Urán biedt excuses aan voor veelbesproken video

donderdag 18 november 2021 om 12:30
Urán biedt excuses aan voor veelbesproken video

foto: Cor Vos (archief)

Update

Rigoberto Urán heeft een opvallende video verwijderd van social media. De Colombiaanse kopman van EF Education-Nippo plaatste eerder vandaag een video online waarop te zien is hoe hij zijn dochter in een draagzak meenam tijdens een fietsrit. Daarop kreeg Urán flink wat kritiek.

Veel volgers van de populaire Urán (die ruim 1,4 miljoen volgens heeft op het sociale medium Twitter) vonden het gevaarlijk en onverantwoord hoe hij zijn dochter Carlota bij zich droeg. Zij zat in de draagzak en droeg een bril, maar bijvoorbeeld geen helm. Andere volgers zagen er een mooi familiemoment in, waarbij Urán de liefde van het fietsen overbracht op zijn dochter.

Enkele uren nadat de video online werd gezet, verwijderde Urán het bericht weer. Het is niet bekend of zijn ploeg EF Education-Nippo ingegrepen heeft.

Onlangs raakten nog twee renners van de Amerikaanse wielerploeg in opspraak; Sergio Higuita en Lawson Craddock werden door ploegbaas Jonathan Vaughters op het matje geroepen nadat ze op sociale media waren verschenen op fietsen van hun nieuwe ploegen.

Bekijk hier de video die Urán inmiddels (op zijn eigen kanalen) verwijderd heeft:


Update donderdag 18 november, 12.30 uur

Rigoberto Urán heeft zijn excuses aangeboden voor zijn veelbesproken en inmiddels ook weer verwijderde video op social media. De Colombiaanse kopman van EF Education-Nippo plaatste eerder een video online waarop te zien is hoe hij zijn dochter in een draagzak meenam tijdens een fietsrit. Daarop kreeg Urán flink wat kritiek. “Ik ging volledig de mist in. Ik zal het niet nog een keer doen. Het spijt me”, laat hij weten via Twitter.

Dit artikel delen:

45 Reacties

jooprioolpijp 17 november 2021 om 20:25

Het is bij sommigen ook nooit goed, ben je een keer de aanwezige, betrokken vader, is het weer te gevaarlijk (en om dat door te trekken: dat is wel een beetje een trend in de maatschappij, de gedachte dat je kinderen 100% veilig moet opvoeden – met als desastreus gevolg (jong)volwassenen die noch fysiek nog mentaal kunnen incasseren).

Drossard Kudus 17 november 2021 om 21:23

Ik vind dit wel mooi om te zien maar buiten Nederland (misschien ook buiten Belgie en Frankrijk, geen idee hoe zij daar naar kijken) is men vrij scherp op het dragen van een helm. Wellicht door de infrastructuur die nauwelijks op fietsen is ingesteld

vroege vlucht 17 november 2021 om 22:12

Ik ben het met je eens dat de maatschappelijke trend doorslaat. Alleen wat hij doet is onverstandig. Nog niet zo heel lang geleden kwam zo een kleintje om het leven bij een valpartij bij een viaduct. Ook is zo eens een baby’tje in het ziekenhuis opgenomen omdat de ouders dit met winterdag deden. Alles goed bedekt behalve de beentjes die uiteindelijk deels bevroren waren.

Panache 17 november 2021 om 21:14

De dochter wisselt supertuck af met de superman. Voor mij is daarmee duidelijk dat de UCI de partij is die heeft ingegrepen.

Wheely 17 november 2021 om 21:36

Uran was altijd de Mick Jagger van het wielrennen maar met dit flimpje doet ie meer een Michael Jackson “Blanket” imitatie.

Romāns Vainšteins 17 november 2021 om 21:39

♫ hee-hee ♫

reusjen 17 november 2021 om 22:20

De cancelcultuur onder leiding van de immer beledigde deugmenschen heeft weer gewonnen. Zó kansloos dit. Laat die man lekker plezier maken met zijn dochter.

kleomantre 18 november 2021 om 08:28

De deugmenschen praten onze ‘hoeders’ momenteel wel naar beleid die op uitsluiting van niet deugmenschen gaat en niet om effectiviteit. Testen is de meest veilige methode maar die moet er uit, de vaccins doen het niet zo goed of niet zo lang maareh kom neem ze nog voor een derde of vierde keer (waarom zou je dat nog doen als mens zonder risicoprofiel), trouwens met vaccins verspreid het virus zich ook prima en dan nog de kritische noot tov de virologische experts die in redelijk wat gevallen een vaccinatiegraad van om en nabij de huidige als beoogd doel zagen (noot er waren er die boven de 90% als doel hadden). Maar goed de experts zijn de experts, dat is altijd correct.

Michiel 18 november 2021 om 08:39

Kleimantre toch. Geheel off topic. Snapt niets van hoe een virus het land lam kan leggen met lachende vaccinweigeraars die zich als verzetshelden beschouwen maar Hannie Schaft nog niet eens juist kunnen spellen

kleomantre 18 november 2021 om 09:15

Ik denk dat zowel de deugmenschen als de nogal felle (op het onredelijke af) weigeraars het gelijk niet aan hun zijde hebben. Inname van het vaccin zal allemaal wel niet veel om het lijf hebben en niet innemen zal het veiligheidsrisico ook niet echt vergroten. Iedereen heeft de kans immers om zich te beschermen als die dat nodig acht wat en masse is gedaan. En de vaccins lijken nu al niet zaligmakend helaas.

Ondertussen hoop ik dat de beleidsmakers niet teveel hun oren laten hangen naar de deugmenschen als ze zelf niet goed weten wat te moeten doen. Of ze weten het wel (al acht ik dat minder waarschijnlijk) en wordt er nu aan wetgeving gewerkt die een toekomstig ander doel dient of kan dienen. In beide gevallen kan dat veel impact hebben de komende jaren ten einde de alsmaar stijgende zorgkosten een halt toe te roepen.

Iets anders de druk op de zorg is net zo goed hoog door mensen die domme keuzes maken, slecht leefgedrag tonen (overmatig drinken, roken of eten) of allerlei voorschriften niet nodig achtten met een ongeluk als gevolg. Die zou je net zo ‘schuldig’ kunnen achten. Covid is m.i. net zo goed een normale zorgvraag en niet eentje die je er teveel los van moet zien.

Michelangelo 18 november 2021 om 09:29

Van kindje onder je buik naar Corona in 2 posts…. hulde!!

Ik sta bij sommige mensen hier als “deugmensch”, maar uiteindelijk is het gewoon lekker eigen verantwoordelijkheid van pa en ma.

En vergeet ook niet dat niet alle landen zo georganiseerd en risicomijdend zijn als Nederland. Een reisje door de rest van de wereld maakt heel duidelijk dat onze standaarden niet de standaarden zijn in de rest van de wereld. Daar mag iedereen wat van vinden, maar doe dat dan ook met het besef dat niet alle landen dezelfde route hebben afgelegd als Nederland. En dat misschien ook nooit zullen doen. We doen vaak moreel superieur, maar ik hoop persoonlijk dat veel landen toch iets andere afslagen pakken dan Nederland heeft gedaan (inclusief het overgeorganiseerd zijn op alle fronten)

Michiel 18 november 2021 om 09:33

Waarom zal het niet innemen vh vaccin niet zo snel het veiligheidsrisico vergroten? We zien toch wie op de ic liggen

kleomantre 18 november 2021 om 09:42

@michiel ja in toenemende mate dubbel gevaccineerden als ik goed begrijp waarbij over enige tijd het argument het zijn de ongevaccineerden niet direct meer een valide argument zal zijn. Maar dan moeten we allemaal aan de derde prik van een middel dat misschien voor veel mensen niet zo helpt.

Ga liever de mensen uitdagen om gezonder te leven, veel bewegen en vaak genoeg naar buiten te gaan ook in de mindere maanden van het jaar.

Michiel 18 november 2021 om 09:50

ZIekenhuis opnames steeds meer gevaccineerden idd maar ic opnames 80 procent ongevaccineerd

Maar dat de overheid veel meer moet doen, bv inzetten op een gezonde levensstijl, ben ik met je eens

kleomantre 18 november 2021 om 10:16

@michiel dan zijn we milder voor elkaar dan ik op basis van je eerste reactie en tegenovergesteld jij van mijn reactie dacht.

Ik denk ook dat er een wereld te winnen valt met gezonder leefgedrag. En Nederland heeft meer pech met seizoensinvloeden waar dat het in het zo prima scorende Portugal heel anders is.

Panache 18 november 2021 om 10:19

Hoe kan een slimme kerel als jij Kleomantre, zo tegen de complottheorieën aan schuren?

Volgens een analyse van de TU Delft draagt 2G flink bij ten opzichte van het huidige deurbeleid. Onderzoekers van de universiteit maakten een rekenmodel rond een fictief evenement met 100.000 bezoekers. Wat bleek: met de 2G-maatregelen zijn op een evenement 25 procent minder besmettingen ten opzichte van het huidige 3G-deurbeleid. De winst wordt behaald in ziekenhuisopname na het festival. Die daalt bij 2G met 94 procent, ten opzichte van een festival nu.
De onderzoekers modelleerden nog een scenario: iedereen testen (1G). Dan zijn mensen zonder inenting wel welkom. Vergeleken met 2G daalt dan het aantal besmettingen nog verder. Die besmettingen zijn nog steeds wel mogelijk, omdat een sneltest vooraf niet elke infectie opspoort. Keerzijde: het aantal ziekenhuisopnames stijgt in dit scenario, omdat bezoekers zonder afweer bij besmetting een twintig keer groter risico op ziekenhuisopname lopen.

De wetenschap geeft dus een duidelijk antwoord op de vraag of 2G werkt (ter voorkoming van een zorginfarct). Al staat het iedereen dan weer vrij om de wetenschap te wantrouwen. Het andere punt dat je maakt: gezonder leven is natuurlijk altijd slim en daar mag veel meer aandacht voor zijn, echter is het op korte termijn (1-2 jaar) geen oplossing. Opschalen van bedden ook niet, dat levert slechts tijdwinst op bij een R-waarde van 1,3 een paar weken bij verdubbeling van de capaciteit (dat in tegenstelling tot ongezond gedrag wat los staat van exponentiële groei).

Txirrindularitza 18 november 2021 om 10:22

Hou toch op met je "cancelcultuur" en "deugmensen". Mensen wijzen Uran erop dat ze dit een gevaarlijke manier vinden om een baby mee te nemen. Daar is niks "cancel" aan, noch "deug". Het is vooral een oproep aan Uran om zijn gezond verstand te gebruiken. Kun je het eens of oneens mee zijn, maar je trekt het nu zelf een woke/cancel-sfeer in, een sfeer die je zegt te hekelen.

Mensen die te pas en te onpas "je mag ook niks meer/CaNcElCuLtUrR!/DeUgMenSe!" zeggen hebben zelf een probleem.

Michiel 18 november 2021 om 10:24

En zo hoort het ook Kleomantre.

2G is toch gevaccineerd en of besmet geweest. Hoe kan dat veiliger zijn dat gevaccineerd of getest? Zeker met de delta variant in omloop waardoor eerder besmet dus niet zo veel meer zegt

Opschalen zorg mag onderhand wel eens mee begonnen worden idem gezonde levensstijl promoten, aangezien het virus met al zijn mutanten nog jaren onder ons blijft

Michiel 18 november 2021 om 10:27

Het gaat vast om de toon vd criticasters, gillend en agressief veelal

kleomantre 18 november 2021 om 11:04

@Panache gezond wantrouwen tegen de overheid is wel gerechtvaardigd door het recente verleden dat helemaal los staat van de epidemie. Vergeet niet dat op de achtergrond de overheid met het thema zorg door de alsmaar stijgende zorgkosten zit. Daar zullen vast wel wat scenario’s in kast voor liggen bij het ministerie die erbij gepakt kunnen worden als er dan toch wetten gewijzigd worden. Zoals de patriot act in de VS interessante bijvangst had.

Van de huis-tuin-en-keuken complotten rondom dit thema ben ik geenszins. Alleen al vanwege liability gaat een farmaceut echt geen zooi verstrekken waar ze later mee bankroet of erger gaan. En er zijn ook wel voldoende check&balances van bekwame lui die tot een voldoende gerustellende mate van zekerheid verschaffen mijns inziens. Maar als het dan wellicht nu al maar beperkt effectief blijkt te zijn is het maar de vraag of je naar een systeem moet met herhaaldelijk vaccineren als er nauwelijks risico voor je is, in de zin van de langetermijnwerking voor je autonome immuunsysteem. Zou eerder gaan naar systeem zoals dat nu is omtrent de griep met iets meer klem voor ouderen en of mensen met aannemelijke risicofactoren. Het virus is vooral een probleem dat het teveel druk geeft op een ‘efficiënt’ zorgsysteem dat al veel ‘reguliere’ zorgvragen moet behandelen en ook nog kampt met hoog ziekteverzuim en recente verlaters. Niet dat het direct zo gevaarlijk is gezien het beperkte aantal mensen in onze totale populatie die in het ziekenhuis beland.

reusjen 18 november 2021 om 16:26

@Panache
Je bent een stukje vergeten:
Overigens hebben ze hierbij niet gekeken naar hoeveel ziekenhuisopnames dit(1G) op de lange termijn voorkomt. Doordat het systeem meer besmettingen voorkomt dan 2G, zou het op de lange termijn ook meer effect kunnen hebben op de ziekenhuisopnames.

@Michiel
Die 80/20 verhouding op de IC bleek toch al paar weken geleden niet te kloppen en eigenlijk 55/45 te zijn?

peter s 17 november 2021 om 22:23

En gewoon -8 hè

Titaantje 17 november 2021 om 22:42

Het lijkt me dat dit gewoon een ritje is in een veilige zone met fiets en auto ernaast, en dat als papa de veilige zone uitgaat dat de dochter weer terug de auto in gaat. Prima filmpje. Lekker genieten Rigo en familie.

Michiel 17 november 2021 om 23:14

Dit doet me juist aan vroeger denken, toen er nog geen zacht rubberen tegels lagen wanneer je uit het klimrek kletterde. In mijn tijd was veiligheid niet iets wat de meeste mensen erg bezighield. Als je je vader om de veiligheidsriem vroeg als hij met een groot blik bier tussen zijn benen over de snelweg jakkerde, dan gaf hij je zijn das en zei: red je er maar mee.

Cintu 18 november 2021 om 16:55

Inderdaad. Wij mochten tijdens het rijden met de wagen ook gewoon op de hoedenplank liggen als kind. Of in de koffer zitten. Dat durf ik met mijn kinderen nu toch niet meer doen.
Terecht dat dit niet meer kan wat mij betreft, maar was toch wel leuk :-)

Kelder is de Man 18 november 2021 om 19:49

Zat vroeger ook geregeld in de achterbak, tijdens m’n agricultuur stage in Sinaloa.

Scott Sunderland 17 november 2021 om 23:51

Leuk filmpje. Mooi om te zien en niks mis mee.

Romāns Vainšteins 18 november 2021 om 06:52

De ‘doorgeschoten’ veiligheid waar hier over gepraat wordt is natuurlijk voor 95% vd bühne en in de praktijk zit er heus niet zo veel verschil tussen nu en pakweg de 80ies/90ies. Het is vooral de ultraneppe social media muur waar elk smetje van afgepoetst is die dit doet geloven.

Aart van Woud 18 november 2021 om 07:47

Nou het is niet alleen op social media RV, je merkt het zeker ook daarbuiten. Al is het niet in de mate waarin social media het ons wil doen geloven.

ssj 18 november 2021 om 07:52

Ik zou zelf m’n kind nooit zo vervoeren (sowieso fietsen met kind in draagzak, maar zeker zo los erin), en kan me voorstellen dat mensen het afraden aan hem voor een volgende keer. Maar mensen slaan zo door in hun eigen gelijk dat ze veel te heftig reageren/kritiek geven.

kleomantre 18 november 2021 om 08:08

Kan me ook zomaar voorstellen dat een groot deel van de zeurkousen zelf of geen kinderen kunnen opvoeden als ze het zouden moeten, dan wel dat ze ze al hebben en verneuken door verkeerde of ontbrekende aandacht voor het kind. Het taboe van deze tijd is mijns inziens dat een groot deel van de mensen (ik denk richting 20%) beter geen kinderen had kunnen hebben. Van Rigoberto tuurlijk geen idee hoe hij op dat vlak scoort, geef hem het voordeel van de twijfel. Wel een minnetje vanwege de noodzaak om dit te moeten delen.

Limal 18 november 2021 om 08:15

Langs beide kanten natuurlijk – oh ironie, de 'cancelcultuur' die keihard 'gecancelled' wordt door de al even misnoegde en vocale tegengestelde minderheid :-)

On topic: niet slim om je babietje zo te vervoeren en aan de bezorgde blikken van Uran zelf zie je dat hij daar eigenlijk ook zo over dacht. Zoals Titaantje aangeeft denk ik dat dit enkel een korte 'stunt' was om zijn social media te voeden. Niets mis mee als daar kritiek op komt en hij het filmpje daarop verwijdert.

kleomantre 18 november 2021 om 08:51

Zou idd goed kunnen dat het een stunt is. Vandaar ook m’n minnetje. Voor veel bekende mensen is social media niet meer dan een promokanaal geworden onder het mom dat je graag wil delen. En voor onbekende mensen net zo goed een methode om ‘a piece of the pie’ te vergaren. Ik heb er niks mee voor het gebruik met die insteek, imho net zo treurig als jezelf lenen voor reclames (op persoonlijke noot, niet de reclame die moet als gevolg van contract met team)

Marik 18 november 2021 om 08:59

Ik snap de reacties die dit goedpraten niet zo heel goed en al helemaal de kritiek niet dat de andere kant deugdhoeders zijn.
Als we hier objectief naar kijken dan is dit toch gewoon gevaarlijk? Die kleine baby is zo kwetsbaar en volledig afhankelijk van haar vader. Waren de mensen die dit nu goedpraten ook zo coulant naar Michael Jackson die in 2002 zijn baby aan de fans liet zien in Berlijn uit het open raam?
Voordat de reacties komen dat dit niet hetzelfde is, dat is maar gedeeltelijk waar. het principe is gewoon hetzelfde. Mijn opmerking is: waarom zou je het risico nemen?

Mwielerfan 18 november 2021 om 09:06

Reacties draaien hierom, waarom zou je elk risico moeten uitsluiten? Waarom zou je jouw eigen eigen risico perceptie op moeten leggen aan anderen?

kleomantre 18 november 2021 om 09:34

@wielerfan juistem. Enkel als bepaald risicogedrag aantoonbaar vaak genoeg voorkomt met nadelige gevolgen (ik ga vaak niet kwantificeren) is het gunstig er iets aan te doen en dit evt af te dwingen in wet- en regelgeving. Voor de rest lekker laten gaan.

Marik 18 november 2021 om 09:50

Mwielerfan, dit is 1 van de meest weerzinwekkende reacties die ik hier ooit op Wielerflits heb gelezen. En geloof me, ik heb er veel gezien.
Over de rug van een baby…..bah.

kleomantre 18 november 2021 om 09:59

Je kunt een baby misschien ook in bubbeltjesplastic verpakken dan kun je m ook gewoon optillen en vasthouden. Of nee dat gaat niet want dat belemmert de groei. Hmm een idee om adaptief bubbeltjesplastic uit te vinden.

ssj 18 november 2021 om 09:59

@Mwielerfan, alle risico’s uitsluiten gaat per definitie niet én lijkt mij onverstandig. Maar dit soort onnodige risico’s uitsluiten lijkt mij een prima idee.

Michiel 18 november 2021 om 10:04

Kan Marik ff normaal doen i.p.v. zijn zgn superieure morele geweten aan ons te tonen?

Marik 18 november 2021 om 10:16

Michiel natuurlijk zou dat kunnen….. heb er even over nagedacht, dat ga ik toch niet doen. Ik kan hier zo slecht tegen. Dan maar een superieur geweten.
@ssj, precies dat

Panache 18 november 2021 om 10:32

“Reacties draaien hierom, waarom zou je elk risico moeten uitsluiten? Waarom zou je jouw eigen eigen risico perceptie op moeten leggen aan anderen?”

Het gaat natuurlijk niet om de twee personen (Uran versus de persoon die het een slecht idee vindt), maar om de derde persoon (de baby) die geen keus heeft.
Uran brak in de Vuelta van 2019 nog zijn linker sleutelbeen, ribben, schouderblad en wervels en hij kneusde zijn long. Het was bijna einde carrière. In die wetenschap moet je niet zo’n stunts willen uithalen. Hij was een beetje dom, maar het is hem ook vergeven toch?

Emergo 18 november 2021 om 10:07

@ Uit Herenleed; “U denkt er toch wel het mijne van” tegenover “U denkt er toch wel het mijne van”.

xistnc 18 november 2021 om 13:32

Dus hij biedt zijn excuses aan voor de video. Alsof dit wel OK is als je het niet filmt? Of wel filmt, maar niet publiceert?

Scott Sunderland 18 november 2021 om 16:52

Dat is ook zo toch. Het wordt een dingetje als het op social media verschijnt en men een mening erover heeft. Zet je het er niet op dan is er niks aan de hand. Hij wou dat hij het niet had geplaatst.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair