Remco Evenepoel tot eind 2026 bij Deceuninck-Quick-Step

Remco Evenepoel tot eind 2026 bij Deceuninck-Quick-Step

© Cor Vos

dinsdag 6 april 2021 om 14:58

Belgisch toptalent Remco Evenepoel heeft zijn overeenkomst met Deceuninck-Quick-Step verlengd met maar liefst vijf jaar. Dat betekent dat de Vlaams-Brabander minstens tot eind 2026 de ploeg van Patrick Lefevere trouw blijft.

Op de teampresentatie voorafgaand aan de Ronde van Vlaanderen gaf Lefevere nog aan dat hij nog in onderhandeling was met potentiële sponsors, wat betreft de toekomst van zijn ploeg. “We zijn op de goede weg”, vertelde hij. “Ik beloof dat ik snel met nieuws kom. Het eerste zal hopelijk zijn dat de toekomst van het team verzekerd is en het tweede nieuws zal hopelijk zijn dat ik een aantal renners kan vastleggen. Er zijn er 26 einde contract.”

Maar zie, amper vier dagen later valt het nieuws uit de lucht dat het team goudhaantje Remco Evenepoel voor maar liefst vijf jaar heeft vastgelegd. Evenepoel, die in januari 21 werd, maakte in 2019 de overstap van juniorenteam Acrog-Balen BC naar Deceuninck-Quick-Step en tekende toen een overeenkomst voor drie jaar, aangevuld met nog een optie op twee jaar extra.

Dat contract is nu dus opengebroken en verlengd met vijf jaar en ongetwijfeld een belangrijke stap in het project van Lefevere: met Evenepoel voor het eerst een grote ronde en uiteindelijk ook de Tour de France winnen. Het doet ons vermoeden dat die sponsorcontracten intussen rond zijn, maar daarover is voorlopig nog niets gecommuniceerd.

Trotse Evenepoel: “Hopelijk kunnen we onze grote doelen behalen”
“Ik voel mij vereerd dat ik voor vijf jaar heb kunnen tekenen”, reageert Evenepoel. “Patrick vertelde mij dat dit de langste overeenkomst is die hij ooit heeft getekend met een renner. Ik ben heel trots en blij om bij deze prachtige ploeg te blijven. Hopelijk kunnen we onze grote doelen behalen.”

Patrick Lefevere noemt de contractverlenging een belangrijke stap voor de toekomst. “Iedereen weet waartoe Remco in staat is en hoe getalenteerd hij is. Hij is blij en een van mijn belangrijkste rollen is om hem blij te houden. Ik moet ook de juiste mensen om hem heen neerzetten”, weet de ploegbaas. “Ik weet uit ervaring, en ik heb een kleine veertig jaar achter de rug, dat blije mensen beter presteren dan niet-blije mensen. We hopen dat we nog veel geweldige momenten samen kunnen beleven.”

Dit artikel delen:

63 Reacties

harryjohan71 6 april 2021 om 15:03

volgens sportwereld.be “Deceuninck-Quick-Step en Remco Evenepoel hebben een project klaarliggen voor maar liefst vijf jaar. Op voorwaarde dat teammanager Patrick Lefevere de nodige sponsors binnenhaalt, blijft het Belgische goudhaantje minstens tot 2025 bij Deceuninck-Quick-Step.”

molovin 6 april 2021 om 15:06

Dan volgt het sponsornieuws wss spoedig. Benieuwd hoe het plan voor de grote rondes eruit gaat zien dan. Ook benieuwd of REV als hij terug is in de bergen kan.

harryjohan71 6 april 2021 om 15:06

Er zit 2 jaar verschil tussen tot 2025 (sportwereld.be) en eind 2026 (Wielerflits)

LDV 6 april 2021 om 15:09

@harry remco zegt zelf 5 bijkomende jaren op zijn instagram.

harryjohan71 6 april 2021 om 15:22

@LDV ik vind het alleen typisch dat het een krant niet lukt om het goed te verwoorden

josi 6 april 2021 om 15:05

Dan zal het met de sponsoring voor de komende jaren ook wel goed zitten.

LDV 6 april 2021 om 15:06

PatLev zal niet communiceren over bovenstaande als hij geen sponsors op papier heeft. Als hij Remco voor 5 jaar vastgelegd heeft dan zal het sponsorbudget een enorme sprong voorwaarts gemaakt hebben.

Enorme goeie zaak voor PatLev en evenzeer voor Remco.

Merlinappa 6 april 2021 om 15:12

Gaat PatLef nu eindelijk stoppen met dat irritante gedoe over dat hij nog geen sponsors heeft, de komende 5 jaar?

LDV 6 april 2021 om 15:13

Hij had ze ook initieel niet he… uw beschuldigend vingertje kan straks de kast in…

jph 6 april 2021 om 15:18

Wilt u dat ik het hem even vraag?

Peter Lippens 6 april 2021 om 15:28

misschien best eens in de spiegel kijken en best stoppen met zo’n irritante reacteis, we weten het onderhand wel dat Lefevere bij sommigen hier werkt als een rode lap voor een os

SoloSlim 6 april 2021 om 15:54

Hij heeft al sponsers he.
Hij wil enkel het budget serieus verhogen om naast de dominante voorjaarsploeg ook een rondeploeg kunnen maken en dat extra budget is er momenteel nog niet.. Dus nog geen aankondiging.

Massimo Bataille 6 april 2021 om 16:41

Vraag eens aan Campenaerts, Nizzolo of Politt hoe dat zit met langdurige contracten en teams/sponsors die stoppen of veranderen.

Een beetje te gek voor woorden, maar rennerscontracten hangen niet per se vast aan het team.

Beer 6 april 2021 om 15:13

Top nieuws!

devlo 6 april 2021 om 15:25

deze gast heeft nog niks laten zien en nu al 5 jaar bijtekenen komt dat ze bang zijn dat hij naar de grote ploegen vertrekt zijn marktwaarde kan bij lange na niet tippen aan woutje mathieu primoz en ga zo maar door maar die manager ziet in hem een tour winnaar welke tour dan ???

LDV 6 april 2021 om 15:27

Niks laten zien? Jij geen koers gekeken de afgelopen jaren?

dezwartevanbrakel 6 april 2021 om 15:30

Dus jij ziet in hem geen tour winnaar? Als dat zo is dan kan iedereen buiten Rogla en Poga er beter mee stoppen.

zietemgaan 6 april 2021 om 15:40

niks laten zien: 5 GC's van week rittenkoersen, de san sebastian en zilver in het TT-WK van 2019, allemaal toen hij 19 en 20 jaar oud was, niks ;) sommigen gaan echt te ver in hun anti-denken

molovin 6 april 2021 om 15:48

Hij heeft voor zijn leeftijd echt wel fantastische dingen laten zien, ook los van zijn leeftijd heeft die in korte tijd veel gepresteerd. Of die grote rondes echt kan winnen moet nog blijken omdat hij in het echte gebergte nog nooit tegen top tegenstand gereden heeft. Maar als een Dumoulin met zijn gestalte en motor in de bergen met de top meekan moet dat er bij REV ook echt wel inzitten denk ik. Geen springveer maar iemand met een laag gewicht/klein postuur en hele grote motor.

Marik 6 april 2021 om 15:56

+1 met Molovin, niets meer aan toe te voegen.

Melkzuur 6 april 2021 om 16:10

devlo kan uit het blote hoofd 10 renners opsommen die 4 rondes na elkaar, in hetzelfde (halve) seizoen hebben gewonnen, en die bovendien ook nog eens jonger dan 21 waren.

jph 6 april 2021 om 17:44

Als je dat écht meent “die gast heeft nog niets laten zien” dan ben je ofwel knettergek, ofwel knettergek. Ofwel beiden…

Pizzi 6 april 2021 om 23:46

Wat een onzin. Heeft al meermaals laten zien niet zo goed te kunnen sturen.

S'mon 6 april 2021 om 15:27

Goed nieuws voor Remco en DQS, al vraag ik me af of ze hem niet beter eerst een grote ronde hadden laten rijden. Dan weet Evenepoel of het team goed werk verricht in de grote rondes, zowel de renners als het personeel (maar dat zal wel geen probleem zijn). Én dan weet de ploeg ineens wat hij waard is in een grote ronde.
Maar bonne, goed nieuws! Dit getuigd alleen maar van vertrouwen langs beide kanten, en dat is natuurlijk zeer belangrijk.

jappe666 6 april 2021 om 16:18

Lefevere zal op basis van de testen bij de medische staff al wel meegekregen hebben dat Evenepoel terug 100% is/zal worden voor hij deze stap zette.
Als je die bevestiging en dat vertrouwen hebt, is het natuurlijk beter om hem nu al z’n contract te laten tekenen, dan te wachten tot hij erg hoog geëindigd is in een grote ronde. Dan zorgt zijn manager er wel voor dat je nog een pak meer geld kwijt bent, dus snap het wel dat hij dit nu al doet. Lefevere is altijd al een meester geweest om renners net op het juiste moment een contract aan te bieden, of hen net te laten gaan.

Barry Batsbak 6 april 2021 om 16:23

Lefevre heeft een k-team om Evenepoel te ondersteunen in de rondes, dat weet Evenepoel zelf ook best. Maar als Patlef zijn grote geldschieter heeft kan het inkopen voor een ronde-ploeg beginnen (evenals de exodus van de afdankertjes en lieden die sowieso elders hun heil gingen zoeken) en dat zal ook wel een onderdeel uitmaken van de voorwaarden rondom het contract van ReV.

Massimo Bataille 6 april 2021 om 16:46

Een absolute k-ploeg zou ik ook niet durven zeggen eigenlijk.
In het vlakke/heuvel gedeelte hebben ze natuurlijk genoeg sterke mannen.
Maar zelfs in het gebergte hebben ze nu wel wat mooie renners, zeker in de Giro hebben ze mooie dingen laten zien (al was die zwakker bezet).
Maar met Devenyns, Knox en Masnada hebben ze al degelijke renners.
Almeida en Alaphilippe kunnen ook zeer lang mee ( maar willen ze knechten?).
En het ziet er ook wel naar uit dat Vansevenant een goeie klimmer wordt.
Is geen INEOS of Jumbo ploeg, maar hoeft ook totaal niet (kijk Pogacar)
Zolang je 1 goeie renner naast je hebt heb je eigenlijk voldoende ondersteuning.

jappe666 6 april 2021 om 19:36

Wou net zeggen, zelfs zonder Alaphilippe kan je voor Remco echt al wel een sterke ploeg opstellen:

Knox
Cattaneo
Masnada
Vansevenant
Almeida
Asgreen
Devenyns
Bagioli
Serry

Kunnen allemaal aardig een berg op.

Barry Batsbak 7 april 2021 om 08:50

Laat ik het voor het gemak een pietsje nuanceren; DQS kan inderdaad een “best sterke ploeg” neerzetten. Maar dan krijg je dus in mijn optiek hetzelfde probleem als met TJV en Van Aert in het voorjaar. TJV kan een “best sterke ploeg” neerzetten, maar níet op het niveau van Van Aert dus uiteindelijk valt die ondersteuning gewoon een beetje tegen. DQS kan best een sterke ploeg neerzetten maar niet of amper op het niveau van Evenepoel. Vansevenant en Almeida geef ik als klimmers het voordeel van de tijfel, waarvan je eigenlijk al weet dat Almeida met de grootst mogelijke tegenzin gaat knechten en wellicht al op weg is richting de uitgang. Dus er zal echt kwaliteit ingekocht moeten worden als je als Wolfpack wilt rijden in de grote rondes. Of Evenepoel moet het een beetje op zijn Pogacars gaan doen, meevreten uit de ruif van Ineos en TJV en toeslaan in de laatste kilometers maar dan ben je wel veroordeeld tot meerijden en kun je als ploeg niet het initiatief nemen. Een klimploeg maken op het niveau van Evenepoel, ik geef het je te doen. Patlef krijgt daar zijn handjes nog vol aan met inkoopbeleid.

Peter Lippens 6 april 2021 om 15:27

Kan ook bewust gecommuniceerd zijn om sponsoren alsnog over de lijn te trekken maar het blijft straf dat Lefevere met een relatief beperkt budget zo’n resultaten kan neerzetten en al vele jaren de toon zet in de ééndagswedstrijden en nu al enkele jaren bezig de basis wat te verbreden zodat ze ook kunnen meespelen in de meerdaagse wedstrijden. Ben benieuwd.

zietemgaan 6 april 2021 om 15:41

awezl ja, vraag is of het budget zo beperkt blijft he

Turtlehead 6 april 2021 om 15:51

Veel van zijn vaste één-dagsmannen zijn al op leeftijd (Stybar, Lampaert), daar kan ie best wat bezuinigen als het moet.
Bennet kan ie best gebruiken, maar die wisselt hij zo in voor een ander als het moet.
Alaflip is de vraag. Misschien nu laten gaan, of over een jaar als de opties schijnen af te lopen. Is 28, eind volgend jaar loopt ie tegen de 30…
Patje schakelt altijd snel met renners, daar is ie echt knap in.

Kannibaal van Schepdaal 6 april 2021 om 16:17

Lampaert op leeftijd? Van Avermaet en Stybar zijn maar liefst 6 (zes!) jaar ouder en draaiden de afgelopen klassiekers vlot mee.

jappe666 6 april 2021 om 16:21

Zolang Stybar en Lampaert een deftig niveau halen zal Lefevere ze ook niet snel laten gaan. Stybar is namelijk landgenoot van grote geldschieter Bakala, en Lampaert is als West-Vlaming streekgenoot van meerdere van hun sponsors en dus ook erg interessant.

Daboytommy 6 april 2021 om 15:49

Mooi nieuws. Een team als Deceuninck-Quick-Step is een aanwinst voor de koers (al baal ik wel van hun sterkte in de voorjaarsklassiekers ;) ). Mocht hij zo lang blijven zal hij ook een gedegen ondersteuning nodig hebben om de droom, het winnen van een grote ronde, waar te maken.

tendam 6 april 2021 om 15:59

Zelfs al blijkt het geen grote ronderenner te zijn dan heeft hij alsnog wel andere kwaliteiten natuurlijk. Ik snap dit wel, het is mode om superjonge renners voor heel lang vast te leggen en dan kan Lefevere niet achterblijven met de hoop van heel Vlaanderen. UAE heeft Ayuso ook t/m 2025 vastgelegd, die is zelfs nog niet eens prof.

Romāns Vainšteins 6 april 2021 om 15:59

Er spreekt best wat vertrouwen uit om hem zo lang vast te leggen wanneer zijn laatste 10 meter koers verticaal door de lucht naar beneden waren. Een lifte time broederschap is dit.

zietemgaan 6 april 2021 om 16:14

en ook dat is typisch PL he, cf Tom Boonen, Tom Steels, etc, en cf ook Alaphilippe.

Dikke vrouw 6 april 2021 om 16:03

Hup Remco!

rvb 6 april 2021 om 16:04

Ik hoop dat hij heel veel geld krijgt en de Tour wint.

WernerFranke 6 april 2021 om 16:08

Wat moet meneer Denk hier nu van denken?

zietemgaan 6 april 2021 om 16:17

Donnerwetter?

Gr.R. 6 april 2021 om 16:23

Zonde toch, dat zo’n Asgreen voor van Evenepoel moet gaan knechten…

Beer 6 april 2021 om 16:28

Toch totaal niet. Lekker naast van Aert die berg opscheuren met Evenepoel en Roglic in de wielen.

Romāns Vainšteins 6 april 2021 om 16:37

Het is juist ideaal te combineren, het voorjaar en de tour. Meer dan zat ruimte er tussen om iedereen precies de tijd en rust te gunnen om weer in opperste vorm in la douce France aan te treden en al die renners kunnen uitstekend in een team rond Evenepoel functioneren wanneer deze zijn geweldige benen weer terugvindt. Enorm veel klimmers heb je niet nodig met treintjeverslaafde teams als Ineos en jumbo reeds van de partij, Evenepoel, Alaphilippe, Asgreen, Lampaert, Senechal, Vansevenant is al een mooie basis, Ballerini en nog een klimmer, nu Almeida maar straks wellicht een ander, er bij en we zijn er.

lo squalo dello Stretto 6 april 2021 om 16:39

Zal toch vooral van “nog een klimmer” moeten komen dan. Want bergop is het erg mager zo.

Massimo Bataille 6 april 2021 om 16:52

Ik zie ze niet snel hun sprinttrein afzweren hoor. Voor Quickstep zijn die etappezeges (en mogelijks groene trui) echt wel van belang hoor.
Maar eerder ploeg zoals:
Declercq, Asgreen, Morkov, Bennett, Alaphilippe, Evenepoel, Devenyns + klimmer (Vansevenant/Almeida/ nieuwe aankoop).
Een devenyns kan gerust het middengebergte aan en rol van pakweg Gesink doen.
Alaphilippe + klimknecht dan voor het hooggebergte.

Je hebt heus geen nood aan een klimtrein van 4-5 renners.
Moest voor Jumbo-Visma enkel Kuss bij Roglic blijven, kan die ook wel het tempo hoog leggen voor heel de beklimming. Zal dan gewoon moeten afhaken op 2km vh einde ipv 1.5km.

Romāns Vainšteins 6 april 2021 om 17:28

Ook dat is een team waarmee ze goed voor de dag kunnen komen aldaar.

lo squalo dello Stretto 6 april 2021 om 16:32

Vind ik niet verstandig van Evenepoel. Natuurlijk gaat Lefevre bouwen aan een GT-team rond hem maar QuickStep is uiteindelijk wel een ploeg dat nog nooit een grote ronde heeft gewonnen. Evenepoel zijnde zou ik wel willen weten hoe die ondersteuning (niet enkel knechten maar ook mindset en knowhow) zich gaat evalueren de komende 2, 3 jaar. Niet dat hij daarom geen grote ronde gaat kunnen winnen maar bij een ander team heeft hij daar betere kansen voor.

Vraag me af hoeveel hij gaat verdienen trouwens? Mag er toch van uit gaan als hij deze prestaties blijft herhalen hij de best betaalde renner van het peloton gaat zijn? Tot daar het lage budget-verhaal van Lefevre. Alaphilippe, Bennett, Asgreen, Evenepoel, Almeida, Stybar, Lampaert,…. Maar toch weer zeggen dat hij een laag budget heeft. Dat mensen daar nog in trappen. Zowat elke WT-ploeg kan enkel maar dromen van zo'n renners in huis te halen.

Massimo Bataille 6 april 2021 om 17:00

Hij gaf onlangs aan dat hij op plaats 6-8 ofzo staat van de budgetten en dat zal wel kloppen.
Je geeft renners aan die veel resultaten behalen, maar zeker niet duur zijn.
Almeida rijdt aan zijn eerste WT contract ( en dat zal echt niet veel zijn).
Asgreen zijn contract komt van begin 2019, toen had hij nog geen resultaten gereden.
Ben bijna zeker dat Van Aert (of Alaphil) duurder is dan Stybar, Lampaert en Asgreen samen ( en misschien Senechal ook).

Klassieke renners en sprinters zijn nu eenmaal iets goedkoper dan klassementsrenners.

Het grote mysterie zal zijn: wie rijdt er volgend jaar nog voor Quickstep.
Asgreen en Almeida zullen boter bij de vis willen. Evenepoel zal nu ook een beter contract hebben en dan heb je idd nog de klassieke kern en Bennett/Jakobsen.

Gelijk verhaal gaat eigenlijk ook op voor Jumbo, de klimkern is ook redelijk goedkoop met Kuss, Bennett (en vinegaard). Kuss heeft nu verlengd, zal ook wel aan een beter contract zijn.

Derrick 6 april 2021 om 19:28

Almeida lijkt volgend jaar te gaan rijden bij UAE.

Panache 6 april 2021 om 16:42

Benieuwd hoe Evenepoel zich ontwikkelt. Wordt het een typische Lefevere renner (sterke tijdrit, fantastisch eindshot, maar weinig diesel) kortom een type Fuglsang? Of gaat dit in lange tijd de eerste echte grote ronde renner worden die Lefevere zelf gekweekt heeft en kan hij vanaf 2022 Pogacar het vuur na aan de schenen leggen?
Ik zie hem zo uitgroeien tot een heuvelklassieke renner en winnaar van pak ‘em beet Zwitserland. Wat ik Pogacar heb zien doen dat lijkt mij vooralsnog van een ander niveau (maar dat geldt voor het gehele ak-peloton).

Frank V 6 april 2021 om 20:05

Kortom lijkt hij me niet echt dicht tgen Fuglsang aan te leunen. Fuglsang heb ik nooit 5 rondes achter elkaar weten winnen. Hun tijdrit is ook van een heel andere orde om het zacht uit te drukken.

jooprioolpijp 6 april 2021 om 16:54

Twee goede ontwikkelingen hier. Jonge renners worden lang vastgelegd, als tegenkracht aan het visieloos inkopen bij sommige andere teams. En een serieus te nemen team gaat zich (ook) op grote rondes toeleggen. Dat was eerder bij DQS wat hap-snap, met nog verrassend goede resultaten overigens – dat wordt nog wat.

Michelangelo 6 april 2021 om 17:59

Mooi dat ie bij Lefevere blijft. Ik zou het pas lastig vinden als hij in een team zou komen waar ik wel warm van word.

En dat betekent in ieder geval ook dat Lefevere waarschijnlijk zijn sponsordeal rond heeft, en die ploeg nog even blijft bestaan. Kan dat gezeur binnenkort ook afgelopen zijn.

Wel ben ik benieuwd of Evenepoel helemaal zal herstellen van zijn valpartij. Krijgt hij zijn oude glans terug, of mist hij straks net die paar procenten om hem van “heel goed” naar “buitengewoon” te brengen.

Derrick 6 april 2021 om 18:17

Zijn we dan ook van jouw psychologisch gezeur af?

Michelangelo 6 april 2021 om 18:38

Je kunt ook gewoon je account opzeggen… dan ben je volledig verlost van mijn psychologisch gezeur Derrick

Derrick 6 april 2021 om 18:50

Ik vrees dat dat de enige mogelijkheid is om van jouw kwelling verlost te geraken :)

Wim Kruithof 6 april 2021 om 19:14

Zowel Lefevere als Evenepoel zijn mijn koppie-thee niet, maar dit contract is goed nieuws voor beiden. Kan me voorstellen dat Lefevere voor zijn eigen ploeg een fijne omkadering is. Hij beschermt, knauwt, bijt en blaat, maar houdt eigen renners hoog.

En Evenepoel heeft nu al een palmares waar driekwart van het peloton in de gehele carrière niet aankomt.

re-cycle 6 april 2021 om 20:58

Waarschijnlijk wil de potentiële sponsor zich verbinden onder voorwaarde dat evenepoel voor die termijn aan de ploeg verbonden wordt. Doet vermoeden belgische sponsor enkel of meervoud. De tijd zal het leren.

Spake Breekerd 6 april 2021 om 21:30

Ik ben verrast dat het “Hirschi-scenario” hier niet wordt genoemd in de reacties. Wat zijn alle mooie afspraken nog waard als er over twee jaar een vrachtwagen met goudstukken uit het Midden-Oosten op de stoep staat bij Remco? Vijf jaar is wel erg lang voor zo’n jonge renner. En dat zijn er ook nog de kansen op blessures en andere doemscenario’s. Gedurfde keuze van DQS.

Gilberto 7 april 2021 om 00:01

Brico-QuickStep

Akiria 7 april 2021 om 09:29

Goed nieuws voor wielergek België, een Belgische toprenner voor 5 jaar in een Belgische topploeg. Daar ben je als Ollander toch wel een beetje jaloers op.

Headlines

Materiaalzone

Populair