Laurens ten Dam reserve voor Tour de France

Door , dinsdag 19 juni 2018 om 19:19
Laurens ten Dam reserve voor Tour de France

foto: Marcel Koch

Laurens ten Dam zal niet aan de start staan van de aankomende Tour de France. Dit laat de Nederlander weten in zijn podcast Live Slow, Ride Fast. De klimmer is nog wel eerste reserve, maar zal in de tweede week van de Franse ronde normaal gesproken zijn opwachting maken als tafelgast in De Avondetappe.

De laatste keer dat Ten Dam de Tour aan zich voorbij liet gaan, was in 2010. Hij mag zich dit keer echter opmaken voor een andere rol. “Zoals het er nu naar uitziet, ga ik in de tweede week van de Tour De Avondetappe doen. Ik sta nog wel reserve, mocht een van de klimmers uitvallen. Maar van mij mogen ze allemaal op hun fiets blijven”, aldus Ten Dam.

De 37-jarige klimmer reed tot dusver negenmaal La Grande Boucle, met als beste prestatie een negende plaats in 2014.

Dit artikel delen:

32 Reacties

madeinstars 19 juni 2018 om 19:23

Chad Haga en Mike Teunissen als laatste twee, vermoed ik.

vlek 19 juni 2018 om 19:28

Wie is dan de zesde? Theuns of Arndt?

Dumoulin, Kelderman, Matthews, Andersen en Geschke zijn natuurlijk zekerheidjes.

Javier 19 juni 2018 om 19:29

“Mocht 1 van de klimmers uitvallen”.. Haga dan dus mee naar de Tour?

Dumoulin
Kelderman
Geschke
Haga
Matthews
Arndt
Kragh
Theuns

Wat een team voor de TTT. Bergop zal het ook wel gaan lukken voor Dumoulin. Ondersteunig is in zowel kwalitatiefs als kwantitatief opzicht verre van optimaal, maar ik verwacht dat het wel goed zit.

Edit: wat een beestenploeg trouwens. Heerlijk. Ik verwacht dat ze het peloton in de kasseienrit volledig op een hoop gaan rijden, in lijn met wat de ploeg vorig jaar in de Tour liet zien. Persoonlijk vind ik het erg jammer als Teunissen niet meegaat, maar ja die vertrekt waarschijnlijk na dit jaar.

Arema Pro Cycling Team 19 juni 2018 om 19:32

Dumoulin,Kelderman,Arndt,Kragh Andersen,Geschke,Matthews,Haga en Theuns verwacht ik. Allemaal hardrijders!

xistnc 19 juni 2018 om 19:37

Theuns was nog niet veel soeps dit jaar, dus dat zou me verrassen. Haga reed al de Giro, maar gezien de opties kunnen ze haast niet om hem heen. Hij reed sinds de Giro ook niets meer, dus die zal inderdaad wel gaan.

Als hij en Arndt de 6e en 7e man zijn, dan heb je nog Bauhaus en Teunissen voor de 8e plek. Teunissen lijkt me dan de beste optie, mede vanwege de kasseien.

Frits des Jeux 19 juni 2018 om 19:39

Theuns kan ik me niet voorstellen dat die naar de Tour gaat. Teunissen zal die plek innemen.

tendam 19 juni 2018 om 19:41

@javier
Op een hoop? Er zitten welgeteld nul kasseientoppers bij, dus dat zal wel meevallen. Voor de TTT zijn ze wel echt goed. Hopelijk blijft Kelderman heel, want anders is het bergop niet veel.

Tuubke 19 juni 2018 om 19:42

Nou lui, wij zijn er wel uit, nu de ploegleiding nog: Teunissen mee voor het beulswerk in de hel, met Dumoulin en Kelderman in het wiel.

ah-ja 19 juni 2018 om 19:52

Teunissen niet meenemen die gaat naar Bahrain

Poeksel 19 juni 2018 om 19:52

“Laurens ten Dam reserve voor Tour de France” is een betere kop. Nu lijkt het dat hij sowieso niet gaat.

Javier 19 juni 2018 om 19:53

@tendam

Je hoeft ook niet per definitie kasseientoppers in je ploeg te hebben om een Tour-kasseienrit op stelten te zetten. Ik denk bijvoorbeeld aan de editie waarin Boom won, waar Westra en Nibali gezamenlijk de basis legden voor de latere eindoverwinning van laatstgenoemde. Zijn toch niet bepaald de Cancellara’s en Boonen’s van deze wereld.

Bovendien zou ik de kasseicapaciteiten van Matthews, Arndt, Theuns en Kragh niet willen bagatelliseren. Wat bovendien meespeelt is dat Sunweb gaat durven rijden – en aanvallen – vanwege de relatief goede kasseienskills van Dumoulin. In tegenstelling tot andere ploegen, wier klassementsrenners eerder bezig zullen gaan zijn met verlies beperken.

Olly 19 juni 2018 om 19:56

Hahaha, van mij mogen ze allemaal op hun fiets blijven zitten. Duidelijke Taal ten Dam, geweldig!!

krypton 19 juni 2018 om 20:01

Ik zou het wel van lef vinden getuigen als ze Michael Storer laten starten. Ook bij gebrek aan beter bergop. Maar het zal wel niet.

LucasR 19 juni 2018 om 20:09

Nieuws? Die podcast is al een week online.

bart12 19 juni 2018 om 20:11

@ah ja nou en? Hij rijdt nu toch voor Sunweb

assen 19 juni 2018 om 20:13

Theuns reed erg slecht in het voorjaar (voor zijn doen), en Teunissen gaat naar Bahrain. Maar Teunissen kan zijn waarde bewijzen in
– TTT
– kasseienrit
– sprints voor Matthews
Meenemen zou ik zeggen.

Haga was ik vergeten in mijn rijtje… Die Aussies zijn te jong neem ik aan?

MIG 19 juni 2018 om 20:13

Maakt Fröhlinger geen kans?

moa 19 juni 2018 om 20:24

Theuns rijdt BK tijdrijden. Voobereiding?

Jungle Man 19 juni 2018 om 20:36

Ik vond ten dam in de giro minder van nut / zichtbaar dan voorheen

Japsie 19 juni 2018 om 20:37

Jammer, ben dol op het aangezicht van ten Dam na een etappe. Snot, slierten, kwijl, en trillend een blikje sinas naar binnen werken, niemand die dat mooier kan dan LTD.

tendam 19 juni 2018 om 21:18

@javier
Ze zullen zich wel kunnen weren, maar bij de rit op stelten zetten denk ik toch eerder aan de Sagans, Terpstra’s en Van Avermaets van deze wereld. Dumoulin zal ze een eind kunnen volgen, de rest denk ik niet.

mackie 19 juni 2018 om 21:19

bergop heb je met Geschke Haga en Kelderman in principe genoeg steun bergop. Tom moet gewoon aanhaken bij Sky, zolang hij tot de laatste klim 1 of 2 mannen heeft die hem bij staan is het goed( desnoods 1 vanuit een vroege vlucht). normaal gesproken wordt er in de tour door sky een strak tempo gereden tot de laatste klim. en rit van 65 km wordt het toch man tegen man.

Lopopodium 19 juni 2018 om 22:12

Mooi dat De Avondetappe er ook weer is. Ben benieuwd of ze Tour du Jour ook weer uitzenden (maar dat verwacht ik niet).

Frits des Jeux 19 juni 2018 om 22:27

@lopopodium die nobody die nu in Rusland zit voor VI oranje gaat het doen. Bart nolles

Titaantje 19 juni 2018 om 22:41

Theuns is het hele seizoen nog niet in vorm geweest. Dat lijkt me dan toch geen goede kandidaat voor een Tour selectie. Ik ben het wel eens dat hij het waarschijnlijk gaat halen, maar zou veel liever Teunissen of Hindley zien. Storer heeft er al aardig wat wedstrijddagen op zitten, en sluit ik derhalve nagenoeg uit.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair