Robert Gesink heel dicht bij ritzege Vuelta: “Geweldige rit, tot de laatste 200 meter”

donderdag 8 september 2022 om 17:50
Robert Gesink heel dicht bij ritzege Vuelta: “Geweldige rit, tot de laatste 200 meter”

foto: Cor Vos

Het mocht niet zo zijn voor Robert Gesink. In de bergetappe van de Vuelta a España naar de Alto de Piornal leek hij op weg naar ritwinst, maar werd hij op 500 meter van de streep gegrepen. “Het was een geweldige koers, tot de laatste 200 meter”, lacht de Nederlander als een boer met kiespijn bij Eurosport.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

“Het was een heel zware dag. Aan het begin duurde het even voor de kopgroep weg was. Ik sprong met Sergio Higuita mee, was blij dat ik over de bergen kwam en kon overleven met de besten”, aldus Gesink. “Op de laatste klim zat ik met al die kleine klimmertjes, zij zijn zo explosief. Daarom ging ik vroeg aan. Ik pakte Elie Gesbert en kon hem lossen. Alles ging daarna goed, maar het de finish lag net iets te vroeg…”

Jumbo-Visma zat met drie man mee in de vlucht van de dag. Naast Gesink waren dat ook Sam Oomen en Mike Teunissen. “Gisteren was het heel lastig met Primož Roglič die niet kon starten. We waren hier om weer te winnen met hem. Het kostte mij wel 24 uur om te resetten”, geeft Gesink toe. “Maar vandaag ging het goed. Ik ben blij dat ik dit kon laten zien, maar was iets blijer geweest als ik ook kon winnen.”

Aan een nieuwe aanvalspoging wil Gesink nog even niet denken. “Ik moet misschien even herstellen hiervan”, lacht hij. “De laatste bergetappes zijn altijd super zwaar, maar ik ga eerst even rusten.” Overigens kwam Enric Mas, die het gat naar Gesink dichtreed, tijdens het interview nog even langs om zijn excuses aan te bieden. De klimmer van Jumbo-Visma accepteerde die excuses en mocht zich daarna op het podium melden voor de Prijs voor de Strijdlust.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Quincy Adams (aka voorwiel) 8 september 2022 om 17:53

Netjes van mas. Excuses zijn natuurlijk onnodig, maar even je respect tonen voor de aanvaller die je overvleugelt in de laatste 300 meter siert mas wel.

18
garconextraordinaire 8 september 2022 om 18:01

‘Maar het de finish lag net iets te vroeg’. Die zin loopt niet heel lekker en lag de finish niet net iets te laat als je ingehaald wordt? :)

6
Goturead 8 september 2022 om 17:55

Robert is een held

5
Lalsacien 8 september 2022 om 18:02

Hij is een ijzervreter, een ongelooflijke strijder en een doorzetter.
Held is niet de juiste term.

-1
Romerike 8 september 2022 om 18:09

Dat lijkt me persoonlijk en moet ieder voor zichzelf uitmaken.

1
Erik de Vlaming 8 september 2022 om 21:14

Held is iets waar iemand eigen invulling aan geeft dus voor de een een held voor de ander de seniel.

Ik denk dat Robert zich zelf geen held vind

1
ThijmenHB 8 september 2022 om 17:53

Dit is deze man toch zo gegund, er komen waarschijnlijk nog zo weinig kansen en momenten waar hij het kan doen. Dit doet voor de ploeg, Gesink, Nederland, Roglic en mijn wielerhart erg veel pijn. Hopelijk komt er nog ooit een moment voor hem. Klasse Robert

3
Gesink4President 8 september 2022 om 18:06

Heel erg zuur. De echte held van de dag. Hopelijk krijgt hij nog eens zo’n kans.

2
Erik de Vlaming 8 september 2022 om 21:18

Held en een kans krijgen. Hij heeft geen heldhaftige daad verricht dus een held is hij niet.

Een kans krijgen. Iedere dag dat hij op de fiets stapt heeft hij de mogelijkheid om te winnen als hij besluit er voor te gaan. Een kans krijgen klinkt een beetje alsof hij niet goed genoeg is om te kunnen winnen.

Volgens mij is hij juist wel goed genoeg om te winnen alleen lukte het vandaag niet!

-1
nickdt 8 september 2022 om 18:16

Dus met andere woorden: Als Mas Evenepoel gedropt had, was die met Gesink naar de finish gereden en had hem laten winnen.

2
Chippen 8 september 2022 om 18:18

yep, die ging voor elke seconde winst die hij kon halen op evenepoel, maar die 10 seconden bonificatie, daar had hij nu eens geen zin in

en ook nog de tijd die hij zou verliezen omdat hij gesink niet voorbij mocht gaan

4
kelderfan 8 september 2022 om 18:24

Ja hij zat eventjes te dubben en Remco dacht, dat is lief en aardig Mas.

0
Mwielerfan 8 september 2022 om 18:41

In het begin van z’n carrière brak gesink hier door. In z’n tweede jaar als klassementsman stond ie al eens in week 3 op de 2de plaats, als ik het goed heb achter Valverde. Een valpartij, of was dat het jaar ervoor en was 2009 juist een griepje? Iig toen aan het begin net niet en nu de cirkel rond. Gelukkig tussendoor wel 2x emilia, een sprint van Sagan in Canada, een mooie ereplaats in de tour en aan het begin van z’n transitie tot knecht een Vuelta etappe gepakt. Mooie renner

2
Quincy Adams (aka voorwiel) 8 september 2022 om 21:36

val; viel over mosquera heen. zie het nog gebeuren…

0
Stabanger 8 september 2022 om 22:23

schitterende TV reactie van Gesink,
mooi man

1
bergop 8 september 2022 om 18:34

“Alles ging daarna goed, maar het de finish lag net iets te vroeg…”

De finish lag dus net iets te LAAT, Gees! Dat resetten ging nog niet helemaal goed, ik heb hem toch behoorlijk lang op kop vd groep zien rijden op de een na laatste klim, alsof Roglic er nog bij was. Als hij daar wat gespaard had ……… We zullen het nooit weten.

0
horsm 8 september 2022 om 20:56

Goed gereden van Gesink. Is wel echt een klasbak.

0
Jean Dumas 9 september 2022 om 05:35

Mas is een geweldige coureur, tot de laatste kilometer.

0
Blackcanyon 9 september 2022 om 09:29

Tjonge, dit jaar weer 2e bij de verkiezing van de held van Varsseveld. Want Guus gaat weer met de bloemen naar huus.

0
unionwagtmans 8 september 2022 om 23:33

Topsport is ook *gewoon* mensenwerk.
Ja, ik denk dat een echte (of beter, meer ervaren) topsporter de zege aan Gesink had gelaten (Mas leek daar ook zo over te denken).

Als m’n geheugen goed is, heeft Roglic de slag op Mader wat later duur betaald (en dan nog, Roglic had bijna moeten remmen om Mader niet in te halen, Evenepoel hoefde alleen maar naast Mas achter Gesink te blijven en evt op ’t allerlaatst nog spelen om de boni’s).

Second wise, minute foolish ?

-1
Mooie Sjors 8 september 2022 om 23:50

Méén je dat nu eigenlijk allemaal? :D Op de duur weet je het hier echt niet meer.

0
unionwagtmans 9 september 2022 om 00:04

Wat doet je daar aan twijfelen ?

0
Gibo 9 september 2022 om 06:46

De absurditeit van je stelling. Mas heeft het gat van 25s op gesink dicht gereden met evenepoel in het wiel. Hij bekomt even in het wiel alvorens zijn sprint te willen inzetten. Mas en evenepoel hebben echt nog niet zoveel ritzeges in een grote ronde en strijden volop voor de vueltazege. Evenepoel zet eerst aan, had hij dat niet gedaan had mas zeker ook over gesink gegaan.
Denk je echt dat ze na zo een strijd de bonis even cadeau geven?

0
unionwagtmans 10 september 2022 om 21:33

Ja dat denk ik echt.

Cadeautjes, dolken in de rug en paarden van Troje, zijn essentiele onderdelen van wielrennen (net als allianties die mede daardoor gemaakt of gebroken worden).

Ik kan het ook omdraaien : denken jullie echt dat zonder die paar seconden extra de Vuelta door iemand anders was gewonnen?

Het ging wmb om de overwinning gunnen of nemen. Mas wou Evenepoel lossen, dat lukte niet en hij bleef toen ostensief achter Geesink hangen (en bood na de streep even ostensief excuses aan).

YMMV

0
mark6941 8 september 2022 om 22:43

Als je een vent bent, lieg je niet om je lekke band. En gun je Gesink daarna juist de overwinning

-2