Polen: Fabio Jakobsen aangewezen als winnaar openingsrit, Groenewegen gediskwalificeerd

woensdag 5 augustus 2020 om 18:26
Polen: Fabio Jakobsen aangewezen als winnaar openingsrit, Groenewegen gediskwalificeerd

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen kwam in de openingsrit van de Ronde van Polen weliswaar als eerste over de finish, maar de eindsprint werd ontsierd door een horrorval waarbij Fabio Jakobsen in volle vaart de omheining in werd gekatapulteerd. De crash werd Groenewegen aangerekend en de Jumbo-Visma-renner is gediskwalificeerd. Jakobsen is als winnaar aangewezen.

Precies een jaar geleden liet Bjorg Lambrecht tijdens de Ronde van Polen het leven na een harde klap op een betonnen duiker. Zijn overlijden dompelde de wielerwereld in diepe rouw en vandaag bleek uit alle social media-posts dat de sport haar beloftevolle klimtalent allerminst is vergeten. Net op deze dag ging de 77e editie van de rittenkoers van start. Begonnen werd met een ronde door het Śląskistadion in Chorzów, dat recent is vernieuwd.

foto: Cor Vos

Daarvandaan reed het peloton kloksgewijs een ronde van bijna 147 kilometer door de omgeving om vervolgens aan te komen bij de drie plaatselijke ronden rond Katowice van 16,3 kilometer, waarin op 1,2 kilometer van de streep nog een klimmetje van vierde categorie was opgenomen. Vorig jaar won Luka Mezgec hier zijn eerste van twee ritzeges en ook nu werd in de hoofdstad van Silezië een sprint verwacht.

Vier vroege vluchters
Net na het startsein reden vier renners weg. Thuisrijders Kamil Małecki en Maciej Paterski, Julius van den Berg en Sam Brand vonden elkaar en reden bij de eerste tussensprint al vierenhalve minuut vooruit. In het peloton nam Jumbo-Visma, dat met Dylan Groenewegen haar topsprinter aan het vertrek had, het initiatief en vervolgens werd de voorsprong van de vlucht binnen een veilige marge gehouden.

Rond halfkoers was het verschil teruggelopen tot minder dan twee minuten door toedoen van onder anderen Jumbo-Visma’s Taco van der Hoorn. Dat werd stabiel gehouden tot aan de drie plaatselijke ronden rond Katowice. Na de eerste omloop bedroeg de voorsprong van de vier vluchters net geen minuut meer, terwijl daarachter Deceuninck-Quick Step, Jumbo-Visma en BORA-hansgrohe het tempo hoog hielden.

Nervositeit zorgt voor valpartijen
Toen de nervositeit in het peloton toenam, werd ook gevallen. Op dertig kilometer van de streep smakten meerdere renners tegen het asfalt, onder meer ook Jumbo-Visma’s Christoph Pfingsten en Ryan Gibbons. De achtervolging op de kopgroep ging echter onverminderd hard door en op vijftien kilometer waren de vluchters ingerekend. De slotfase bleef nerveus, met meer valpartijen tot gevolg op de lokale ronde rond Katowice.

foto: Cor Vos

Een massasprint bleek echter onafwendbaar. Team Ineos leidde het peloton naar de laatste fase van deze openingsetappe, waarna in de laatste twee kilometer de treintjes van de sprinters het commando overnamen. In de slotfase trok Team Sunweb hard door voor Alberto Dainese met daarbij Fabio Jakobsen en Dylan Groenewegen bij elkaar. BORA nam vervolgens de kop over voor Pascal Ackermann.

In de laatste 200 meter zette Groenewegen de sprint in met Jakobsen in zijn wiel. De Nederlandse kampioen wilde rechts zijn landgenoot passeren, maar die liet geen ruimte: Jakobsen werd dan de omheining in gekatapulteerd. Groenewegen doorkruiste als eerste de aankomststreep, maar bleef net als andere renners niet recht. Een geaccrediteerde persoon naast de finish werd hard geraakt in de chaos en raakte serieus gewond.

Groenewegen werd nadien verantwoordelijk gehouden voor de chaos in de eindsprint en is uren na de finish gediskwalificeerd. Jakobsen, die op verschrikkelijke wijze in de hekken belandde, kreeg de overwinning toegekend in Katowice. Maar dat lijkt bijzaak na alle gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

295 Reacties

nickdt 5 augustus 2020 om 21:09

Ik heb de beelden gezien van bovenaf. Jakobsen duikt in een gat dat er niet eens is (Veel te smal) en bovendien hangt hij eerder tegen Groenewegen aan voordat Groenewegen zich breed maakt met zijn elleboog (Er was niet te zien of Groenewegen hem raakte) en hierna duwt Jakobsen nog even lekker door waardoor Groenewegen naar de andere kant kwam te hangen (Jakobsen probeerde een gat te forceren). Van bovenaf leek het er meer op dat Jakobsen door zichzelf instabiel op zijn fiets kwam te zitten dan door Groenewegen.

Dus het is niet zozeer een walgelijke actie van Groenewegen (Die deed in mijn ogen weinig verkeerd, behalve die elleboog dan), maar meer een actie van een sprinter (Jakobsen), die zich door een gaatje wilde wurmen dat er niet was (Zoals wel vaker sprinters doen wat ook meestal de oorzaak is van valpartijen in de sprint). Helaas resulteerde dat nu ook in een valpartij.

Er moet niet zomaar kwakkeloos van worden uitgegaan dat alleen Groenewegen hier de schuld heeft. Mijn mening is dat ze beiden schuld hebben hier. Groenewegen had die elleboog niet moeten doen (Waardoor het gat nog smaller werd) en Jakobsen had Groenewegen niet opzij moeten proberen te duwen om een gat te forceren en zich gewoon gewonnen geven (Maar dat is makkelijk praten vanaf hier, want het zijn beiden sportmannen die willen winnen).

VerstandOpNul 5 augustus 2020 om 21:40

Nick, wellicht moet je de beelden nog eens bekijken.. Fabio had alle ruimte en Dylan schoof naar rechts toen hij merkte dat hij gepasseerd werd..

jan jansen 5 augustus 2020 om 21:57

nickdt
-10

Wee-Bey 5 augustus 2020 om 21:12

Exact op deze dag vorig jaar werd Jakobsen gediskwalificeerd na zijn overwinning voor een duw tegen Sarreau. Terwijl hij die ochtend met Lambrechts naar het intekenen was gefietst en naast hem reed toen hij viel.
Bizar.

Fred Postma 5 augustus 2020 om 21:24

Ja misschien is alles voorbestemd en kun je je lot niet ontlopen.

Bikeage 5 augustus 2020 om 21:12

Het volkstribunaal is er ook snel bij hoor. Tuurlijk kan het niet hoever DG van zijn lijn afwijkt en verdient een DSQ voor die actie, maar je maakt mij niet wij dat hij opzettelijk iemand zo hard wil laten crashen. Sowieso heeft 99% hier, inclusief ik, geen idee hoe het is om met hartslag 210 op een naar beneden lopende weg 80/u te rijden in een peloton. Elke kleine beweging kan grote gevolgen hebben.

Misschien moet een organisatie geen massasprint aankomst maken die naar beneden loopt. Maar alles voor het spektakel, net zoals het afdalingsklassement dat de Giro een paar jaar geleden bedacht.

Ik hoop in ieder geval dat het goedkomt met Fabio, de geraakte persoon langs de kant en Dylan.

Ik ben er in ieder geval goed naar van en de veroordelende reacties hier maken het niet beter.

boehoe 5 augustus 2020 om 22:00

Nee laten we vooral niemand veroordelen om jouw gevoelens te sparen.

Sephiroth 5 augustus 2020 om 22:07

boehoe laten we vooral realistisch en objectief blijven als er veroordeeld word door de rechter. Ja Dylan week van zn lijn af, nee hij wil deze uitkomst niet. Zoals ik al elders schreef: De UCI gedoogd scheef-sprinten al veel te lang waardoor de renners het doen (net zoals stoeprandjes pakken in de klassiekers en spoorbanen oversteken). Doordat de UCI weer eens inconsequent straft (enkel bij nare gevolgen) blijft het gebeuren. Meestal gaat het niet goed en soms gaat het dus fout en nu heel erg fout.

Ook deze finish is al jaren onderhevig aan kritiek van renners blijkbaar vanwege het hoge risico.. dus ook de organisatie treft blaam.

Bikeage 5 augustus 2020 om 22:44

Misschien even lekker op GeenStijl gaan reaguren boehoe?

Wee-Bey 5 augustus 2020 om 21:21

En wat iemand ook terecht opmerkte eerder al, de hekken staan echt niet recht! Als je namelijk kijkt naar de andere kant waar er markering is zie je die hekken ook naar binnen komen op de finish lijn. Ziet er zeer amateuristisch uit.

hAl 5 augustus 2020 om 23:59

Inderdaad, nu je het zegt.
Wat een absurde actie om de weg te versmallen 10 meter voor de finish.

Ivanoviclover 5 augustus 2020 om 21:22

Het eerste wat nu moet verboden worden: sprintaankomsten in dalende lijn. Het is gewoon waanzin. Waan-zin.

VerstandOpNul 5 augustus 2020 om 21:56

Eens.
Net het wielerflits-bericht van vorig jaar eens teruggezocht. Of all people was ikzelf nota bene degene die al vaststelde dat dit waanzin was..

James Highsand 5 augustus 2020 om 21:23

Ik zou het geen verkeerde ontwikkeling vinden als zo’n overduidelijk smerige actie van een sprinter door een burgerrechter wordt behandeld, Valpartijen zijn helaas onlosmakelijk verbonden met het wielrennen, en helemaal met het sprinten, maar er zijn acties die wat mij betreft niet meer afgedaan kunnen worden met een simpele diskwalificatie of een geldboete. Groenewegen doet het bewust en hij kan weten dat hij daarmee een concurrent in groot gevaar kan brengen. Je kunt het enigszins vergelijken met een zeer roekeloze automobilist, die bijvoorbeeld in een woonwijk veel te hard rijdt en vervolgens een kind aanrijdt. Op zich is het niet de bedoeling geweest van die automobilist om het kind te verwonden, maar als je in een woonwijk veel te hard rijdt, weet je dat zoiets kan gebeuren. Zoiets komt voor de burgerrechter en de automobilist wordt veroordeeld. Waarom dan zo’n actie van Dylan afdoen met een straf binnen het wielrennen?
Naast de ontwikkelingen over Jakobsen, ben ik ook erg benieuwd wat Jumbo/Visma hier mee gaat doen. Schorsing tot het einde van het seizoen lijkt me toch wel het minste wat je mag verwachten.

boehoe 5 augustus 2020 om 21:58

Ontslaan die knakker. Dit is niet meer een beetje afwijken. Hij doet de deur helemaal dicht. Schandalig gedrag.

Sephiroth 5 augustus 2020 om 22:02

nope onzin, waarom? omdat het in het merendeel van de sprints gebeurd (van de lijn afwijken en anderen in gevaar brengen). Dylan mag dat niet doen en behoort er voor gestraft te worden. Echter is de UCI weer eens inconsequent door enkel te straffen als de afloop erg is. Als ze 10 jaar geleden (of meer) nou al consequent waren begonnen om elke sprinter die van zn lijn afwijkt te bestraffen had je dit soort problemen niet meer gehad. Echter laten ze het altijd lopen behalve als er naderhand schade is. En deze keer is het echt erg ipv “enkel” een schuiver of “ff in de remmen”.

jan jansen 5 augustus 2020 om 22:03

james;
+1
De cultuur zou veranderd moeten worden, nu wordt het nog normaal gevonden/geaccepteerd als iemand van zijn lijn afwijkt

nickdt 5 augustus 2020 om 22:03

Tja, als we iedereen ontslaan die van zijn lijn afwijkt of een valpartij veroorzaakt, houden we geen peloton meer over.

Sephiroth 5 augustus 2020 om 22:59

nickdt, een standaard dsq voldoet al, wedden dat je het dan binnen 6 maanden opgelost hebt. en er zelden meer van de lijn wordt afgeweken door sprinters?

Peter Lippens 5 augustus 2020 om 23:13

is idd een duidelijk geval van opzettelijke slagen en verwondingen en hopelijk vallen de gevolgen nog mee maar opzettelijk was het in ieder geval en nog zo’n vuile elleboogstoot erbovenop. Hoop dat ik NN nooit meer in de koers ziet. PUNT.

pussyfooter 6 augustus 2020 om 00:24

https://twitter.com/pistolero100917/status/1291054519707734016?s=19

Na het zien van dit filmpje: Levenslang schorsen. Indien je als topspurter zelf niet beseft wat de gevolgen van zo’n actie aan 80km/h kunnen zijn, dan ben je knettergek en verdien je nergens meer aan de start te staan. Zelfs al was het goed afgelopen…

Sterkte aan Fabio en naasten.

kleomantre 5 augustus 2020 om 22:54

Duidelijk geval van overspannenheid, waarschijnlijk ingegeven omdat hij op het tweede plan staat bij LJV. Heeft zich vandaag iig een goede dienst bewezen, wordt oftewel een vervroegd afscheid bij ljv of een fikse schorsing. Ik hoop iig dat hij dit jaar nergens meer mag starten.

JDclimber 5 augustus 2020 om 23:29

Soms is het uitschakelen van de reacties een goed idee om de medewielerflitsers tegen hun eigen primaire emoties in bescherming te nemen.
Sterkte aan alle betrokkenen!

t731 6 augustus 2020 om 02:25

Het is geen moord (want Jakobsen is niet dood, en mocht hij dat zijn, dan was het geen vooropgezet plan van Groenewegen om hem te vermoorden). Het is ook geen doodslag want het was op het moment zelf óók niet ineens de intentie van Groenewegen om Jakobsen te doden. Maar het zou wel degelijk Dood door Schuld zijn (als Jakobsen hierdoor overleed).

Maar dit alles betekent niet dat het allemaal zwaar overdreven is hier. Dat is gewoon blind fanboy-gelul. Het is namelijk wel degelijk een zwaar misdrijf. De net-niet-dood-equivalent van Dood door Schuld heet Zwaar Lichamelijk Letsel door Schuld: strafbaar, met een maximum van 1 jaar cel (artikel 308 Sr). Ik vind dat Groenewegen dat best verdient. In de jurisprudentie over “.. door schuld” telt vaak mee hoe roekeloos iemand handelde. Je kan het niet roekelozer krijgen dan Groenewegen hier. En het is ook niet alsof dit de eerste keer is voor ons Dylantje (https://www.wielerflits.nl/nieuws/naesen-vond-groenewegen-al-achterlijk-maar-nu-is-hij-helemaal-een-deb/).

Paul Bus 6 augustus 2020 om 02:36

Ik heb de beelden bekeken en ik heb in mijn 35 jarige carriere als wielrennen kijker op de tv wel meer van dit soort acties gezien,en in mijn opinie zijn ze van alle tijden en inherent aan sprinten.Alleen zijn de reacties van de buitenwacht velen malen heftiger Wegens het gevaar het fenomeen Sprinten maar afschaffen zijn wel van alles verlost

t731 6 augustus 2020 om 02:53

Ben daar overigens ook wel voor. Sprinten misschien volledig opnieuw uitvinden, speciale finishparcoursen ontwerpen waarbij de laatste kilometer gewoon een rechte lijn is, de dranghekken door stootkussens vervangen zijn, en de sprintlijnen de laatste 200 meter in een soort langlauf-stijl verdeeld zijn waarbij veranderen niet meer mag. Zoiets. Verreweg de meeste races mogen van mij wel bergop of iig na een gemeleerd parcours eindigen verder. Als je puur sprinttalent zo veel wil zien kan je ook gewoon baanwielrennen kijken. Het zal ook leiden tot een veel breder scala aan winnende renners die vaak ook nog eens een stuk sympathieker zijn

Headlines

Materiaalzone

Populair