Rijk draagt 2,5 miljoen bij aan start Vuelta a España 2020
foto: Cor Vos
maandag 25 maart 2019 om 12:13

Rijk draagt 2,5 miljoen bij aan start Vuelta a España 2020

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft 2,5 miljoen euro toegezegd voor de start van de Vuelta a España in Utrecht en Noord-Brabant volgend jaar. Deze toegezegde subsidie van het rijk werd gemeld door het AD.

Het totale budget van het organiserend comité bedraagt zo’n veertien miljoen euro, waarvan de grootste bijdrage wordt binnengebracht vanuit de betrokken provincies en steden. Andere gelden moeten komen vanuit het bedrijfsleven.

Etappes door Utrecht en Noord-Brabant
In december werd bekend dat de start van de Vuelta a España 2020 was toegekend aan Utrecht. Daarmee hengelde de stad na een rit in de Giro d’Italia 2010 en de Grand Départ van de Tour de France 2015 ook de start van de derde en laatste grote ronde binnen. De Vuelta startte een keer eerder in Nederland, toen Assen het decor was in 2009.

Eerder dit jaar werden de routes van de eerste drie etappes wereldkundig gemaakt. De drieweekse rittenkoers begint met een ploegentijdrit (23,7 km) in Utrecht. Daarna volgen twee ritten-in-lijn van Den Bosch naar Utrecht (183 km) en van Breda naar Breda (194 km).

RIDE Magazine
17 Reacties
25-03-2019 12:25
14 miljoen eurootjes... Ben benieuwd of ze dat er uit halen
25-03-2019 12:27
Lijkt me inderdaad bij volksgezondheid passen.
Dit is toch gewoon pr dus economische zaken?
    25-03-2019 12:37
    Bij de giro in Apeldoorn zat een uitgebreide campagne om meer mensen op de fiets te krijgen. Waarschijnlijk zal hier iets soortgelijks gebeuren en dan is het dus wel volksgezondheid
    25-03-2019 22:53
    Dan nog gaat het meeste budget naar regio pr. Ik kijk veel koers en je merkt nooit wat van die amateur sport eromheen
25-03-2019 12:39
Blijft toch uniek dat Utrecht de eerste stad is die alle drie de grote rondes gaat hebben gehad. Alleen wel nog een aanvulling/ verbetering t.a.v. het artikel over de drie eerste etappes: Niet de Singel, maar de Maliebaan (waar de ploegentijdrit ook over gaat) is het oudste fietspad van Nederland.
25-03-2019 13:17
Het kost een paar centen maar dan heb je ook (n)iets.
25-03-2019 14:11
Volksgezondheid :) hoe je met een stel hypocriete gedrogeerden de volksgezondheid kunt bevorderen. Mooie serendipiteit .... pffff
25-03-2019 15:14
14 miljoen euro?

Dat zal wel niet gaan lukken want ik dacht dat een grote ronde start een par jar geleden al 15 miljoen kostte en het zal echt niet goedkoper geworden zijn. Ik verwacht dat de echte kosten zeker richting de 20 miljoen zullen gaan.

edit;
de girostart in 2016 in Gelderland werd begroot op tussen de 5,3 en de 9 miljoen euro maar kostte uiteindelijk 13 miljoen euro.
25-03-2019 16:00
Pff, ik dacht dat een WK duur was, maar de Vueltastart is (ongeveer?) even duur? Een WK lijkt me meer impact te hebben dan een Vuelta- of Girostart.
25-03-2019 17:54
Lijkt mij een koopje voor zo'n groot evenement. Als je ziet wat het langetermijneffect is geweest van de Tour en de Giro dan lijkt mij dit geen geld.
25-03-2019 18:28
Oh hebben ze hier wel geld voor !!!! Maar voor de F1 race in Zandvoort hebben ze geen geld
Zo zie je maar hoe hypocriet deze regering is
    25-03-2019 18:42
    Lijkt me eerder een kwestie van persoonlijke voorkeur van de mensen op de invloedrijkere posities, al is fietsen ook wat beter voor de volksgezondheid dan zo snel mogelijk benzine verbranden
    25-03-2019 18:55
    Terecht... Assen heeft alles. Circuit, infrastructuur en de capaciteit voor een dergelijk evenement. Waarom dan geld steken in een oud en gedateerd circuit. Dat is gewoon geld weggooien.
    26-03-2019 01:58
    F1 is geen sport.....Stel je eens voor dat froome in de tour start met een fiets die 5km per uur sneller is dan de rest....Dit gebeurt ln de F1 dus wel.
    26-03-2019 02:05
    Prins Bril mag het mooi van zijn eigen centen betalen.
26-03-2019 02:03
Zo weinig ? Altijd weer voor 'n dubbeltje op de eerste rij.
26-03-2019 07:29
Werkelijk belachelijk. De amateurkoersen kunnen niet georganiseerd worden door een gebrek aan politieinzet. Dat moeten allemaal suffe rondjes worden want "poeh poeh wat een gedoe". Maar wel een zak geld opentrekken voor de profs.

Ik wil meer ondersteuning voor de lokale skeelerwedstrijden, hardloopwedstrijden, wielerkoersen, triathlons etc etc. Dat is breedtesport, goed voor de gezondheid en sociale cohesie. Op dat niveau wordt nu uitgebreid moeilijk gedaan over vergunningen, overlast en bereikbaarheid. Treurig.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine