Remco Evenepoel tot eind 2026 bij Deceuninck-Quick-Step
Belgisch toptalent Remco Evenepoel heeft zijn overeenkomst met Deceuninck-Quick-Step verlengd met maar liefst vijf jaar. Dat betekent dat de Vlaams-Brabander minstens tot eind 2026 de ploeg van Patrick Lefevere trouw blijft.
Op de teampresentatie voorafgaand aan de Ronde van Vlaanderen gaf Lefevere nog aan dat hij nog in onderhandeling was met potentiële sponsors, wat betreft de toekomst van zijn ploeg. “We zijn op de goede weg”, vertelde hij. “Ik beloof dat ik snel met nieuws kom. Het eerste zal hopelijk zijn dat de toekomst van het team verzekerd is en het tweede nieuws zal hopelijk zijn dat ik een aantal renners kan vastleggen. Er zijn er 26 einde contract.”
Maar zie, amper vier dagen later valt het nieuws uit de lucht dat het team goudhaantje Remco Evenepoel voor maar liefst vijf jaar heeft vastgelegd. Evenepoel, die in januari 21 werd, maakte in 2019 de overstap van juniorenteam Acrog-Balen BC naar Deceuninck-Quick-Step en tekende toen een overeenkomst voor drie jaar, aangevuld met nog een optie op twee jaar extra.
Dat contract is nu dus opengebroken en verlengd met vijf jaar en ongetwijfeld een belangrijke stap in het project van Lefevere: met Evenepoel voor het eerst een grote ronde en uiteindelijk ook de Tour de France winnen. Het doet ons vermoeden dat die sponsorcontracten intussen rond zijn, maar daarover is voorlopig nog niets gecommuniceerd.
Trotse Evenepoel: “Hopelijk kunnen we onze grote doelen behalen”
“Ik voel mij vereerd dat ik voor vijf jaar heb kunnen tekenen”, reageert Evenepoel. “Patrick vertelde mij dat dit de langste overeenkomst is die hij ooit heeft getekend met een renner. Ik ben heel trots en blij om bij deze prachtige ploeg te blijven. Hopelijk kunnen we onze grote doelen behalen.”
Patrick Lefevere noemt de contractverlenging een belangrijke stap voor de toekomst. “Iedereen weet waartoe Remco in staat is en hoe getalenteerd hij is. Hij is blij en een van mijn belangrijkste rollen is om hem blij te houden. Ik moet ook de juiste mensen om hem heen neerzetten”, weet de ploegbaas. “Ik weet uit ervaring, en ik heb een kleine veertig jaar achter de rug, dat blije mensen beter presteren dan niet-blije mensen. We hopen dat we nog veel geweldige momenten samen kunnen beleven.”
Enorme goeie zaak voor PatLev en evenzeer voor Remco.
Hij wil enkel het budget serieus verhogen om naast de dominante voorjaarsploeg ook een rondeploeg kunnen maken en dat extra budget is er momenteel nog niet.. Dus nog geen aankondiging.
Een beetje te gek voor woorden, maar rennerscontracten hangen niet per se vast aan het team.
Maar bonne, goed nieuws! Dit getuigd alleen maar van vertrouwen langs beide kanten, en dat is natuurlijk zeer belangrijk.
Als je die bevestiging en dat vertrouwen hebt, is het natuurlijk beter om hem nu al z'n contract te laten tekenen, dan te wachten tot hij erg hoog geëindigd is in een grote ronde. Dan zorgt zijn manager er wel voor dat je nog een pak meer geld kwijt bent, dus snap het wel dat hij dit nu al doet. Lefevere is altijd al een meester geweest om renners net op het juiste moment een contract aan te bieden, of hen net te laten gaan.
In het vlakke/heuvel gedeelte hebben ze natuurlijk genoeg sterke mannen.
Maar zelfs in het gebergte hebben ze nu wel wat mooie renners, zeker in de Giro hebben ze mooie dingen laten zien (al was die zwakker bezet).
Maar met Devenyns, Knox en Masnada hebben ze al degelijke renners.
Almeida en Alaphilippe kunnen ook zeer lang mee ( maar willen ze knechten?).
En het ziet er ook wel naar uit dat Vansevenant een goeie klimmer wordt.
Is geen INEOS of Jumbo ploeg, maar hoeft ook totaal niet (kijk Pogacar)
Zolang je 1 goeie renner naast je hebt heb je eigenlijk voldoende ondersteuning.
Knox
Cattaneo
Masnada
Vansevenant
Almeida
Asgreen
Devenyns
Bagioli
Serry
Kunnen allemaal aardig een berg op.
Bennet kan ie best gebruiken, maar die wisselt hij zo in voor een ander als het moet.
Alaflip is de vraag. Misschien nu laten gaan, of over een jaar als de opties schijnen af te lopen. Is 28, eind volgend jaar loopt ie tegen de 30...
Patje schakelt altijd snel met renners, daar is ie echt knap in.
Maar eerder ploeg zoals:
Declercq, Asgreen, Morkov, Bennett, Alaphilippe, Evenepoel, Devenyns + klimmer (Vansevenant/Almeida/ nieuwe aankoop).
Een devenyns kan gerust het middengebergte aan en rol van pakweg Gesink doen.
Alaphilippe + klimknecht dan voor het hooggebergte.
Je hebt heus geen nood aan een klimtrein van 4-5 renners.
Moest voor Jumbo-Visma enkel Kuss bij Roglic blijven, kan die ook wel het tempo hoog leggen voor heel de beklimming. Zal dan gewoon moeten afhaken op 2km vh einde ipv 1.5km.
Vraag me af hoeveel hij gaat verdienen trouwens? Mag er toch van uit gaan als hij deze prestaties blijft herhalen hij de best betaalde renner van het peloton gaat zijn? Tot daar het lage budget-verhaal van Lefevre. Alaphilippe, Bennett, Asgreen, Evenepoel, Almeida, Stybar, Lampaert,.... Maar toch weer zeggen dat hij een laag budget heeft. Dat mensen daar nog in trappen. Zowat elke WT-ploeg kan enkel maar dromen van zo'n renners in huis te halen.
Je geeft renners aan die veel resultaten behalen, maar zeker niet duur zijn.
Almeida rijdt aan zijn eerste WT contract ( en dat zal echt niet veel zijn).
Asgreen zijn contract komt van begin 2019, toen had hij nog geen resultaten gereden.
Ben bijna zeker dat Van Aert (of Alaphil) duurder is dan Stybar, Lampaert en Asgreen samen ( en misschien Senechal ook).
Klassieke renners en sprinters zijn nu eenmaal iets goedkoper dan klassementsrenners.
Het grote mysterie zal zijn: wie rijdt er volgend jaar nog voor Quickstep.
Asgreen en Almeida zullen boter bij de vis willen. Evenepoel zal nu ook een beter contract hebben en dan heb je idd nog de klassieke kern en Bennett/Jakobsen.
Gelijk verhaal gaat eigenlijk ook op voor Jumbo, de klimkern is ook redelijk goedkoop met Kuss, Bennett (en vinegaard). Kuss heeft nu verlengd, zal ook wel aan een beter contract zijn.
Ik zie hem zo uitgroeien tot een heuvelklassieke renner en winnaar van pak 'em beet Zwitserland. Wat ik Pogacar heb zien doen dat lijkt mij vooralsnog van een ander niveau (maar dat geldt voor het gehele ak-peloton).
En dat betekent in ieder geval ook dat Lefevere waarschijnlijk zijn sponsordeal rond heeft, en die ploeg nog even blijft bestaan. Kan dat gezeur binnenkort ook afgelopen zijn.
Wel ben ik benieuwd of Evenepoel helemaal zal herstellen van zijn valpartij. Krijgt hij zijn oude glans terug, of mist hij straks net die paar procenten om hem van "heel goed" naar "buitengewoon" te brengen.
En Evenepoel heeft nu al een palmares waar driekwart van het peloton in de gehele carrière niet aankomt.