Richard Plugge: “Kruijswijk en Roglic zien ook dat het niveau omhoog gaat”

maandag 19 augustus 2019 om 18:47
Richard Plugge: “Kruijswijk en Roglic zien ook dat het niveau omhoog gaat”

foto: Cor Vos (archief)

Jumbo-Visma heeft de huidige kopmannen Steven Kruijswijk en Primož Roglič afgelopen week op de hoogte gesteld van de komst van Tom Dumoulin. Sportief directeur Merijn Zeeman sprak de afgelopen week over de aanwinst. “Zij zien ook dat het niveau van de ploeg omhoog gaat en dus wordt de kans groter dat we kunnen winnen”, vertelt manager Richard Plugge in het radioprogramma Nieuws en Co.


“We hebben de afgelopen dagen veel met de mannen gesproken”, zegt Plugge over de gesprekken met Kruijswijk en Roglič. Vanaf 2020 komt daar dus Dumoulin bij. “We hebben straks een heel grote en sterke ploeg, daar kijken we enorm naar uit.”

“Tom Dumoulin is een fantastisch goede renner die we graag in ons team hebben. Hij is een meerwaarde voor onze ploeg”, gaat Plugge verder. “Hij ziet veel in de manier hoe wij werken. Hij ziet van buiten welke ontwikkeling wij hebben doorgemaakt met onze renners. Wij hebben hem kunnen overtuigen dat wij het beste programma voor hem te bieden hebben en dat wij gezamenlijk de strijd met Team Ineos aan kunnen gaan. Wij verslaan ze graag. Als je dan een aantal toppers in kunt zetten, dan is dat heel mooi. Dat ziet Tom ook en hij gaat ook graag die strijd aan.”

Koersprogramma
Welke kopman in 2020 de Giro, de Tour of de Vuelta gaat rijden, heeft Jumbo-Visma nog niet bepaald. Daar wordt in de winter over gesproken. Plugge verwacht geen problemen bij de afstemming van de programma’s. “In de komende Vuelta starten we bijvoorbeeld met Primož Roglič, Steven Kruijswijk en George Bennett. We spreken met iedereen de rollen af, om een zo hoog mogelijk resultaat als ploeg te halen. Ze kunnen heel goed van elkaar profiteren”, aldus de manager.

“Onze ambitie is om een grote ronde te winnen, met uiteindelijk de heilige graal: de Tour de France. We hebben als ploeg die doelstelling en elk individu ziet dat die kansen toenemen als we met meer sterke mannen aan de start staan.”

Dit artikel delen:

65 Reacties

thorsen 19 augustus 2019 om 18:53

1+1=3

mooiman 19 augustus 2019 om 19:22

+1!

limburgia 19 augustus 2019 om 19:05

Als dat dan maar goed gaat !

Tinus 19 augustus 2019 om 19:10

Zie Kruijswijk niet zomaar naar een andere ploeg verkassen. Zeg nooit nooit, maar lijkt me daar het type mens niet naar. Bovendien al wat gestelde doelen gehaald en wellicht enigszins verzadigd. Roglic zal dat wellicht eerder doen. Erg benieuwd hoe ze de koersen gaan verdelen. Roglic misschien wel echt op de kortere rondes laten focussen (waar hij mijns inziens ook beter op zijn plaats is).

FDJ 19 augustus 2019 om 19:28

4e in een ijzersterk bezette Tour en 3e in de Giro. Dan ben je gewoon een ronderenner. Een Porte is bv echt voor rondjes van een week een topper. Roglic kan beiden.

ZK 19 augustus 2019 om 20:51

Alleen kopman in kleine rondes gaat roglic nooit tevreden mee zijn. Dan eerder de uitgesproken kopman in de Vuelta volgend jaar en als schaduwkopman in de Tour

Damien Heuvel 20 augustus 2019 om 00:30

Tinus,

Primoz heeft pas twee maal een grote ronde gereden waarin het ook doelstelling was voor een klassement te gaan ipv enkel voor ritzeges. Dus als je dan al vierde en derde kan worden, dan ben je dus gewoon een absolute kanjer van het allerhoogste niveau. Ook het rijden van een klassement is iets wat je dient te leren. En dat doet Primoz dus razendsnel.

Ik kan begrijpen dat heel veel Nederlanders het liefst overal een NL kopman zien, maar Roglic is min of meer een zekerheid op winst in een grote ronde in de aankomende jaren. Het zou me niets verwonderen als dit de aankomende Vuelta al het geval is.

Hem enkel uitspelen in kleinere rondes is natuurlijk een absurd idee. Zeker gezien dit seizoen zou ik hem daar juist wat minder laten rijden. (Zie Romandië waar hij een week voor de Giro nog iedereen op een hoopje reed. Deze had hij achteraf gezien natuurlijk nooit moeten rijden, misschien dat hij dan in de derde week van de Giro nog wat meer reserve had gehad.)

Grootste verbeterpunt voor Jumbo-Visma zal zich in de wagen moeten afspelen mijn inziens. Pispauzes houden terwijl je enige kopman pech heeft (Giro), en je reserve kopman bidons laten halen terwijl iedereen voor de rit al wist dat het peloton in waaiers getrokken zou worden op ongeveer die fase in de koers (Tour), getuigt van bijzonder weinig verstand.

Al zullen de vele Jumbo fans hier dit wel niet geheel met mij eens zijn. ;)

lathumnees 20 augustus 2019 om 08:27

@ Damien

Helemaal mee eens

ti-raleigh 19 augustus 2019 om 19:23

Geloof er niks van dat ze er 100 procent achter staan. Ik zou het vooral Roglic zelf willen horen zeggen.

mooiman 19 augustus 2019 om 19:29

Als ze samen sterker zijn en Roglic blijkt in de koers de sterkste te zijn dan heeft hij meer kans om te winnen.
Zoiets dus

debarreman 19 augustus 2019 om 20:03

Roglic uitzicht geven op hetzelfde salaris als Dumoulin. Zoals Sky/Ineos ook de ambities van renners afkoopt.

rahimns 19 augustus 2019 om 20:40

Als Roglic dat inderdaad niets vindt dan zal hij zijn contract ook wel niet verlengen en rijdt hij vanaf 2021 ergens anders.

mooiman 19 augustus 2019 om 19:32

En de sterkste NLronderenner in een NLploeg.
Hoe mooi wil je het hebben?

koos verrek 19 augustus 2019 om 21:26

Mooi maar weet wel die gast zit met een flinke blessure hoop dat ’t allemal nog goed komt met m we gaat ’t zien

mus van de maasstad 19 augustus 2019 om 19:35

Stel je voor dat er volgend jaar weer een TTT in de tour zit en ze starten met dumoulin, kruijswijk, roglic, gesink, van aert en martin

lander luypaert 19 augustus 2019 om 19:38

Dromen zijn bedrog :P

ghostwriter 19 augustus 2019 om 19:39

Stel je voor dat er volgend jaar weer een WK TTT zou zijn en Jumbo-Visma met Van Emden, Martin, Roglic, Dumoulin, Van Aert en De Plus deze wedstrijd zou rijden. Dan zou je vooraf de medailles al aan de heren van Jumbo-Visma kunnen overhandigen.

Maglia Rosa 19 augustus 2019 om 19:40

Kruijswijk en Groenewegen als kopman naar de Giro.
Dumoulin, Roglic, Kruijswijk, De Plus/Bennett, Gesink en Van Aert +2 naar de Tour.

GROCERY 19 augustus 2019 om 19:48

Bij Jumbo-Visma weten ze ook wel dat ze met Kruijswijk en Roglic niet de tour gaan winnen. Dat kan alleen Tom. Kruijswijk en Roglic zijn wel in staat om de Giro en of Vuelta te winnen. Jammer dat Poels zoveel geld vraagt want die kunnen we ook nog wel gebruiken.

jv88 19 augustus 2019 om 22:47

Wat??? Roglic boekt ieder jaar nog progressie en de Giro was pas zijn 2e ronde als kopman voor t klassement. Sla hem hoger aan nog dan Dumoulin! Die was gewoon te vroeg in vorm voor de Giro!

lathumnees 20 augustus 2019 om 08:31

Pardon? Roglic is zeker wel een potentiele tourwinnaar. Hij is zich pas net gaan focussen op grote rondes en wordt al 4e in drukbezette tour en 3e in giro. Ik denk dat hij eerder de tour wint dan Dumoulin.

KnightBiker 19 augustus 2019 om 19:52

Het mooiste van dit alles is natuurlijk dat Ineos echte concurentie krijgt! Dat het een nederlandse ploeg is is natuurlijk erg leuk voor ons op deze website.

Tripodboom 19 augustus 2019 om 20:03

We zijn al weer aardig bezig de huid al te verkopen als de beer nog geschoten moet worden. TJV gaat of de Giro, de Tour of de Vuelta even winnen. Eerst zien en dan geloven. Wie gaat er voor wie rijden. Ineos met Carapaz, Froome, Thomas en Bernal nog wel een stuk sterker.

S. Morgenstern 19 augustus 2019 om 20:16

Ik denk dat ‘we’ hier vrij aardig het hele spectrum aan verwachtingen naar voren brengen. Ik zie geen algemene tendens waar gedacht wordt dat er koersen wel even gewonnen gaan worden.

Fast Freddy 19 augustus 2019 om 20:24

Als ze met een zware klassementsploeg de strijd met Ineos willen aangaan in de tour, zie ik dat echt wel werken. Daar zie ik Groenewegen alleen niet in passen. Die zal zich wellicht nog de grootste zorgen maken.

peervaneynthoven 19 augustus 2019 om 20:37

Met Groenewegen hebben ze duidelijke afspraken gemaakt anders had hij niet bijgetekend! Wat die afspraken zijn zal je hem moeten vragen. Maar Dylan kennende zijn dat geen “2e rangs koersjes die hij gaat rijden en ook geen Grote Ronde zonder adequate ondersteuning.

Apemantus 19 augustus 2019 om 20:51

Teamleiding moet nu laten zien dat ze knopen durven door te hakken. Als het je doelstelling is om serieus een gooi te doen naar een TdF overwinning, en daar 100% voor wil gaan, dan laat je Dylan en bijbehorende sprinttrein thuis. TJV heeft nu A gezegd, nu moet het ook B zeggen. Geen vlees noch vis verhaal zoals zo vaak in Nederland, maar dan ook 100% toegespitst op het GC in de TdF.

koos verrek 19 augustus 2019 om 21:23

Afspraken zij der om gebroken te worden kijk naar dumo en dat sunweb

peervaneynthoven 20 augustus 2019 om 00:00

En nu in begrijpend Nederlands!

fietsvriend 19 augustus 2019 om 20:38

Even een wild scenario: zou het nog kunnen dat Dumoulin volgend jaar Giro rijdt omdat OS hoofddoel in de zomer is.
En dan jaar erop Tour.

josi 19 augustus 2019 om 20:47

Volgens mij heeft Dumoulin eerder aangegeven dat de Tour boven de Spelen gaat.

koos verrek 19 augustus 2019 om 21:22

Spelen boeie me persoonlijk veelste minder dan 3 weken knallen in de tour

peervaneynthoven 20 augustus 2019 om 00:03

Nog maar weer eens in begrijpend Nederlands graag. Of is het je toetsenbord?

Damien Heuvel 20 augustus 2019 om 00:38

Tom had volgens mij al aangegeven niet naar Tokyo te gaan enkele maanden geleden (januari). Dat wil zeggen, als het parkoers van de Tour hem bevalt.

https://sporza.be/nl/2019/01/06/dumoulin-spelen-tour/

Covadonga 19 augustus 2019 om 20:39

Duidelijk wordt weer dat de Tour het hoogst haalbare is in het wegwielrennen. Je leest op wf nog weleens dat dit niet zo zou zijn.

KennyKlimmen 19 augustus 2019 om 20:53

El Tridente o.i.d. , ben benieuwd….

Samlambeej 19 augustus 2019 om 21:06

"…en dat wij gezamenlijk de strijd met Team Ineos aan kunnen gaan. Wij verslaan ze graag."
Laat het Jimmy en Brailsmurf niet horen… :)
Het hijgerige toontje aan deze boodschap en heel deze gebeurtenis maken mij een tikkeltje ongemakkelijk.
Ze gaan daar vechten om het geile veulen genaamd Laurens-De-Plus.

Emergo 19 augustus 2019 om 21:13

Ik ben van de generatie die vroeger naar het programma Showroom keek. In een van hun liedjes kwam een sterk stukje tekst voor “bla, bla, bla, bla,blal…” enz.
Iedere gelijkenis van dat liedje met een aantal reacties hier berust echter volledig op toeval.

Joachim Agostinho 20 augustus 2019 om 00:58

Ben je niet in de war met “Farce Majeur”….?

Emergo 20 augustus 2019 om 12:44

Never mind.

koos verrek 19 augustus 2019 om 21:20

Fijn! Maar ook jammer want toch veel leuker als de toppers tegen mekaar race! Lijkt we ’t nieuwe sky zo

Maar heb rogla al bijgetekend na 20?

EddyB1958 20 augustus 2019 om 06:55

Rogla? Die is al lang gestopt met wielrennen. https://www.procyclingstats.com/rider/jos-rogla

xistnc 19 augustus 2019 om 21:24

Er is gesproken met Steven en Primoz en ze zien ook dat het niveau omhoog gaat. Okee. Beetje nietszeggend. Kwam er echt niks interessanters uit Nieuws en Co?

rahimns 19 augustus 2019 om 21:47

Nee… ook weer dezelfde vragen en opmerkingen bij het interview van de NOS.

xistnc 19 augustus 2019 om 21:53

Dan is het vooral wachten tot die mannen zelf iets gevraagd wordt. Steven en Primoz posten vandaag allebei een foto van het thuisfront. Alleen van boezemvriend Jos zag ik al iets voorbij komen a la 'Hallo Tom'.

Edit: en ik zie nu dat Robert de tompouce advertentie post.

koos verrek 19 augustus 2019 om 21:29

Kruisie alle ballen op ze geliefde giro en knechte in de Tour samen met plus en dan 4 kopmannen in de Vuelta wie de beste is wint. Zin in!

Romāns Vainšteins 19 augustus 2019 om 22:03

Hoe en wat qua selecties zal met name van de parcoursen afhangen.

Persoonlijk lijkt een tourequipe van

Dumoulin , Roglic, Kruijswijk, Gesink, van Aert, Martin, Teunissen en Bowlingbal

me het beste

Met of je Dumoulin of Roglic als speerpunt uitspeelt kan je de concurrentie gekgoochelen.

Jacco van Stierop 19 augustus 2019 om 22:46

Zou kunnen werken, 2 speerpunten. Roglic en Dumoulin zijn echter wel een beetje dezelfde soort renners, dus weinig complementair. Kan ook negatief uitpakken als ze beiden een eigen toko gaan beginnen. Duidelijke sturing vanuit de ploegleiding lijkt gewenst. De beste renners selecteren levert niet altijd de beste ploeg op.

Retro Lex 19 augustus 2019 om 22:18

Ik verheug me op het winnen van het ploegenklassement in een GT

Jungle Man 19 augustus 2019 om 22:37

Heb toch bedenkingen. Niet qua begeleiding, maar had td liever bij bora of sunweb met betere renners om hem heen gezien. TJV gaat zo een beetje op sky / ineos lijken. Ben benieuwd naar de ‘echte’ mening van bijv. Bowlingbal.

peervaneynthoven 20 augustus 2019 om 00:16

Ik niet. Er zijn meerder schepen waar een kapitein nodig is.

SnellePelle 19 augustus 2019 om 22:40

Ik zou mij met 2 ernstig geblesseerde renner voor 2020 niet te veel illusies maken meneer Plugge.

Eerst die mannen maar een hersteld zien koersen.

Fuubs 19 augustus 2019 om 23:37

“dat wij gezamenlijk de strijd met Team Ineos aan kunnen gaan. Wij verslaan ze graag”.

Ik vind t een goede move van tlj en Tom. Ik hoop dat ze het bij elkaar kunnen houden. Maar ik begrijp niet waarom Ineos er bij gehaalt moet worden. Ze willen een grote ronde winnen en uiteindelijk/het liefst de tour. Zeg dat dan gewoon. Er zijn echt nog wel meer ploegen/renners waar ze schrik van mogen hebben. O.a. Yates, MAL, Landa, etc. En er staan weer jonge gasten aan de deur te kloppen.

  • 1
  • 2