Remco Evenepoel slaat dubbelslag in eerste bergrit Volta ao Algarve
Remco Evenepoel heeft de tweede etappe van de Volta ao Algarve op zijn naam geschreven. De renner van Deceuninck-Quick-Step bleek de sterkste op de top van de Alto da Fóia, al kwam Maximilian Schachmann nog gevaarlijk dichtbij. Evenepoel neemt tevens de leiderstrui over van ploeggenoot Fabio Jakobsen.
Na het eerste sprintduel tussen Fabio Jakobsen en Elia Viviani, gewonnen door de Nederlandse kampioen van Deceuninck-Quick-Step, was het vandaag de beurt aan de klimmers. De aankomststreep van de tweede etappe was namelijk getrokken op de Alto da Fóia, een klim van 7,4 kilometer aan 6%. Vanuit Belgisch oogpunt was het uitkijken naar de prestatie van Remco Evenepoel, maar er waren nog meer (ritten)kapers op de kust.
Van der Poel in de aanval, maar ploeggenoot De Bondt krijgt de ruimte
Maar eerst kregen we het traditionele gevecht tussen de avonturiers om in de vlucht van de dag te komen. Mathieu van der Poel liet gisteren nog weten de Ronde van Algarve als voorbereidingskoers te zien, maar toch probeerde de coureur van Alpecin-Fenix om met enkele renners weg te rijden. Het peloton had geen zin om de hele dag achter Van der Poel aan te rijden, maar gelukkig voor de Nederlander kreeg een ploeggenoot niet veel later wél de ruimte.
Het was Dries De Bondt die samen met Casper Pedersen (Team Sunweb) en Michael Schär (CCC) een vroege vlucht op poten wist te zetten. De maximale voorsprong van De Bondt, Pedersen en Schär bedroeg na goed veertig kilometer drie minuten. De ploegen met een klassementsrenner hadden de situatie onder controle, zeker aangezien de koplopers nog moesten beginnen aan het hoogtepunt van de dag: de Alto da Fóia.
Leider Jakobsen laat het lopen, Van der Poel haakt aan
Maar eerst moesten de renners nog over de Alcerfa (derde categorie) en de Pomba (tweede categorie). In het peloton zagen we de mannen van Deceuninck-Quick-Step (voor Evenepoel) en UAE Emirates het tempo verhogen, waardoor de sprinters moesten lossen op de flanken van de Alcerfa. Zo zagen we Europees kampioen Elia Viviani en leider Jakobsen in een achtergebleven groepje, deze renners waren bezig om energie te sparen met het oog op een volgende sprintkans.
Waar Jakobsen moest passen, zagen we Mathieu van der Poel nog steeds voorin het peloton rondpeddelen. De renner van Alpecin-Fenix zag hoe Pedersen en Schär nog voor de top van de Alcerfa werden ingerekend door de voorwacht van het (uitgedunde) peloton. Het ging vervolgens in gestrekte draf naar de voorlaatste beklimming van de dag, de Pomba. Op deze ruim vier kilometer lange beklimming nam UAE Emirates het heft in handen voor thuisfavoriet Rui Costa.
Op naar de Alto da Fóia
De ploeg uit het Midden-Oosten slaagde erin om de favorietengroep uit te dunnen tot goed dertig renners. De Pomba bleek te lastig voor renners als Philippe Gilbert en zelfs Rohan Dennis, maar het tempo van Joe Dombrowski bleek niet hoog genoeg om iemand als Van der Poel te lossen. De Nederlander begon zodoende met topklimmers als Evenepoel, Geraint Thomas en Bauke Mollema aan de voet van de Fóia.
Het was Dombrowski die de eerste stijgende meters voor zijn rekening nam op kop van de favorietengroep, maar op zes kilometer van de streep gooide Astana een knuppel in het hoenderhok. Rodrigo Contreras probeerde de ideale springplank te zijn voor zijn ploeggenoot en kopman Miguel Ángel Lopez, maar de Colombiaan kreeg geen ruimte van een beresterke Polanc, die Dombrowski had afgelost en een strak tempo reed in dienst van Costa.
Sterke Van der Poel moet toch passen, woord is aan de klimmers
Van der Poel probeerde zijn wagonnetje zo lang mogelijk aan te haken, maar op vier kilometer van de streep ging het licht uit bij de Nederlander. De Alto da Fóia bleek dan toch te zwaar voor de klassiekerspecialisten, het woord was aan de klimmers. Op drie kilometer van de top zagen we de eerste échte versnelling van een van de favorieten. Zijn naam? Miguel Ángel López.
De Colombiaan kreeg echter geen bewegingsvrijheid van Costa, die vervolgens niet reageerde op een aanval van Simon Geschke. De Duitser – onlangs al derde in de Tour Down Under – sloeg een aardig gaatje, maar werd op tijd ingerekend door de grote favorieten voor de dagzege. We leken een sprint te krijgen tussen de betere puncheurs, maar het was Evenepoel die als eerste het initiatief nam en wegreed van zijn rivalen.
Evenepoel is de baas op Alto da Fóia
De kopman van Deceuninck-Quick-Step bleek perfect te hebben getimed, want de Belg kwam als eerste over de streep. Maximilian Schachmann kwam nog erg dichtbij, maar de Duitser van BORA-hansgrohe strandde aan het achterwiel van Evenepoel, die ook meteen de nieuwe leider is. De verschillen zijn echter nog speelbaar met nog drie etappes te gaan.
Er staat gewoon echt geen maat op dit mannetje.
Mooi dat de INEOS treinparade niet beloond wordt. Hopelijk zet dat hun ook aan tot attractiever koersen omdat ze ook geen tijd gaan pakken op Remco in de tijdritten.
Rhohan 20 februari 2020 om 10:20
Om een klassieker te winnen is het wel handig dat je explosief bent. En Remco is zo’n beetje de minst explosieve renner van allemaal.
Hij won al een grote klassieker en dat door explosief uit het peloton te sprinten en niemand mee kon. LOL
Beide redenen waren nooit waar, maar wat las je het hier vaak.
En zou VdP hier niet even iedereen oprollen? Want die behoort volgens velen hier toch ook tot de top bergop? Hoewel hij, VdP, dat volgens mij effectief nog nooit toonde bij de profs.
Ik kan al niet wachten hoe vele nederlanders hier deze prestatie weer gaan downgraden. Of misschien over zijn karakter beginnen?
***
edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten
Eerlijk gezegd, de prestaties van Pogacar en Evenepoel, die dit allemaal doen vele jaren (!) jonger, zetten de prestaties van VdP vind ik steeds meer in perspectief. Want hoewel VdP waarschijnlijk wel de veelzijdigste renner is omdat hij vele categorieëen rijdt, vind ik de prestaties van Pogacar en vooral Evenepoel echt wel hoger in te schatten. Ze zijn maar even een viertal jaar jonger! Of zelfs 5!
Dan moet hij he veld nog wel ff inruilen voor de baan natuurlijk
Maar eerlijk gezegd acht ik hem ook niet volkomen kansloos op een puntenkoers en/of omnium o.i.d. aangezien dat de weg sprinters wel ligt. Maar ik heb hem nog nooit op de baan zien rijden...geen idee of hij dat ook zou kunnen.
Ik snap je reactie ergens wel hoor. Ik moet ook gniffelen hoe Remco de kritiek gevers telkens door dat mandje laat vallen. Maar om daar nu weer nationaliteiten aan te koppelen...
Ook nog iets inhoudelijks? Of enkel dooddoeners?
Inderdaad, groot gelijk.
Ik vind het hier eenvoudig weg stuitend hoe selectief velen hier zijn. En ja sorry, maar het zijn wel meestal nederlanders. Er wordt hier gedaan alsof op sporza niet over Evenepoel gezwegen wordt. Is echt belachelijk. Ik zou eens moeten turven hoeveel titels ik hier gelezen heb op deze site afgelopen maand met 'Van der Poel' in. Ik denk dat dat boven de 20 zal eindigen. Maar daar hoor je niemand over.
Het gaat mij niet om dat je niet mag supporteren voor welke renner dan ook. Maar de manier waarop vaak belgische renners, Evenepoel, vroeger Van Aert tot die vreemd genoeg voor een nl. ploeg ging rijden, en hun prestaties hier redelijk gering geschat worden, echt stuitend. Dat terwijl VdP inderdaad op zijn leeftijd echt ver verwijderd is van het palmares van Sagan, Boonen,... Maar die moet maar een sprint tegen Trentin winnen en hij is de beste ter wereld.
Een beetje minder gekleurde bril op deze site, en vooral niet direct zulke reacties als van Tendam als je mensen hier wijst op vroegere reacties. Gisteren had Evenepoel nog alles te bewijzen. Vandaag legt hij ettelijke toppers erop, maar dan mag niet gewezen worden op die eerdere reacties? Hypocriet.
Ik gun Evenepoel beschaafdere supporters, dat verdient hij allerminst.
Stel dat Evenepoel tegenvalt in de Giro, dan krijg je jouw reacties als een boemerang terug.
Je gelijk halen met een overwinning in Algarve is belachelijk.
Evenepoel afkraken bij de eerstvolgende keer dat hij moet passen is net zo belachelijk.
Wen er aan dat hoge bomen veel wind vangen en trek je conclusie over de kwaliteit van Evenepoel gewoon door te observeren hoeveel wind hij vangt.
Een beetje nationalisme is niet mis mee, maar dat zielige gedoe van opgekropte frustraties en je gram op een nietszeggen forum proberen te halen geeft een veel groter probleem weer.
Veel succes in de maatschappij!
Nee ben ik niet bang voor, sommigen hebben gewoon een hoog basis niveau zie bv wat Pogačar en VdP nu laten zien, die gaan er ongetwijfeld later dit jaar ook staan.
@Poeksel
Dat vind ik nog zeer riant, dat gaat richting de Giro minder worden.
OK, onverwacht dat hij het zelf ook nog afmaakt voor de ritzege, maar als er zijn die hier voor het eindklassement gingen, dan hebben ze tactisch wel heel dom gereden.
En in dat hoog tempo is er geen 1 bij machte om vroeg aan te vallen.
Almeida heeft op het einde nog voor gezorgd dat niemand weg kon rijden en daarna maaktie ie het zelf af.
Toch sta ik in alle eerlijkheid niet te juichen. Gewoon omdat ik geen fan ben. Nergens op gebaseerd, iig niet op ratio. Maar favorieten kies je normaalgesproken niet uit op basis van ratio maar op gevoel.
Hopelijk mag dat van de Wielerflitsers.
Waren ze 'm nou uit het oog verloren of wordt ie dadelijk toch een veelwinnaar? Dat kan toch niet?
Heb de koers niet gezien, maar deelnemersveld is zeker geen B-koers. Knappe overwinning dus. En ook een sympathieke reactie na de finish waarbij hij wielrennen in juiste perspectief plaatst.
En toch... hij is niet mijn favoriet. Net als ook Jonglins hierboven al verwoordde. Niks ratio, enkel emotie. Misschien ook nog eens geholpen door Sporza, met koppen als "Evenepoel en co vangen slotklim aan". Alsof er niet meer renners rondfietsen dan Remco...
En of hij een veelwinnaar wordt... dat is iets waar je denk ik na een paar jaar wat van kunt zeggen. Maar als hij deze lijn door weet te trekken, dan gaat hij er in ieder geval nog wel een paar op zijn naam schrijven.
En als je er naast zat met je grote mond, dan moet je ook groot zijn in het verlies en niet moreel superieur (eigenlijk kinderachtig) weer "het zit diep" antwoord misbruiken.
Verder moeten we nog maar zien of hij het mentaal en sportief gezien wel aan kan om meerdere jaren achter elkaar het potentieel te benutten. Daar is hij simpelweg te jong voor. Stel hij raakt een keer (bijna) overtraind en kan dan niet aan (zijn eigen) verwachtingen voldoen, of hij maakt een keer een fikse blessure mee of er komen andersoortige teleurstellingen om de hoek kijken.
Als hij die zaken mentaal aan kan dan wordt het een hele grote, anders heeft hij of heel veel geluk (want nooit veel pech) of hij wordt een grote belofte die dat maar ten dele in kon lossen.
Is dit een voorproef van wat we de komende jaren te zien krijgen in bergetappes? Tempo tempo tempo en in de laatste Km een jump van de sterkste mannen. A la het recept van Thomas in de tour van 2018? Dat is dan de doodsteek voor de vroege aanvallers die met een lange zware klim in het voordeel zijn. Ik hoop dat Bernal hier wat tegengas op kan geven. :-)