Remco Evenepoel rijdt weinig wedstrijden in 2024, maar wel de Tour de France: “Top-vijf is de ambitie”
foto: Cor Vos
maandag 11 december 2023 om 08:24

Remco Evenepoel rijdt weinig wedstrijden in 2024, maar wel de Tour de France: “Top-vijf is de ambitie”

Eerder zinspeelde hij er alleen nog op, maar nu heeft hij het zelf ook hardop uitgesproken: Remco Evenepoel gaat in 2024 naar de Tour de France. De wereldkampioen tijdrijden mikt op een top-vijfplaats in het algemeen klassement. Hij liet ook weten komend seizoen ‘weinig wedstrijden’ te zullen rijden.

“Volgend seizoen is gefixeerd op Luik, de Tour en de Olympische Spelen in Parijs met daarachter nog het WK”, zei Evenepoel op het Belgische Sportgala, waar hij werd uitgeroepen tot Sportman van het Jaar, tegen Het Nieuwsblad. “Mijn ambities? Ik hoop op een derde zege in Luik, het is een droom om met twee medailles uit Parijs te vertrekken.”

“En dan is er nog de Tour. Dat wordt een ontdekkingstocht. Met Vingegaard, Pogacar en Roglic staan de goden van het rondewerk aan de start. Top-vijf is de ambitie. Het zou al een droom zijn die uitkomt, mocht ik beter presteren dan één van deze drie. En ritwinst mag ook natuurlijk. Dan heb ik in de drie grote rondes een etappe gewonnen.”

Weinig wedstrijden
Het Nieuwsblad meldde eerder dat Evenepoel zijn seizoen zal starten in de Volta ao Algarve. Zelf wil de 23-jarige renner nog niet verklappen waar hij herbegint. “Wat ik wel kan zeggen, is dat ik voor Luik geen enkele hoogtestage zal afwerken. Het wordt een seizoen met weinig wedstrijden.”

“Vanaf mei, in de opbouw naar de Tour en de Spelen, zal ik niet meer thuis zijn en hoogtestages afwisselen met wedstrijden. Dus wil ik voor Luik zoveel als mogelijk in mijn Spaanse basis doorbrengen, dicht bij de familie. Ik kan er goed bergop trainen, het is er makkelijker om met de tijdritfiets kilometers te maken. En vooral, het zal me mentaal fris houden. Ik wil met een fris en leeg hoofd aan mijn voorbereiding op de Tour beginnen.”

Van der Poel en Luik-Bastenaken-Luik
In Spanje trainde Evenepoel ook al met Mathieu van der Poel. De Nederlander zei eerder grappend dat hij en Evenepoel hadden afgesproken dat hijzelf weg zou blijven uit de Ronde van Vlaanderen als Evenepoel aan de start zou staan, en dat Evenepoel op zijn beurt Luik-Bastenaken-Luik als over zou slaan als Van der Poel zich zou richten op La Doyenne. “Maar dat zal dit jaar niet gebeuren”, grijnsde Evenepoel nu.

“Toch zal er wel eens een seizoen komen dat ik mij iets meer zal richten op de Vlaamse klassiekers en de Ardennen oversla, bijvoorbeeld als ik de Giro rijd. Dan is het uiteraard aan Mathieu om weg te blijven uit de Vlaamse wedstrijden.”

RIDE Magazine
35 Reacties
11-12-2023 09:13
[quote]En dan is er nog de Tour. Dat wordt een ontdekkingstocht. Met Vingegaard, Pogacar en Roglic staan de goden van het rondewerk aan de start. Top-vijf is de ambitie. Het zou al een droom zijn die uitkomt, mocht ik beter presteren dan één van deze drie.[/quote]

Chapeau en hulde voor Evenepoel. Zo uitgesproken over de anderen heb ik hem niet eerder gehoord. En dat hij Roglic zover boven zichzelf wegzet verbaast me enigszins (want een Evenepoel in topvorm was een behoorlijke sta-in-de-weg in zowel Vuelta als Giro), maar ik kan dit zeer waarderen. Stijgende gunfactor.
11-12-2023 08:28
Dat klinkt alvast realistisch. Er is vast nog wel een portie 2e-Merckx-achterban die hem op voorhand al de Tourwinst kado doet, maar aan Remco zelf heeft het dan in elk geval niet gelegen. Waarvoor hulde.
    11-12-2023 13:10
    Wat denk je dat hij zelf denkt?
    :-)
11-12-2023 08:59
Typisch Remco interview vroeg in het seizoen. Altijd een duidelijk plan, duidelijke keuzes en een duidelijke doelstelling, en niet bang dit met iedereen te delen. Hij zou het uitstekend doen in het bedrijfsleven!
    11-12-2023 09:48
    Vergeet dat hij vrijwel altijd zn grote doelen wint. In '22 waren de doelen luik, San Sebastian, Vuelta, WK. 4/4 gewonnen. In '23 waren de doelen: Luik, Giro, BK weg, San Sebastian, WK ITT. 4/5 gewonnen
    11-12-2023 13:16
    Vuelta winnen was dit jaar ook een doel, hoeft niet te worden weggelaten.
    11-12-2023 15:24
    @Thureau, neen Vuelta was niet het doel aan het begin van het jaar: na COVID perikelen tijdens Giro heeft het een tijdje geduurd voordat de beslissing er kwam toch de Vuelta erbij te nemen.
11-12-2023 09:33
Ik kan niet wachten op de vierstrijd deze zomer. Ik verwacht een spannende aanloop in de voorbereidingskoersen, en hoop dat iedereen gezond aan de start staat van de Tour. Er kan er maar één winnen, en dat is de wielerfan.
11-12-2023 08:40
Klinkt goed. Evenepoel moet gewoon zonder hoogtestage altijd in staat zijn om Parijs-Nice of Catalonie te winnen. Het zal voornamelijk die laatste zijn als hij weer Luik aanstipt.
Voor het overige klinkt het allemaal vrij realistisch. Mss een paar dagen geel als bonus maar vooral proberen vermijden als een uitgewrongen dweil uit de Tour te komen.
Benieuwd of hij net als Pogacar nog een najaarspiek kan halen voor Lombardije (en het WK).
11-12-2023 13:06
Hopelijk kan hij zich gemotiveerd houden tijdens die lange trainingsblokken zonder competitie, maar ergens logisch dat hij wil kijken hoe ver hij kan komen in de tdf en dan moet je niet op zijn pogacars bijna een gans voorjaar rijden, als het dan niet echt wil lukken kan dat dan ook door frisheid komen. Ik geloof wel in rev voor de tour als hij met dezelfde basis als de vuelta ‘22 kan starten en 2 jaar extra op de teller.
11-12-2023 12:58
Voor het eerst geen negatieve reacties bij een topic over REV
    11-12-2023 13:15
    Ja, en ik vind dat echt waar belachelijk. Toont ook aan hoe hypocriet de gemiddelde WF is. Als REV zegt dat hij voor winst in de TdF gaat, dan krijgt hij een emmer vol stront van de Hollandse WF over zich. Zegt hij een mooi woordje over de Deen en over de Sloveen, en zegt hij op top-5 te mikken, dan krijgt hij lof. Waar denk je - eerlijk - dat hij zelf op mikt?
    Geef mij maar de REV met de grote bek die zegt wat hij denkt; heb ik veel liever dan het bedekte gemiauw waar jullie een fan van zijn.
    11-12-2023 13:36
    "Waar denk je - eerlijk - dat hij zelf op mikt?"
    Iedere kanshebber wil uiteraard de Tour winnen. Maar wanneer je enkele dagen later ook wil meedingen voor een Olympische medaille in de tijdrit en een week later voor een Olympische medaille in de wegrit, dan kan ik mij zo voorstellen dat hij met enige reserve de Tour wil verlaten. Evenepoel weet zelf ook wel dat een Vingegaard op topniveau momenteel van een ander kaliber is en in die wetenschap zal ook zijn trainer advies geven hoe lang het zinvol is om in het spoort te blijven, en wanneer het voor het grotere plaatje verstandig is om te mikken op een mooie eindklassering met ook nog goede benen voor de weken daarna.
    11-12-2023 14:05
    Oh ik wil de woorden van Evenepoel wel even duiden hoor. Remco gaat helemaal niet voor de top 5, hij gaat alleen maar voor de winst. Maar om niet steeds een emmer stront over zich heen te krijgen geeft hij in genuanceerde taal aan wat zijn doel is.
    Wanneer Remco in een wedstrijd wordt gelost dan heeft hij nog steeds kortsluiting in het hoofd. Want hoezo rijden anderen sneller dan hij? Remco heeft toch de beste benen van het wielerpeloton? Er kan eigenlijk geen sprake zijn van renners die sneller rijden dan hij. Dat verklaart ook zijn inzinkingen van 1 km. Daarna heeft hij zich weer bijeengeraapt en rijdt als vanouds naar boven. Conclusie: wanneer Evenepoel zich beseft dat hij zich mentaal moet verbeteren en hij ook écht snapt dat anderen harder kunnen rijden dan hij, dan pas is hij de absolute uitdager van Pogi, Vingegaard en Roglic in de grote rondes.
    11-12-2023 15:08
    Zullen we even kijken hoever de Deen en de Sloveen stonden toen ze de leeftijd van REV hadden?
    11-12-2023 15:27
    @Ernst Pogacar stond al op redelijke hoogte op de leeftijd die Evenepoel nu heeft.
11-12-2023 10:33
Bijna alle ballen op de Tour dus. Jammer, er is zoveel meer dan de Tour. Aan de andere kant, met alle toppers daar aan de start, vermoedelijk veel spektakel.
    11-12-2023 13:01
    Luik, Tour, OS en WK wordt samengevat als 'alle ballen op de Tour'?
    Ik verwacht een vrij standaard voorjaar van Evenepoel, ook omdat hij dan niet op hoogtestage gaat. Daarna nog een rittenkoers in voorbereiding op de Tour, misschien het BK erbij (is dat verplicht?). Na de Tour gaat hij dan proberen zijn Olympische medailles te pakken, neemt hij wat rust en probeert hij nog een keer top te doen op het WK.
11-12-2023 19:03
Hij kiest in principe de verkeerde ronde uit dit jaar maar ik wens hem alle succes. Zie hem nog wel in het eerste deel de gele trui een dag of wat pakken. Het is de derde week waar ik hem (nog) niet opgewassen acht tegen Pogi &Vingy. Mochten die dan nog in koers zijn.
    11-12-2023 23:40
    Idd. Ik had hem veel liever de combo giro - olympische spelen zien rijden. Zeker met het huidige giro parcours. En dan nog tij genoeg om je voor te bereiden op parijs
11-12-2023 09:38
Realistische en bescheiden babbel met betrekking tot de Tour van REVket, met veel respect naar de ronde-goden toe. En leuk dat hij zijn deelname aan de Algarve, waar velen al mee weg waren omdat een bepaalde Belgische krant dit verkondigde.....nu nét niet bevestigd. Ondanks ikzelf nieuwsgierig van aard ben, zou ik het geweldig vinden indien alle toppers hier pas last-minute over zouden communiceren....velen op hun honger blijven zitten en dan maar predicties hierover gaan uiten.
11-12-2023 09:52
Tja, 'weinig wedstrijden'... Ik vind dat te begrijpen met oog op de Tour maar ergens ook jammer voor het voorjaar.

