woensdag 25 oktober 2023 om 15:06

Jonas Vingegaard over Tour 2024: “Zwaar parcours speelt in mijn voordeel”

Video Jonas Vingegaard denk dat het parcours van de Tour de France 2024 hem goed ligt. De Deense eindwinnaar van de afgelopen twee edities geeft mee dat er veel zware etappes, maar dat hij ook met een dubbel gevoel zit over de gravelrit. “Een favoriet kan daar vijf minuten verliezen, dat vind ik jammer”, vertelde Vingegaard voor de camera van WielerFlits.

“Ik denk dat het een mooi parcours is. Het zal heel zwaar zijn, zeker in de derde week. Ik denk dat het me goed zal liggen. Of de twee tijdritten ook in mijn voordeel zijn, hangt er een beetje vanaf. Als ik de benen heb van de afgelopen tijdrit in de Tour, zeker. Maar als ik de benen heb van de tijdrit in de Vuelta, dan niet”, is Vingegaard duidelijk.

“De etappes in de Pyreneeën zien er ook heel zwaar uit. De rit met finish op Plateau de Beille zal speciaal zijn. Dat is zeker een rit waar ik naar uitkijk. In het algemeen zie ik overigens heel veel lastige etappes. Dat speelt in mijn voordeel. Dat we op de laatste dag nog een tijdrit hebben, is wel nieuw. Het zorgt er eigenlijk voor dat we een dag extra moeten racen.”

Vingegaard: “Natuurlijk denk ik aan Olympische Spelen”
Over de graveletappe was de renner van Jumbo-Visma minder positief. “Het is een nieuw element. Het is mooi, maar aan de andere kant kan je op een dag alles verliezen. Als die dag een van de favorieten opeens vijf minuten verliest, zou ik dat heel jammer vinden. Als ploeg gaan we hier goed op moeten voorbereid zijn.”

“Zal het voor mij makkelijker zijn zonder Primoz Roglic? Waarschijnlijk niet. Hij zal nu een extra concurrent zijn, dus het is makkelijker om hem in je eigen ploeg te hebben.” Tot slot stelde WielerFlits de vraag of Vingegaard ook denkt aan de Olympische Spelen, die vlak na de Tour beginnen. “Natuurlijk denk ik daaraan. Ik zou er ooit zeker aan willen meedoen in mijn carrière. Ik ga het er zeker over hebben met de ploeg als we de plannen maken voor volgend jaar.”


RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
10 Reacties
Sorteer op:
25 oktober 2023 15:15
Tuurlijk is een parcours als dit in zijn voordeel, net als het feit dat er zoveel lastige etappes zijn waar je de ploeg kan inzetten om je concurrenten pijn te doen. Zijn kracht ligt op de lange beklimmingen en de zwaarte van de laatste week, laat dit nu het geval zijn volgend jaar. De focus gaat bij hem weer op de hoofdprijs terwijl de concurrentie weer extra doelen op het programma heeft staan. Overigens met die gravelrit erin zal het belang van een deelname van Wout in de Tour 24 nog groter worden. Met een Laporte, van Baarle, Benoot en Wout zou je zelfs daar al een slagje kunnen slaan als kopman en ploeg.
    25 oktober 2023 15:28
    Mooie analyse.
    Toch denk ik dat Pogacar met zijn capaciteiten die gravelrit kan domineren en flink uitpakken...maakt de slotweek alleen maar spannender.

    Dit parcours zal wel z'n stempel drukken op het programma van Wout van Aert? Toch Giro voor etappes en Tour knechten?

    Kan me zo voorstellen dat Wout niet altijd de kar wil trekken in de tour en natuurlijk toppers als Van Baarle en Benoot maar of dat voldoende is? Van Hooydonk gaat gemist worden
    25 oktober 2023 15:34
    Als Van Aert de Tour overslaat, zou ik toch zeggen dat hij met een hoogtestage moet toewerken naar de Olympische Spelen, dat wordt een belangrijk doel. De vraag is of je dan de Tour niet evengoed kan rijden om jezelf in topvorm te rijden.

    Voor de Giro zie ik echt geen ruimte in Van Aert zijn planning voor 2024. Het voorjaar - OS - WK lijken mij de belangrijkste afspraken. Giro erbij nemen vind ik dan dezelfde fout maken die Van der Poel vorig jaar heeft gemaakt. Zou ik voor een andere keer houden.
    25 oktober 2023 15:55
    @Mooie Sjors

    Van Aert en een ingehouden Tour, dat lukt nooit. De ploeg zal dan ongetwijfeld wel ergens panikeren en vragen dat hij toch "even" een paar cols op kop rijdt en ondanks alle voornemens gaat brave Wout dat netjes doen en alweer opgebrand uit de Tour komen.
    25 oktober 2023 16:02
    Dan zou ik gewoon geen grote ronde rijden in '24. Alles op de grote eendagskoersen, waar er echt nog ruimte is voor verbetering qua palmares. Met MSR, RVV, PR en eventueel LBL, dan de OS en dan ook nog het WK heb je genoeg grote doelen om een heel seizoen aan op te hangen. Daar naartoe werken kan ook via stages. De Giro of de Vuelta zou ik er echt niet bij nemen, en de Tour lijkt mij ook geen must.

    In '25 kan hij het dan anders aanpakken, en bijvoorbeeld eens geen vormpiek leggen in de zomer.
    25 oktober 2023 16:19
    In zo'n gravelrit ( of kassei-rit) mag je nog met de beste teammaats zitten. Je moet er wel nog zelf over als kopman. Goed team kan je natuurlijk wel in een goeie positie aan de strook laten beginnen en schade beperken ertussen (zoals kasseirit vorig jaar).

    Eventjes gek programma:
    Giro met Kuss, Kruijswijk, Bouwman, Kooij, Van dijke en nog 2 youngsters.
    TdF met Vingegaard, Kuss, Kelderman, Benoot, Van Baarle, Jorgenson, Laporte en Affini.
    Vuelta met Vingegaard, Kelderman, Valter, Van Aert, VdSande, Gesink en nog 2 boys.
    In de Giro kijken of Kuss het nog eens kan bevestigen en Kooij naast hem laten sprinten.
    TdF alles op Vingegaard
    Vuelta terug kijken naar Vingegaard ( met Kelderman in schaduw) en Van Aert wat etappes laten winnen en in vorm rijden voor WK.
25 oktober 2023 15:56
Vingegaard is op het eerste oog favoriete nr 1 voor mij. Hij heeft wel gelijk met de gravel etappe. De kasseien rit 2 jaar geleden was ook een ramp voor jumbo, hoewel het door teamwerk uiteindelijk het verlies mee viel.
26 oktober 2023 06:26
Nu al zin in. En wat mooi dat Jumbo-Visma een nieuwe mooie sponsor heeft voor veel jaren. TOP!!!
26 oktober 2023 10:12
Wanneer Pogacar zich volledig op de Tour zou richten wint hij deze gewoon. Maar hopelijk voor ons als wielerfans is Pogacar zichzelf en gaat hij gewoon weer proberen Milaan san Remo en de ronde van Vlaanderen proberen te winnen. Laat dat lichtgewicht saaie wielrennertje Vingegaard maar alles op de Tour gooien en deze winnen. Pogacar blijft de beste en dat weet iedereen.
26 oktober 2023 11:41
Kijkend naar de feiten dan is Vingegaard natuurlijk alleen topfavoriet met daaronder Pogacar en daarna Roglic. Daarna volgt een handvol kandidaten. De verschillen met Pogacar waren de afgelopen rondes echt zeer groot. Dat zijn de feiten. Of voorbereidingen anders hadden gemoeten of n iet goed waren zijn in mijn ogen onderbuikgevoelens en niet gestaafd op feiten. Wat weer niet wegneemt dat resultaten uit het verleden geen garanties voor de toekomst geven. De gravelrit moeten we denk ik ook niet gaan vergelijken met de strade. Daarin zitten veel meer hoogtemeters.