‘Richard Carapaz verkiest EF Education-EasyPost boven Movistar en INEOS Grenadiers’

vrijdag 17 juni 2022 om 13:35
‘Richard Carapaz verkiest EF Education-EasyPost boven Movistar en INEOS Grenadiers’

foto: Cor Vos

Een opmerkelijke transfer lijkt in de maak, al weten ze het bij Velonews zeker: Richard Carapaz verhuist komende winter van INEOS Grenadiers naar EF Education-EasyPost. De 29-jarige Olympisch kampioen op de weg uit Ecuador kwam de laatste drie seizoenen uit voor de Britse formatie, vanaf 2023 zal dat voor de Amerikaanse ploeg van Jonathan Vaughters zijn.

Carapaz is een van de weinige toppers voor het rondewerk die vrij is op de markt. Nadat zijn huidige ploeg INEOS Grenadiers een vijfjarig contract met zowel Egan Bernal als Tom Pidcock overeenkwam en het er ook op lijkt dat Adam Yates zijn aflopende verbintenis zal verlengen, zocht de aanvalslustige klimmer een ploeg waarbij hij de zekerheid heeft voor een rol als kopman in de grote rondes.

Logisch ook, want de Ecuadoraan is de laatste jaren een vaste podiumklant in die wedstrijden. Nadat hij in 2019 de Giro d’Italia op zijn naam schreef, werd hij achtereenvolgens tweede in de Vuelta a España van 2020, derde in de Tour de France van 2021 en onlangs tweede in opnieuw de Giro. Dit najaar focust Carapaz zich opnieuw op de Ronde van Spanje, die op 19 augustus van start gaat in Utrecht.

Carapaz en Urán in de Ronde van Zwitserland 2021 – foto: Cor Vos

Meer kansen bij EF
Bij EF Education-EasyPost is de concurrentie voor het rondewerk een stuk minder groot. Rigoberto Urán is daar al jarenlang de kopman voor het rondewerk, maar de 35-jarige Colombiaan geraakt stilaan op leeftijd. Afgelopen jaar werden met Johan Esteban Chaves en Mark Padun ook al twee klassementsrenners gerekruteerd, waarbij de eerste genoemde nu een beetje begint te leveren en de Oekraïner het na een goed begin lastig heeft.

Naast deze drie renners – waarvan beide Zuid-Amerikanen overigens een aflopende verbintenis hebben – valt Vaughters voor het rondewerk verder terug op Hugh Carthy. Carapaz zal ook voor de heuvelachtige klassiekers en rondes van een week een welkome versterking zijn. Naast verschillende talenten zijn het daar vooral Neilson Powless en Ruben Guerreiro die het mooie weer maken. De Ecuadoraan zal bij de Amerikanen dus met afstand de absolute kopman zijn.

De transfer is wel opmerkelijk, omdat EF Education-EasyPost nog lang niet zeker is van een WorldTour-licentie in 2023, 2024 en 2025.

Enric Mas
Lange tijd leek het er overigens op dat Carapaz voor een pikante terugkeer bij Movistar zou kiezen. Hij vertrok daar in 2019 nadat zijn manager Giuseppe Acquadro het aan de stok kreeg met Movistar-teammanager Eusebio Unzué. Bij die ploeg heeft Enric Mas overigens ook een aflopend contract. De Spaanse ronderenner werd eerder dit seizoen ook bij een aantal teams aangeboden, weet WielerFlits. Wat voor gevolgen het afketsen van de Carapaz-deal voor Mas betekent, is nu niet duidelijk.

Enric Mas – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

28 Reacties

Julien Van der Aert 17 juni 2022 om 13:39

Mooie transfer voor EF! Vanuit Carapaz' perspectief begrijp ik het minder goed, had een verlenging bij INEOS helemaal niet gek gevonden. Juist met meerdere kopmannen komt, in een koers zonder pogi, de vette vis alleen maar dichterbij zou je zeggen.

Mystieke_Monnik 17 juni 2022 om 13:53

Zou hij toch de Tour willen? Dat gaat hij niet bereiken zo bij Ineos. Maar goed, de Tour winnen met EF als ploeg (met alle respect) is ook bepaald niet makkelijk.

SolitaryShell 17 juni 2022 om 13:54

Die vette vis heeft ie al, vissen naar de vetste vis wordt bij INEOS erg lastig.

Boasson en Hagen 17 juni 2022 om 14:14

Ik denk dat hij graag de roze trui wil hebben.

Ronellenfitsch 17 juni 2022 om 13:43

Of z’n manager verspreidt dit bericht als strategie om nog wat extra’s bij Ineos te bedingen …

Turtlehead 17 juni 2022 om 13:51

Zou zomaar kunnen.
Maar voor Arensman niet zulk gek nieuws natuurlijk (hoewel Pidcock, Yates en Hayter als Britten…).

Ronellenfitsch 17 juni 2022 om 13:44

Ik snap in elk geval wel dat hij EF boven Movistar verkiest, terug daarheen zou toch vrij bizar zijn. Al maakt geld alles mogelijk.

Fifty 17 juni 2022 om 13:45

alsie hetzelfde niveau van Movi en Ineos kan halen ben ik meer dan voor!

veel sympathieker ploegje

Een van mijn favo renners.

Oerlepe coureur, respectvol mens

Pannenkoek 17 juni 2022 om 13:51

Mooie omschrijving! Ik herken me in de omschrijving over persoon en ploeg en toch heb ik met zowel de ploeg als renner helemaal niets. Interessant is dat eigenlijk, want wel echt een aanvallende coureur, respectvol, sluw en normaal houd ik daar wel van.

Beer 17 juni 2022 om 14:52

Qua steun toch ook helemaal niet zo slecht bij EF. Stel dat ze hun kern behouden, kan hij met Uran, Chavez, Carthy, Carr, Guerreiro & Powless op pad. Misschien blijven ze niet allemaal, maar kans is toch groot dat hij stevige klimknechten meekrijgt.

vevie 17 juni 2022 om 13:52

Netjes, Richie. Ik snap de keuze op zich wel. Is nu echt overal de absolute kopman. Al had hij bij Ineos ook gewoon nog steeds zijn kansen gehad als kopman in vooral de Giro/Vuelta. Dat, en de ondersteuning is stukken sterker. Terug gaan naar Movistar had hij sowieso niet moeten doen. Teveel gezeik in het verleden en de Zuid-Amerikaanse renners lopen daar toch té vaak tegen problemen aan. Beter voorkomen dan genezen.

Wel benieuwd wat Enric Mas gaat doen. Zal wel blijven bij Movistar. Is daar nu de absolute kopman voor het rondewerk. Is Spaans in een Spaanse ploeg. Lekker daar blijven.

SolitaryShell 17 juni 2022 om 13:53

Dit zou echt heel mooi nieuws zijn. Des te meer spreiding, des te beter.

Quincy Adams (aka voorwiel) 17 juni 2022 om 14:01

Leuke keuze!

fietsvriend 17 juni 2022 om 14:05

En wat nou als EF degradeert?

Uran 17 juni 2022 om 14:11

Dan krijgen ze met Carapaz in het team overal een wildcard voor.

josi 17 juni 2022 om 14:19

Dan helpt de naam Carapaz ze wel aan de nodige wildcards.

thorsen 17 juni 2022 om 15:31

Als EF degradeert dan zouden ze met deze transfer inderdaad goede zaken doen wat betreft wildcards. Maar een garantie is het nooit natuurlijk.

nickdt 17 juni 2022 om 20:52

Misschien bouwt team Carapaz wel een clausule in voor als EF degradeert dat ie dan op zoek mag naar een andere ploeg.

Drossard Kudus 17 juni 2022 om 22:33

Zouden zij ook bij degradatie niet ruim genoeg punten hebben voor dat startrecht voor beste 2 ProTeams, of komen zij daarvoor niet in aanmerking?

Dikke Vrouw 17 juni 2022 om 15:13

Mooie combi Richard en ef !

Romāns Vainšteins 17 juni 2022 om 15:34

Op papier mooi maar ik denk dat hij zal moeten gaan inleveren op begeleiding en wetenschap. Daarnaast kan je gaan krijgen dat ie aldaar de tour ingepusht wordt terwijl vuelta en giro hem beter liggen.

AnderJ 17 juni 2022 om 15:58

Hoe zit het ook al weer met de punten van Carapaz? Gaan die over naar een nieuw team, blijven die bij het oude team of geldt nog iets anders?

Harm Zijlstra 17 juni 2022 om 16:44

De punten die hij dit jaar haalt gaan naar Ineos, die van volgend jaar naar EF. De teams beginnen ieder jaar op nul.

de adelaar 17 juni 2022 om 16:40

Ik had m graag bij Uno X gezien, een exoot tussen alle noorderlingen maar wel worldtour ambities

KennyKlimmen 17 juni 2022 om 16:41

Leuk ploegske, mooie renner. Het peleton wordt er alweer een stuk interessanter van.

bertus11-11 17 juni 2022 om 17:17

Goede keuze zou dat zijn voor Carapaz. Ik heb het idee dat hij het nooit echt naar zijn zin heeft gehad bij Ineos. Wel jammer dat hij dan in zo’n lelijk shirt moet rijden ;-)

FDJ 17 juni 2022 om 18:06

Opmerkelijke keuze toch wel. EF heeft in het verleden heel zelden echt goede klassementen gereden. Uitzondering is de podiumplek van Uran en Carthy,maar die lijken gezien de verdere resultaten vooral in te schatten als een gigantische piek op het juiste moment, maar verder toch niet echt. Had verwacht dat hij terug zou keren bij Movistar nu daar en Valverde en Quintana volgend jaar niet meer rijden.

Jean Dumas 17 juni 2022 om 19:55

Zou het management van Carapaz Movistar opnieuw aan het lijntje hebben gehouden?

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone