Renners Decathlon AG2R verbaasd door Van Rysel-fiets: “Beste waar ik ooit mee heb gereden”
foto: Cor Vos
woensdag 29 november 2023 om 19:00

Renners Decathlon AG2R verbaasd door Van Rysel-fiets: “Beste waar ik ooit mee heb gereden”

Interview AG2R Citroën verandert volgend jaar in Decathlon AG2R La Mondiale. Het Franse WorldTeam ondergaat een echte gedaantewisseling, want naast een nieuwe hoofdsponsor krijgt de ploeg ook gloednieuwe fietsen. Het merk Van Rysel, een vrij nieuw merk, zal deze leveren. “Op voorhand was ik wat wantrouwig, maar de testen hebben me echt verbaasd”, klinkt het bij WielerFlits.

Maandagmiddag werd Decathlon AG2R La Mondiale voorgesteld op de ploegpresentatie in Lille. Die vond plaats in het BTWIN Village in Lille, vlakbij de plaats waar de eerste winkel van Decathlon stond en de plaats waar nu de fietsen worden gemaakt en getest. De CEO van Decathlon, Barbara Martin Coppola, gaf een woordje uitleg aan de pers. “We willen de ploeg naar een hoger niveau brengen. We zijn heel trots dat we dat kunnen aan de hand van twee Franse merken, die identiteit is belangrijk voor ons.”

Decathlon zorgt in ieder geval voor een kwaliteitsinjectie. Het aantrekken van onder meer Sam Bennett, Victor Lafay, Bruno Armirail en Dries De Bondt is daar een voorbeeld van. Maar daarnaast zullen ze ook steeds wetenschappelijker te werk gaan, iets waar ze bij Decathlon echt op willen hameren. “Dat imago hebben ze niet, maar ze gaan echt zeer wetenschappelijk te werk bij Decathlon”, legt de gloednieuwe renner Sander De Pestel uit. “Ik kijk echt op een totaal andere manier naar Decathlon nu.”

Naesen: “Kost minder kracht om in gang te trekken”
“Toen ik bij de ploeg kwam, ben ik echt ontzettend gedetailleerd gescreend. Ik hoorde ook van andere renners dat het dit jaar echt een verschil is met vroeger, dat is mooi.” Iemand die dat kan beamen is Oliver Naesen, ancien van de ploeg. “Ik ben echt onder de indruk. Toen ik hoorde dat we op fietsen van Van Rysel gingen rijden, had ik wel wat schrik. Een paar jongens van de ploeg hebben dan echter de kans gekregen om de fiets te testen. Toen hebben ze me echt verrast, ik was weggeblazen eigenlijk.”

“Het is een extreem lichte fiets. Persoonlijk vind ik dat echt heel aangenaam, want het past bij mijn manier van koersen. De fiets is nu erg reactief en het kost minder kracht om hem in gang te trekken. Het is iets wat je niet vaak ziet. De testen van de fiets waren allemaal ook bijzonder goed. We hebben als renners ook veel inspraak gekregen. Als we iets willen aanpassen, kunnen ze dat nu meteen doen op een wetenschappelijke manier.”

Geen ervaring met aerodynamica 
Dat Decathlon en Van Rysel zo’n goede fiets – althans, naar eigen zeggen – hebben kunnen maken, is een verrassing te noemen. Zeker omdat de CEO van Van Rysel, Nicolas Pierron, vertelde dat ze nog geen ervaring hadden met aerodynamica. “Het was een bijzonder proces. We hebben zeer veel informatie vergaard op verschillende manieren en hebben eindeloos tests gedaan. Door de samenwerking met Decathlon was dat allemaal mogelijk.”

Het resultaat mag er zijn, zo is ook De Bondt van mening. “Ook ik werd wat afgeschrikt door die fiets, maar die ‘angst’ is nu compleet verdwenen. Op alle tests scoort de fiets bij de beste fietsen. Oliver Naesen zei me ook dat het de beste fiets is waar hij ooit op gezeten heeft. Ik kijk er echt naar uit om de fiets zelf te testen nu”, besloot De Bondt.

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
43 Reacties
Sorteer op:
28 november 2023 23:38
Ik lach me kapot als ze vroeg in het seizoen één of meerdere overwinningen scoren. Dat zou toch wel een mop zijn. Heel eerlijk gezegd; Cube was ook altijd een beetje een prijsvechtersmerk, maar die gaan bij Wanty toch ook al wel een poos mee en ze hebben er best mooie dingen mee laten zien (Girmay, Van der Hoorn). Ik sta niet direct met mijn pasje te wapperen bij Decathlon voor een racefiets, maarrrr zeg nooit nooit. Ik gun ze het voordeel van de twijfel. Zou mooi zijn als er hier op Wielerflits eens eentje in de materiaalzone zou passeren en hou hem dan eens naast een Specialized en een Giant uit het hogere segment.
    29 november 2023 08:10
    Cube heeft inderdaad sinds 2022 Bij wanty echt wel een paar series hoogstaande fietsen voortgebracht
    29 november 2023 11:29
    Voor mij is Cube al héél lang een meer dan degelijke fabrikant die degelijke kaders ontwikkeld, ze zijn iets beter geprijsd dan de concurrentie omdat ze hun afmontage wat mengen (of mengden want al even een nieuwe cube meer gekocht). Maar goed, de meeste wielerkenners/toeristen zijn ook wel giga snobs die met materiaal rondrijden dat belachelijk veel te duur is voor wat ze ermee presteren. Die vinden een Cube met een 105 waarschijnlijk wat ordinair :-) Maar ik hoop ook wel dat ze met de ''Decathlon" fietsen gaan scoren, dat zou wel lachen zijn :-P
29 november 2023 21:59
Ik ben groot Decathlon fan, qua prijs/kwaliteit is er weinig beter.

Ik hoop dan ook dat ze het goed gaan doen met deze fietsen, dat gun ik ze wel.
    30 november 2023 00:11
    Idem. Ik heb lang gedacht (puur uit vooroordeel) dat het rotzooi was. Vooral met mijn dochtertje koop ik eraf en toe en het is echt prima kwaliteit voor vaak verrassend lage prijs.
    30 november 2023 06:22
    Hier ook mee eens trouwens, heb ook een halve garderobe van hun ondertussen, echt prima kwaliteit.
28 november 2023 19:14
Zou mij echt verbazen dat renners welke deze fietsen ter beschikking krijgen en contractueel ook op deze fietsen MOETEN rijden iets anders zouden zeggen over het materiaal van hun nieuwe grote hoofdsponsor welke ook het materiaal zal leveren de volgende 5 jaar.
28 november 2023 20:31
Decathlon is echt bizar groot, vrijwel dagelijks nieuwe winkels in China oa. Die hebben gewoon een belachelijk groot r&d budget, dus die kunnen ongetwijfeld een hele strakke fiets in elkaar toveren. Ben benieuwd wanneer GCN oid er een video van gaat maken, interessante fietsen imo.
    29 november 2023 09:12
    GCN vindt alles fantastisch, zo lang ze maar betalen
    29 november 2023 09:44
    Het gaat mij er vooral om dat er dan een duidelijk beeld van de fietsen is inclusief afmontage en opvallendheden, niet om wat GCN ervan vindt.
29 november 2023 07:48
Vet grappig dit, die gasten reden nota bene op BMC's en nu is hun nieuwe fiets waar nog geen koers mee gereden is al de beste ooit. Korreltje zout maar.
28 november 2023 18:22
LOL Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Dit soort teksten hoor je standaard bij de presentatie van de ploeg + materiaal. Zal zeker geen slechte fiets zijn, maar de beste fiets waar je ooit op hebt gezeten?!, ik trek het een beetje in twijfel want BMC levert ook niet bepaald rommel.
    28 november 2023 19:59
    Wat ik uit tests begrepen heb is de fiets toch wel redelijk indrukwekkend. Qua aërodynamica zou de fiets bij de besten in de WT horen, en qua gewicht nauwelijks boven de 6.8 kg.
    29 november 2023 11:23
    Je hebt wel gelijk dat zo'n marketingpraatje altijd hetzelfde riedeltje is. Maar is een topkader ontwikkelen echt zo lastig, volgens mij is dat perfect en snel te doen als een firma de nodige middelen kan vrijmaken. Het is ook 'maar' een kader, een groepset is veel complexer imho, of de wielen maar die kopen alle fabrikanten (wielen nu niet direct maar de meesten wel), het enige echte hoogtechnologische is de productie van de kaders. Maar dat besteden de meeste fietsfabrikanten uit dus het enige wat lastiger is om bij te benen moeten ze niet eens bijbenen :-)
28 november 2023 18:28
AG2R is toch wel dé ploeg die niet met geld om kan gaan. Wat bezielt decathlon om in die ploeg in te stappen? Lafay kan ik nog begrijpen, maar Bennett? Dat is bijna lachwekkend. Al helemaal gezien de geruchten over het salaris van beide renners.
    29 november 2023 10:11
    26 miljoen Euro per jaar zou Decathlon in de wielerploeg investeren + dan nog het sponsor bedrag van AG2r erbij, dus dat gaat dit jaar grote return in overwinningen geven
    29 november 2023 10:45
    Blijkbaar zaten ze dus al in de subtop qua budget. Hoezo presteren ze dan zo pokkeslecht?
28 november 2023 20:02
We zullen het vlug zien zeker of ze nu meer kunnen oogsten, op het eerste zicht vrees ik voor de zaak.
28 november 2023 21:14
De slager die zijn eigen vlees keurt, mooi sponsor praatje. Ik twijfel heus niet dat declathon een slechte fiets maak hoor. Maar je maakt mij ook niet wijs dat het net zo aërodynamisch, kwalitatief net zo goed als oude merk BMC of andere gangbare merken. Daarvoor zitten andere merken te lang tijd en geld te steken in onderzoek. Dus nee ik snap niet dat zij deze fiets kiezen
    29 november 2023 08:54
    Dus jij denkt dat een bedrijf met 12 miljard omzet (Decathlon) niet net zoveel aan R&D kan doen als een bedrijf met nog geen 100 miljoen omzet (BMC).
29 november 2023 06:50
Huh alle Carbon frames worden bij 1 of 2 fabrikanten in Tauwan gemaakt.
    29 november 2023 09:10
    Dat zegt weinig. Skoda en Lamborghini komen ook van dezelfde fabrikant, en Skoda maakt toch aanzienlijk betrouwbaardere auto's.
    29 november 2023 12:30
    Bedankt Ypuh
    30 november 2023 07:25
    Onjuist, deze frames worden in Vietnam gemaakt.
28 november 2023 19:09
Alleen de belachelijke naam Van Rysel op zich, trekt op niks. In welk prijsklasse zullen die fietsen verkocht worden, toch niet in deze van de absolute topmerken ?
    28 november 2023 20:03
    15 tot 50 procent goedkoper dan vergelijkbaar afgemonteerde concurrenten
    28 november 2023 20:05
    100, 300 en 500?
    28 november 2023 23:56
    Rysel == Lille (op z'n nederlands nog wel!). "Van Rysel" betekent dus "komt uit Lille" (en laat daar nu net Decathlon zitten) (Decathlon wat trouwens tienkamp betekent, maar het fietsen heeft de wind in de zeilen).

    Iemand hier die daar werkt zei al dat ze veel cycling-know-how hadden aangetrokken.
    29 november 2023 09:08
    Aansluitend op union: ze zijn al een tijdje betrokken bij de junioren/beloften teams als leverancier. Ze lijken dus rustig op te bouwen wat duidt op een visie op langere betrokkenheid in het prof wielrennen. Verfrissend!
    29 november 2023 10:59
    Rond de 5000 euro. Wat weinig is voor zo'n fiets.
    29 november 2023 18:52
    Schitterende naam vind ik, Rysel of het huidige Lille was een Vlaamse stad en behoort altijd nog tot Frans Vlaanderen, dus pakken ze op hun website uit met 'made in Flanders '.
    30 november 2023 00:16
    @dark, ik vind het ook prachtig. Dat "van" is ook in de oudvlaamse traditie : Vanaerden, vandenhelsken, vandenakker, etc.
    30 november 2023 15:04
    Dark Noise, maar ergens is het ook wel cynisch dat in een land waar ze erg actief kleinere talen actief uitwissen ze dan plots één van die talen gebruiken als merknaam. Gewoon omdat ze zich willen vereenzelvigen met de wielercultuur van een buurland, dus dat uitpakken met ''made in'' vind ik eerder wat goedkoop en ongepast en zeker omdat Fransen nogal chauvistisch zijn als het op ''hun'' streeknamen en producten aankomt.
    30 november 2023 20:51
    @Kennie, u loopt een decennie achter: het is hip om woorden in het Occitaans te kennen, Corsica gaat richting een zwakke vorm van onafhankelijkheid en zelfs de eenwoording van Bretagne (met de regio Nantes er weer terug bij, Nantes waar het Chateau de Bretagne staat) is een onderwerp. Het is vooral het Noorden en dan zeker het frans-vlaamse gedeelts wat er bekaaid af komt. Maar het taaltje van de Ch'ti wordt ook wel gewaardeerd, alleen bijna niemand begrijpt het.
29 november 2023 09:48
Ik zal het beleefd zeggen: stop met die eeuwige kritiek op Fransen, Belgen en Duitsers. Jullie zijn daar niet goed voor geplaatst.
    29 november 2023 11:01
    Mollema, Poels, Kooij, Jakobsen, Van Baarle, Groenewegen, Lavreysen, Hoogland, Van Schip, Van Vleuten, Wiebes, Vos, Pieterse, Vollering, van Empel.. Need I say more?
    29 november 2023 14:12
    Jij vindt dit een indrukwekkend rijtje, fine. Ik niet. Dameswielrennen volg ik niet, maar ik begrijp dat in 2023 nog altijd vooral Nederlandse dames winnen. Hulde; houden zo.
    30 november 2023 09:57
    @ernstige appel:

    http://www.wielerflits.be
    30 november 2023 10:50
    @Gr.R.
    Zou inderdaad een oplossing voor Ernstige Appel zijn probleem met Nederlanders kunnen zijn.
29 november 2023 13:11
Wanneer je bij iemand van die selectie naar de plee gaat doe je beter een zonnebril op.
28 november 2023 21:15
Oja stom van me, in Frankrijk kennen ze amper innovatie, en als die benoemd bij andere ploegen noemen zij het doping. Dus nee gezien hun kennis zullen ze idd geen verschil zien haha
    28 november 2023 22:34
    Dan vergis je je deerlijk.
    29 november 2023 08:35
    Ik vond Look en Time anders toch altijd wel innovatieve merken.