Ronde van Luxemburg heeft last van Hammer Series Limburg

Door Nick Doup, vrijdag 19 januari 2018 om 13:27

foto: Ronde van Luxemburg (archief)

De Ronde van Luxemburg baalt van de door Velon opgerichte Hammer Series. BMC, de enige WorldTour-ploeg die vorig jaar startte in Luxemburg, is er dit jaar niet bij. De Luxemburgse organisatie zoekt nu naar oplossingen om toch een sterk deelnemersveld aan de start te krijgen.


Twee Hammer Series-wedstrijden worden dit seizoen verreden in dezelfde periode als de Ronde van Luxemburg (30 mei-3 juni). Eerst in Stavanger (25-27 mei) en de week erop in Limburg (1-3 juni). BMC is lid van Velon en verkiest de Hammer Series in Nederland boven de Luxemburgse ronde, die vorig jaar nog gewonnen werd door Greg Van Avermaet.

Ed Buchette, secretaris generaal van de organisatie, zoekt naar een andere manier om de startlijst te vullen. “We hebben de gegarandeerde deelname van de vier teams die zijn uitgenodigd voor de Tour de France en we proberen de beste teams te strikken van ProContinentaal-niveau. We zullen ook de acht WorldTour-teams benaderen die geen deel uitmaken van Velon”, zegt Buchette tegen DirectVelo.

‘Wij hopen dat de UCI maatregelen neemt’
Buchette baalt dat de UCI geen stappen onderneemt tegen Velon, zeker nu David Lappartient afgelopen jaar is gepromoveerd van UEC- tot UCI-voorzitter. “Lappartient heeft tijdens de honderdste verjaardag van Luxemburgse federatie aangegeven dat de UCI niet waakzaam genoeg is geweest, en dat het niet logisch is dat Velon haar format zonder reactie kan opleggen”, aldus Buchette. “Wij hopen dat de UCI maatregelen neemt voor de bescherming van ons niveau.”

Ook Andy Schleck maakt deel uit van de organisatie, de voormalig toprenner is voorzitter. Hij sluit uit dat de Ronde van Luxemburg een eendaagse wordt. “Het blijft een etappekoers, reduceren zou een stap terug zijn”, aldus Schleck. De hoop op een Luxemburgse WorldTour-koers is er wel, maar dat zou vanwege het financiële plaatje een nieuwe eendagskoers moeten worden. “Het zou alleen de investering niet waard zijn. We geven er de voorkeur aan om dit geld te investeren in de jeugd”, besluit Buchette.

19 Reacties

hartstikkebedankt 19 januari 2018 om 13:38

Dat rondje invullen met Cofidis, Fortuneo, Vital, Direct Energie, Wanty en een paar andere hoofdzakelijk Belgische PCT-ploegen is niet zoveel mis mee toch. Het is nou niet dat het deelnemersveld vorig jaar zo indrukwekkend was, dan zou ik eerder inzetten op een stuk of 10-11 PCT-teams dit jaar ipv 8 PCT + 1 WT team vorig jaar.

fvtende 19 januari 2018 om 13:50

Beetje gek dat Schleck het als een stap terug ziet om er eventueel een eendagswedstrijd van te maken. Hij, als oud ronderenner, zal dat misschien minder boeiend hebben gevonden.

Ik denk echter dat een eendagswedstrijd met de titel Ronde van Luxemburg zeker niet gek zou zijn. Maakt de kans op deelname van grote teams ook niet kleiner denk ik.

Arry1337 19 januari 2018 om 13:53

Dit is typisch voor een vastgeroeste organisatie.. De vernieuwing van Velon zet hen buitenspel, simpelweg een resultaat van de marktwerking. Als je niet een even aantrekkelijk evenement kunt neerzetten dan verlies je. Het is een beetje droevig dat ze dan bij de UCI aankloppen om er iets aan te doen, want ‘vroeger was alles beter’.

Romāns Vainšteins 19 januari 2018 om 13:56

Ze moeten er juist een gruwelijk vette eendagskoers, zeg LBL-light, van maken en hier meteen alle fraaie hoekjes van het landje in meepakken.

AndriesW 19 januari 2018 om 14:03

@Arry1337
Het ligt inderdaad in de lijn van de hedendaagse mentaliteit: klagen en vragen om ingrijpen als anderen hun zaakjes beter voor elkaar hebben.

Tinkerbell 19 januari 2018 om 14:06

Het nadeel voor deze ronde is inderdaad dat Velon haar leden min of meer verplicht deel te nemen aan de Hammer Series, dat maakt het geen gewone nieuwe koers waar je de concurrentie mee aangaat. Maar dat de UCI hier wat tegen moet doen vind ik te ver gaan, zoek dan gewoon zelf een datum waar je geen last hebt van Velon al is de kalender natuurlijk al overvol dus dat zal ook niet even makkelijk gaan.

rvmnantonvg 19 januari 2018 om 14:20

wedstrijden die elkaar in de weg zitten is een steeds groter probleem. Ronde van Duitsland ook gepland in een weekend met mooie wedstrijden in NL, BE en FR. End us weer allemaal gedoe om een goed startveld te krijgen.

Veloburto 19 januari 2018 om 14:26

Net goed voor die vervelende Andy Schleck

robert geezert 19 januari 2018 om 14:37

zorg eerst maar is dat deze koers via live-beelden te volgen gaat zijn.

girardengo 19 januari 2018 om 14:39

Ik ben ook geneigd het als een kans te zien er een prachtige klassieker van te gaan maken.

josemanuelfuente 19 januari 2018 om 14:50

Vind die Hammer-series helemaal niks.

rahimns 19 januari 2018 om 15:06

@Tinkerbell Velon zijn de ploegen… waarom de ploegen daar aan mee doen omdat het financieel aantrekkelijker is voor ze. De opbrengsten gaat hier niet naar de organisatie maar vloeit terug naar de ploegen.

Arry1337 19 januari 2018 om 15:33

@josemanuelfuente
Zoals rahims al aangeeft heeft het vanuit de ploegen begrijpelijk de voorkeur. Het concept van de Hammer-series is misschien niet wat we kennen van het hedendaagse en oude wielrennen, maar het is een reactie op de structuur in het wielrennen nu.
Zij die vinden dat de Hammer-series geen vooruitgang zijn voor het wielrennen zouden in eerste instantie kritiek moeten leveren op het huidige model. Geld blijft onder aan de lijn het belangrijkst voor ploegen, sponsoren en organisatoren.

Op de lange termijn weet ik ook niet of het een goede ontwikkeling is voor het wielrennen dat we tot op heden ervaren. Ik betwijfel ook of het een concept is dat goed gaat werken wanneer het vaker in het jaar plaatsvind. Om te voorkomen dat het ‘oude’ wielrennen wordt ondergesneeuwd moeten er van bovenaf in de oude organisaties (UCI/ASO etc) structureel dingen veranderen wat het aantrekkelijker maakt voor de ploegen om deze wedstrijden te rijden.

Chrys 19 januari 2018 om 15:50

Uiteindelijk bepalen de ploegen zelf waar ze rijden toch? Als je dan geen goed deelnemersveld hebt moet je bij jezelf te rade gaan en niet naar de UCI wijzen.

rvmnantonvg 19 januari 2018 om 16:39

als je een goed georganiseerde en aantrekkelijke wedstrijd hebt willen ploegen wel komen, maar soms speelt geld een grote geld en/of de punten die er te halen zijn.

Frits des Jeux 19 januari 2018 om 17:10

Achja de drang naar vernieuwing wint het altijd van de traditie helaas. De erelijst van Luxemburg is indrukwekkend. Die speeltjes van Velon kunnen me nauwelijks boeien. Hopen dat Luxemburg ergens nog een mooi veld vandaan kan halen en ook in de toekomst blijft bestaan. Prachtig fietsland!

vanSpringel 19 januari 2018 om 17:47

Mocht het aantal deelnemers een serieus probleem vormen, dan sluit ik wel aan !

ah-ja 19 januari 2018 om 18:56

Hammer time! Wat een onzin… beiden mogen geschrapt worden van mij

Mwielerfan 20 januari 2018 om 13:58

De erelijst van Luxemburg 20 of 40 jaar geleden was vast indrukwekkend. Laatste jaren mwah. Misschien dat de winnaars nog wel top zijn vaak maar ga eens naar top10 kijken van wie ze winnen?

Walgelijk dat sleck een eendagskoers minder vind. Zijn grootste overwinning is nb een eendagskoers. Tenzij je fictieve onzin jaren na de aankomst meetelt.
Rvs idee van lbl Light lijkt me heel tof. Al is het risico dat het door het Light niet echt uit de verf komt. Het moet dan vooral korter en niet slapper.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.