Renners over inkorten bergetappe: “Door de kou zou het gevaarlijk worden”

maandag 24 mei 2021 om 14:07
Renners over inkorten bergetappe: “Door de kou zou het gevaarlijk worden”

Bouchard - foto: Cor Vos

Verschillende renners reageerden voor de start op het inkorten van de Giro-etappe naar Cortina d’Ampezzo. “Ik denk dat het voor ieders veiligheid beter is”, zei Geoffrey Bouchard, leider in het bergklassement.

“De afdaling van de Fedaia is heel erg technisch en snel. Door de koude zou het echt gevaarlijk worden”, vertelde Bouchard. “Toch blijft het een spectaculaire etappe. Ik ga het beste van mezelf geven. De benen zijn goed. Renners als Nibali die voor het klassement niet meer meedoen, willen ongetwijfeld al vroeg aanvallen en proberen zo de etappe te winnen.”

Volgens Damiano Caruso, de nummer drie in het klassement, blijft het een belangrijke etappe, ook al zijn de bergpassen Fedaia en Pordoi geschrapt. “Met dit weer is het moeilijk te zeggen wat er gaat gebeuren. Ik voel me goed, maar ik moet onderweg goed op mezelf letten. Uiteindelijk zullen we zien of ik de beste renners kan volgen. Veel hangt af van hoe de wedstrijd zich ontvouwt. Als ik nog kracht heb op de laatste klim, kan ik wat proberen.”

Aleksandr Vlasov, vierde in de stad, vindt dat de juiste beslissingen zijn genomen. “In de afdaling zou het echt koud zijn met deze temperatuur, en dan zijn er nog de regen en de sneeuw. Ik weet niet wat ik moet verwachten vandaag, want het zou zomaar kunnen dat er nog meer verandert.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Xevar 24 mei 2021 om 14:31

Wat een onzin weer. De renners bepalen zelf hoe gevaarlijk en snel een afdaling is. Je bent niet verplicht om jezelf met veel risico naar beneden te storten. Als je vindt het dat gevaarlijk is moet je lekker stapvoets naar beneden rijden.

De heren renners zijn de laatste jaren wel hard bezig om alle heroïek uit het wielrennen te zuigen met hun extreem laffe koersgedrag en gejank over het gevaar bij het minste of geringste. Maar enige vorm van zelfreflectie kennen ze blijkbaar niet, kijk bijvoorbeeld alleen al naar wat er zich afspeelt bij een gemiddelde massasprint…

Rufusvb 24 mei 2021 om 14:40

Gedeeltelijk met je eens: afdalen met zulke temperaturen is wel degelijk gevaarlijk, dus snap de beslissing wel. Echter hadden ze dan ook de finale van gisteren kunnen ‘schrappen’ omdat het met die regen spekglad en gevaarlijk was… en zo zijn er nog veel voorbeelden: kortom, er heerst willekeur wat het daardoor inconsequent maakt en onduidelijk.

Lalsacien 24 mei 2021 om 14:45

Zelf ook met temperaturen rond het vriespunt de Tourmalet afgedaald. Het regende toen ook al bijna de hele dag. De sneeuw lag honderd meter hoger. Het was halverwege juli.
Je reactievermogen door de nattigheid en kou is stevig verminderd. Mijns inziens een verstandig besluit.

PetraOsRo 24 mei 2021 om 15:21

Ga fietsen!!

KnightBiker 24 mei 2021 om 16:45

@xevar – ga het zelf eens doen, en ga ergens anders trollen zeikerd!
– Kou verlamd de handen waardoor je een gevaar vormt voor jezelf en evt anderen in de afdalingen omdat controle wegvalt
– Als de omstandigheden uit de hand lopen moeten inneens 150 verkleumde renners verspreid over 1 berg in veiligheid gebracht worden: niet te doen, en als het dan misgaat be je waarschijnlijk ook 1 van de eerste die gaat lopen zeiken.
– Het zou waarschijnlijk niets aan de uitslag verandert hebben

Wat mij betreft ben jij ‘af’ wegens een gebrek aan empathie. (Al is het al kinderachtig dat je überhaupt in die termen denkt)

Jacob Lohof 24 mei 2021 om 18:07

Wat weer hypocriet, de organisatie doet het nooit goed . Als ze hadden door laten gaan onveilig en nu weer na vroeger verwijzen
Grrrr

monsieur soixante pourcent 24 mei 2021 om 14:54

Het is niet omdat renner X kan en wil dalen aan een bepaalde snelheid dat renner Y dit ook kan. Onder tijdsdruk zal de laatste dat echter wel doen of op z’n minst proberen.

‘Het wielrennen’ kan een zwaar/dodelijk ongeval wel missen mijns inziens. Zelf vind ik de touretappe waarin Ocana bijna verongelukt en Merckx triomfeert prachtig. Maar het is eigenlijk ook niet meer van deze tijd.

Wat is dan de oplossing? De licentie van pakweg een Evenepoel of Zakarin intrekken?
Wie neemt de verantwoordelijkheid om toch te starten op zich?

GreenDay 24 mei 2021 om 15:14

@Xevar Er zijn gisteren nog 21 marathonlopers overleden in China door onvoorziene weersomstandigheden. Ik denk dat het welzijn van de atleten nog steeds primeert boven jouw namiddagje vertier. Jij beschuldigt topatleten vanuit jouw luie zetel van "jankgedrag" of "extreem laf koersgedrag". Je mag het zelf altijd even proberen om een col naar omhoog (en naar beneden) te rijden in dergelijke gevaarlijke omstandigheden. Toetsenbordheld.

Fast Freddy 24 mei 2021 om 15:28

+1 Greenday

Gr.R. 24 mei 2021 om 15:35

Dit dus. Verstandig besluit.

Xevar 24 mei 2021 om 15:49

“Boehoe doe het dan lekker zelf”

Wat een ongekende triestheid. Jullie zijn allemaal af in deze discussie.

Maillot à Pois 24 mei 2021 om 16:08

Iedereen die het niet met @Xevar eens is blijkbaar af in de discussie…

Gr.R. 24 mei 2021 om 16:11

Tientallen mensen moet lijf en leden in gevaar brengen omdat Meneer Xevar zich verveelt, op tweede pinksterdag…

Ge Flikt 24 mei 2021 om 15:52

Heeft Jeroen van Eurosport gedronken, iedere 2de naam die hij zegt is fout.

Pizzi 24 mei 2021 om 15:54

Ja, omdat Evenepoel moest lossen is ‘ie pinten gaan vatten.

Edwin Jansen 24 mei 2021 om 16:18

En Thijs Zonneveld vindt nog steeds dat profwielrenners geen gladiatoren zijn…

Maillot à Pois 24 mei 2021 om 16:29

In elk geval nog heroïek genoeg over vandaag.
En dan nog zonder beelden, helemaal net als vroeger ;-)

tvm 24 mei 2021 om 16:36

“Ik denk dat het voor ieders veiligheid beter is”, zei Geoffrey Bouchard, leider in het bergklassement.

Haha, verder heeft deze man geen belangen…

VerstandOpNul 24 mei 2021 om 16:41

Zouden de Giro en de Vuelta niet beter van plek wisselen op de kalender?
Italië lijkt toch nog wat grilliger dan Spanje in Mei..

josemanuelfuente 24 mei 2021 om 17:19

Ben ik helemaal voor

Derierre de la course 24 mei 2021 om 22:06

In mei ligt het noorden van Spanje ook nog vol Sneeuw en slecht weer. Dus nee, geen goed plan.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair