Robert Gesink blijft gemotiveerd ondanks corona: “Misschien voordeel dat ik veel erge dingen heb meegemaakt”

donderdag 30 april 2020 om 11:41
Robert Gesink blijft gemotiveerd ondanks corona: “Misschien voordeel dat ik veel erge dingen heb meegemaakt”

foto: Cor Vos

Robert Gesink houdt de moed hoog ondanks de lockdown in zijn nieuwe thuisland Andorra. De renner van Jumbo-Visma is al zes weken aangewezen op zijn hometrainer. “Misschien een voordeel dat ik veel erge dingen heb meegemaakt”, zegt hij in De Telegraaf.

Ondanks vele successen, waaronder vijf top-10 plaatsen in grote rondes, kende hij ook veel leed door valpartijen, blessures en tegenspoed in zijn privé-leven. “Ik had me er al op ingesteld dat dit iets van de lange adem ging worden en misschien heb ik er nu voordeel van dat ik in mijn leven van heel erge situaties heb terug moeten komen”, zegt hij in de krant van wakker Nederland.

De 33-jarige Nederlander baalt wel van de afgelaste Vuelta-start in Utrecht. Hij koestert warme herinneringen aan de start van de Tour de France 2015 in de Domstad. “Ik kan me die start van de Tour in Utrecht nog heel goed herinneren. Die tijdrit was mijn mooiste ervaring op de fiets.”

“Het was bijna veertien kilometer lang een zee van geluid, alsof je werd gedragen door het publiek. In alle grote rondes die zijn gestart in eigen land, reed ik een goed klassement. Het is niet dat het ene een logisch gevolg is van het andere, maar je zit wel meteen in een goede flow die je lang vasthoudt. Vandaar dat het jammer is dat er nu een streep door die start in eigen land is gezet.”

Gesink staat dit jaar op de planning voor de Tour en de Vuelta.

Dit artikel delen:

27 Reacties

S. Morgenstern 30 april 2020 om 11:52

Edit redactie: aangepast.

GekkeHenkie 30 april 2020 om 12:40

Haha, ik kan me die tourstart nog goed herinneren. Ik stond langs de kant in Utrecht en waar de meeste renners één rondje deden om het parcours te verkennen is Gesink wel een keer of 4 langsgekomen om te genieten van alle mensen langs de kant.

KennyKlimmen 30 april 2020 om 13:19

Mooie anekdote, Henkie.

Michelangelo 30 april 2020 om 14:07

Was daar ook bij… en je kon al van verre horen als er een Nederlander aan kwam. Een golf van geschreeuw en geluid voor de renner uit.

Fantastisch…. (hoop dat dit snel weer terug komt)

Romāns Vainšteins 30 april 2020 om 16:53

Was er ook, wat een verschrikkelijke hitte en veel te veel mensen echt niet te harden.

Derierre de la course 30 april 2020 om 22:01

Ja joh, en al die wielrenners in de stad, was helemaal geen doorkomen aan.

KennyKlimmen 30 april 2020 om 13:21

Zal dit het jaar worden voor de mentaal meest gehardende wielrenners? Hopelijk mag je nog schitteren dit jaar, Robert.

De Brigadier 30 april 2020 om 14:09

Dat zou niet geheel verbazen. De beukbeesten en coureurtjes-nooit-genoeg die ook zonder de in nabijheid gestelde koersspanning zich blijven afbeulen.

Gesink werd die tijdrit trouwens ook strak 11e en zou z’n laatste klassement rijden: 6e – na de sterkste top 5 in een grote ronde van deze eeuw en misschien wel ooit (Froome, Quintana, Valverde, Nibali en Contador. Inmiddels goed voor meer dan 20 GR-zeges en een podiumplek of 45).

girardengo 30 april 2020 om 14:51

@De Brigadier
De sterkste vijf deze eeuw inderdaad. Maar misschien ooit? Dan vallen er toch een paar uit weg denk ik. Froome en Contador blijven kandidaat daarvoor. Maar wat denken van bijvoorbeeld Hinault, Merckx, Anquetil, Coppi, Bartali?

ervee 30 april 2020 om 15:59

@girardengo en brigadier: sterkste vijf van deze eeuw vind ik ook niet. Ondanks dat ik geen fan ben, vind ik Evans en ook Sastre toch een betere ronde renner dan Quintana en Valverde. En dan heb je o.a. ook nog Schleck, Mensjov.

Maar blijft natuurlijk een super prestatie om na de bovenstaande vijf alsnog 6e te worden in die Tour, met Mollema op een 7e plaats dacht ik.

Derierre de la course 30 april 2020 om 22:03

Maar als top 5 lijkt me dit wel hoog scoren, al zijn er individueel vast beteren.

SnellePelle 30 april 2020 om 21:46

Natuurlijk maakt Gesink zich niet druk, die man is geen wielrenner maar een fietsfanaat. Zolang hij niet koerst valt hij ook niet.

En krijgt er nog royaal voor betaald.

S. Morgenstern 30 april 2020 om 21:56

De valpartij die de grootste weerslag had op de rest van zijn carrière was toch echt in training.

De sneue opmerking over zijn salaris slaat ook nergens op. Hij had de afgelopen jaren genoeg keuzes waar hij financieel beter mee uit was geweest.

Derierre de la course 30 april 2020 om 22:05

Ik denk dat je Gesink schromelijk onderschat.

Joop Zoetemelk 30 april 2020 om 23:31

Zeker gehard door het leven, leert je relativeren.
Nu ook in de corona crisis, in sommige landen hebben ze een wachtrij van 4km om aan voedsel te komen.
Vast zitten op je hotel kamer met alle gemakken voorzien.
Is het ergste niet.

Ik denk dat Gesink mentaal geknakt is na het overlijden van zijn vader.
Hij won Emilia en was topfavoriet voor Lombardije.
Dat niveau was ongekend..

Daarna stapelden leed na leed zich op.

Gesink stond lang te boek als het grootste talent sinds lange tijd.
Wattage en een Vo2max van 501.
Jammer dat mede vanwege het leed hij nooit tot volle bloei is gekomen.

stoempen op de pedalen 1 mei 2020 om 08:49

wattage van 501 haal ik ook, over 1min dan. Wattage alleen zegt niks zonder gewicht en inspanningstijd. Vo2max van 501 kan al helemaal niet

sooike 1 mei 2020 om 08:46

Ieder mens op leeftijd heeft veel “erge dingen” meegemaakt. Maar dat je “mentaal knakt” na het overlijden van je vader is meteen het bewijs dat je geen topsporter kan zijn. Talloze topsporters hebben overlijdens van dierbaren meegemaakt, zware valpartijen van een broer, miskramen en andere ellende. Maar een echte topsporter rouwt eerst, recht daarna de rug en pakt zijn carrière weer op. Gesink is al jaren geleden blijven hangen en zal wat mij betreft door het leven gaan als “de Barney van het wielrennen”.

stoempen op de pedalen 1 mei 2020 om 08:55

En jij als co stompe van het wielrennen dan? Zelf nooit iets gepresteerd behalve op de tram rijden,maar wel overal commentaar op

Marik 1 mei 2020 om 09:24

@sooike, dit is 1 van de meest schandalige reacties van de afgelopen maand hier op de site. Wie ben jij om te vertellen hoe iemand met verlies om moet gaan? Alsof daar een handleiding voor is. Je geeft wat mij betreft hier aan dat het je volledig ontbreekt aan een greintje empathie en respect voor een medemens.

kleomantre 1 mei 2020 om 09:27

Vergelijking die kant noch wal raakt daar Barney bij de absolute top hoorde

S. Morgenstern 1 mei 2020 om 09:58

Showing your true colours again..

Hopelijk een goede disclaimer voor iedereen die ooit de verleiding voelde om te denken, 'die sooike zet het allemaal wat zuur aan, maar hij had ergens wel en punt en bedoelde het wel goed', nadat hij ergens in zijn Calimero-slachtofferrol van 'kritische goedbedoeldende notenkraker' dook.

kleomantre 1 mei 2020 om 10:34

Wat zou Sooike dan als een goede topsporter zien? Lance Armstrong?

sooike 1 mei 2020 om 23:02

Ik was er al bang voordat dit soort reacties er zouden”komen. “Geen empathie, geen respect” etc. Het raakt me nauwelijks, maar bevestigt zelfs mijn mening. Gesink haalt geen motivatie uit persoonlijk leed, sterker nog, hij voert het te pas en te onpas als excuus aan. Ik kies dan liever voor b.v. Tom Boonen of Timo Roosen, die sterker uit hun persoonlijk verdriet kwamen door dat leed in te zetten als motivatie en als eerbetoon aan diegenen die hun persoonlijke leed veroorzaakten. De gebruikte term “schandalig” beschouw ik als een bijna lachwekkend verweer. Ik houd me liever bij de realiteit. En volgens mij is dat mijn goed recht !

S. Morgenstern 1 mei 2020 om 23:22

Zit absoluut geen lucht tussen de aard van de beschouwingen van Roosen en Gesink over de dingen waar ze mee hebben geworsteld. Of een waarneembaar verschil in de mate waarin ze die periodes hebben ingezet als motivatie voor latere prestaties. Gesink won nota bene direct de eerste koers na de grootste persoonlijke dreun uit zijn leven. De ‘realiteit’ dus van een sneu trollende Calimero waar jij je in wenst te wentelen.

sooike 2 mei 2020 om 10:15

@Morgenstern
Ik gun je je idool. Maar leg me even uit hoe ik me moet wentelen in die kleine Calimero.

S. Morgenstern 2 mei 2020 om 10:46

Volgens mij heb je daar geen uitleg nodig; lukt je namelijk al uitstekend om met een gefantaseerde realiteit te pissen op anderen en daar je kleinzielige genoegen uit te halen.

sooike 2 mei 2020 om 18:39

Heerlijk dat taalgebruik ! Trek open dat woordenboek !