Richard Plugge: “Kittel moet eerst zelf bedenken wat hij wil met zijn toekomst”

woensdag 17 juli 2019 om 07:58
Richard Plugge: “Kittel moet eerst zelf bedenken wat hij wil met zijn toekomst”

Jumbo-Visma voert momenteel geen concrete gesprekken met Marcel Kittel over een overgang naar de ploeg. Dat vertelde teambaas Richard Plugge gisteren in De Avondetappe. Plugge benadrukt dat Kittel – die afgelopen mei zijn contract bij Katusha-Alpecin inleverde – eerst zelf zaken op een rijtje moet zetten.


“Hij moet zelf eerst heel rustig bedenken wat hij wil. Als hij vervolgens geïnteresseerd is, dan willen wij met hem praten. Het is een geweldige renner natuurlijk. Wanneer hij er zelf uit is, kunnen we gaan praten. Maar dat is nog heel ver weg”, geeft hij aan. Plugge is ervan overtuigd dat zijn ploeg het beste uit de Duitse sprinter zou kunnen krijgen. “Maar het begint bij hem”, aldus Plugge.

Met Dylan Groenewegen – die op het punt staat bij te tekenen – heeft de geel-zwarte formatie al de beschikking over een topsprinter. Daarnaast heeft de ploeg ook enkele sterke ronderenners in huis en bestaat de mogelijkheid dat Tom Dumoulin zich volgend seizoen aansluit. Plugge is van mening dat rijden voor een klassement en de jacht op dagsucces met een sprinter te combineren blijft. “Toen Wiggins de Tour won, had hij ook Cavendish in de ploeg. Ten tweede is het helemaal afhankelijk van het parcours. We kunnen nu al allerlei scenario’s voor de Tour van volgend jaar bedenken, maar zullen eerst het parcours af moeten wachten. Dat is iets wat we in de winter rustig gaan bekijken.”

Dit artikel delen:

48 Reacties

Beekman 17 juli 2019 om 08:21

Niet aan beginnen.

DA1 17 juli 2019 om 17:22

Mee eens

T80JZ 17 juli 2019 om 08:27

Op zich heeft Plugge gelijk met de opmerking over Sky met Wiggins en Cavendish, maar:
1. Voor Sky was dat eens maar nooit meer.
2. Toen had een ploeg nog 9 renners en die ene renner nu minder kan een groot verschil maken.
3. En Sky hoefde niet tegen Sky op te boksen, TJV moet dat wel (tegen Ineos dan).

Ik denk dat TJV met Dumoulin alleen van Ineos met Thomas, Bernal (die dan een jaar verder is) en misschien Froome kan winnen als ze voor een Tourploeg kiezen die volledig gericht is op het winnen van geel.

Sonsbach Allstars 17 juli 2019 om 10:15

+1

Chasse_patate 17 juli 2019 om 08:35

Nee als je groenewegen 1 mannetje mee geeft dan redden die zich wel.

De rest kan je dan insteken in jongens voor het hooggebergte.

xistnc 17 juli 2019 om 10:24

Dat denk ik ook. Mits daarnaast gekozen wordt om geen bijdrage te leveren aan het achterhalen van vluchtgroepen. Op die manier kun je twee of drie plekken anders invullen, in dienst van één of twee klassementsmannen.

Het zal er vooral aan liggen of de poppetjes in kwestie het elkaar gunnen. Er komt dan op allerlei manier best veel druk op de puzzelstukjes te liggen. Nog los van de moeilijke puzzel die gemaakt moet worden bij het samenstellen van de programma's.

Jungle Man 17 juli 2019 om 08:37

Ik hoop dat we de ‘oude’ kittel weet terug gaan zien, liefst bij Sunweb

Jean Dumas 17 juli 2019 om 09:06

Kittel zoekt het plezier in de sport, maar dan moet hij gaan knechten en ik zie dat niet gebeuren.

jooprioolpijp 17 juli 2019 om 09:17

Ik gun Kittel van harte een 2e (3e?) kans, maar ben wel bang dat het een beetje druk begint te worden bij Jumbo. Groenewegen en Kittel hebben toch een vergelijkbaar profiel, dus schikt Kittel zich dan in een positie achter Groenewegen? Of zou hij zich meer willen toeleggen op klassiekers en tijdrijden?

Poeksel 17 juli 2019 om 09:29

De druk van absolute kopman zijn werd hem te veel, dus wat denk je zelf?

Kraanwater 17 juli 2019 om 11:32

Wat ik begreep was dat Kittel niet in de weg wou lopen van Groenewegen. Dat die kleinere koersen ook wel prima vond en de tour hoefde volgens mij ook niet perse meer.

jessevdalen 17 juli 2019 om 09:17

Wel een realistisch kijk op de zaken van Plugge. Het kan alleen wanneer Kittel zelf echt wil

Chaba 17 juli 2019 om 09:18

Zolang Ineos in het peloton rijdt, kan je prima focussen op de sprint en het klassement.
Eén goede klimknecht voor de klassementsrenner om de renner bergop bij te staan en één tijdrijder klimmer die in beide disciplines zijn werk kan doen en de rest voor de sprinttrein. Dan hoef je als klassementsrenner alleen maar je wagonnetje aan te haken.

Natte spons 17 juli 2019 om 09:28

Dat is nu juist waarom het nu vaak misgaat bij anderen buiten Sky/Ineos. Als de kopman pech heeft na de eerste klim of op de laatste klim, dan heb je je knechten nodig. Daarnaast is het ook lekker als je jezelf niet elke keer hoeft uit te laten zakken voor bidons, gelletjes etc. Als er net een klap op word gegeven op dat moment zit je gewoon verkeerd.

T80JZ 17 juli 2019 om 10:11

Eens met natte spons.
Om de Tour van Ineos te winnen moet je in staat zijn te reageren op verschillende situaties. Stel dat je een achterstand moet goed maken dan zal dat zeker niet lukken als je maar één of twee helpers hebt. Stel dat je Ineos niet meer kan volgen dan zal je voldoende helpers moeten hebben om de verschillen niet te groot te laten volgen. Stel dat je al in een vroeg stadium de gele trui verovert dan moet je ploeg sterk genoeg zijn om de aanvallen van Thomas, Froome en/of Bernal op te vangen.

De Giro van 2017 verloor Dumoulin van Froome omdat zijn ploeg niet goed genoeg was. Eén of twee toppers naast hem en Dumoulin had ook die Giro gewonnen.

Marik 17 juli 2019 om 09:43

Het is voor de wielerliefhebber ook veel leuker om te kijken naar een ploeg met een topsprinter en een klassementsman. Laten we wel wezen, wielrennen is vermaak voor de fans. Natuurlijk willen de fans ook een grote ronde winnen en dat kan ook gewoon.
De tactiek van Ineos is echt niet de enige tactiek die werkt om een grote ronde te winnen. Dumoulin won zijn Giro ook niet met een ploeg die alles regisseerde.

T80JZ 17 juli 2019 om 10:06

Dumoulin reed in de Giro van 2016 niet tegen een sterke Sky ploeg en de Giro van 2017 verloor hij tegen Froome door de zwakte van zijn ploeg. In de Tour heeft de laatste jaren geen enkele ploeg van Sky/Ineos gewonnen.

Sajarano 17 juli 2019 om 12:36

Je zit er 1 jaar naast

josemanuelfuente 17 juli 2019 om 09:53

Niet doen Jumbo

Sonsbach Allstars 17 juli 2019 om 10:20

Ik vond de opmerking van Danny Nelissen over Kittel wel hout snijden; “als je de staat van dienst hebt van Kittel en dan nog twijfelt of je het wel leuk vindt op de fiets…”. Inderdaad niet doen Jumbo; zo’n onzekere factor als Kittel kan ook nog eens het teamgevoel gaan ondermijnen.
Als ik Plugge trouwens hoor praten over volgend jaar zijn voor hem de prioriteiten 1 t/m 5 de Tour de France.

EricV 17 juli 2019 om 10:42

Dus volgend jaar naar de tour met
Dumoulin,roglic,kruiswijk,bennett,
kuss,tolhoek,martin,v aert

xistnc 17 juli 2019 om 10:49

Met die samenstelling zit je vermoedelijk maar 50% goed.

S. Morgenstern 17 juli 2019 om 10:59

Veel te veel lichtgewichten voor de Tour de France.

TeamNL 17 juli 2019 om 10:34

Kittel gad het o.a. niet meer naar zijn zin bij Sunweb omdat de ploeg zich meer ging focussen op het klassement met… Dumoulin. Zou vreemd zijn om ze weer in dezelfde ploeg te zetten.

FDJ 17 juli 2019 om 10:50

Kittel aantrekken op basis van een prestatiecontract a la Gilbert bij Quick Step en je loopt geen risico.

Jumbo is naast het klassement ook gewoon nog gefocust op het sprintwerk. De belangrijke man daar: Merijn Zeeman. En laat Zeeman nu juist de belangrijke schakel voor Kittel geweest zijn.

De sfeer in het team is goed en dat is iets wat in het begin bij Argos en in zijn Quick Step periode ook goed zat. Bij Sunweb sloeg dat om. Ook Degenkolb heeft zich daar wel eens over uitgelaten. Bij Katusha is er in elk geval duidelijk geen lijn.

Ik zie er op zich geen risico in onder de juiste voorwaarden.

Franco Ballerini 17 juli 2019 om 14:34

Exact. In potentie niet veel minder dan Groenewegen en wedstrijden genoeg om beiden een mooi programma te geven.

Mr10B 17 juli 2019 om 16:07

Niet helemaal waar, als hij een prestatiecontract heeft en hij presteert dan kost dat nog steeds een bak met geld.

FDJ 17 juli 2019 om 16:20

Maar succes is juist wat je wil behalen? Succes is naamsbekendheid etc. Als er realistische bonussen opgenomen worden, blijft het risico laag.

Mr10B 17 juli 2019 om 16:42

Ja, maar stel je geeft hem 100.000 euro basis salaris en dan bonussen die kunnen oplopen tot laten we zeggen 1 a 1.5 miljoen (als hij op het niveau Groenewegen presteert). Dan moet je wel die miljoen aan hem kunnen betalen.

FDJ 17 juli 2019 om 17:07

Ik verwacht dat ze bij Jumbo wel een realistisch plafond aan het prestatiecontract verbinden. Wordt prima beleid gevoerd daar.

john 17 juli 2019 om 11:14

En ja hoor de beroeps ploegleiders/managers weten het weer beter
Net zo als toen Tony Martin tekende bij Jumbo,die kwam alleen zijn zakken vullen ,en nou zeggen de nep ploegleiders dat het een goede keus was om Martin aan te trekken

west 17 juli 2019 om 11:20

edit wf: hou het netjes

maklukzat 17 juli 2019 om 11:21

Waar heb je die negatieve reacties over Tony Martin dan gezien ? Zijn komst is toch over het algemeen positief ontvangen en hij laat dat ook zien.

Stanro 17 juli 2019 om 11:25

Met een klassementsman en een topsprinter naar de Tour kan prima. Maar daarnaast zijn er nog meer grote rondes en kleine rondes. Zoals FDJ hierboven zegt, met een prestatiecontract is er weinig tot geen risico. Het enige nadeel is dat je de ontwikkeling van jonge renners in de weg zit, maar dat neem ik voor lief als Kittel weer in de buurt komt van zijn oude niveau in bijvoorbeeld de Giro en wat kleine rondes (voor mijn part in Azië).

Witte Trui 17 juli 2019 om 11:27

Ik zou het een interessante uitdaging vinden: Kittel weer aan de praat krijgen. Maar alleen wanneer die intrinsieke motivatie uit hemzelf komt. Wanneer dat lukt, is dat een prachtig resultaat van ploeg TJV (en Kittel). Dit hoeft andere ambities niet te bijten (die zijn belangrijker immers). De eventuele komst van Dumoulin brengt dan meteen ook nieuwe uitdagingen, meer van luxe aard (welke ploeg naar de Tour, wie eerste kopman, welke tactiek, hoe samen met Groenewegen).
De huidige filosofie en aanpak in de Tour spreek mij zeer aan: iedere dag voor de prijzen, renners die zich wegcijferen voor elkaar, óók in etappes waar dat normaal niet zou hoeven en een moraal die zeer goed is. Net als vorig jaar, maakt dat de Tour (met een warm hart voor TJV) zeer leuk om te volgen.

klimmer99 17 juli 2019 om 11:27

Tom won de giro in 2017 en verloor in 2018. Sommige zitten wat fout met de jaartallen.

Damien Heuvel 17 juli 2019 om 11:32

TJV moet z'n vingers niet branden aan een coureur die er om de twaalf maanden "geen zin meer in heeft" of zichzelf maar moeilijk kan motiveren.

Daarnaast heb je nul komma nul toegevoegde waarde met Kittel in de ploeg, dit houdt enkel de ontwikkeling van enkele andere renners tegen. Dus dat Kittel maar lekker fijn bij een andere ploeg gaat rijden.
Zoals sommige overige ook al zeiden heb je dan in principe iemand in huis die dezelfde eigenschappen heeft als Groenewegen. (Een sprinter die enkel de vlakke ritten meesprint, want zodra we een viaduct over moeten ligt hij eraf.)

Volgend seizoen dus maar eens wat investeren in zijn klimvermogen (Groenewegen), en anders gaat hij maar lekker de combo Giro/Vuelta doen. Beetje zonde om twee man voor een coureur mee te nemen die nog geen molshoop over komt. Die twee knechten die je daar bespaart, plus een derde man omdat Groenewegen er zelf niet mee is, kunnen dan mooi bidonnen halen zodat die dombo's van ploegleiders hun kopmannen dit iig niet hoeven te laten doen. Kan ook van pas komen overigens voor fietsenwissels wanneer de ploegleiding ergens boven op een berg een wedstrijdje aan het doen is wie het verste kan pissen. ;)

Wat betreft Kittel gun ik hem een hele fijne ploeg en een hele mooie tweede/derde comeback, zolang het maar niet bij Jumbo is. Negatieve gedachtes zoals bij deze gast moet je lekker buiten de ploeg houden.

Voorgeborchte 17 juli 2019 om 11:34

Ik heb niet het gevoel dat Jumbo hem nodig heeft. Ze hebben er al genoeg snelle mannen en die hebben een voor een allemaal nog progressie in zich.
Het zou al een mirakel zijn als Kittel nog op topniveau geraakt. En van te knechten zal die al helemaal snel weer in een dip geraken als zelfs winnen hem niet gelukkig kon houden…

Samlambeej 17 juli 2019 om 12:29

JV gaat naast hun schoenen lopen. Plugge en Zeeman willen wonderdokters Pat en Ivan achterna. Ze hebben de beste sprinter van het type Kittel al in huis en Kittel is echt zo'n sprinter die enkel nog leeft voor grote wedstrijden zoals de Tour de France.

xistnc 17 juli 2019 om 12:38

Wat Kittel daar zelf over zegt, telt niet mee?

Samlambeej 17 juli 2019 om 13:10

@xistnc
Wat ‘Marcelleke’ daar nu over zegt kan helemaal omslaan wanneer die weer in de buurt zou komen van ‘4-ritten-in-de-tour-vorm’ en Dylan er op training eens gortig afsprint.

xistnc 17 juli 2019 om 13:25

Zou dat een mirakelprestatie zijn, zeg! En een luxeprobleem, waarvan elke ploeg er graag tig heeft.

rennerske 17 juli 2019 om 13:38

Wanneer Plugge en Zeeman het voor elkaar boksen om Kittel weer op een zodanig niveau te krijgen dat hij Groenewegen eraf sprint, dan zijn het in dezen wonderdokters die best even naast hun schoenen mogen lopen.

Samlambeej 17 juli 2019 om 13:39

Een luxeprobleem is nog steeds een probleem. Stel je dan de 'mindere' op in Giro/Vuelta? Zo zal de klassementsman daar nog minder ondersteuning hebben dan Roglic had. Plugge kan zich maar beter niet op voorhand al vergelijken met SKY.

Niklas 17 juli 2019 om 12:47

Kijk eens hoe de aankopen van vorig jaar uitpakken bij TJV. Die werden ook lang niet door iedereen met een staande ovatie begroet. Toch: Teunissen wint een etappe, Van Aert wint een etappe en Martin is de ideale locomotief. Laat het aankoopbeleid maar gerust aan TJV over. En als er al een keer een misser tussen zit, valt die in het niet bij de successen die er tegenover staan.

Scott Sunderland 17 juli 2019 om 13:24

Een jongen als Kruijswijk is nu wel extra gemotiveerd om het in de bergen te gaan doen nu er al overwinningen zijn behaald door de sprinters / niet klassement renners in de ploeg . De druk is een beetje van de ketel en de moraal is uitstekend.

jkjustin 17 juli 2019 om 13:30

Als ik de comments zo lees raak ik erg in de war. Had Plugge gisteren niet aangeven bij de avondetappe dat Tom NIET naar TLJ komt?

Sws vind ik het erg raar dat mensen denken dat Tom en Primoz in 1 team kunnen functioneren.

DA1 17 juli 2019 om 17:31

Beter investeren in nieuwe (lees:jonge) talenten, dan aan een dood paard trekken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.