Rick Zabel over Duitse racismerel: “Schande dat bijna niemand zich uitspreekt”
Rick Zabel heeft zich op Instagram in heldere bewoordingen uitgelaten over de Duitse bondscoach Patrick Moster. De coach kwam in opspraak na racistische uitspraken aan het adres van twee Afrikaanse renners. Vandaag werd hij door het Duits olympische comité naar huis gestuurd.
“Aan de ene kant begrijp ik alle atleten die er niets over zeggen omdat ze bang zijn in de vuurlinie terecht te komen als ze hun mening uitspreken of dat ze niet meer geselecteerd worden voor een Europees kampioenschap, wereldkampioenschap of de Olympische Spelen”, schrijft Zabel op zijn Instagram-account.
“Ik heb besloten om er iets van te zeggen omdat het invloed heeft op mijn sport en ik het een schande vind dat bijna niemand een stelling inneemt. Hoewel ik zelf niet op de Olympische Spelen ben, schaam ik me voor de uitspraken van de bondscoach van Duitsland over twee renners uit Eritrea en Algerije en bovenal voor de beknopte verontschuldiging na de race”, gaat hij verder.
“Tijdens het EK wijst iedereen naar voetbal, maar als er een incident in hun eigen sport voorvalt, is iedereen stil”, schrijft de Duitser. “Als we de olympische waarden en anti-racisme campagnes geloofwaardig willen vertegenwoordigen, kan zo’n incident niet getolereerd worden.”
“Dank aan Florian Nass, die het helder verwoordde tijdens het live commentaar. Ook respect voor Nikias Arndt, die duidelijk afstand nam van de uitspraken na de race. Ik sta voor mijn waarden en kan in dit geval niet stil blijven, ook al moet ik bondscoach Patrick Moster bekritiseren. Er is geen excuus voor racisme”, besluit Zabel.
Inmiddels heeft het Duits olympisch comité actie ondernomen en Moster, die ook actief zou zijn op het baantoernooi, naar huis gestuurd. De bond biedt ook excuses aan voor de uitspraken en laat weten dat Moster daarmee de olympische waarden geschonden heeft.
https://www.instagram.com/p/CR4JvYMNHCe/?utm_source=ig_web_copy_link

(Voor mij zijn de aangeboden excuses afdoende tot er blijkt dat de coach in kwestie praktiserend fascist/racist is, Dan ben ik de eerste die op de virtuele barricade staat)
Daar gaat het toch net om, of waren de uitroepen van de coach volgens jou puur ‘theoretisch’?
Er zijn ergere structurele voorbeelden omtrent Moscon & Quinn Simmons, die rijden nog vrolijk rond. Simmons is wel kort geschorst geweest door de ploeg, maar de indicaties waren daar wel sterker dat er iets meer aan de hand was dan alleen een foute opmerking.
Ik vind discussie over de ernst van de uitspraken in het heetst van de strijd terecht. Iedereen roept weleens iets dat achteraf niet zo netjes was.
Maar, Zabel wordt hier aangevallen alsof hij in een zionistisch complot zit. Alsof hij dit roept omdat hij bij ISN rijdt, wat hilarisch is, ISN zou dus verontwaardigd zijn omdat Afrikaanse renners kamelenhoeders genoemd worden? Israel historisch verdediger van Afrikanen (wtf, wie bedenkt dit).
Daarnaast vind ik het opvallend hoe aangevallen mensen zich lijken te voelen, hoe persoonlijk ze dit nemen. Hoe veel er over ‘woke’ en links gesproken wordt in een soort vijandbeeld. Alsof dit een cultuurstrijd is. Maar als dit een cultuur strijd is, waar gaat het dan over? Het recht om die paar Afrikaanse wielrenners in het peloton kamelenhoeders te noemen? Dat belangrijke, essentiële recht om een minderheid in het peloton te beledigen? What a hill to die on.
Anoniem mee etteren is blijkbaar veel makkelijker.
Dat is een omgekeerde redenering. Je zou ook kunnen zeggen dat reacties als de jouwe bewijzen dat de mensen die zeggen dat de zogenaamde 'gutmensch' alles racisme noemt en je tegenwoordig niets meer mag zeggen. Beide zijn volgens mij geen juiste redeneringen.
Het kan ook zo zijn dat de meeste mensen dit een minder nette uitspraak vinden maar het niet beoordelen als racisme en zich daarom niet uitspreken. Of mensen vinden het geen probleem en spreken zich daarom niet uit. Zo kan ik nog wel 10 dingen verzinnen, waaronder jouw optie.
Alsof je met 1 incidentje meteen het persoonlijk leven van iemand overhoop moet halen.. denk dat de man in kwestie al genoeg gestraft is heden door social media.
Hoewel wielrennen voornamelijk een blanke sport is kun je ook gezeik krijgen als een donker persoon niet geselecteerd wordt door deze opmerkingen. Of misschien gaat ie nu juist wel iemand opstellen die eigenlijk niet goed genoeg is om zijn imago te redden. Of hij nou een racist is of niet, doet er mijn inziens niet toe. Hij heeft mijn inziens een van die fouten gemaakt die een directe dsq opleveren. Hét nadeel van een publieke functie.
En begrijp me niet verkeerd: ik snap dat dit 'normaal' praat is, en ik doe daar zelf ook aan mee, maar ik weet ook dondersgoed wanneer zoiets niet kan.
Denk dat met de excuses van de coach er nu ook niet teveel aandacht aan moet worden gegeven. De bond heeft al aangegeven om met de coach in gesprek te gaan en de kans dat er dan afscheid wordt genomen van de coach lijkt me redelijk groot (zie namelijk niet hoe je publiekelijk zo iemand nog kan verdedigen nadat je al publiekelijk hebt aangegeven dat er een gesprek komt).
Maar laat ze lekker hun ding doen, ik doe het mijne wel :)
Verder op de inhoud; zou hilarisch zijn als beide mannen hun bijbaan/beroep kamelendrijver is. Het feit dat het racisme is geeft aan dat je het beroep minderwaardig acht, misschien eens een idee om daar over na te denken?
Lijkt mij best een mooi beroep eigenlijk en misschien kan je het ook als compliment zien ipv als racisme.
Je had overigens ook pak die Afrikanen, of pak die Algerijn en Eritreeër kunnen roepen. Maar je kan het eigenlijk nooit meer goed doen
Als je in het openbaar een collega beledigt, dan kun je reacties verwachten.
O, de ironie, pijnlijk gewoon.
Daar kan ik je in volgen, maar dat is nog wat anders dan racistisch.
Je snapt duidelijk het punt niet.
De deugcultuur plakt stempels en hangt daar een waardeoordeel aan vast, waarbij constant de eindconclusie is dat hetgeen dat over degene waarop zij de stempel plakken, kwetsend, beledigend, racistisch of discriminerend is.
Ik ga niet voor andere mensen of groepen bepalen hoe zij zich moeten voelen als derde partij.
Het is toch te belachelijk voor woorden dat hier nu een stel mensen gaat bepalen dat die Afrikaanse renners zich gekwetst moeten voelen.
Dat mogen zij toch helemaal zelf weten.
Ik mis het punt? O, man, ben je als kind in de ironieketel gevallen?
Ik word echt kotsmisselijk van die "bekende" mensen die er altijd als de kippen bijzijn om maar te laten zien dat ze deugen.
Terwijl de meeste het gewoon doen om toch weer even in de spotlights te staan.
Ik vind het beetje hetzelfde als men Nederlanders 'kaaskop' noemt: je krijgt altijd bepaalde opmerkingen over je afkomst maar dat op zich is nog geen racisme. Racisme vind ik meer als er een waarde-oordeel gegeven wordt dat een ander, op basis van diens afkomst, minder waardig zou zijn.
Desalniettemin is het goed om te weten wat bepaalde uitdrukkingen met iemand anders doen. Ik zou daarom van de twee betreffende renners graag willen weten wat zij van de uitspraak van deze Duitse coach vinden: is dit echt iets racistisch voor hen of beoordelen zij het als het opjutten van een renner middels (niet heel chique) taalgebruik?
Ik denk dat we het eens zijn over dat bepaalde termen niet persé de meest fatsoenlijke zijn. Wat mij betreft zit echter de crux in de stempel racisme. Enerzijds devalueert de term tot alles wat niet aardig is tegenover een minderheid en anderzijds zijn de gevolgen voor de betrokkene in geen enkele verhouding tot het feit. Beide een slechte ontwikkeling in mijn ogen.
Mocht je het woord ‘Joods’ gebruikt hebben, dan was het zeker erg fout geweest.
Dus: ‘Haal die Afrikanen in’ kan door de beugel (is bij de marathon overigens zo eenvoudig nog niet). ‘Kamelendrijver’ kan dan weer niet.
Overigens zou je dhr. Moster met enige overdrijving ‘slavendrijver’ kunnen noemen, maar dat is in dit verband weer beter van niet…
In die zin slaat Zabel de plank helemaal mis. Wel geld ontvangen van een fout land om datzelfde land ook publiekelijk te verkopen, en over dit akkefietje valt hij dan. Mag hij dan niks zeggen, tuurlijk wel. En het is daarom dat ik me dan weer het recht toe eigen om hem een hypocriete lul te noemen als hij zo in deze kwestie staat.
De hele zaak is dusdanig gecompliceerd dat we nu niet direct moeten roepen dat ISN een foute ploeg is, ik ben wel van menig dat ze er zich over zouden moeten uitspreken om ze het voordeel van de twijfel te geven.
Is Mekka van de moslims of is dat van Saoedi-Arabië? en mogen alleen de soennieten er heen of ook de sjiieten?
En hoe zit dat nu met het conflict tussen Palestijnen en Israëliërs ?
Los daarvan is het conflict totaal niet gebaseerd op racisme tenzij je wilt zeggen dat Hitler de basis legde voor dat conflict en die racistisch was.
Dus Noord Korea dat is een fout land, daar is 98% van de wereld het over eens.. dat Israël dat is dat is jouw conclusie.
Dus jij knoopt de conclusies aan elkaar.. Israël is fout > Wielerploeg is fout > Zabel is hypocriet
1. Een eeuwenlange historie van opgejaagd worden en altijd maar beperkte bestaanszekerheid die na een immens drama de wens naar een vaste plek voor henzelf heeft aangewakkerd
2. Een groot en hecht gemeenschapsgevoel tussen mensen met dezelfde culturele achtergrond, wat logisch is omdat het veiligheid en geborgenheid geeft. Met als bijproduct soms een wat meer aanwezig gevoel van superioriteit.
Dat laatste leidt wel tot een een blik op Palestijnen als minderwaardige mensen, waarbij het niet helpt dat er ook best wat kwaadwillende Palestijnen bij zijn.
Of de houding van Israëliërs jegens Palestijnen nou strikt genomen wel of geen elementen heeft van racisme durf ik niet te stellen. Evenmin of dat bij die Duitser zo is.
Het heeft in ieder geval wel iets te maken met het plaatsen van mensen in hokjes en het gebruik maken hiervan om tegenstanders weg te kunnen zetten. Toch vaak met een al dan niet onbewust gevoel van superioriteit. En soms is het gewoon onhandig en knullig dat kan ook.
Zelf vind ik het jammer dat er tegenwoordig een te grote focus is op racisme, of iets dat er maar op lijkt, terwijl het uitsluiten of treiteren van mensen op allerlei andere manieren en persoonlijke karakteristieken dagelijks ook plaatsvindt. In veel gevallen schaart men dat onder de noemer pesten en das blijkbaar dan geen prangend maatschappelijk probleem.
Ik vind discussie over de ernst van de uitspraken in het heetst van de strijd terecht. Iedereen roept weleens iets dat achteraf niet zo netjes was.
Maar, Zabel wordt hier aangevallen alsof hij in een zionistisch complot zit. Alsof hij dit roept omdat hij bij ISN rijdt, wat hilarisch is, ISN zou dus verontwaardigd zijn omdat Afrikaanse renners kamelenhoeders genoemd worden? Israel historisch verdediger van Afrikanen (wtf, wie bedenkt dit).
Daarnaast vind ik het opvallend hoe aangevallen mensen zich lijken te voelen, hoe persoonlijk ze dit nemen. Hoe veel er over 'woke' en links gesproken wordt in een soort vijandbeeld. Alsof dit een cultuurstrijd is. Maar als dit een cultuur strijd is, waar gaat het dan over? Het recht om die paar Afrikaanse wielrenners in het peloton kamelenhoeders te noemen? Dat belangrijke, essentiële recht om een minderheid in het peloton te beledigen? What a hill to die on.
Dat Zabel zich niet zou mogen uitspreken omdat hij voor een Israëlische werkgever rijdt vind ik larie. Als renner mag je blij zijn dat je in de world tour aan de slag kan. De ethische afweging of sponsoren al dan niet gedoogd moeten worden is niet aan de renners.
Racisme is de opvatting dat er menselijke rassen te onderscheiden zijn met daaraan gerelateerde verschillen in karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens waarbij het eigen ras superieur zou zijn aan andere rassen. Wanneer voor het ene ras andere maatstaven gelden dan voor het andere, is er sprake van rassendiscriminatie. De term racisme heeft vooral een negatieve lading.
Echter loopt de definitie sterk van de juridische en maatschappelijke regels weg..
Als ik een zwarte man Katoenplukker noem dan heeft dat niets in zich van een beter of minder ras, tenzij ik zeg domme katoenplukker.. toch is het strafbaar om een zwart iemand voor katoenplukker uit te schelden.. Je kent vast wel minder minder van Wilders en die probeerde met een leger advocaten het feit te misbruiken dat Marokkanen geen ras zijn maar een nationaliteit.. dat lukt dus niet..
Wat hier wel en niet geld is een hele rare en dunne lijn.. vb Als ik zeg dat Kenianen beter kunnen hardlopen dan Europeanen dan zal je waarschijnlijk niets horen en je bent ook niet strafbaar (gemiddelde marathon is de enige vraag welke Keniaan gaat er winnen)
Als ik nu zeg, dat Europeanen beter kunnen schaatsen dan Kenianen kan ik al een probleem hebben.. wat vaak de grote rol speelt is de context.. Dat wil dus zeggen, als ik dat zeg in een sportprogramma als analist dan zal dat niet zo een groot probleem zijn omdat ik de win kansen aangeef op basis van iets dat best redelijk klopt..
Als ik nu naast een bevroren vijver sta om te schaatsen en er komt een Keniaan aan die ook eens wil proberen dan zit ik volgens de wet ineens verkeerd.. want ik mag die man niet onderuit schoppen dat hij toch niet kan schaatsen op basis van zijn afkomst.
Maar dan moet je in een ander conflict wat niet het jouwe is ook je hypocriete mond houden en niet de deuger uitgaan hangen!
Een heel verhaal om eigenlijk aan te geven dat in bovenstaand geval geen ras wordt aangevallen/superieur wordt gesteld t.o.v. een ander ras. Wat je bedoelt is dat er sprake kan zijn van belediging. In het geval van de katoenplukker is dit juist niet strafbaar. Iedereen in Nederland mag dergelijke uitlatingen doen of ze nou smaakvol zijn of niet. Dat was ook de essentie van het Wilders verhaal. Hij is schuldig bevonden aan groepsbelediging. Iets wat overigens in het wetboek niet eens eenduidig gedefinieerd is (vandaar dat er geen straf is toegekend alleen schuld), maar een significant verschil is met een veroordeling van racisme.
We moeten echt weg blijven van de vraag of iemand zich mogelijk door een uitlating onprettig kan voelen. Dit is een keuze en zoals beneden aangeven voor niemand te volgen.
https://www.parool.nl/nieuws/kamer-vervolging-na-racisme-in-stadion-moet-vaker~b16727fd/
Wilders heeft trouwens een strafblad en een veroordeling en er was spraken van een geldboete van 5.000 euro
Het ging mij puur om de definities en de regels op basis van jouw zin:
"Om de simpele reden dat dit niks met racisme te maken heeft."
heeft wel overschot van gelijk. Ik heb Zabel niet gehoord een paar maanden terug bij de bombardementen op Al Jazeera. De Israëlische respresailles zijn altijd maal tien. Wel het hele jaar door de staat promoten en er tonnen geld voor in z'n zak steken. Wat hij doet heeft 100x meer effect dan wat de Duitse bondcoach 'effe roept'.
Grote hypocriet die Zabel.
Als het nu Arita Baaijens een kamelendrijfster uit Amsterdam was geweest, is het dan racistisch of seksistisch?
Ik vind het trouwens niet echt WOKE dat kamelendrijfster geen bestaand woord is.. dat is dus per definitie seksistisch dat je als vrouw geen kamelendrijver kunt worden. Praat daar morgen tijdens de koffie eens met je vrouw over.. ik wil haar mening weten
Snowflakes, clown world en fake woke
Van Tom macdonald.
Ik denk dat dat vooral komt doordat dit zo'n random geval is, dat iedereen denkt; wat moet je hier nou mee?
De opmerking van die bondscoach slaat werkelijk helemaal nergens op. Ik weet niet of het racisme is, doet er volgens mij niet echt toe, maar het is echt totaal onnodig om die gasten te beledigen. Niemand snapt geloof ik waar ie het vandaan haalt. Alsof Arndt er harder door gaat rijden? Dat heeft iedereen toch ook wel door.
Excuses van die vent. Ontslaan. F7 --> prullenbak. Ja.
Als een afrikaan ''grijp die kaaskoppen'' had gezegd had er geen kip naar gekraaid.
Als Arndt achter Dumoulin had gereden dan had Patrick Moster mogen roepen haal die Nederlandse kamelendrijver in
Artikel uit Trouw
Pindachinees, kaaskop en spaghettivreter, het zijn allemaal etnofaulismen
Kaaskop wordt doorgaans niet als racistisch ervaren
Vooral in straattaal en sommige groepstalen worden etnofaulismen gebruikt. Niet alleen voor niet-westerse allochtonen, maar ook voor niet-Nederlandse Europeanen. Knoflookvreter als scheldwoord voor een Spanjaard en spaghettivreter voor een Italiaan zijn ook etnische scheldwoorden. Op het gebruik daarvan – zowel voor westerse als niet-westerse allochtonen – rust een dermate groot taboe dat de meeste nooit algemeen worden. Als dat wel het geval is, krijgen ze in het woordenboek het label ‘beledigend’.
Weliswaar bestaan er ook etnische scheldwoorden voor autochtonen. Voorbeelden daarvan zijn bleekscheet en kaaskop. Omdat autochtone Nederlanders in ons land geen minderheid vormen, worden zulke woorden doorgaans niet als racistisch ervaren. Dat neemt niet weg ook zulke scheldwoorden als belediging kunnen worden ervaren.
https://www.trouw.nl/nieuws/pindachinees-kaaskop-en-spaghettivreter-het-zijn-allemaal-etnofaulismen~b4470d7d/
Gelukkig is daar Rick Zabel, een held voor ons allen. Vanaf nu kunnen we hem in een adem met Rosa Parks, Marten Luther King en Nelson Mandela noemen.
Rick Zabel en Jesse Klaver zijn allebei grote opportunisten en allerminst heldhaftig. Sterker nog, hadden zij in die tijd geleefd, dan weet ik nog zo net niet aan welke kant van de geschiedenis ze hadden gestaan..
Ik weet zeker dat de meeste hier dan niet zo genuanceerd hadden gereageerd.
De coach zijn opmerking kan op zich als onschuldig gevonden worden gevonden. Maar in deze context heeft dat zeker als een denigrende opmeriking geplaatst. Als we een grens trekken dat rascistische opmerkingen niet kunnen dan is dit grensoverschrijdend. Dat heeft in principe niks met WOKE te maken. Gewoon met fatsoen.
En je hebt gelijk, dat is allemaal niet fatsoenlijk, maar ook geen strenge sancties waard.
Ik zie ook liever leuke mensen, maar het is niet illegaal om een lul te zijn. Als je flinke sancties gaat opleggen omdat iemand een zak is wordt het ineens een beetje WOKE ja.
Maar die kwalificaties maken het nog niet racistisch, laat staan dat de gebeurtenis de man tot een racist maakt.
Ik vind het te pas en te onpas zwaaien met de racismekaart veel kwalijker.
Ik heb hier al es vaker genoemd: Vrijheid van meningsuiting stopt waar het respect voor de ander begint. Als we vanuit die optiek leven, dan hebben we een bos minder opmerkingen te maken over een ander.. En ik kan me niet zoveel voorstellen bij de toegevoegde waarde van onnodig mogelijk kwetsen van een ander.
Advies: Lees zijn opmerking gewoon objectief. Zonder aanzien des persoons.
Diep, diep, diep, diep triest vind ik die reacties (mijn persoonlijke mening).
Vaak gehoorde dooddoener die uit gaat van het recht van de beledigde. Wat nou als de agnost zo makkelijk beledigd zou zijn? Waar blijft dan dat respect voor de ander zijn opvattingen? Beledigd zijn is een keuze.
Als jij in een maatschappij wil leven waarin iedereen zijn eigen opvattingen kan uiten moet je juist uitgaan van een zekere mate van weerbaarheid van eenieder. En die weerbaarheid, dat is nu net het probleem tegenwoordig.
ik ben het met u eens,vaak genoeg hebben mensen gepoogd mij te beledigen door mij bijvoorbeeld Pinda te noemen(van wege mijn nader in te vullen afkomst) het deed me niks en ik ben ook geen actiegroep begonnen om de Pinda's van Duyvis of Calve in het vervolg aardnoten te noemen.
Deze Zabel rijdt voor ISN en die hebben terecht gelet op het verleden een iets scherper moreel compas, protocol vwb discriminatie. In dat opzicht voelt juist de Duister Zabel zich geroepen om stelling te nemen. Dat is nb ook zijn eigen belang. Immers, doet hij dat niet, dan kan hij mogelijk later daarop aangesproken worden door ISN. Laat Zabel zich maar ns druk maken om de eerlijke overwinningen van zijn vader. Overigens laat aub sport en politiek gescheiden blijven. Het zorgt alleen maar voor polarisatie en daar is geen samenleving mee gediend.