UCI kondigt wereldkampioenschappen e-sports aan

zaterdag 29 september 2018 om 15:02
UCI kondigt wereldkampioenschappen e-sports aan

De e-sports zijn in opkomst. Over de gehele wereld komen gamers bij elkaar om toernooien en wereldkampioenschappen te betwisten. Binnenkort zal dat in de wielerwereld eveneens gebeuren, zo verkondigt UCI-president David Lappartient. Met platforms als Zwift zijn de e-sports in de wielerwereld erg bijzonder te noemen; er moet namelijk in tegenstelling tot andere e-sports een fysieke prestatie geleverd worden.

In de zomer heeft een delegatie van de UCI het eSports Forum – dat door het IOC wordt georganiseerd – bezocht en geconcludeerd dat de wielerunie welwillend staat tegenover het organiseren van dergelijke evenementen. Dat weet CyclingNews te vermelden.

Lappartient had tegenover het wielermedium de volgende woorden: “We kijken vooruit naar de toekomst van het wielrennen op elk vlak en willen het virtuele wielrennen helpen te ontwikkelen door duidelijke regels te maken, ook op het gebied van doping. Virtueel wielrennen is echt een fysiek zware sport. Misschien zien we Peter Sagan wel ooit meedoen aan zo’n wedstrijd. Dat zou heel goed zijn voor het wielrennen.”

Wanneer de UCI met regels komt of wanneer de wereldkampioenschappen voor het eerst plaats zullen vinden, is nog niet bekend.

Dit artikel delen:

12 Reacties

samuello 29 september 2018 om 15:14

Hoewel ik geen probleem heb met e-sports, snap ik niet zo goed waarom de UCI hierbij betrokken moet zijn. De organisatie van E-sports is heel iets anders dan de organisatie van wielerkoersen en het ontwikkelen van regelgeving dus ook. Het lijkt me veel moeite kosten voor de UCI om deze stap goed te zetten en dat zal waarschijnlijk ten koste van het echte wielrennen gaan.

Daarnaast lijkt me dat iets als zwift niet genoeg verschilt van wielrennen om het een interessante kijksport te maken. Pro cycling manager lijkt me dan nog beter, ook al is dat ook niet echt geschikt als esport.

0
Kruisberg 29 september 2018 om 15:25

Die gedachte heb ik bij alles waar de UCI bij betrokken is. Ze organiseren vrijwel geen wedstrijden (oke wk dan) verder doen ze niet veel toch.

0
Romāns Vainšteins 29 september 2018 om 15:43

Belachelijke, puur op verkoop van die krengen gerichte, shitzooi dit.

0
04398 29 september 2018 om 15:51

Dacht dat e-sport dan meer Pro cycling manager zou zijn dan zwift, zwift is toch meer fietsen zelf alleen dan op de roller inplaats van de weg.

0
ah-ja 29 september 2018 om 16:02

Is een belangrijke stap in het in stand houden van deze sport met het oog op de iets verdere toekomst. Over pakweg 100 a 150 jaar zal het klimaat op onze aarde buiten-duursporten amper nog toelaten. In deze optiek een goede zet.

0
KennyKlimmen 29 september 2018 om 16:21

e-sports, darten, curling e.d. zijn spelletjes… e-sports…. is een misplaatst begrip…
Mijn oma doet geriatrische sport. Wie van de afdeling het langst in leven blijft, mag zich kampioen noemen…

0
samuello 29 september 2018 om 16:57

Je hebt gelijk, maar wielrennen is ook maar een spelletje. En om nou te zeggen dat het beter is voor je gezondheid is bij topsport ook niet waar. Voor de jeugd is het promoten van sporten natuurlijk beter, maar als dat niet lukt en de jeugd het kijken van een e-sport leuker vindt, moet daar toch gewoon de mogelijkheid voor zijn? Of het wel of geen sport is doet er verder niet toe, maar e-sport klinkt natuurlijk leuker dan e-spel.

0
leegloper 29 september 2018 om 16:41

Bij de titel dacht ik even dat de WF’ers zelf eens konden laten zien hoe het moest met procyclingmanager. En dan kritiek op elkaars tactieken leveren ipv op de fysieke renners en ploegleiders.

0
Jowinho 29 september 2018 om 16:42

Damn, ik dacht dat ik kon PCM’en.

0
toke 29 september 2018 om 17:36

Schijnt dat er verschrikkelijk veel doping in deze tak van sport word gebruikt.

0
marehoek 29 september 2018 om 19:28

Dat de UCI eerst zorgt dat alles duidelijk is in het wielrennen daar hebben ze genoeg werk te doen.

0
jooprioolpijp 29 september 2018 om 21:33

Ben ik de enige die onmiddellijk aan Femke van den Driessche moest denken? Misschien een leuke koppelkoers met Ryder Hesjedal of wellicht Fabian Cancellara… Verder niks tegen op dit initiatief, al lijkt me dit niet direct een topprioriteit.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone