Roglic na nieuwe eindzege: “Komt toch een beetje onverwacht”

zondag 5 mei 2019 om 16:55
Roglic na nieuwe eindzege: “Komt toch een beetje onverwacht”

foto: Heinz Zwicky/BettiniPhoto

Drie etappes en het eindklassement. Niet slecht voor een renner die als ‘knecht’ aan de Ronde van Romandië begon. Primož Roglič bleek echter een klasse apart op de Zwitserse wegen. “Toch komen deze resultaten een beetje onverwachts”, zo blikt de kopman van Jumbo-Visma terug op een succesvolle week.

Voorafgaand aan de Ronde van Romandië liet Jumbo-Visma weten dat Steven Kruijswijk zou worden uitgespeeld als kopman. Voor Roglič was de Ronde van Romandië vooral een voorbereidingskoers op de Giro d’Italia. Het liep echter anders, aangezien de Sloveen maar liefst drie etappes én het eindklassement wist te winnen.

In de afsluitende tijdrit in en rond Genève wist de 29-jarige ronderenner de puntjes op de i te zetten. “Ik had sinds Tirreno-Adriatico niet meer gekoerst en ben in april ook nog op hoogtestage geweest. Dit komt dus wel een beetje onverwachts. Maar ik kan niet anders dan tevreden zijn.”

Teamprestatie 
Roglič zet zijn ploeggenoten nog extra in het zonnetje. “Dit is echt een teamprestatie. De ploeg was de hele week fantastisch. Het laat ook zien dat we als team zijn gegroeid. Dat is echt mooi om te zien. Het was uiteindelijk de perfecte voorbereiding op de Giro”, zo besluit de winnaar.

Zijn ploeggenoot Steven Kruijswijk finishte uiteindelijk als zesde in het eindklassement. Roglič kan dit jaar overigens nog altijd een perfect rapport voorleggen. De Sloveen won dit seizoen alle rittenkoersen waarin hij deelnam. Zo was hij eerder al de beste in de UAE Tour en Tirreno-Adriatico

Dit artikel delen:

13 Reacties

jessevdalen 5 mei 2019 om 17:29

Bizar

assen 5 mei 2019 om 17:45

Jan Bos zei vroeger “De eerste pannekoeken zijn voor de kinderen”, toen ie verloor bij de minder belangrijke wedstrijden, en de belangrijkste nog moesten komen.

Nou, dat waren dan heeerlijke drie pannekoeken voor Roglic, al!

En die kleine heeft nog steeds honger…

Vlinder 5 mei 2019 om 19:43

Dat is mooi gezegd! Ik ben toch zo ontzettend benieuwd hoe het gaat uitpakken in de Giro. Ongelofelijk veel zin in. Heerlijke renner die Roglic!

roeleur 5 mei 2019 om 19:55

assen. Roglic is 1 centimeter langer dan bv. Jaques Anquetil was en die won 5x de Tour dus pas maar op.

xistnc 5 mei 2019 om 20:22

Even bij Pol gecheckt: Jan Bos had het in zo’n geval over de Kraantje Lektrofee en de IJsselcup. Toch een ander paar mouwen dan de UAE Tour, de Tirreno en Romandië.

assen 5 mei 2019 om 21:37

@xistnc
Wel respect voor de Ijsselcup heh! ;-)

Je hebt wel gelijk hoor – met die “ander paar mouwen” zitten Roglic en TJV er een stuk warmer bij dan de winnaars van die twee schaatswedstrijden.

Soit 5 mei 2019 om 19:52

De laatste week van de Giro zal de doorslag geven. Ik ben benieuwd hoe Roglic deze (top)vorm nog een maand lang vast kan houden.

Roglic, Yates, Nibali of Dumoulin? Vorige week zou ik Roglic gezegd hebben, nu neig ik meer naar Yates of Dumoulin. Spannend wordt het sowieso.

Vic413 5 mei 2019 om 22:01

Miguel zal een dikke achterstand goedmaken in de bergen en minuten op kop staan , en in de laatste tijdrit pakt Primoz de roze trui zoals hij in de eerste etappe zal doen.

leegloper 5 mei 2019 om 23:41

Denk je dat Roglic te vroeg in vorm is? Vorig jaar was hij 20 dagen voor de Tour nog an het feest in Slovenie. Mindere tegenstanders uiteraard, maar ook toen al erg goed. En in de Tour reed hij tot diep in derde week goed. (Elleboog-steen-verhaal kennen we.) Alleen de eerste bergrit met tijdsverschillen was hij volgens mij minder.
Nu is het nog maar 6 dagen tot het begin van de Giro.

Brummel 6 mei 2019 om 08:57

Wie zegt dat hij nu al aan het pieken is?

kelderfan 5 mei 2019 om 20:11

Primož Roglič lijkt mij echt wel klaar voor de klus. Die laatste week zal zeker de doorslag geven. Go, go Primož Roglič.

aardappeljager 5 mei 2019 om 20:37

Hij heeft zijn kopman buiten de too 5 gehouden. Matige knecht ;)

Brummel 6 mei 2019 om 08:57

inderdaad, dat zal een pittig voortgangsgesprek worden