Rennersvakbond wil regelgeving rond e-sports in de wielerwereld

maandag 25 november 2019 om 10:15
Rennersvakbond wil regelgeving rond e-sports in de wielerwereld

foto: Zwift

Rennersvakbond CPA heeft om regelgeving gevraagd rond e-sports in de wielerwereld. Onlangs bereikten de UCI en online platform Zwift een principeakkoord over het beheer en de ontwikkeling van e-sports als nieuwe wielerdiscipline.

“Het is een goede zaak dat bedrijven in e-sports projecten starten voor deze nieuwe discipline, waarbij professionele wegwielrenners betrokken worden die de sport aanprijzen en waarderen”, laat CPA-voorzitter Gianni Bugno weten. “We vinden bescherming van de keuzevrijheid van de renners, met betrekking tot het delen van gevoelige gegevens (zoals hartslag, lengte, gewicht, wattage per kilogram), van het grootste belang.”

“Renners moeten vrij zijn om individueel te beslissen of ze de gegevens door hun teams laten vrijgeven – en zo ja, tegen welke vergoeding – of ze hun gegevens persoonlijk gebruiken om promotionele redenen, of ze zelfs volledig privé te houden. Gevoelige gegevens zijn het exclusieve eigendom van de individuele renner en mogen niet worden gedeeld zonder hun toestemming”, gaat Bugno verder in het persbericht.

De CPA stelt dat het gebruik van gegevens van renners verregaande juridische en commerciële gevolgen heeft, die zo snel mogelijk tegen het licht moeten worden gehouden door het bestuursorgaan van de wielersport, samen met alle belanghebbenden. De rennersvakbond sluit zich binnenkort aan bij de werkgroep voor de introductie van e-sports in de wielersport, die door de UCI in het leven is geroepen.

WK e-sports
Van de introductie van e-sports als nieuwe officiële wielerdiscipline is al langer sprake. Vorig jaar al kondigde de UCI aan dat het welwillend stond tegenover het organiseren van virtuele wielerwedstrijden en twee maanden geleden tekende de wielerbond met online trainingsplatform Zwift een principeakkoord over het beheer en de ontwikkeling van e-sports als nieuwe wielerdiscipline.

Onderdeel van het principeakkoord is onder meer het vaststellen van vereisten, die garanderen dat het specialisme voldoet aan de normen van sportieve integriteit en billijkheid die de UCI stelt aan haar disciplines. Op sportief gebied houdt de UCI in 2020 een officieel WK e-sports op het Zwift-platform, maar de datum en locatie moeten nog worden bevestigd.

Dit artikel delen:

34 Reacties

aardappeljager 25 november 2019 om 10:35

Minder kans op valpartijen bij Zwift.
Geen gezever meer over veiligheid en motards.

Mist alle charme van een koers

Emergo 25 november 2019 om 10:49

Een e-Tour de France ?? Scheelt een hoop tijd die ik niet meer hoef te kijken.

xistnc 25 november 2019 om 11:13

Lopen hier nu niet twee onderwerpen door elkaar? Enerzijds e-sports, anderzijds het eigenaarschap van persoonlijke gegevens. Dat overlapt natuurlijk ergens, maar het kan niet gemakshalve op één hoop worden gegooid.

SolitaryShell 25 november 2019 om 11:32

Ze zijn sterk gerelateerd. E-Cycling als sport is volstrekt onmogelijk als je je gewicht, wattage en hartslag niet bekend wil laten worden.

xistnc 25 november 2019 om 12:09

Zeker. Maar niet sterk genoeg om eigenaarschap van dat soort gegevens volledig op te hangen aan het thema e-sports. De quotes van Bugno gelden daarom hopelijk breder dan alleen in die beperkte context.

Panache 25 november 2019 om 12:47

Wil je deze uitleggen? "E-Cycling als sport is volstrekt onmogelijk als je je gewicht, wattage en hartslag niet bekend wil laten worden". Waarom zou een inschatting van de specs onwerkbaar zijn?

Samlambeej 25 november 2019 om 12:49

@xistnc
De wattage of snelheid die je ontwikkelt wordt doorgestuurd naar Zwift om je mannetje op het beeld op dezelfde snelheid te laten rijden. Als je daar hartslag aan koppelt dan weet de concurrentie of een renner in vorm is of niet. Hogere hartslag voor eenzelfde wattage = minder in vorm. Volgens mij kan de Zwift computer die info gewoon in de computer, achter de schermen houden.
Maar daar ziet Zwift net toegevoegde waarde in. Weekend Warriors willen zich graag meten met Geraint Thomas als die 20 minuten 350 watt bij 70kg gaat trappen.
Als die weekend warrior 5 kilo meer weegt moet hij voor zichzelf uitreken dat hij 375 watt moet trappen om Geraint bij te houden op de digitale Tourmalet.

Dat er over gewicht geheimzinnig gedaan wordt lees je in het laatste nieuwe van dagelijkse Van der Poel-artikels.

Samlambeej 25 november 2019 om 15:12

@Panache 1kg meer en 10 watt minder is het verschil tussen eraan hangen of lossen op een lange klim. Daarbij wordt er nu al in grote orde vals gespeeld bij de input van het lichaamsgewicht.

Polleke 25 november 2019 om 11:46

UCI moet hier juist ver vanaf blijven…nergens zal er meer gefoefeld worden als met deze niche …of gaan ze ook controles in allerlei kelders gaan doen of iedereen wel correct is met de normen of niet propvol epo de digitale Tourmalet gaat bestormen…

$kedel 25 november 2019 om 12:02

Na het Brits e-championship is alle geloofwaardigheid toch wel weg lijkt me.

Kampioenschappen met digitale fietsen met verschillende snelheden die je kunt vrijspelen/vrijkopen.
Laat me niet lachen xD

Samlambeej 25 november 2019 om 12:44

meer info: https://www.bikeradar.com/news/cameron-jeffers-esports-disqualified/

De Britse kampioen werd zijn titel ontnomen omdat hackers voor hem de Ultra-super-deluxe-Zwift-fiets hadden ontgrendeld. Die kun je normaal alleen vrijspelen door bijna bovennatuurlijke prestaties te leveren op het spel. Hij werd ook 6 maanden geschorst van alle koersactiviteiten.

$kedel 25 november 2019 om 12:50

Die info was mij bekend.. Vandaar dat ik het hele “sport” element mis.
Dat ze hem na het handig gebruikmaken van hun cheatbikes ook nog eens voor UCI wedstrijden uitsloten is helemaal de wereld op zijn kop.

Samlambeej 25 november 2019 om 13:04

@$kedel
Ik link het voor de andere lezers. Valsspelers mogen wmb. overal van uitgesloten worden.

$kedel 25 november 2019 om 13:21

Misschien zelf die link nog eens doorlezen dan.
Hij was geen valsspeler., hij wist zelf niet eens dat die fiets sneller was plus dat het toendertijd nog niet verboden was om die fiets bij elkaar te foppen.

Het probleem zit hem wel in het feit dat je door een paar challanges te halen een snellere fiets ter beschikking hebt voor een kampioensschap natuuurlijk.
Dan kan je wel de boel proberen te redden door die kampioen aan te pakken die niet achter de feiten wilde aanfietsen en/of zich van geen kwaad bewust was, maar dat neemt niet weg dat je gewoon een draak van een sport aan het creeeren bent die geen enkel bestaansrecht heeft met die verschillende fietsen.

Greg4ever 25 november 2019 om 13:54

Nee, nee en nee…

Deze man is geschorst omdat hij op onethische wijze aan de zgn Tron bike was gekomen. Onethisch omdat hij een motortje op zn fiets aandrijving had gezet en zo in korte tijd de benodigde 50.000 hoogtemeters bij elkaar had “gefietst”.

De door hem zelf toegegeven reden is dat hij tot aan het kampioenschap de tijd niet meer had om de hoogtemeters op reguliere wijze bij elkaar te trappen.

Hij was dus bekend met de positieve eigenschappen van de fiets.

Als hij wel normaal de fiets bijeen had getrapt, was er niets aan de hand geweest. Domme man dus…

$kedel 25 november 2019 om 14:00

Hijzelf spreekt dat alvast tegen, maar nogsteeds was het toendertijd nog niet verboden om de fiets op die manier bij elkaar te harken.
Ook willen ze blijkbaar ook geen eerlijk kampioensschap, want anders zou iedereen wel dezelfde middelen krijgen.
Afgeven op die renner is wmb wel een hele verkeerde paniekreactie.

Greg4ever 25 november 2019 om 14:26

Hij heeft de hoogtemeters inderdaad bijeengeharkt door vrij rond te rijden. En niet tijdens georganiseerde events zoals wedstrijden.

Maar nog steeds is t beoordeeld als onethisch, niet zoals bedoeld.

Nb in de e-community is hier ook erg heftig over gediscussieerd met de nodige kamp vorming. Je kan er van denken wat je wilt.

De ontwikkeling van het wielrennen als eSport is nog maar net begonnen. Er zijn nog veel zaken die beter geregeld moeten en naar mijn stellige overtuiging ook zullen worden. Een gelijk speelveld dwz bijv. dezelfde smart trainers is een logische bij wedstrijden. Dezelfde digitale fietsen dan weer niet, want is IRL ook niet zo. Denk bijv aan vriend Dennis :-)

$kedel 25 november 2019 om 14:57

Ja in het echt rijden ze met materiaalsponsoren, dat is wel net even wat anders, en heeft ook wat minder impact dan deze tron-bike.

Verder zal dit zeker niet het laatste schandaal zijn, er zijn talloze oncontroleerbare manieren om zwift te foppen.
Een beetje zoals het echte wielrennen, waar de strijd tegen doping ook een gebed zonder einde zal zijn.

Romāns Vainšteins 25 november 2019 om 21:24

Echt te grappig dit, een hijgende man op zolder speelt vals, oeioei, en nu?

Greg4ever 25 november 2019 om 21:29

Precies, alleen op iets anders vlakken…

Die Tron bike is overigens helemaal niet de snelste bike van Zwift op alle terreinen. Er zijn ondertussen heel veel verschillende fietsen van bekende IRL merken beschikbaar die soortgelijke eigenschappen hebben als IRL, die beter zijn op specifieke terreinen. Idem voor wielen.

Tot zover dus de mythe van de Tron bike …

Samlambeej 25 november 2019 om 21:40

Cameron Jeffers kende de grote voordelen van de Tron Bike en hij besefte heel goed dat dit niet de bedoelde manier was om die fiets zich eigen te maken. Welk etiket daar opgeplakt moet worden, daar mag jij over filosoferen. Ik moet niet meer van hem.

Chris Van Uden 25 november 2019 om 12:09

Ik begrijp niet wat de charme van E-sports is. Zal vast aan mij liggen.

toke 25 november 2019 om 12:46

lijkt me wel een mooie sport voor Femke van den Driessche.

Jeff Dunhamm 25 november 2019 om 13:36

E-sports is anders.

Er is zeker markt voor en daarom interessant hoe zich dit verder ontwikkeld de komende jaren, ook in lijn met (officiële) wedstrijden. Het is innovatie, dat hou je niet tegen. De jeugdige renners van nu groeien er mee op en gaan het op hun manier gebruiken, mark my words.

Ik kom veel (veelal oudere) personen tegen die er niets mee hebben. Discusses in lijn met virtuele km's versus echte km's, geen charme, 'dat is toch geen fietsen'. Eigenlijk weerstand tegen verandering. Breken met het traditionele. Het is nog geen 15 jaar geleden dat er bij introductie van de mobiele telefoon geroepen werd: 'dat heb ik toch niet nodig?!'.

Daarnaast lijkt het er ook op dat Zwift een monopolie lijkt te gaan krijgen op digitaal fietsen, ik weet niet of dit een goede ontwikkeling is (zie facebook, google, amazon, etc.)

Greg4ever 25 november 2019 om 14:55

+ 1

$kedel 25 november 2019 om 15:00

De alternatieven voor zwift zijn niet op 1 hand te tellen.

Samlambeej 25 november 2019 om 15:01

Typisch 2019 geneuzel dit. Ik ben jong, ik heb rollen maar als je niet moet remmen, insturen en optrekken na een bocht en op kan gaan in de omgeving is er voor mij niet veel aan. Ik ben ook bezig met cijfertjes en strava maar dat is om de sensatie van "het vliegen" te bereiken.

Dat er massief veel geld van investeerders achter zit blijkt uit de Eurosport-reclames en de "winner of the Tour de France" die ze met een bak geld voor hun karretje hebben weten spannen.

HoofdIsVrij 25 november 2019 om 15:18

Het doet mij denken aan andere duursport equivalenten zoals de ergometer voor roeien of de treadmill voor hardlopen. Mooie manieren om de conditie op niveau te houden bij slecht weer of bij weinig tijd, maar toch iets heel anders dan buiten sporten. Voor ergometers zijn er ook kampioenschappen.

Wel interessant dat er aan de ene kant de opmars is van gravelrides, offroad, trails en aan de andere kant juist van e-sport.

Overigens ben ik er alleen maar een voorstander van als een spelmodes als Zwift mensen die wellicht normaliter niet sporten in beweging kan krijgen.

Jacco van Stierop 25 november 2019 om 15:48

‘dat is toch geen fietsen’
Inderdaad, fietsen is je balancerend op 2 wielen VOORTbewegen door te trappen, sturen, en af en toe remmen op verschillende soorten ondergrond. Dit is alleen trappen om metertjes te laten verspringen, met fietsen heeft het weinig te maken. Prima als je dat als tijdverdrijf wil doen, het op wil nemen tegen een gelijkgestemde, en een cijfertjesnerd bent. Als kijkvertier heeft het verder geen enkele waarde.

Romāns Vainšteins 25 november 2019 om 16:18

Het grootste voordeel aan de toenemende populariteit is dat ze dan buiten wegblijven die loopradhamstertjes met cijferfetish.

thorsen 25 november 2019 om 18:33

Moeten ze niet gewoon de e-lympics houden op een e-bike, vol met e-doping?

Romāns Vainšteins 25 november 2019 om 21:25

Met enkel e-males als contender units.

evos01 26 november 2019 om 09:48

Dus een stille motor?Of zo.
Het niet bekend maken van gegevens vind ik opzich niet verkeed,maar dan vraag ik mij af waarom?Iets te verbergen?

west 26 november 2019 om 23:55

Waarom is dit e-sport? Het is toch gewoon wie het hardst kan trappen en daarbij worden die gegevens toevallig omgezet naar bewegende poppetjes op een computerscherm. Of je dat op de weg doet of op de baan of met zn allen in een gymzaal of iedereen in zijn eigen huis maakt het toch niet opeens wel of niet “E-“..
Dit is toch heel anders dan Fifa E-sport of F1 e-sport waar het complete fysieke aspect totaal weg is genomen en vervangen door een controller?… Dit is gewoon sport-sport alleen dan zonder enige vorm van spanning en een terugkeer naar de jaren tachtig. Want met iedereen op zijn eigen slaapkamertje is het weer één grote oplichterij en belazerpartij geworden.

Headlines

Materiaalzone