donderdag 26 oktober 2023 om 08:15

Richard Plugge ziet prachtig parcours: “Maar die gravelrit slaat wel nergens op”

Video Richard Plugge is een tevreden man na de presentatie van het parcours van de Tour de France 2024. De manager van Jumbo-Visma vertelt na afloop dat Jonas Vingegaard een ideaal parcours voorgeschoteld krijgt. “Al snap ik niet dat ze die gravelrit hebben opgezocht”, vertelde Plugge na afloop aan WielerFlits.

“Het is een fantastisch parcours. Hier en daar zag ik dat ze het atypisch vonden, maar ik weet niet of we het zo moeten noemen. Het zal een ontzettend heftig begin zijn en ook het einde zal enorm zwaar zijn. Alleen die gravelrit, dat hoefde voor mij niet in het parcours te zitten. Dat slaat nergens op, ik snap niet dat ze dat nu weer opzoeken. Daardoor breng je de pechfactor te hard in het parcours.”

“Het gaat om wegwielrennen. Gravel kan zo’n impact hebben op het resultaat, puur door pech. Hetzelfde geldt voor kasseien, maar dat komt niet zo veel voor en en hoort historisch ook meer in die regio”, legt Plugge uit. “Maar goed, voor de rest is het prachtig. De renners zullen drie weken lang aan de bak moeten.”

Plugge: “Voor Jonas is dit heel goed”
De Nederlandse manager ziet vooral veel positieve zaken voor kopman Vingegaard. “Er zijn zeker vier aankomsten bergop. Daarnaast zijn ook de tijdritten heel mooi met heel wat hoogtemeters. Voor Jonas is dit een heel goed parcours. Over zijn deelname is er geen twijfel. De Olympische Spelen is een eendagswedstrijd en in de wielerwereld is het toch een kleinere wedstrijd. De Tour is en blijft het hoogst haalbare.”


RIDE Magazine
56 Reacties
25-10-2023 17:09
Ik zou niet weten waarom je wel kasseien zou kunnen doen en niet gravel. Als je kijkt naar de historie klopt het argument dat kasseien historisch gezien logischer zijn natuurlijk helemaal niet.
25-10-2023 15:42
Het gaat om wegwielrennen?? Onzin, het gaat om heel Frankrijk doorkarren. De vooroorlogse edities gingen voor een aanzienlijk gedeelte over grind- en gravel omdat het wegennet daar grootdeels uit bestond. Hup, die reservetube om je schouders en rijden! Stof! Slijk! Koers!
    25-10-2023 18:24
    Helemaal eens,..!,..
    26-10-2023 07:16
    Dan ook maar mountainbike en trailparks opnemen in het parcours?
    26-10-2023 10:21
    gravelwegen zijn ook wegen welliswaar niet verhard gelijk een klinker of asfaltweg. Het zijn geen modderpaden. het is dan ook geen veldrit die toegevoegd wordt aan het parcours. ik snap de ophef dan ook niet. Commercieel voor de fietsenleverancier zeer interessant. En de Wielersport is meer en meer afhankelijk van de fietsleveranciers voor de broodnodige sponsoring.

    Prima analyse van Raymond KErckhofs dit maal. (reactie op artikel niet mogelijk, dan maar hier)
25-10-2023 16:06
Voor de tour van 2022 stuurde Jumbo Roglic en Vingegaard nog naar de Grand Prix de Dedain toe om ervaring met kasseien op te doen.
Vraag me af of ze nu Vingegaard en Kuss naar Strade Bianche of een andere koers met gravel sturen.
    25-10-2023 18:03
    niet zo gek eigenlijk
    25-10-2023 20:50
    Tro-Bro-Leon zou op zich ideaal zijn als voorbereiding, maar een wedstrijd begin mei wordt misschien moeilijk te combineren met de hoogtestage naar de Tour toe.
    25-10-2023 22:05
    Kuss traint vrij vaak (samen met Gesink) op de gravelpaden in Andorra.
    Ik denk dat het wringen om de juiste positie het grootste probleem is voor Kuss en consorten.
    26-10-2023 05:42
    @Aerts vooral voor Vingo
    26-10-2023 05:43
    Vraag me daar mee wel af wat men nu met WvA gaat doen. Giro of toch Tour
26-10-2023 07:48
Plugge is nu alweer bang dat Jonas daar zijn haast onverliesbare Tourwinst gaat verliezen. Hij wil natuurlijk het liefst een zo saai mogelijke koers. Ik vind dit juist leuk. Het zijn ook ritten waar Pogacar het verschil kan maken lijkt me en we herinneren ons nog de kasseienrit uit 2022, dat was ook echt smullen.
    26-10-2023 08:49
    Pluggen geeft gewoon zijn mening, saaie koers heb ik JV nog niet kunnen op kunnen betrappen.
    26-10-2023 08:51
    Trouwens de eerste tourwinst van Jonas, die ronde was de mooiste ronde in decennia
25-10-2023 15:51
1 maal gravel in de tour en iedereen in paniek
25-10-2023 16:15
Wel interressant om nu af te vragen: Gaan Vignegaard, Roglic en Evenepoel nu de strade bianche rijden zoals Roglic en Vigengaard in 2022 deden in Le Samyn om ervaring op te doen voor de graveletappe? Daarnaast vind ik eht altijd leuk als de galibier in het parcours zit, vanwege de status van de klim, maar is het toch wel een beetje jammer dst ze niet fi ishen na de telegraphe. Om dasr verschillen te creëeren moet de klim mega hard opgeracet worden, terwijl de galibier toch wel iets meer zo lang mogelijk overleven is in plaats van spetterende aanvallen.
    26-10-2023 05:44
    *GP Denain maar klopt wat je zegt. Ze kunnen ook Gent-Wevelgem doen.
25-10-2023 20:58
Van mij mag de rol van onverhard nog zelfs wel een niveau opgeschroefd worden naar 2 ritten per ronde sowieso. Mooi tegengewicht ten opzichte van de wetenschap die de terreinen tijdrit en bergen in een houdgreep hebben. Kansen voor de lefbekken om een slag te slaan, spanning, sensatie en prachtbeelden voor de kijkers. Qua fabrikanten is het al helemaal jackpot.
    25-10-2023 21:10
    Vind wel dat de TDF winnaar de sterkste renner moet zijn. Niet de renner met minste pech. Een keer een gravelritje vind ik wel mooi voor het spektakel, sterker nog ik denk dat ik aan de kant sta tijdens deze etappe. Maar om er standaard 2 van te maken gaat mij te ver. Gravel is / wordt een andere sport. We gaan ook geen hindernissen inbouwen zodat ze een bunny jump moeten doen.
    25-10-2023 21:16
    Voor mij is het totaal geen andere sport maar een discipline, net zoals klimmen, punchen, spurten en tijdrijden.
    25-10-2023 21:48
    Romans, waar houdt het dan op, BMX’en, de baan, kunstfietsen, etappes van 400km, dernyrace. Het staat wel bol van de disciplines binnen het fietsen
    25-10-2023 22:05
    Een veldcross en een mountainbike parcours eindigend in een downhill.
    25-10-2023 22:37
    Ik vond alle onverharde elementen de moeite waard in giri en tours de afgelopen tig jaar. Daar dus 2 van per ronde van. Daar houdt het op.
    26-10-2023 06:22
    Historisch gezien is 400km en derny heel normaal, dus waarom niet
    26-10-2023 09:03
    In de tour die Zoetemelk won, zaten ook meer dan één kasseien ritten.
    Er zitten ook meer dan één bergritten of sprintersritten in de tour. Dus waarom zou er niet een stukje onverhard in de tour mogen zitren?
26-10-2023 09:46
Dat er gravelwedstrijden zijn, Strade Bianci, Paris Tour, Parijs-Roubaix helemaal goed, voor mij part organiseren ze een ronde met gravel van alle maten en soorten, allemaal prima. Renners kunnen daar specifiek voor trainen, er voor kiezen. Maar de ronde renners trainen daar niet keihard voor. De enige reden om dit soort etappes op te nemen is voor sensatie-zucht en verkoop van andere fietsen. Maar de beleving van een grote ronde is nu juist dat het een strijd is van verschillende facetten van koersen op de weg, sprint, tijdrit en klimmen. Gravel is een andere discipline, waar andere vaardigheden voor nodig zijn en waar pech een grotere factor speelt. Wat is het volgende, een etappe met een MTB parcours, cross parcoursje erin met lekker wat modder….? Ik vind de Strade, Parijs-Roubaix prachtig om naar te kijken maar niet in een grote ronde.
    26-10-2023 10:11
    Dat is de ene kant van het verhaal, de andere is dat toekomstige grote rondewinnaars maar es effe moeten gaan werken aan hun compleetheid en ook dit onderdeel onder de knie moeten zien te krijgen: er komt gewoon een discipline en daarmee mogelijkheden om de koers te winnen bij.
    26-10-2023 10:19
    Prima om een ronde te organiseren waar je gravel, mtb, cross en wegwielrennen combineert en daar kunnen mensen zich dan op richten en kunnen de echte allrounders zich dan helemaal in uitleven.
    26-10-2023 12:33
    Je overdrijft schromelijk lieve poes. Het gaat hier om gravelstroken van het type 1, daar kan je met 28 millimeter banden prima overheen rijden. Heeft niks met mountainbiken, cross, of écht gravelen te maken. Als zelfs MAMILs dat kunnen moet het voor profs geen probleem zijn. Wielrennen is ook een materiaalsport, en je materiaal op orde hebben tegen pech hoort daar ook bij.
    26-10-2023 12:37
    Ik vind dan weer dat er geen 'uitgemaakte' sprintersritten in een ronde mogen zitten. Die suïcidale spierbundels gaan maar lekker op een baantje fietsen.
    Waarom zou een grote ronde alleen maar bedoeld zijn voor wielrenners die licht gebouwd en daarom voordeel hebben dat ze kunnen klimmen (Indurain en Riis zaten helemaal onder de epo etc. dus ik ga wel uit van de hedendaagse normen).
    Daarom gravel, kasseien, hooggebergte, heuvels en valleien zijn altijd welkom in een ronde (behalve dat laantje naar dat kasteeltje op zee in Frankrijk, dat sloeg nergens op).
25-10-2023 16:20
Voor ons als toeschouwers horen geluk en pech ook bij de koers. Dus ik juich gravelritten en kasseien toe. Als ik wil weten wie het meeste watt/kg kan trappen ga ik wel zwiftwedstrijden volgen.
25-10-2023 17:04
Volgens de NOS wordt er bij de ploegpresentatie ook de nieuwe hoofdsponsor bekend gemaakt.
    25-10-2023 18:04
    21 december wordt de nieuwe hoofdsponsor bekend gemaakt. Dat wordt dan weer niet in dit artikel door WF gemeld, want dat is natuurlijk Visma ;-)
    25-10-2023 20:16
    Tenzij er een breaking bericht van kerkhofs hier eerder melding maakt….
25-10-2023 18:17
Geen bericht over de nieuwe sponsor?
    25-10-2023 19:46
    Nee, dat kan niet. Want ofwel is het Visma - en dat heeft WF al gemeld. Ofwel het is niet Visma - en dan zou WF de keutel moeten intrekken - en daar is WF niet van.

    Hooguit zou een bericht in de trant van '21 december zal Plugge ook bekend maken dat de ploeg de komende jaren als Visma - LaB door het leven gaat'. Maar mocht dat toch per ongeluk niet zo zijn, dan is zoiets ook weer niet handig.

    Tja, verzin dan maar een invalshoek.
25-10-2023 19:52
'Wat mijn renner goed kan is fantastisch en waar hij niet goed in is is belachelijk'
25-10-2023 20:17
Cervelo heeft ook gravelbikes toch?
    25-10-2023 21:09
    Met de Caledonia een perfecte in-between fiets ook. Vergelijkbaar met de endurace van Canyon. Iets minder krap kader & ruimte voor banden tot zelfs 45mm breed (lijkt me toch dat ze richting 32-35mm zullen gaan, allicht met wat extra profiel op de zijkanten)
26-10-2023 07:13
Enige nadeel van die gravelrit voor JV is dat wva nu weer niet als kopman naar de giro mag maar in de tdf weer moet gaan knechten om vingegaard op zijn bagagedrager door die gravelrit te krijgen, om dan in zijn wedstrijden daarna (OS en WK) weer maar eens te kort te komen. Patroon begint voorspelbaar te worden.
26-10-2023 08:47
Nice is nog ver. Even wennen hoor.
26-10-2023 12:31
Als die steenslag-rit met een gewone wegfiets kan gereden worden, geen probleem mee. Als er door de ploegen massaal wordt uitgepakt met van die lullige fietsen met stuur uit oma's tijd en ballonbanden erop, dan stinkt het naar commercie.
26-10-2023 18:42
Pogaçar is een begenadigd off-road renner. Geen wonder dat Plugge zich zorgen maakt. Ook Lefevere natuurlijk na het giro debacle van Remco in de chianti. Ik vind dat er wel één vereiste is en dat is dat het quasi veilig moet kunnen verlopen. Die giro etappe was echt zeer gevaarlijk. Een afdaling erin van 14% waar je een remafstand hebt van honderd meter is er ver over. Behendigheid testen, allemaal oké, maar het mag geen loterij worden en kijken wie heelhuids beneden raakt.
25-10-2023 16:29
Gaan we nu bij mountainbiken en gravel rijden ook een derde van het traject over asfalt?
    26-10-2023 06:20
    Bij veldrijden is de finish vrijwel altijd op de weg, dat is kennelijk geen probleem
    26-10-2023 07:35
    In gravelraces zitten over het algemeen inderdaad asfaltstroken. Behoorlijk veel zelfs.
25-10-2023 16:39
Als alternatief een goede kasseien rit zou ook gaaf zijn geweest. Op zich zal dit een wedstrijd waarin je zeker weet dat vingegaard de topfavoriet is ten goede komen.
25-10-2023 17:17
Een beter statement zou zijn om een C team de wei in te sturen… hij heeft gelijk maar klagen tegen een journalist gaat de organisatoren niet op andere gedachten brengen…
25-10-2023 22:31
Het is natuurlijk enorme onzin die Plugge uitkraamt dat de Tour door pech beslist kan worden.
Nu Van Aert waarschijnlijk de Tour niet rijdt is op voorhand al zonneklaar dat in de gravelrit alleen Van der Poel binnen de tijdslimiet binnenkomt. Wel vervelend dat hij de etappes daarna in zijn eentje moet rijden, maar mooi voor Van der Poel dat hij het geel naar Parijs brengt. ;-)
    26-10-2023 07:04
    *het geel naar Nice brengt
26-10-2023 09:11
Heerlijk, ook gravel. Wielrennen is natuurlijk ook gewoon een materiaalsport, dus dan mogen dit soort uitdagingen er prima in. Goed materiaal minimaliseert de kans op pech, daar kan je voordeel mee pakken.
26-10-2023 09:17
Slaat inderdaad nergens op om een gravelrit erin te doen, Maarja ze zullen wel weer sensatie willen inplaats van de sterkste renner wint.
26-10-2023 10:17
Het was gewoon wachten op deze rit, en het zal de rit zijn waar ik het meest naar uitkijk.
26-10-2023 16:18
Wederhoor wijst overigens uit dat die Gravelrit, op zijn beurt, ook Plugge wel nergens op vindt slaan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine