Ronde van Polen gebruikt dalende sprintfinish in Katowice niet langer

woensdag 3 maart 2021 om 18:44
Ronde van Polen gebruikt dalende sprintfinish in Katowice niet langer

foto: Cor Vos

De Ronde van Polen doet de dalende sprintfinish in Katowice, waar Fabio Jakobsen afgelopen jaar zwaar ten val kwam, in de ban. De UCI maakte bekend dat de organisatoren die finish niet langer gebruiken. In plaats daarvan staat nu een tijdrit gepland.

De Ronde van Polen begon vorig jaar met een etappe over 195,8 kilometer naar Katowice, waar de renners in de eindsprint snelheden tot 80 per uur halen. Deze keer werd de rit ontsierd door een zware valpartij van Fabio Jakobsen. De toenmalige Nederlandse kampioen wilde in de sprint Dylan Groenewegen inhalen, maar die week van zijn lijn af. Jakobsen vloog hierbij in de hekken en werd met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis afgevoerd.

Woensdag is bekendgemaakt dat de organisatoren die finish niet langer gebruiken. Volgens de UCI lag de snelheid er te hoog, mede door de dalende lijn. “Dit kan niet meer in de toekomst. Ook andere aankomsten bergaf waar de snelheid extra de hoogte ingaat, zullen niet langer toegelaten worden. Ook bochten op 200 meter van de finish worden niet meer aanvaard.” In plaats van een rit in lijn krijgt Katowice in 2021 een tijdrit in het etappeschema.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Dikke Vrouw 3 maart 2021 om 18:49

Goede nieuws

Wheely 3 maart 2021 om 18:54

Top, indirect een soort schuldbekentenis al zal dat nooit zo uitgesproken worden natuurlijk.

Panache 3 maart 2021 om 19:23

Voortschrijdend inzicht zou ik het gerust noemen. Schuldbekentenis is een forse stap verder en misschien meer wensdenken?

SprintMaster 4 maart 2021 om 10:09

Voortschrijdend inzicht = gebrek aan visie.

The Whaler 4 maart 2021 om 10:58

Eens. “snelheid lag te hoog” lijkt in statement te staan. Hier kan TJB en DG wel wat mee in verdediging

Marik 3 maart 2021 om 18:57

Maar verder vonden ze het natuurlijk gewoon een prima aankomst waar niks mis mee was.

Murcia 3 maart 2021 om 18:59

De enig juiste beslissing, al blijft het vreemd dat er eerst bijna doden moeten vallen voordat er wordt ingegrepen.

S'mon 3 maart 2021 om 19:06

Exact wat je zegt, schandalig eigenlijk.

Merlinappa 3 maart 2021 om 19:16

Dat duurde lang zeg.

bartp25 3 maart 2021 om 19:26

Hopelijk gaan we de hele discussie niet nog eens herhalen. Laten we vooral blij zijn dat deze gevaarlijke finish verleden tijd is.

CechRepublic 3 maart 2021 om 22:03

Toen Mezgec daar won klonk hij na afloop vooral heel blij dat hij het overleefd had.
Gekkenwerk dus.

Ward 3 maart 2021 om 19:43

Dat brengt ons bij de volgende discussie: wat valt onder de noemer “bocht” en geldt dit voor elk soort finish. Indien nee, over werk soort aankomsten hebben we het dan?

Panache 3 maart 2021 om 19:51

In ieder geval niet Parijs Roubaix.

lo squalo dello Stretto 3 maart 2021 om 19:55

Dat vraag ik me ook af. Misschien overdreven maar ik heb de indruk dat ze dan 50% van de huidige aankomsten kunnen schrappen. Al zal dit wellicht niet gelden vanaf een bepaalde hellingsgraad maar zelfs in een vlakke spurt zie ik soms nog op de vreemdste plaats een bocht.

Ward 3 maart 2021 om 19:56

Haha, stel je voor. Onderschat de UCI maar niet, ze komen op kruissnelheid…

Etika 3 maart 2021 om 20:01

Zaterdag is de laatste bocht op minder dan 200 meter en een dalende finish. Absurd dat dit niet meer zou mogen. Hopelijk hebben ze nog een beetje gezond verstand bij de UCI.

Limal 3 maart 2021 om 20:13

Die tijdrit, ligt die op een afdaling met haarspeldbochten?

Serieus nu, goede beslissing. De ene dalende+/-draaiende finish is de andere niet (bvb. massasprint vs. bergrit) en er zullen altijd discussiepunten zijn, maar de intentie om de gevaarlijkste situaties eruit te halen kan je enkel toejuichen.

freirefreire 3 maart 2021 om 20:24

Ik ben hier hartstikke blij mee, de enig juiste beslissing. Tegelijk vraagt de zure man in mij zich af waarom hier in hemelsnaam maanden mee gewacht is. Ik mag toch van harte hopen dat ze hier niet zo lang over hebben zitten twijfelen.

ditisdavid 3 maart 2021 om 20:29

Geldt dit alleen voor vlakke etappes? Anders kan de Strade Bianche niet meer finishen op de Campo en het Baskenland niet meer op Arrate terwijl die finishes veilig zat zijn…

En met de bochten zou hetzelfde gelden voor de wielerbaan van Roubaix.

Bazzz 3 maart 2021 om 20:53

Was die finish zo gevaarlijk dan?
Renners bepalen zelf toch hoe gevaarlijk ze het maken, of heb ik wat gemist?

La Primavera 3 maart 2021 om 21:02

Dat renners zelf bepalen hoe gevaarlijk het wordt is zo’n kulargument. Renners moeten dus met de handen in de remmen naar de finish? De wielersport is gevaarlijk, maar dat betekent niet dat je de omstandigheden ook gevaarlijk moet maken.

Dat betekent dus fatsoenlijk hekwerk, geen afdalende finishlijnen, geen finish na een bocht, geen paaltjes op de weg etc. etc.

Panache 3 maart 2021 om 21:20

Bazzz heeft natuurlijk wel een punt. Of het nu F1 is of professioneel wielrennen: als kippen zonder kop overal vol gas functioneert niet en de ‘straf’ in de F1 is een bandenstapel, in het wielrennen een rit in de ambulance.
Omdat een deel van het peloton kamikaze op de fiets zit (zie de idioot kleine gaatjes waar sprinters in duiken) valt er wel wat voor te zeggen dat de beroepsgroep tegen zichzelf in bescherming wordt genomen. Het is de bedoeling dat de ‘beste’ renner wint, niet de renner die een fiftyfifty beslissing maakt voor de dood of de gladiolen.

La Primavera 3 maart 2021 om 21:28

Ja maar dat is dus niet het punt van Bazzz.

Je neemt renners tegen zichzelf in bescherming door de omstandigheden waarin ze beslissingen nemen veiliger te maken. Het is echt naïef om te denken dat renners niet tot het gaatje gaan om te winnen. Dat is namelijk de wielersport. Risico is ook wielersport. Je kan dus alleen de omstandigheden aanpassen zonder de sport aan te tasten.

Romāns Vainšteins 3 maart 2021 om 22:23

‘Het is de bedoeling dat de ‘beste’ renner wint, niet de renner die een fiftyfifty beslissing maakt voor de dood of de gladiolen’

Wielrennen is het tegenovergestelde van de bedoeling dat de beste wint. Anders kun je net zo goed de 10 beste spurters van te voren of naderhand een kilometertje laten zwiften. Spurts zijn onoverzichtelijk, onberekenbaar en dus ook door outsiders, waaghalzen en gelukkige gokkers te winnen.

Bazzz 3 maart 2021 om 21:48

Een finish in rechte lijn gaat ook aan 70 km per uur. Als ze dasr als idioten elkaar de hekken induwen, slingeren over de weg of kopstoten uitdelen is dat toch ook gewoon gevaarlijk.

Ik ben het eens dat het hekwerk aan goede voorwaarden moet volstaan, maar een weg ligt er en als de omstandigheden van een weg minder zijn, moet je je hierop aanpassen.
En als je een etappe te gevaarlijk vindt, sprint je niet mee..

Bij een scherpe bocht moet je toch ook rekening houden. Zo'n bocht kan uiterst gevaarlijk zijn als een renner geen rekenibg houdt met de scherpte en er als een dolle instuurt, is maar net hoe gek je bent.

Frank V 3 maart 2021 om 22:30

Las net Patlef in Humo. Schijnt dat die Czeslaw Lang (organisator RvP) onaantastbaar is. Zijn dochter is ondervoorzitter bij de UCI of UEC en hij belt met de president van Polen zoals jij met je overbuur belt. "Die hebben de prijs voor het sportevenement van het jaar gewonnen, moet ik nog meer zeggen." Voegde hij eraan toe.

"Wij hadden al 3 keer gevraagd om die finish niet in dalende lijn te leggen."
"Als Matteo Trentin als verantwoordelijke voor de rennersvakbond 3x een mail naar 200 renners stuurt , krijgt hij doorgaans 8 reacties."
"Als de renners daar zeggen wij stappen af, dan is het meteen gedaan." Las ik ook.

Grote Man 3 maart 2021 om 22:55

vergeet Bjorg Lambrecht niet, was weliswaar niet in de sprint maar die hele ronde ruikt iets te veel naar amateurisme. Ondertussen was die ronde verkozen tot sport evenement van het jaar daar in Polska, geen idee wie dat beslist maar lijkt hierdoor offerritueel wat ze vieren, eerst helemaal verkankerd het ziekenhuis in jaar ervoor met de dood betalen.

beste zou zijn om die dodenkermis per direct af te schaffen, een en al onheil.
spektakel oké maar dit slaat nergens meer op.

nee wat doet de UCI proberen het wielrennen nog verder aan banden te leggen met symbolisme als niet meer op bovenbuis dalen en tijdrithouding te gaan beboeten waar bij nooit ongelukken gebeuren.

rare jongens die bestuurders

Ward 4 maart 2021 om 07:38

Het ongeval van Bjorg Lambrecht kan je de organisatie niet verwijten. Eerlijk is eerlijk.

chasse patat 4 maart 2021 om 00:15

Lijkt mij toch een factor in de rechtzaak rondom de claim die Groenewegen aan zijn broek krijgt van DQS.

skylimit 4 maart 2021 om 08:16

Zolang de renners zelf allerlei rare capriolen uit halen, kan je elke aankomst wel als gevaarlijk gaan beschouwen. Geen bochten meer, geen rotondes meer, geen afzettingen meer op de weg die voor versmalling zorgen op 200mtr. van de finish, geen publiek dat met de neus op de renners hangt bij de aankomst. Alleen nog massa-sprintaankomsten op minimaal 3km rechte weg en 4 baans breed.
En als dat nog te gevaarlijk is, dan mag er alleen gesprint worden op fietsen met zijwieltjes om afstand te houden, doe je dat niet dan flikker je met je voorwiel over de zijwieltjes van je voorganger…:):):).
Alles omwille van veiligheid moet ook niet te ver doorslaan. Gedegen parkoerkennis hoort ook tot het vak van professioneel wielrenner zijn.

Peter Lippens 4 maart 2021 om 09:33

Door de hoge snelheid was dit idd een gevaarlijke finish, kan eigenlijk ook gezegd worden van bergritten die eindigen na een gevaarlijke afdaling. Maar het zijn en blijven de renners die voor het grootste gevaar zorgen en dus in de eerste plaats verantwoordelijk zijn en blijven.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair