Ronde van Catalonië schrapt slotklim naar Vallter 2000 vanwege slecht weer

Door , dinsdag 20 maart 2018 om 20:23

foto: Sirotti

De Ronde van Catalonië zal morgen niet aankomen op de flanken van Vallter 2000. De organisatie heeft vanwege het slechte weer besloten om de Port d’Oix (6,7 km aan 5.8%), Port de Rocabruna (7,2 km aan 5,7%) en de slotklim naar Vallter 2000-Setcases (12 km aan 7.3%) uit het parcours te halen.


De regio Catalonië wordt net als andere gebieden geteisterd door ijzige weersomstandigheden. Voor morgen is de verwachting dat de gemiddelde temperatuur zal zakken tot maar liefst -11 graden Celsius. Hierop ziet de organisatie zich genoodzaakt om in te grijpen, en het routeschema op de schop te gooien.

Dit houdt in dat de renners na 153,2 kilometer zullen aankomen in het op 950 meter hoogte gelegen Camprodon. Onderweg ligt er met de Coll de Bracons (10,2 km aan 4.9%) nog één van de oorspronkelijke beklimmingen op het menu, waarna er vaart zal worden gemaakt naar de nieuw in het parcours gestoken Port de Collabós.

Na de top van deze klim volgen er nog 13,2 kilometer tot finishplaats Camprodon. De verwachting is echter niet dat het parcours zwaar genoeg is om voor een omwenteling te zorgen in het klassement.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Baik-Baik 20 maart 2018 om 20:28

Hodeg! (Hold the eg!)

Poeksel 20 maart 2018 om 20:28

Jammer, maar niet onverwacht.

ditisdavid 20 maart 2018 om 20:34

Dat houdt wel in dat er koers gemaakt zal moeten worden op weg naar La Molina en/of Vielha als de klimmers een schifting willen. Hoewel het Valverde weinig zal uitmaken. Hoop dat er verder geen klimmen meer uit het parcours gehaald moeten worden, deze noodmaatregel is al echt een tegenvaller.

skylimit 20 maart 2018 om 20:36

Het is te koud als ik het goed begrijpt of zijn er ook problemen met sneeuw te verwachten ?
Wordt een makkie zo voor Valverde:)

Polleke 20 maart 2018 om 20:45

Het is maart… laten we een paar aankomsten boven de 1500 m organiseren….en dat jaar na jaar… en toch nog steeds WT…. go figure….

Wielrenner007 20 maart 2018 om 21:26

Volgens sporza is er lawinegevaar, weet niet of dit klopt. Jammer voor de koers, hopelijk toch een mooie afloop.

Covadonga 20 maart 2018 om 21:29

Zonde, maar waarschijnlijk wel verstandig.

Jphernam7046 20 maart 2018 om 21:33

Kan iemand mij vertellen wat de stijgingspercentage zijn van Port de Collabós?

ditisdavid 20 maart 2018 om 21:59

De Collabós is 6.9 kilometer aan 5.6% volgens La Flamme Rouge. Op de hoofdweg die daarna de tunnel induikt en niet daalt, dus niet echt aantrekkelijk voor aanvallers.

Omhoog73 20 maart 2018 om 21:59

zet deze ronde dan in mei op het programma! En de 4e etappe dan? Die gaat ook naar 2000 meter.

Arsene-Millocheau 20 maart 2018 om 22:14

Ook niet mogelijk met sneeuwkettingen?

assen 20 maart 2018 om 22:16

In die regio van Spanje is dit toch uitzonderlijk weer? In maart verwacht je dit weer daar toch niet? Het zijn niet de Alpen!

Tpinotfan 20 maart 2018 om 22:16

-11… Moet er ook niet aan denken om dan op de fiets te zitten.

xistnc 20 maart 2018 om 22:23

@assen
Het gaat om de stukken op hoogte, niet om de regio in het algemeen. Dus die vergelijking met de Alpen is helemaal zo gek nog niet.

Ik kan me nog een etappe in Catalonië herinneren die onderweg pas werd ingekort. Bij toeval bleek Brajkovic winnaar van die rit. Kruijswijk werd de eindzege door zijn neus geboord, want de tijdverschillen werden geneutraliseerd. Het was koud en nat, ik stond op de eerste klim maar herkende geen renner door beperkt zicht en de vele regenjassen. De helft van het peloton stapte af.

Jacco van Stierop 20 maart 2018 om 22:33

De organisatie had nooit moeten toestemmen om naar maart te gaan. Te vaak moeten etappes nu worden ingekort. Gewoon lekker in mei, ook al sta je dan tegenover de Giro.

rvb 20 maart 2018 om 23:01

Jammer; Molina zal al ook wel geschrapt worden.

albertooo 20 maart 2018 om 23:04

@Jacco van Stierop
Switchen met de Ronde van Californie dus, zoals het zo’n 10 jaar geleden was.

Ivanoviclover 21 maart 2018 om 00:24

Wat maakt het uit welke stijgingspercentages het zijn. Pero Bueno rijdt mee dus de rest fietst voor plek 2.

Kosmonaut 21 maart 2018 om 02:17

Precies wat Polleke zegt. Hoe verzinnen ze het.

mus van de maasstad 21 maart 2018 om 06:17

Als je dan toch gaat switchen…

Binck bank tour?

Mooie voorbereidingskoers op de klassiekers en in augustus catalonie als voorbereiding op de vuelta

vluggejapie 21 maart 2018 om 06:36

Niet zwaar genoeg voor een omwenteling in het klassement? Met de nrs 1 t/m 94 binnen 12 seconden kan een viaduct al zorgen voor een omwenteling…

Stoony 21 maart 2018 om 07:57

Zullen punchers als Impey overleven of krijgen we de echte klimmers op het strijdplan? #moeilijkinteschatten

tvm 21 maart 2018 om 07:57

Dit is gewoon ideaal voor aanvallers: een korte rit wasr je het dus kunt volhouden tot de meet en zwaar genoeg om de heuvelsprinters pijn te doen.

skylimit 21 maart 2018 om 08:46

@tvm ik geef aanvallers weinig kans, aangezien de verschillen in het klassement klein en Movistar de koers zal controleren voor Valverde.

biazzi13 21 maart 2018 om 09:53

Impey

  • 1
  • 2