Roglic verspeelt gele trui op slotdag Parijs-Nice, Schachmann grijpt eindzege

zondag 14 maart 2021 om 16:49
Roglic verspeelt gele trui op slotdag Parijs-Nice, Schachmann grijpt eindzege

foto: ASO

Primož Roglič heeft op de laatste dag zijn op handen zijnde eindzege in Parijs-Nice verspeeld. De kopman van Jumbo-Visma kwam in de korte slotrit naar Levens twee keer ten val en werd daardoor op grote achterstand gereden door de concurrentie. Maximilian Schachmann (BORA-hansgrohe) trok het eindklassement naar zich toe, Magnus Cort (EF Education-Nippo) won de slotrit.

Valpartij Roglič
Vroege aanvalspogingen, van onder meer Dylan van Baarle, Dylan Teuns en Rémi Cavagna, werden allemaal ongedaan gemaakt. Wel kregen opvallend veel toppers te maken met pech: Maximilian Schachmann kreeg een mechanisch defect, terwijl Primož Roglič en David Gaudu vielen. De klassementsleider had de nodige schade aan de heupen, maar kon verder. De slotrit was kort maar krachtig, met drie beklimmingen van de Côte de Duranus (3,9 km aan 3,7%) en een oplopende strook richting de meet in Levens.

Een gehavende Roglič – foto: Cor Vos

Na de tweede keer Côte de Duranus waren twee grote kopgroepen weggereden. Cees Bol, Jonas Rutsch, Laurens De Plus, Edward Theuns, Stefano Oldani, Warren Barguil, Tim Declercq en Sven Erik Bystrøm hadden 1.15 minuut voorsprong op het peloton. Op een kleine halve minuut volgde een groep met onder meer Luis Léon Sánchez, Omar Fraile, Simon Geschke, Michael Matthews, Matteo Trentin en Dylan Teuns.

Roglič serieus in de problemen
In de laatste afdaling, op een kleine dertig kilometer voor de meet, werd Primož Roglič op achterstand gemeld. De kopman van Jumbo-Visma was voor een tweede keer ten val gekomen en daardoor op achtervolgen aangewezen. BORA-hansgrohe had dit snel in de gaten en trapte het gaspedaal in in het peloton: Maximilian Schachmann had in het klassement namelijk ‘maar’ 52 seconden achterstand op Roglič. Ook Astana-Premier Tech en Aleksandr Vlasov (derde op 1.11 minuut) zagen kansen om Roglič te pijnigen.

De Sloveense geletruidrager kwam in de achtervolging alleen te zitten, nadat hij al zijn ploeggenoten had opgesoupeerd. Ondanks hulp van Danny van Poppel, Nacer Bouhanni en Victor Campenaerts was Roglič vooral op zichzelf aangewezen, terwijl in het peloton Astana-Premier Tech en BORA-hansgrohe er alles aan deden om het gat te vergroten. Dertien kilometer voor de meet was het verschil al meer dan een minuut.

foto: Cor Vos

Schachmann virtuele leider
Bernard, Barguil en Bystrøm werden als laatste overgebleven vluchters ingerekend door de elitegroep, die al twee minuten van een aangeslagen Roglič weggereden was. Vooraan waren daardoor alle ogen gericht op Schachmann, de virtuele leider. Vlasov demarreerde een kilometer onder de top van de Duranus, maar hij kreeg Schachmann en Ion Izagirre met zich mee. Niet veel later sloot ook de rest van het overgebleven peloton aan.