Met de succesvolle piekers VDP en in iets mindere mate Vingegaard en Roglic afgelopen seizoen lijkt de weg naar de hyperspecialisatie weer ingezet.

Ik zou Evenepoel in de toekomst toch ook graag nog eens een voorjaar zien rijden zoals Pogacar in '23. Veel (verschillende soorten) koersen en dus ook veel kansen op zeges én spektakel. Want de Tour kan er toch maar eentje winnen.
    11-12-2023 11:19
    Inderdaad, was ook blij dat we aan het weg-evolueren waren bij die specialisatie.

    Erg jammer, maar als Pogacar ooit een voorzichtiger jaar rijdt en daardoor de Tour wint en Van Aert door zijn heel spaarzame aanpak in winter/voorjaar eindelijk één van zijn droomklassiekers wint, dan kan je 't helemaal niet meer tegenhouden.

    Maar goed, zo werkt het nu eenmaal. Van zodra een paar toppers dat beginnen doen en dat leidt duidelijk tot succes, dan moet de rest wel mee als ze ook nog iets willen winnen.
    11-12-2023 11:40
    Hyperspecialisatie begrijp ik, maar het is niet dat Roglic/Vingegaard nauwelijks koersen hebben gereden. Roglic 64 koersdagen, Vingegaard 67 koersdagen. Zijn gewoon goede gemiddeldes. En de meeste koersen hebben ze zelfs gewonnen. Wie heeft er wat aan dat ze daar nog enkele koersen aan toevoegen waar ze niks te zoeken hebben?
    11-12-2023 12:11
    Evenepoel lijkt me, in tegenstelling tot Pogacar, niet echt gemaakt voor het Vlaamse werk. Het is dus logisch dat hij opnieuw een doel maakt van Luik en daarna voor de Tour wil gaan. Ik verwacht dat hij ook nog wel een paar koersen gaat meepakken voor de Waalse klassiekers, misschien zelfs Strade Bianche als voorbereiding op de gravelrit in de Tour.
11-12-2023 11:31
Interessant dat hij weinig wedstrijden rijdt, maar met die vrijgekomen 'tijd' niet op hoogtestage gaat voor LBL.
    11-12-2023 11:44
    Dit seizoen was er - mede door omstandigheden- een mentale overload. Minder wedstrijden en minder druk is nodig om een nieuw Tourmalet scenario te voorkomen.
    Als je die koersloze periodes gaat opvullen met hoogtestages wordt het niet opeens mentaal makkellijker. Een goede balans is noodzakelijk voor een topsporter en dat is voor elke mens anders.

    Of het de juiste aanpak is, zullen we dit seizoen zien maar momenteel juich ik het toe.
11-12-2023 12:59
Zou het dan toch nog goed komen
11-12-2023 16:27
Hij moet alleen stoppen met zijn gewoonte van het aanschurken tegen de echte toppers.
Die hoor je er nooit over.
    11-12-2023 16:44
    Omdat ze het niet gevraagd worden misschien?
    11-12-2023 18:03
    Tegen de echte toppers? Is REV geen echte topper ? Gij zijt echt niet goed snik .
11-12-2023 18:27
Tja, het grote indekken is weer begonnen. Marik zegt het hierboven eigenlijk heel goed. Al denk ik dat het niet alleen het mentale is waar ie tekortschiet, maar gewoon all in. Kan nog komen natuurlijk. Als ik even mag gokken, waar ie volgens zijn programma komend jaar gaat winnen? Ik gok op een medaille op de olympische tijdrit, verder niets. Even een jaartje niets winnen, en dan met een paar spiegels de berg op, het zou niet verkeerd zijn voor z'n wielertoekomst.
    11-12-2023 18:38
    Misschien zelf ook eens in een spiegel kijken? Het leven van een anti-supporter moet vrij betekenisloos zijn verder als ik je reacties zo lees.
    11-12-2023 19:39
    Anti-supporter? Gewoon observaties hoor, en redelijk gemeengoed, buiten de zuidelijke halve maan.
    11-12-2023 19:57
    Lachen dat je dat observeren noemt. Gebazel zonder grenzen noemen we dat hier in het Noorden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine