‘Renners denken aan protest in Luik om renners Gazprom-Rusvelo te steunen’

vrijdag 22 april 2022 om 11:03
‘Renners denken aan protest in Luik om renners Gazprom-Rusvelo te steunen’

foto: Cor Vos

Diverse renners overwegen om Luik-Bastenaken-Luik te gebruiken om te protesteren tegen de onzekerheid rondom Gazprom-Rusvelo. Dat melden bronnen aan La Gazzetta dello Sport. Het protest zou zich richten tot de UCI.

De UCI heeft de licentie van Gazprom-Rusvelo ingetrokken vanwege de oorlog die Rusland is begonnen in Oekraïne. De ploeg, de renners en de stafleden van het Russische ProTeam verkeren sindsdien al meer dan vijftig dagen in onzekerheid. Enkele Italianen koersten nog in de Giro di Sicilia namens de Italiaanse selectie, maar voor de rest is het afwachten.

Andere renners willen aandacht vragen voor de situatie van die Gazprom-coureurs en roepen om een oplossing. Een van de opties die op tafel ligt is een protest vlak voor de start van Luik-Bastenaken-Luik, waardoor de wedstrijd vijf minuten later begint.

‘UCI, begin met handelen’
Ook de (buitenlandse) renners van Gazprom-Rusvelo zelf laten inmiddels van zich horen. Nicola Conci deed al een emotionele oproep aan de UCI. “Jullie moeten verantwoordelijkheid nemen en deze situatie oplossen. De tijd voor antwoorden is gekomen. Stop met praten, begin met handelen. Ons toekomst hangt af van jullie keuzes”, zei de Italiaan. Ook zijn Costa Ricaanse ploegmaat Kevin Rivera en de Spanjaard José Manuel Díaz zoeken de media op met hun verhaal.

Gazprom-Rusvelo laat het er ook niet bij zitten. Het management van de ploeg is naar het sporttribunaal CAS gestapt om de beslissing van de UCI aan te vechten. Dat bevestigen UCI-president David Lappartient en rennersmanager Alex Carera aan WielerFlits

Dit artikel delen:

46 Reacties

Michelangelo 22 april 2022 om 11:14

Dat zou ik geen goede zaak vinden. Als je al ergens een statement over wilt maken, doe het dan over de oorlog. Maar blijkbaar vinden ze een paar fietsende collega’s belangrijker dan tienduizenden doden en een volledig kapotgemaakt land.

Er zou juist veel meer begrip moeten zijn voor de dilemma’s waar organisatoren en bonden mee te maken hebben, en dat los je niet op door je hard te maken voor Rusvelo. Iedere renner zal zich toch zeker beseffen dat sport en politiek geen volledig gescheiden zaken zijn, maar al sinds de oudheid met elkaar zijn verweven. Of het nu gaat om “brood en spelen” uit de tijd van de Romeinen, het pronken met sportprestaties door (Oost)Duitsland in de vorige eeuw, of het binnenhalen van prestigieuze sportwedstrijden door foute regimes in de laatste decennia.

Als je dat als renner niet beseft dan heb je een behoorlijke plaat voor je harsens.

Thoin 22 april 2022 om 11:25

Klopt maar door renners te straffen, gaat Nonkel Poetin niet stoppen met zijn oorlog hoor. Gewoon een blanco shirt/zwart shirt en koersen. Die jongens willen ook geen oorlog.

Michelangelo 22 april 2022 om 11:29

Dan stel ik een geel-blauw shirt voor met de tekst “Putin, stop this war and go home”.

Van mij mogen ze dan meteen overal in alle wielerwedstrijden starten. En is er ook voor organisatoren en bonden heel veel opgelost.

Groetjesaandevoetjes 22 april 2022 om 11:39

Ik zie ze ook liever als ‘blanco’, maar ben dan wel benieuwd wie hen salaris betaald? Gazprom betaald salaris namelijk vanwege de exposure. Sowieso al geen fan van ‘olie’ bedrijven die wielerploegen sponsoren.

Apemantus 22 april 2022 om 12:50

Ik denk dat de Russische licentie (het vlaggetje) het probleem is, niet zozeer de Russische renners. Een Russische karter kon gewoon zijn sport beoefenen met een Italiaanse racelicentie…. totdat hij een Nazigroet bracht op het podium. Ik ben voorstander van het weren van Rusland als natie van elk sportevenement, het is alleen jammer dat individuele sporters daar de dupe van zijn. Vaak zijn daar wel oplossingen voor te vinden, maar in dit geval zal dat lastig zijn gezien Gazprom grotendeels eigendom van de Russische staat is. De kleur van het truitje, of eventuele teksten als peace not war, is allemaal leuk en aardig, maar het gaat om dat vlaggetje wat er achter staat.

Edwin Jansen 22 april 2022 om 12:54

En het kapot maken van de levensvreugde van renners die niets met het conflict te maken hebben is blijkbaar wel redelijk. Laat je toch niet zo opnaaien door de media en de politiek. Als jij een statement wil maken ga dan lekker zelf protesteren! Ik sta volledig achter dit protest!

Edwin Jansen 22 april 2022 om 12:57

@Michelangelo Waar is dan de tekst die veroordeeld dat Russisch geen officiele taal meer is in de Oekraine sinds 2015 en al het geweld dat al 8 jaar gaande is tegen de Russische minderheid in Oost Oekraine? Ik vind het allemaal zo ontzetten hypocriet en kleinzerig en zielig. Oorlog is nooit een oplossing maar als je maar lang genoeg iemand treitert dan kun je er op wachten dat iemand in zijn emotie er op los gaat slaan. Je krijgt van onze media en politiek nooit de volledige waarheid te horen, altijd alleen wat in de agenda van de bazen past. Het conflict in de Oekraine is al 50 jaar in de maak en bewust aangestoken in 2014. Maar ach als jullie weer graag mede mensen willen haten en uitsluiten en cancellen wie ben ik dan om jullie blame game te ontzeggen.

Michelangelo 22 april 2022 om 13:10

@Edwin,
Ben je toevallig de woordvoerder van TB?
Misschien heb ik een gekleurde kijk op het hele verhaal, maar bij mijn weten is Rusland een land binnengevallen, steunt het al jaren de strijd in het oosten, hebben ze de Krim ingenomen, en zijn ze nu bezig om een heel land kapot te maken. En waarom? Omdat Russisch geen officiele taal meer is? Hoe moeten de Brabo’s en Limbo’s zich dan voelen in Nederland. Of wie weet over een tijd de Friezen?

En nee, de EU speelt geen propere rol, door de Oekrainers vanuit geopolitieke beweegredenen een lidmaatschapsworst voor te houden. Maar jouw versie van de geschiedenis gaat er bij toch maar moeilijk in.

platteprijs 22 april 2022 om 13:46

Beste Edwin suggereer je nu echt dat Oekraïne de oorzaak is van dit conflict? Het is toch Rusland die dit conflict gaande houdt, het is Rusland die de wapens levert waarmee onder andere een burgervliegtuig uit de lucht is geschoten, het is Rusland dat weigert daar elke verantwoordering over af te leggen. Jouw reactie doet me weer denken aan dat filmpje dat in het begin van het conflict circuleerde, van de Oost-Oekraïnse soldaten die gedwongen aan Russische kant meevochten. Die hadden echt geen trek in het door Rusland en een stel fanatieke Donbassers begonnen oorlog.

JopieZ 22 april 2022 om 15:23

@Edwin, even een stukje geschiedenis. De Oekraïne is altijd een soeverein land geweest, met een eigen taal, eigen regering. Tot dat ze in 1923 vr

JopieZ 22 april 2022 om 15:33

@Edwin, even een stukje geschiedenis. Oekraïne is altijd een soeverein land geweest. Eigen taal, eigen regering. In 1923 hebben ze samen met Rusland de Sovjet Unie opgericht. Tot Stalin alle bedrijven rot staats eigendom maakte, miljoenen Oekrainers vermoorde of ergens anders in Rusland tewerk stelde. De Russische taal tot hoofd taal invoerde en de Oekraïne taal verbood. Miljoenen Russen tewerkstelde in de fabrieken en op de boerderijen. Als je dit weet, kan je alleen maar concluderen dat Rusland daar niets meer te zoeken heeft. De Oekrainers willen niets meer met de Russen te maken hebben

Erik de Vlaming 22 april 2022 om 17:13

Poetin heeft ons waar hij ons hebben wil verdeeldheid in het westen! Ik zou Mark Padun laten winnen zondag dat is een goed statement en het echt collegiaal!

Wheely 22 april 2022 om 11:32

Ik vind dit ook een wat vreemd signaal maar die renners cancellen is ook niet de oplossing, dat wekt alleen maar weerstand op en werkt op termijn zelfs averechts.

ben_pronk 22 april 2022 om 11:36

T blijft raar dat Vlasov door mag gaan en Gazprom niet. Kromme wereld leven we in

Erik de Vlaming 22 april 2022 om 12:04

ja misschien wint hij wel de Tour de France dit jaar! kijken wat hij dan gaat zeggen en of hij dat podium gebruikt om een statement te maken. Ik ken hem niet en zijn standpunt ook niet maar bij Bora schijnt het een aardige kerel van weinig woorden te zijn (gehoord van Wilco).

GinneR 22 april 2022 om 11:44

Laten ze (Gazprom) gaan protesteren in Moskou om dit probleem op te lossen.

Erik de Vlaming 22 april 2022 om 12:02

Uiteindelijk gaan ze toch fietsen zondag. Er staat niet bij om welke renners het gaat en het aantal ook niet. De buitenlandse renners van Gazprom kunnen beter een oproep aan Poetin doen dan aan de UCI.

Of de renners van Gazprom wel of geen oorlog willen weet ik niet want ik ken ze niet maar daarom moet je altijd goed nadenken voordat je ergens gaat werken en wat de gevolgen kunnen zijn. Als ze slim zijn gaan ze bij een andere ploeg solliciteren zo werkt dat in de maatschappij ook.

Kopinkas 22 april 2022 om 12:08

Kan het nog vager, Gazetta?
Minstens één naam (renner, team, bron) zou welkom zijn.

FDJ 22 april 2022 om 12:10

Als ik renner was zou ik wegrijden bij deze onzin. Gazprom is een Russisch staatsbedrijf en de renners onder contract hebben doelbewust ervoor gekozen om met een staatsbedrijf van een zeer dubieus regime (en die gedoe met Rusland is niet nieuw) op hun borst te rijden.

De ploegmanagers hebben ook bewust Russisch geld aangenomen om hun ploeg te laten financieren. Prima,maar dan nu ook de consequenties ervan dragen.

Dat vind ik heel wat anders dan een Vlasov met een keuken en douchekopreclame. Dus de oplossing van de UCI is de enige juiste beslissing geweest. Ze mogen terugkeren met een nieuwe hoofdsponsor en anders exit. Geen podium bieden aan Gazprom. Ook niet als ze op de achtergrond gewoon nog steeds betalen.

Martino87 22 april 2022 om 12:39

Ik neem aan dat jij de afgelopen jaar ook geen benzine/gas/diesel hebt gebruikt, want jij wilde natuurlijk absoluut geen dubieuze regimes steunen.

platteprijs 22 april 2022 om 13:48

@Martino de kans op Russisch gas of benzine in jouw huis of auto is bijzonder klein. Bovendien is het simpel om te stellen dat je die keuze hebt.

Michiel 22 april 2022 om 13:55

Volle bak op kernenergie dus. Kunnen we dat malle stikstofpotje mooi voor plunderen en kunnen we ook weer huizen bouwen

Massimo Bataille 22 april 2022 om 16:00

8% van het uranium komt uit rusland en 15% komt uit (bevriende) Kazachstan.
Is dat dan ook terug een probleem ;-) ?

Limal 22 april 2022 om 12:29

Ik begrijp dat Gazprom niet mag koersen en ik begrijp óók dat je het voor je concullega’s opneemt. Dat die renners beter tegen Putin zouden protesteren maar duizenden doden blijkbaar niet belangrijk vinden is een flauwe, kromgetrokken boutade. Ook in de rest van de samenleving is er amper tastbaar protest tegen die (en andere actuele) oorlog(en) en lijkt de focus meer te liggen op de eigen stijgende ‘cost of living’. Massale vredesmarsen die eigenlijk elk weekend zouden moeten plaatsvinden? Ik heb ze nog niet gezien…

Mystery Rider 22 april 2022 om 12:39

Haha, klopt waar is de jeugd van enkele jaren geleden die elke donderdag ging spijbelen om te protesteren voor een beter klimaat – kunnen ze dat wereldwijd nu niet even overdoen en het klimaat combineren met een protest tegen de oorlog – of mag dit niet omwille van Covid regeltjes?

Kom op Greta…schrijf eens wat op Twitter of post een TikTok filmpje om alles in gang te zetten…of ben je nu als volwassene te druk bezig om aan een echte goedbetaalde carrière te werken :)

Edwin Jansen 22 april 2022 om 12:49

Ik begrijp het niet dat ze niet mogen koersen. Alleen omdat er een woord op het shirt staat dat men niet wil zien? Als de UCI politiek wil bedrijven dan moeten ze maar gaan protesteren voor het hoofdkantoor van Gazprom in Rusland. Het slaat helemaal nergens op.

Limal 22 april 2022 om 13:11

@MR, ik begrijp niet waarom je de klimaatjongeren viseert en bespot. Zijn zij de enigen die verantwoordelijk zijn voor zaken die mislopen in de lokale en globale samenleving? We moeten allemáál eens goed in de spiegel kijken.

@Edwin, dat het nu net om Gazprom gaat is wel degelijk van belang vermits dat zowat de grootste inkomstenbron van Rusland en dus hun leger representeert. Als politieke leiders in het Westen zich geen zorgen hoefden te maken over het heilige huisje genaamd economie (en hun kans op herverkozen te worden) dan zouden alle gas-en oliekranen uit Rusland (en andere bedenkelijke regimes) allang zijn dichtgedraaid. Dat de UCI acties kan nemen tegen Gazprom zónder dergelijke consequenties, en dat dan ook doet, kan ik enkel toejuichen. De menselijke waardigheid beschermen staat trouwens los van en hoger dan 'aan politiek doen'.

Edwin Jansen 22 april 2022 om 13:28

Wat bedoel je exact met: “De menselijke waardigheid beschermen”?

Wat is er waardig aan het uitsluiten van sporters die niets met een conflict te maken hebben? Ik zie niet in hoe dat de waardigheid van de slachtoffers van de oorlog beschermt. Het is allemaal symbool politiek om jezelf een goed gevoel te geven. Als jij zo begaan bent met de menselijke waardigheid neem dan zelf actie en laat iedereen (elk mens) in zijn waarde.

Ik heb er absoluut geen probleem mee dat politici Gazprom boycotten. Maar dat het bedrijfsleven daarin mee ‘gechanteerd’ wordt en nu ook de sportbonden, daar ben ik het niet mee eens. Als ik zou werken bij zo’n bedrijf en zou ik dan ook opeens mee moeten doen met het boycotten? Ik zou accuut ontslag nemen. Dat is het enige dat je kunt doen, zelf je verantwoordelijkheid nemen en zelf actie ondernemen. Het eisen dat anderen of politici of bedrijven of sportbonden dat voor jou doen vind ik niet realistisch en zelf contra productief. Jij wil toch ook niet gedwongen worden iets te doen waar je niet achter staat. Ik ben het verantwoordelijkheid afschuiven en als maar eisen zo ontzettend beu. Voor mij is dat niet de menselijke waardigheid beschermen. Dat is het kind met het badwater weggooien. Als de waardigheid van de Oekrainse vluchteling meer waard is dan de Russisch sprekende burger in de Donbass of een individuele Russische sporter dan is het einde zoek.

Limal 22 april 2022 om 13:44

Wat ik bedoelde is dat niet alle acties afgedaan kunnen worden als 'aan politiek doen'. Verder lees ik dat we het eens zijn dat Gazprom, als Russisch staatsbedrijf, geboycot moet worden. Wat mij betreft moet dit op alle vlakken, ook in de sport, waar Gazprom/het Russische regime sponsoring gebruikt om zichezelf te promoten. En binnen het wielrennen is het nu eenmaal de UCI die daarover gaat.

De tijdlijn van wat er precies gebeurd is in de Krimm en met uitbreiding de Donbas, of welke media men kan vertrouwen, is hier volledig naast de kwestie. Wie er verantwoordelijk is voor het conflict wél, maar als er 141 lidstaten van de VN de schuld bij Rusland leggen (t.o.v. 5 die tegen de resolutie stemden, waaronder Rusland zelf) dan lijkt me dat héél duidelijk.

Romāns Vainšteins 22 april 2022 om 12:47

Ik ben tegen het op nationaliteit weren van individuele sporters en ook tegen het gedwongen uitdragen van standpunten. Dat Gazprom als Russisch staatsbedrijf in de rol van sponsor geweerd wordt en daarmee het hele team de lul is volg ik beter, wat mij betreft is dit min of meer eenzelfde situatie die ontstaat wanneer een geldschieter er plotseling mee nokt en zoiets zou via een verzekering gedekt moeten worden.

Edwin Jansen 22 april 2022 om 12:49

Volledig mee eens! Als ik rijk was had ik nu accuut aangeboden ze te sponsoren! Maar de UCI doet tegenwoordig liever aan politiek dan dat ze de sport steunen.

platteprijs 22 april 2022 om 13:53

Sterk Edwin! Want dan snap je blijkbaar wat Romans bedoelt. Ik heb de zinnen nu al driemaal gelezen, maar ik begrijp echt niet waar hij heen wil.

Edwin Jansen 22 april 2022 om 12:47

Hulde. Sport heeft niets met politiek te maken en zou juist moeten verbroederen! Mooi te zien dat dat ook gebeurt!

Michelangelo 22 april 2022 om 12:56

Dom statement. Sport heeft ALLES met politiek te maken. Al vanaf de Romeinen (brood en spelen), en waarschijnlijk nog ver daarvoor. En dat is 2000 jaar later nog altijd niet anders. Sport en sporters zijn politieke instrumenten.

Kijk hoe Rutte heel opzichtig in de juichpolonaise mee loopt om mensen te feliciteren. Maar belt hij ze ook als ze verloren hebben?? Dacht het niet!!

De Olympische sporters die in het Kremlin werden geeerd! En ga zo maar door.

Sport is politiek (en we hopen dat het af en toe verbroedert).

Deel Koeper 22 april 2022 om 13:15

Ik zie niet hoe sport met politiek te maken heeft. Ik zie enkel politiek die sport gebruikt om stemmen te ronselen, maar dat doet politiek ook met muziek, film, entertainment, religie, kortom met alles als het even uitkomt. Dat is eenrichtingsverkeer vanuit de politiek.

Buitengewoon vervelend hoe echt alles gepolitiseerd wordt de laatste jaren en hoe steeds meer mensen daarin meegaan.

Michelangelo 22 april 2022 om 13:53

@Deel,

Kijk naar de overkoepelende sportbonden, en vraag je af in hoeverre die vrij zijn van “politiek”. Kijk naar waar de Spelen de laatste keren georganiseerd zijn, en hoe de bobo’s dweepten met de regimes. Kijk naar de sportwedstrijden die naar Qatar gegaan zijn: alsof het WK zwemmen, atletiek en wielrennen ook maar iets te maken hebben met het sportieve aspect ter plaatse. En dan zwijgen we nog over het voetbal, en hoe de bonden dankzij regimes hun zakjes kunnen vullen. En regimes hun blazoen oppoetsen met de aanwezigheid van de grootste sporters ter wereld in hun land.

Dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat sport gewoon politiek is. Zeker op het niveau van bonden en eventueel grote clubs (de speeltjes van de rijke russen en arabieren). En de individuele sporters vaak niet veel meer dan pionnen in dit hele schaakspel. Al zijn er m.i. uitzonderingen; sporters die intussen dusdanig groot zijn dat ze hun pionnenstatus ontstegen zijn, en een veel prominentere rol spelen in het schaakspel.

platteprijs 22 april 2022 om 13:56

@Deel het komt echt van beide kanten. Kijk nu maar hoe sporters hun bekendheid gebruiken om zich voor of tegen Poetin uit te spreken. Het zou mooi zijn als het anders kon, maar dat zou naïef zijn om daarin te geloven.

Deel Koeper 22 april 2022 om 14:23

@Michelangelo

Dat zijn vrijwel allemaal voorbeelden van politiek die zich bemoeit met sport om iets gedaan te krijgen. En dat sportbonden even laakbaar zijn als politici, ga ik niet ontkennen.

Maar bij sport denk ik aan atleten en die staan voor mij los van politiek. Als ze willen, mogen ze zich zeker uitspreken, maar ik krijg het idee dat ze tegenwoordig bijna verplicht worden om heel politiek te gaan doen als ze hun vak willen blijven uitoefenen en dat vind ik bespottelijk.

Er komt steeds meer een soort "dwang" in onze maatschappij om bij alle conflicten (in elke interpretatie van het woord, hetzij oorlog, hetzij een gewone discussie) een kant te kiezen en de andere kant als de vijand te beschouwen en die zoveel mogelijk te demoniseren. Waarmee je de trieste figuren met extreme standpunten gewoon in de kaart speelt, want er is geen midden meer. Als je als Rus niet zeer actief en niet dagelijks je zeer grote afkeer van Putin laat blijken, dan juich je blijkbaar de dood van Oekraïners toe. Gematigde Russen worden niet getolereerd, alles moet op scherp, zodat er geen dialoog meer mogelijk is. Een ideale voedingsbodem voor nog veel grotere conflicten in de toekomst.

Michelangelo 22 april 2022 om 16:05

@Deel,
Dat is een heel eenzijdige manier om naar sport te kijken.

Ja, de atleten lopen op de velden of rijden over wegen. Maar vaak bij ploegen die bol staan van de politieke (sponsor)belangen. En georganiseerd door bonden of organisaties die net zoveel onderdeel uitmaken van de sport als de sporters zelf. Zonder bonden, organisaties of clubs geen wedstrijden, toernooien of competities. Het schaakspel (of noem het het politieke spel) wordt gespeeld door de bonden, en met de pionnen (de sporters) wordt geschoven, vaak zonder rekening te houden met het belang van de sporters of het politieke aspect.

SpeedyLegs 22 april 2022 om 12:59

Geen enkel sportief treffen in de EU moet Russische spelers, trainers en sponsors toelaten. Zou een minachting voor de Europese beschaving in het algemeen en voor Oekraine en de slachtoffers aldaar zijn. Een basisvoorwaarde voor internationale sport is natuurlijk een minimum aan goede verstandhouding tussen landen. Die verhouding is er zeker in de EU momenteel niet tav Rusland. Als een renner zondag een protest tegen de uitsluiting voert, staat dat gelijk aan steunen van een misdadig regime. Tevens heeft hij dan lak aan zijn eigen regering. De betrokken sponsors kunnen rekenen op mijn koop/dienst-boycot.

peervaneynthoven 22 april 2022 om 14:28

Je kan dan wel “speedy legs” heten maar je wordt, gezien je reactie, niet gehinderd door enige vorm van geo-politieke kennis en gebeurtenissen sinds 1990 (vlak na de val van de “Muur”) in de kwestie EU/NAVO/Rusland/)Oekraine/VS.

platteprijs 22 april 2022 om 14:00

Wat mij onduidelijk is, is of de UCI nalatig is. Waar Conci blijkbaar op doelt. Wat zou de UCI voor de renners moeten oplossen? Want dat de UCI een trage slak is, weten we allemaal.

xistnc 22 april 2022 om 16:12

Goed om dat vooraf te weten. Mocht het inderdaad zover komen, dan weet ik alvast dat ik zondagmiddag wat anders kan gaan doen dan LBL kijken.

Erik de Vlaming 22 april 2022 om 17:06

Ja inderdaad! Ik denk dat er uiteindelijk twee renners blijven staan en de andere 178 starten gewoon. Die andere twee sluiten dan na 2 minuten ook aan dus ik zou niet te lang wachten om met je bakje chips voor de tv te gaan zitten

Reyn 22 april 2022 om 17:36

Politiek Nationalisme is de machtsbasis van het Kremlin. De Russische variant van het Nationaal socialisme. Alle sportprestaties van Russische sporters zijn ter meerdere eer en glorie van de staat. Dus is het logisch dat men geen Russische ploegen, sponsoren etc. toelaat.
De eventuele protestactie vind ik zeer ongepast. Misschien een passende oplossing zoeken voor de individuele renners?

Henk Boer 22 april 2022 om 22:22

Geen illusies. Rusland zal winnen omdat ze groter en machtiger zijn dan de Oekraïne. Alternatief is een nucleaire oorlog. De rest is allemaal flauwekul om het gezicht van het westen te redden Waar is realisme gebleven.
Laat die gasten fietsen.

Headlines

Materiaalzone