Vlasov en Izagirre, die derde en vierde stonden in het klassement, probeerden in de laatste oplopende kilometers richting Levens het ploegspel te spelen, maar Schachmann gaf geen krimp. Hij liet wel Guillaume Martin, Gino Mäder en Krists Neilands wegrijden, maar dat drietal werd ingerekend door de troepen van Team DSM.

foto: Cor Vos

Cort wint de sprint
Dylan Teuns probeerde het in de sprint van de kopgroep op de verrassing te spelen, maar hij werd geremonteerd door Magnus Cort. De Deen van EF Education-Nippo hield vervolgens Christophe Laporte van zich af in de sprint. Pierre Latour werd derde. Omdat Schachmann in datzelfde groepje over de streep kwam, verzekerde hij zich van de eindoverwinning in Parijs-Nice. Vlasov en Izagirre mochten mee het eindpodium op.

Een flink gehavende Roglič kwam op meer dan drie minuten van de kopgroep over de finish. Drie ritzeges bleken dus niet genoeg voor de Sloveen om de WorldTour-ronde op zijn naam te schrijven.

Dit artikel delen:

141 Reacties

Aerosolo 14 maart 2021 om 17:04

Hopelijk leert TJV hiervan. Als ze voor deze risicovolle tactiek kiezen, moeten ze renners 1 voor 1 laten uitzakken. En anders met groep naar de slotklim en dan Kruijswijk pas laten afzakken.

S. Morgenstern 14 maart 2021 om 17:09

Dat dit nu niet lukt wil, wil natuurlijk nog niet zeggen dat een andere aanpak beter was geweest. Uiteindelijk is het gewoon bijna onmogelijk om met één ploeg terug te komen op een peloton waar meerdere ploegen samenwerken.

xistnc 14 maart 2021 om 17:15

Dat 1-voor-1 uitzakken deden ze ook, alleen niet heel handig. Oomen zat niet op te letten en werd door de hele achtervolgende groep voorbij gereden. Toen hij terug vooraan zat, was de koek gauw op. Ook omdat hij al in het peloton op kop had gereden, samen met Bennett.

Aerosolo 14 maart 2021 om 17:25

Ze kwamen 1 voor 1 bij Roglic, ja. Om daarna kort samen rond te draaien. Ze kunnen ook zo uitzakken dat als Roglic een sprong naar voren waagt, hij steeds even een andere ploeggenoot voor zich krijgt. Dus meer tijd tussen het uitzakken. Het blijft risicovol.

Pogacar_GOAT 14 maart 2021 om 18:43

Ik vond het ook vreemd hoe ze als team probeerden het gat dicht te rijden. Steeds een renner op kop zetten die vervolgens helemaal oproken om vervolgens hetzelfde te doen met de volgende renner. Is het niet gewoon beter om de achtervolging als een ploegentijdrit aan te vliegen? Steeds 200 meter op kop en dan achteraan weer inschuiven?

S. Morgenstern 14 maart 2021 om 18:49

Dan doe je met minder renners hetzelfde als de ploegen in het peloton. Dan kom je niet dichterbij. Dit was een net niet geslaagde poging om in één keer terug te komen.

Pogacar_GOAT 14 maart 2021 om 19:22

Eens maar je voorkomt misschien wel dat hij de laatste 10km alleen komt te rijden.

S. Morgenstern 14 maart 2021 om 19:29

Ja, maar dat is volgens mij kiezen voor een klassement, niet voor de overwinning.

VerstandOpNul 14 maart 2021 om 17:04

Roglic heeft al zo veel van dit soort rondjes van een week gewonnen.. denk niet dat hij er heel rouwig om hoeft te zijn.. En zo’n net-niet-renner als Schachmann is er natuurlijk blij mee..
Denk dat er genoeg te evalueren valt voor TJV komende tijd.. Zie het ze Pogacar nog niet heel moeilijk maken in de Tour zo..

bartp25 14 maart 2021 om 17:09

Parijs Nice wil je toch winnen als Roglic zijnde

tdola 14 maart 2021 om 17:06

Niet chic van bora om te gaan rijden na val van roglic, als dat zo blijkt te zijn.

Maar tjv haters of geen fans zullen zeggen dat is koers……

Blijkbaar blijkt dit zo te werken in de koers, dan mag je hopen dat mensen die nu hardste roepen gewoon doorrijden, dat als hun favoriet op de grond ligt en er doorgereden wordt, ze ook zeggen doorrijden.

T scheelde trouwens niks of hij was teruggebracht, weet niet of t opblazen van team daar handigste was, of dat Bennett en kruijswijk langer iets geleidelijker bij m hadden moeten blijven.

vevie 14 maart 2021 om 17:13

Daarom moet het motto zijn dat er altijd wordt door gereden. Ik denk dat bijna iedereen moe wordt van de selectieve verontwaardiging en men die alleen maar in oproer komt wanneer het hun favorieten betreft. Als doorrijden de norm wordt, dan elimineer je dat gezeik ook weer.

Tuubke 14 maart 2021 om 17:27

Precies: niet wachten. Want moet je alleen op de leider wachten, of ook op nummer 2? En 3? En dan? En hoe lang?

harryjohan71 14 maart 2021 om 18:05

@Tuubke niet wachten is wat anders dan gas geven in mijn beleving

mollowitzz 14 maart 2021 om 17:06

Jumbo Visma zakt op 1 dag 2 keer door het ijs…. In Italie en Frankrijk . Best knap… En dan bedoel ik NIET wout van Aert en Primoz Roglic. Maar in de breedte is er echt een probleem bij JV. Cofidis, Bikeexchange, EF, zitten met meerdere mannen voorin…. en JV ploeg kan Roglic niet ondersteunen , terugbrengen op 1 minuut ofzo….. Wat zijn de excuses..? Tony Martin..

harryjohan71 14 maart 2021 om 18:08

Geen enkele ploeg is volgens mij in staat om met 4 renners naar een op hol geslagen peloton terug te rijden in een vlakte.

YogiBear 14 maart 2021 om 18:26

Welke ploeg lukt het wel om met 4-5 man een op hol geslagen peloton bij te benen. Beetje makkelijke reactie.

Murcia 14 maart 2021 om 17:08

Een klote uitkomst voor renner en ploeg maar ook als fan kan ik niets anders zeggen dat je op je fiets moet blijven zitten. Het is niet de eerste keer dat Roglic als beste renner in koers zo de eindzege verspeelt. Crux is natuurlijk dat je terug moet zijn voordat de aarzeling bij ploegen van de concurrenten om vol door te rijden is verdwenen is en hier duurde het gewoon te lang. Felicitaties aan Schachmann en Cort Nielsen die weer zijn sprintje mee pakt.
Als fan van de ploeg en renner teleurgesteld maar als wielerliefhebber heb ik ook vandaag in twee koersen volop waar voor mijn geld gekregen en dat had ik zeker in P-N niet verwacht met deze slotetappe.

S.t.B 14 maart 2021 om 17:25

‘Martin, Martin.. My kingdom for Tony Martin..’ zal Primoz wel hebben gesmeekt..
Is het niet om als pantserwagen Primoz voor valpartijen te behoeden, dan wel om hem op het vlakke binnen no time terug in het peloton te krijgen.
Martin was de missing link. Valt te hopen dat Primoz en Tony spoedig herstellen.

Theo H 14 maart 2021 om 17:40

@S.t.B: Martin moet Roglic voor valpartijen behoeden? Zoiets als Sepp Kuss die Roglic moet leren hoe een goede tijdrit te rijden? Martin is zijn hele carrière al een brekebeen.

S.t.B 14 maart 2021 om 19:00

@Theo..
Dan tenminste om Roglic weer terug het peloton in te krijgen. De mannen voor het vlakke hadden hun benen al in de bergen opgebrand (overigens bijzonder snel) en de mannen voor de bergen kregen Roglic op het vlakke (natuurlijk) niet terug. Voor dit werk is Martin dus wel de missing link.

xistnc 14 maart 2021 om 19:05

De Martin die hem eerder deze week ten val bracht?

S.t.B 14 maart 2021 om 19:36

@xstnc.. Nogmaals. Wat TJV deed om Roglic terug te krijgen zag er nogal gebrekkig uit. Eerst zag je Primoz moederziel alleen spartelen op het vlakke en wanhoopsakkoordjes sluiten met renners die zwaar op hun tandvlees zaten. Dan komen de hulptroepen die ook weinig kunnen uitrichten, en dan is het over en uit. Martin had Primoz tijdens dat cruciale kwartiertje waarschijnlijk wel terug het peloton in kunnen hengsten. Maar ja.. Ben de eerste om toe te geven dat dit een vrij zinloze ‘what if’ analyse is.

Rendo 14 maart 2021 om 17:09

En zo blijkt Wout de betere klassement renner van de 2. Nee, echt sneu voor Roglic.

S.t.B 14 maart 2021 om 17:09

Kan PCS zo onderhand niet eens beginnen met een categorie ‘Koersen die Roglic zeker had gewonnen voordat hij viel’ ?

jv88 14 maart 2021 om 17:10

Ach ja. Toch maar goed dat hij die overwinningen pakte en geen cadeaus gaf. Pakken wat je pakken kan want voor je het weet lig je!

Romāns Vainšteins 14 maart 2021 om 17:12

Het is als ploeg natuurlijk ook wel lastig oplossen als je kopman 2 x tegen de vlakte gaat, en op andermans fiets ga je anno 2021 geen gat meer dichten ..

En over vallen en wachten? Dat werkt niet.

harryjohan71 14 maart 2021 om 18:12

@RV wachten is iets anders dan gas geven, Hoewel ik het respecteer dat ploegen het doen vind ik het vreemd dat hier steeds staat dat ploegen niet kunnen wachten. Het was gas geven dat ze deden ipv door rijden. Bij elke andere valpartij was er doorgereden ipv versneld.

platteprijs 14 maart 2021 om 17:15

1. TJV heeft komende maanden een aantal rekeningen te vereffenen.
2. TJV betaalt een prijs voor de onnodig riskante tactiek om Kruijswijk afgelopen dagen op te offeren.
3. TJV moet Roglic ondanks zijn val in Milaan-San Remo opstellen (anders blijft Wuyts zeiken).

Sjaak P 14 maart 2021 om 17:55

MSR win je uiteindelijk in je eentje. Wout heeft daar weinig aan Roglic. Weet Wuyts ook wel. MSR gaat zo: de eerste 250km wil je een paar Van Emdens bij je te hebben. Daarna rechtop blijven op de capo’s. En groupe de Cipressa op tot een gallery-Italiaan versnelt. Dan zijn er nog altijd ploegen om te rijden. Recht blijven in de afdaling. Vervolgens moet je nog één Van Emden over hebben om je in 8 km naar voren te wringen. Daarna wachten tot JA of MvdP achter een jonge haas aan springen op 800m voor de Poggiotop, en hopen dat je kan volgen. En ten slotte vooral cool blijven in de laatste kilometer als er 20 man aan komen stormen.

bartp25 14 maart 2021 om 17:24

Wat heb ik een respect voor Roglic. Groot mens en groot kampioen. Gaat nog veel winnen. TJV ziet even 600 UCI punten verdampen.

Romāns Vainšteins 14 maart 2021 om 17:26

Wat koop je voor die punten? Kun je ze ruilen voor bitcoins of zo?

platteprijs 14 maart 2021 om 17:28

Volgorde auto's in grote koersen als Parijs-Roubaix?

harryjohan71 14 maart 2021 om 17:36

Volgorde is op basis van de renner met de meeste punten in de ploeg. Oftewel volgauto zit voor Wout wel goed

Sjaak P 14 maart 2021 om 17:27

Roglic heeft maar één doel dit jaar. Dit was een fijne trainingsweek voor ‘m, nog een paar ritten gewonnen ook, benen voelen goed, schema klopt. Vandaag lekker doorstampen tot de meet, net als Pogacar gisteren en vandaag. Natuurlijk leuker om bovenaan te eindigen, maar het is weer een kruisje op de kalender. Paar dagen rust, goed verzorgen, en op naar Baskenland.

