen eruit, divide et impera .

En wat je zegt over de naam, aub, lees es iets over de geschiedenis van de RVV.
17 juni 2016 11:49
@ moa

Nee ik snap het argument van de geschiedenis best een beetje, maar ben het er gewoon mee oneens. De Giro startte en finishte tot 1960 élk jaar in Milaan. Hebben we er last van dat dat nu niet zo is?

Ik begrijp het probleem gewoon echt niet, en die hele drang om vast te houden aan hoe het is/was begrijp ik ook niet echt. Dingen veranderen. Het is niet alsof de hele identiteit van de koers verandert. Alle beklimmingen die erbij horen zitten erin, de koers/finale draait om steile en minder steile kasseiendingen en speelt zich af in (West-)Vlaanderen. Mooi toch?
17 juni 2016 11:53
Nostalgie te over, het argument dat het hart van vlaanderens wielrennen in de regio brugge, wevelgem etc plaatsvind is een beetje een non-argument: er zijn al flink wat andere koersen die door die regio gaan, een beetje afwisseling mag wel.
Voor een stad die de ronde wil hebben is het een flinke economische boost, de ronde is zeer populair en steeds meer Engelsen en andere nationaliteiten komen er op af voor een weekeind of langer, Hotels en gastronomie varen er wel bij.

Persoonlijk, blij dat de muur terug is, De Bosberg helaas niet, ik vond de oude finale altijd leuk met vals plat naar beneden nog even de laatste +10 km gas geven, de huidige finale na de Paterberg is een karakterloze weg, maar oudenaarde is wel een mooi plaatsje. (Ninove was daarentegen een gat van niks, daar missen we niks aan) en Antwerpen is wel lekker bereikbaar vanuit NL al is Brugge nog mooier..
17 juni 2016 11:55
In ben zelf niet heel bekend in het Ronde van Vlaanderen gebied, Maar nu de muur terug komt welke klimmetjes gaan nu eruit?
17 juni 2016 12:08
Als ik het zo lees was de start historisch gezien in Gent, later in Gentbrugge en in St Niklaas. pas de laatste jaren in Brugge. Weinig historisch aan Brugge als startplaats dus.
17 juni 2016 12:17
Dat de startplaats verandert is niet zo bijzonder. Maar geen koers door West-Vlaanderen is echt wel bizar.

Laten we het woord 'France' schrappen in Tour de France. En de Tour nooit meer laten passeren door Frankrijk. Spreken we dan nog altijd over dezelfde wedstrijd?
17 juni 2016 12:30
Van mij mag die gerust terug naar Gent. Daar zouden de mensen dit met open armen ontvangen. Eerst maar eens zien of de elitaire buurtbewoners daar in Antwerpen akkoord zijn. Ze kunnen daar nog geen kermis houden zonder in 10 rechtszaken aan hun been te hebben.
17 juni 2016 13:02
@Lyndalid

Als je auto gestolen wordt en je krijgt een wrak terug, moet je daar dan blij mee zijn?
17 juni 2016 13:10
De meesten snappen er echt geen fluit van en halen startplaats en parcours door elkaar. De verzuchting is niet dat Brugge niet meer de startplaats is. Dat verandert uiteraard af en toe, net zoals de finish. Het gaat er over dat er niet meer door West-Vlaanderen gereden wordt, voor het eerst.

Natuurlijk kan je de eerste 150km ook elders verrijden. Feit is dat dit 100 jaar lang een wedstrijd was doorheen Oost- en West-Vlaanderen, vandaar de RVV. Al de rest startplaas, finish, bergjes, kasseien, richting, afstand is doorheen de jaren veelvuldig gewijzigd. Het houvast en het opzet van de RVV was echter dat het een koers was in de 'vloanders'. Dit stopt nu.

Ik heb de indruk dat je Vlaming moet zijn om dit te snappen. De wielercultuur ligt niet in Antwerpen in België, wel in West-Vlaanderen en de Vlaamse Ardennen. Uit deze streek komen de flandriens, de bonkige types met meer karakter dan stijl (Schotte, Deman, Devolder, zelfs Boonen werd opgeleid in West-Vlaanderen). Om dit dan weg te nemen uit deze streek en naar Antwerpen (met zijn vele kwaliteiten, doch geen enkele die men een flandrien kan toedichten) te brengen is onbegrijpelijk.
17 juni 2016 13:24
@knightbiker: dat is helemaal geen non-argument. De reden dat er in West en Oost Vlaanderen zoveel koersen zijn is omdat de koers er leeft. Vele mensen uit de wijde omgeving gaan naar de klassiekers kijken, niet enkel naar de Ronde.
De Antwerpenaren die ik ken, die gaan niet naar de Scheldeprijs gaan kijken, wielrennen is voor hun een ver-van-mijn-bed-show en kennen ze enkel van tv.

Even een vergelijking met het Belgische voetbal: in eerste klasse zijn er veel clubs uit Oost en West Vlaanderen. Enkele jaren geleden heeft Antwerpen, dat al een eeuwigheid op lager niveau speelt, geprobeerd om een ploeg op te kopen en in Antwerpen te laten spelen. De belangen van de supporters waren voor hun van geen belang.

Dat de Ronde niet meer door West-Vlaanderen rijdt is alsof de Amstel Gold Race op Duits grondgebied wordt verreden om uiteindelijk toch te finishen op de Cauberg. Dan is die wedstrijd toch ook zijn charme kwijt?

Reacties zijn gesloten.