‘Repsol stapt als sponsor in bij Movistar en verdubbelt het budget’

dinsdag 11 oktober 2022 om 07:57
‘Repsol stapt als sponsor in bij Movistar en verdubbelt het budget’

foto: Cor Vos

De Spaanse olie- en gasmaatschappij Repsol sluit zich vanaf 2023 als geldschieter aan bij Movistar Team. Dat meldt althans Onda Cero. Volgens het radiostation verdubbelt Repsol het huidige budget van de WorldTour-ploeg.

2023 zou een transitiejaar worden voor het Spaanse team, waarvan nog niet bekend is of ze ook de naam Repsol zal dragen. Het plan is om in 2024 een topteam op poten te hebben gezet, aldus Onda Cero. Met dat doel voor ogen, wil het ook het Carlos Rodríguez aan zich binden. Eind 2023 loopt het contract van de 21-jarige kampioen van Spanje bij INEOS Grenadiers af.

Fernando Gaviria zou dan weer de voornaamste aankoop voor komende jaar zijn. De Colombiaanse sprinter, die de afgelopen jaren voor UAE Emirates reed, werd eerder al in verband gebracht met Movistar.

Repsol en Movistar werken op andere gebieden reeds samen. Sinds afgelopen zomer hebben beide voor vijftig procent aandeel in het bedrijf ‘Solar 360’, dat gezinnen en bedrijven moet helpen om volledig over te stappen op zonne-energie. Repsol is ook bekend van de MotoGP, waar het Honda (het team van Marc Márquez) sponsort.

Marca ontkent sponsoring Repsol
Op sociale media heeft de Spaanse journalist Jorge Calabrés, die onder andere voor Marca Radio werkt, inmiddels gesteld dat van het gerucht niets waar is. Volgens hem is Abarca Sports, de partij achter Movistar Team, inderdaad opzoek is naar een cosponsor, maar zal dit niet Repsol worden.

Dit artikel delen:

38 Reacties

Seppie 11 oktober 2022 om 10:54

geruchten en nog eens geruchten. Wat voor nieuwswaarde heeft dit bericht, in mijn ogen heeft dit geen waarde. Iedereen kan geruchten de wereld in helpen en er zijn altijd websites die dit graag overnemen. Een echte (wieler) nieuwssite publiceert feiten en geen geruchten en roddels.

3
Ronellenfitsch 11 oktober 2022 om 08:10

Goeie handel, dat energie …

2
Dikke Tuinkabouter 11 oktober 2022 om 08:15

Greenwashing en sportswashing in een. Het is zo duidelijk en zo sneu voor de sport.

1
Blackcanyon 11 oktober 2022 om 19:11

Mooi dat Repsol instapt. Als ze dat budget en hetgeen ze niet meer aan Valverde hoeven te besteden bij elkaar leggen, dan hebben ze zo ongeveer het bedrag dat Van Vleuten waard is. Kan ze in 2024 en verder ook nog blijven koersen en de ene overwinning aan de andere rijgen.

1
bswinkelss 11 oktober 2022 om 08:32

Dat geld kunnen ze beter gebruiken om een slag te slaan qua professionalisering. Al lijkt het erop dat ze met Mas nu de code wel hebben gekraakt. Wat zal bij hem het verschil hebben gemaakt , voeding wellicht? Het is niet ondenkbaar dat hij nu die lange koersen ineens wel aan kan, doordat hij 100 + gram koolhydraten per uur eet.

0
kleomantre 11 oktober 2022 om 08:57

Er is dit jaar een ervaren dokter van QuickStep ingestapt. Die begint het op de rit te krijgen zo lijkt het.

2
Fast Freddy 11 oktober 2022 om 10:33

Zit Ibarguren daar nu?

0
Pizzi 11 oktober 2022 om 11:11

Jep, die zit daar nu! Grappig dat ze op de Movistar-website z’n career path vermelden: “Lotto, Banesto, Lampre, Euskaltel, Saunier Duval, Fuji-Servetto, Quick Step”

Mooi rijtje wel :P

(En ze hadden eind vorig jaar ook Piepoli aangetrokken.)

0
AWestie 11 oktober 2022 om 08:47

Nog meer olie! Feest! Mijn two cents: het team gaat ‘Solar 360’ heten.

0
wilbertdh 11 oktober 2022 om 14:37

De deur gaat weer open voor Marc Solar

1
kleomantre 11 oktober 2022 om 11:52

Die willen más, más, más!

0
Lars Maden 11 oktober 2022 om 11:57

Mas Mas Mas
Super Mas Mas
Super super Mas Mas Mas
Super Mas Mas

0
Pietspeed 11 oktober 2022 om 12:41

Logische en slimme move van Repsol en Shell. Energieprijzen zijn sky high, welk product het ook maar betreft. Schone sport, schone bedrijven, schone energie. Wat wil een mens nog meer?

0
Gerard Dekker 11 oktober 2022 om 14:24

Total is al jaren sponsor in het wielrennen. Zo vreemd is het dus niet.
Zo waren er ook Liquigas en BP.

Ineos is ook niet bepaald een schoon bedrijf. Soudal ook niet erg.

3
ghostwriter 11 oktober 2022 om 13:06

Het zou me niet verbazen als ze volgend jaar Carlos Rodríguez contracteren om vanaf 2024 hun boegbeeld te zijn.

0
Gerard Dekker 11 oktober 2022 om 14:29

De ploeg Movistar zou een moeten investeren om een team te worden. Het lijkt wel een vreemdelingenlegioen met allemaal eilandjes van renners. Dit is al jaren zo.

Ik heb soms wel eens het idee dat wanneer een renner van een ander team hulp nodig heeft, hij tegen een renner van Movistar zegt: ‘E500,– wanneer je me boven aan de berg aflevert’ en de Movistar renner gaat knechten voor een renner van een ander team.

0
Cochise 11 oktober 2022 om 19:03

“Repsol stapt in…”
*Oke, zou wel eens waar kunnen zijn*
“… en verdubbelt het budget”
*Ah nee toch niet*

0
Dario Koelkast 11 oktober 2022 om 08:35

Ik weet de situatie in Spanje niet precies, maar een energiebedrijf dat tijdens een energiecrisis besluit geld in sponsoring te steken zal niet door iedereen met applaus ontvangen worden.

-1
Panache 11 oktober 2022 om 08:47

Je redenatie gaat niet op voor Repsol. De gemiddelde Spanjaard zal denken aan Marc Marquez (de meervoudig wereldkampioen wielrennen met een motortje) met Repsol breed over zijn borst. Repsol doet met deze deal niet zijn intrede in de sport, ze zitten daar al heel erg lang te sponsoren. En mocht het team over 1-2 jaar Solar 360 heten dan is die stap naar imago ook juist gezet.

0
Michael Bianchi 11 oktober 2022 om 13:33

Ook Spanje heeft te maken met een graaicultuur.

-1
Michiel 11 oktober 2022 om 14:09

De voorschotten zijn in Spanje erg laag, niet te vergelijken met Nederland. Wat een geklets hier in dit draadje van de milieufanaten

-1
Polleke 11 oktober 2022 om 16:07

De voorschotten mogen misschien laag blijven maar de uiteindelijke factuur gaat onvermijdelijk hoger zijn, Spanje is daar geen uitzondering op…

-1
Shinzawai 11 oktober 2022 om 16:34

Ik ken de situatie in Spanje wel. Energie en brandstof zijn hier heel erg duur en dat is al een paar jaar zo, dus niet direct een gevolg van de oorlog. Nu is het nog duurder en bedrijven als Repsol verdienen daar grof geld aan.

De energieprijs per kWh lijkt nog mee te vallen, maar vervolgens ben je als klant bijna het dubbele kwijt om het energiebedrijf te compenseren voor de hoge gasprijzen. Zo hebben ze een handige uitweg gevonden om zich niet aan het prijsplafond van de overheid te houden.

Er wordt ook veel te weinig aan duurzame energie gedaan: zelfs in Andalucia zie je nauwelijks zonnepanelen, terwijl die daar veel rendabeler zouden zijn dan in Nederland. Spanje heeft dus nog een lange weg te gaan en het land is te corrupt om daadwerkelijk positieve veranderingen door te voeren.

Mocht ik overigens als sponsor willen instappen bij een ploeg als Movistar, dan zou ik wel eisen dat de bezem door het management gaat. De ploeg kan nog flinke stappen maken met een professionele aanpak, een topsportcultuur en betere communicatie.

-1
lo squalo dello Stretto 11 oktober 2022 om 08:38

Een jaar geleden zag het er benard uit voor het Spaanse wielrennen maar dit najaar tonen ze dat er leven is na Contador-Rodriguez-Valverde. 2e en 3e plek in de Vuelta en maar liefst 4 Spanjaarden in de top-10 van Lombardije waaronder 2 podiumplekken. Lijkt me wel de ideale golf om nu op te springen en mooi voor Movistar dat ze weer naar de top kunnen gaan. Het is immers niet zo lang geleden dat ze de ranking meermaals als nummer één afsloten.

-1
nickdt 11 oktober 2022 om 08:56

Gaan ze dan ook electrisch rijden met de teamauto’s en de teambus.

-1
Mr. Tornado 11 oktober 2022 om 13:45

Of misschien wel elektrisch.

-1
Geit in mijn Kelderman 11 oktober 2022 om 09:01

Op een dag wordt Repsol sponsor van Movistar en Shell van British cycling. Het wielrennen is een mooi vehikel geworden om je greenwashing op uit te voeren.

-1
Dikke Vrouw 11 oktober 2022 om 09:20

Olie en gas bedrijven poen genoeg tegenwoordig .. :///

-1
Promiz Rigloc 11 oktober 2022 om 10:52

Klopt,

Mede omdat onze eigen overheden een situatie hebben gecreëerd waarin dit mogelijk is. Vrije markt handel zou de prijzen toch drukken waren de wijze woorden vanuit Brussel (EU) en meerdere andere Europese regeringen ?

Er is overigens geen sprake van een reële energie crisis, want energie is er voldoende. Echter wordt energie ingekocht via een centraal gereguleerde beurs, en doordat er relatief gezien in Europa iets minder voorhanden is worden de prijzen op de EPEX (beurs) kunstmatig de hoogte ingejaagd.

Daarnaast bestaat er in Europa niet iets van een gezamenlijk beleid op gebied van energie beleid zoals we de afgelopen dagen weer hebben mogen aanschouwen in Praag. Dus in plaats van dit euvel meteen de kop in te drukken, blijven we allen afzonderlijk maar wat aanmodderen. (Dit zorgt er onder anderen dus ook voor dat landen die in zijn geheel geen Russisch gas gebruiken toch absurde prijsstijgingen zien. Wat voor 98% van de mensen totaal niet te begrijpen is, omdat de energiemarkt alles behalve transparant is.)

Nu wordt er geprobeerd dit wat te camoufleren door te roepen dat ze de absurde winsten van energieleveranciers zullen gaan afromen, en deze in vorm van subsidie terug richting bevolking en bedrijven willen doen stromen. Echter wie zich verder verdiept in deze gecompliceerde materie weet dat van al het afgeroomde geld ongeveer zo'n 70% weer terug zal vloeien richting de bedrijven waar het in eerste instantie wordt opgehaald.

Oftewel het is één grote smeerlapperij gecreëerd door onze politici zelf, waarvan energieleveranciers dus gretig gebruik maken. :(

Er zijn een aantal onderzoeksjournalisten die hier prachtige rapporten over geschreven hebben en/of zeer mooie documentaires gemaakt hebben. Echter is het vrij taaie materie om doorheen te bijten.

7
zietemgaan 12 oktober 2022 om 03:16

Hebben jullie ook het laatste zinnetje gelezen? Het is n gerucht. Er is niets van aan

-1
Geel Zwarte Bril 11 oktober 2022 om 08:48

Sprinters en Movistar is al vaker geen goed huwelijk gebleken.

-2
Grote Plateau 11 oktober 2022 om 12:07

Lekker wat goeie renners wegkopen bij JV.

Koekie van eige deeg!

-3
Romāns Vainšteins 11 oktober 2022 om 09:21

Je kunt 3 kanten op:

* Voortdurend de achterliggende schimmigheid, hypocrisie en smerigheid benadrukken vanuit een permanent wantrouwen.
* Hopen op intenties en elke goedbedoelde stap er als ééntje vooruit te zien.
* Het ridicule inzien van dat er op termijn een team rondrijdt met een lachende theedoekbakkes pontificaal op het tricot en het onderschrift ‘ikke vette toffe olisheik’. Gewoon omdat het mag en kan van de markt.

-4
Grote Plateau 11 oktober 2022 om 13:40

ik hink structureel tussen 2 en 3

-1
platteprijs 11 oktober 2022 om 08:35

Een verdubbeling van het budget en dan is je voornaamste aankoop Gaviria …

-5
lo squalo dello Stretto 11 oktober 2022 om 08:39

De meeste transfers zijn dan ook al afgerond. Veel renners zijn er niet meer op de markt. Het artikel zegt toch dat 2023 een transitiejaar wordt?

2
MK_Canuck 11 oktober 2022 om 11:27

Er staan al 27 renners op papier voor 2023. Dan is er inderdaad niet veel meer mogelijk.

Op PCS zie ik voor 2024 nog maar 5 renners met een contract staan bij Movistar.

-1
Bielefeld 11 oktober 2022 om 12:48

Quintana is nog beschikbaar om terug te komen. Op hangende pootjes of zoiets.

-1

Headlines

Populair

Materiaalzone