Gilberto 14 maart 2021 om 17:36

Mense vanaf de zijlijn make zich idd weer drukker dan de renner zelf hoor. Coole kikker, zal flink balen, maar niet meer dan dat, Roglic is dik in orde, en wint hier wat mij betreft alleen maar weer aan respect. Die gozer deugt gewoon

Theo H 14 maart 2021 om 17:30

Knap afgemaakt door Powless. Hulde!

DuMoullemAert 14 maart 2021 om 17:35

Jammer dat de wedstrijd zo wordt beslist. (Valpartij). Ook is TJV mijn favorite team.
Lees hier dat velen het goed vinden dat er na een valpartij gewoon wordt doorgereden.
Daar ben ik het ook wel mee eens. Vallen hoort erbij. Op wie wacht je wel en op wie niet.
Dus idd beter om één lijn trekken, dan krijg je geen kwade koppen. De willekeur in beslissingen door de UCI is al een grote ergernis.
Beter duidelijkheid dan willekeur.

Jean Dumas 14 maart 2021 om 17:35

Opvallend was dat Jumbo zo snel was opgerookt. Blijkbaar was er mechanische pech voor Roglic en hebben ze hem bij Bora geflikt.

Wildebert 14 maart 2021 om 17:35

Wat valt Oomen tot vandaag jammer genoeg tegen. Hoop dat hij zijn oude niveau weer kan oppikken. Hofstede niet eens uitgereden, net als Van Emden. En op de een of andere manier lijkt dat knechtenwerk Kruijswijk te knakken. Wout en Tony (en Dumo) werden enorm gemist, hoewel ik het echte verhaal van deze koers graag boven tafel zou hebben.

Jan Blokland 14 maart 2021 om 17:42

Ach, niet zoveel conclusies trekken. We zijn nog maar net begonnen. Sommige hadden nog geen wedstrijden gereden.

Wildebert 14 maart 2021 om 17:47

Hopelijk krijg je gelijk. Maar het valt mij so far nog niet helemaal mee buiten Van Aert en Roglic. Bennettlijkt trouwens ook al aardig in orde.

S. Morgenstern 14 maart 2021 om 17:55

Het echte verhaal vooraf laten gaan aan het trekken van conclusies lijkt me een beter idee. Afgelopen dagen was de ploeg uitstekend in dienst van Roglic. Zou vreemd zijn wanneer ze vandaag opeens die benen niet meer hadden.

Dr op en dr over 14 maart 2021 om 19:02

Ik vindt het ook nog wel meevallen eerlijk gezegd hoor, als ik alle wedstrijden tot nu toe mag beoordelen is de ondersteuning echt zo slecht nog niet. Mannen als een Foss, Bennet, Van Emden, Harper, Van Aert, Vingegaard en Roglic en de helaas gevallen pantzerwagen, zijn toch al dik in orde.

De enige die me wat tegenvallen tot nu toe zijn Oomen en Kruijswijk. Maar het was voor beiden hun eerste race in 2021, en Kruijswijk heeft wel enigszins verzachtende omstandigheden dat hij sinds 2019 maar 16 koersdagen heeft gereden. (Persoonlijk verwacht ik dan ook helemaal niks van Steven dit seizoen, vanwege het gebrek aan races. En ik wil nog wel eens zien hoe al die renners die corona hebben gehad herstellen.)

Muldriaen 14 maart 2021 om 17:38

Ik ben erg benieuwd naar de reacties uit het Bora kamp. Schachmann leek oprecht wat ongelukkig met deze “prestatie”. Vond het altijd wel chique dat als de leider in de wedstrijd iets overkwam, er dan respect werd betuigd door de rest door even in te houden. Door dit soort acties gaat dat alleen maar verminderen. Als koersromanticus vind ik dat oprecht jammer, wie er ook in de leiderstrui rijdt.

Davide Lappartiente 14 maart 2021 om 17:40

Fout van Jumbo om alle klimmers in Parijs-Nice te steken en de mannen voor het vlakke in Tirreno. Wout komt een knecht bergop te kort en Roglic het omgekeerde.

Dr op en dr over 14 maart 2021 om 19:10

Want welke knecht rijd wel "even" het gat dicht op Pogacar ?

Op het moment dat de klassementsleider aanvalt heb je als aspirant winnaar maar te zorgen dat je kan volgen. Kan je dat niet, dan moet je gewoon netjes je meerdere erkennen.

Ook al had je hier een treintje voor Wout gezet met mannen als Fuglsang, Nibali, Yates, Bernal, Thomas, Higuita en verzin er zelf nog maar een rits toppers bij, dan had Pogacar dit rondje nog gewoon gewonnen.

Jumbo mag erg trots zijn op de prestatie van Wout van Aert. Persoonlijk vindt ik dat hij zich echt overtroffen heeft.

Dus laten we nu niet doen alsof het een schande is te verliezen van Pogacar.

Spartacus 14 maart 2021 om 19:29

Oorspronkelijk was het plan dat Van Aert de luxeknecht voor Dumoulin zou zijn in de Tirreno. Maar ja, we weten allemaal waarom die er niet bij is…

Jan Blokland 14 maart 2021 om 17:41

Zonde! Vallen hoort erbij, maar niemand wil zo ook winnen denk ik. Schachmann zal toch ook wel zijn reserves hebben denk ik.
Zeker is dat de beste/sterkste Parijs-Nice niet wint.
Helaas, maar zoals gezegd, je wint pas als de laatste etappe verreden is.
Joop Zoetemelk zou zeggen: Parijs is nog ver!

john 14 maart 2021 om 17:52

Dit kan wel eens een tegen vallend jaar worden met al dat brandhout die de twee kopmannen moeten ondersteunen
In de klassiekers en rondes ik hoop dat ik geen gelijk krijgt maar zie ze niet zo een twee drie een klassieker winnen en de Giro, Tour en Vuelta ook niet

Peter Lippens 14 maart 2021 om 18:04

Tja, hoe hard kan koers zijn, brute pech en toch mooi dat er enkele waren die de gele trui in nood wilden helpen. Misschien had hij zijn ploegmaats niet zo snel moeten achterlaten maar dat is koffiedik kijken. Gisteren vond ik het ook hard voor die jonge zwitser en toen Roglic hem 20 meter voor de meet overstak moest ik direct denken aan de Vuelta van zoveel jaren terug toen Jalabert de remmen dicht kneep om een overlevende van een lange vlucht alsnog te laten winnen, Dietz dacht ik.
Verdeel en heers is een aloud adagio en had hij gisteren die jonge Zwitser niet overstoken had hij vandaag misschien wel kunnen rekenen op wat extra hulp, diens ploeg was alleszins vooraan nog goed vertegenwoordigd vandaag maar dat is koffiedik kijken en je mag natuurlijk altijd koersen om te winnen.

FritsvanHoefelen 14 maart 2021 om 18:24

Had hij gisteren toch…

Jacob Lohof 14 maart 2021 om 18:26

Wat een gezeik hier, je moet gewoon blijven zitten op je fiets!!!
Gisteren was hij ook niet sociaal

Posterix 14 maart 2021 om 19:25

Oké, dat heeft de concurrentie niet zo slim gedaan. Puur op nijd verliest Roglic niks meer dit seizoen. Schrijf maar op, de tour gaat naar Roglic

ProfrondeZevenbergen 14 maart 2021 om 19:40

Jammer voor Roglic en zijn team. Helaas horen valpartijen er nu eenmaal bij.
Ik heb er in ieder geval een hekel aan, wie het ook overkomt.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair