Remco Evenepoel over WK: “Ik sta 100 procent achter de tactiek”
foto: Cor Vos
maandag 6 september 2021 om 17:46

Remco Evenepoel over WK: “Ik sta 100 procent achter de tactiek”

Remco Evenepoel schaart zich volledig achter de WK-tactiek van de Belgische ploeg voor de titelstrijd in eigen land. Wout van Aert is door bondscoach Sven Vanthourenhout aangewezen als uitgesproken kopman. “Ik sta honderd procent achter die tactiek en zal me volledig smijten”, vertelt Evenepoel tegen Het Laatste Nieuws.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Na Van Aert heeft Vanthourenhout zijn hoop gevestigd op Jasper Stuyven en Evenepoel zal zich dienstbaar opstellen. “Ik denk dat ik mijn plek verdien en we weten waar we voor staan”, aldus de coureur van Deceuninck-Quick-Step. “Ik denk wel dat het kan werken. Het is een heel lange koers en er kan van alles gebeuren. Alles staat in functie van Wout, maar met bepaalde koerssituaties weet je nooit. Er kan zóveel gebeuren, maar dat is in elke wedstrijd zo.”

‘We zijn flexibel genoeg voor plan-B en plan-C’
“Als we de finaleronden van Leuven bereiken met Wout erbij, dan is het heel simpel. Hij heeft ook de meeste kans om het af te maken. Iedereen weet wat hij moet doen als Wout erbij is, en ook als hij er niet meer bij is. Dat is het belangrijkste. En als er iets gebeurt, dan zijn we volgens mij flexibel genoeg om voor plan-B of plan-C te gaan, maar laat ons hopen dat het niet nodig is”, zegt Evenepoel.

De 21-jarige veelwinnaar denkt wel dat hij de vrijheid krijgt om te koersen. “Dat weet ik nog niet, maar ik denk dat het vrij logisch is dat als er gekoerst wordt, in Overijse of zelfs in het centrum van Leuven, we gewoon mee moeten zijn en de koers nooit moeten ondergaan. Hopelijk met Wout erbij. Die kan natuurlijk ook niet op alles springen én ook in de finale nog 100 procent zijn. Daarvoor zijn wij er: meezitten als er vroeg gekoerst wordt en dan verdedigend rijden voor de kopman.”

RIDE Magazine
57 Reacties
Sorteer op:
6 september 2021 17:57
Heerlijk! Hieruit lees ik dat de deur voor Remco op een kier staat voor eigen succes
6 september 2021 18:01
Die gaat zelf weg pogen te zijn.
    6 september 2021 18:04
    Misschien is dit wel het plan van het Belgische Team
    6 september 2021 18:13
    Iedere renner zou zijn eigen kans moeten pakken als puntje bij paaltje komt maar tot die tijd...
    6 september 2021 19:48
    Ja, en dat is toch logisch? oertactiek: de rest mag dan rijden om hem terug te pakken en WVA "eet het bord van de anderen leeg", terwijl Remco in groepje vooraan kan zeggen dat zijn kopman achterin zit en hij dus niet te veel kopbeurten hoeft te doen; Winwin, en redelijk doorzichtig.
    6 september 2021 21:44
    Deze jongen is de ideale stoorzender waarvan niemand weet wat je er mee aan moet. Sluipt ie mee in de vroege vlucht, paniek. Sluipt ie mee in de late vlucht, paniek. Springt ie weg op 5km van de meet, paniek!
    8 september 2021 23:30
    'Iedereen weet wat ie moet doen als Wout er niet meer bij is'.
6 september 2021 18:03
Hij staat dus 100% achter plan-B en plan-C, als je het goed leest.
    7 september 2021 12:09
    Ik lees dat hij 100% achter plan A staat. Maar dat er een plan B of C is indien plan A niet kan uitgevoerd worden.
6 september 2021 18:10
Beetje zelfreflectie zal hem geen kwaad doen. Mijn poging voor eigen kans op Olympische spelen was geen succes. Ik het Wout daar laten zitten. Ik heb inmiddels een C koers gewonnen dus o.b.v. die gegevens ga ik volledig voor Wout rijden en is er is geen plan b en c want alles op Wout.
6 september 2021 18:12
Remco staat alleen maar achter plan Remco. Dat wordt iedere dag een snedige uitspraak en dan halfslachtig knechten voor Wout, onnodig aanvallen, mislukken en achteraf blaten nadat Wout tweede is geworden achter een ontketende Nederlander.
    6 september 2021 18:35
    De wederopstanding van Niki Terpstra?
    6 september 2021 21:45
    Dat zou m wel gegund zijn.
    7 september 2021 12:11
    Terpstra? Is die al geselecteerd voor het WK? Dat zou pas een teken van armoede zijn in vergelijking met de Belgische selectie. Iemand die al 2 jaar niet meer in de top-500 staat van de PCS-ranking ... en die zich in eendags C-koersen niet kan onderscheiden!
6 september 2021 18:27
Edit redactie: Graag inhoudelijk reageren.
6 september 2021 18:28
Je weet nu al dat eddy gaat aanvallen
6 september 2021 19:29
Dus als ik het goed begrijp zit dit in zijn hoofd:
1. Vroege aanval: Evenepoel mee
2. Evenepoel hoeft niet te rijden, want de kopman zit in de groep hierachter
3. Peloton nog steeds niet terug...Evenepoel (uitgerust) demarreert, want er moet toch een Belg winnen.
4. Niemand op de foto, Evenepoel wereldkampioen
5. Nabeschouwing: kopman faalde, gelukkig hebben we toch een wereldkampioen
    6 september 2021 19:52
    Wees gerust, dit zit in het hoofd van iedere schaduwkopman die aan de start staat.
    6 september 2021 19:52
    En dan de realiteit:

    1. Vroege aanval: Evenepoel mist hem

    2. Evenepoel gaat er toch naar toe en rijdt zich 30 kilometer kapot

    3. Peloton nog steeds niet terug…Evenepoel (naief en gesloopt) demarreert, want er moet toch een Belg winnen.

    4. Evepoel faalt hopeloos, 80km voor de meet.

    5. Wout zit alleen met 22 aasgieren op zijn wiel, Mohoric rijdt weg en wordt nooit meer gezien.

    6. Pidcock is wereldkampioen.
    6 september 2021 20:54
    7. MvdP klopt pidcock in een millimetersprint waarbij de finishcamera ditmaal te ver naar achteren staat
    6 september 2021 21:41
    Haha, amusante scenario's hier. Allemaal voorpret, nu al zin in die koers.
    6 september 2021 22:24
    Dat zeker en vast! Lekker de hele dag voor de buis en wachten op het laatste rondje.
    6 september 2021 22:51
    Remco wint WK en zegt dat voorafgaande buikproblemen eigenlijk een afleidingsmanoeuvre vormden -> Wielerflits ontploft over deze zielige schertsvertoning welke bewijst wat voor loser Remco is.

    In een parallel universum wordt ondertussen Mathieu wereldkampioen en die zegt dat voorafgaande rugproblemen eigenlijk een afleidingsmanoeuvre vormden -> Wielerflits ontploft en exact dezelfde personen vinden dit een geniale meesterzet, welke bewijst wat voor kampioen Mathieu is.
    7 september 2021 10:13
    Dit is er boenk op, Deel Koeper.
    8 september 2021 23:58
    Flip zwiept Wout in de hekken en Roglic verslaat Sagan in de sprint.
6 september 2021 20:25
De charme en het gevaarlijke aan een WK is jaarlijks wie rijdt voor wie terwijl diegenen geen landgenoten zijn. In dat licht bezien heeft Wout niet de 100% garantie dat zijn landgenoten voor hem gaan rijden als het er echt op aankomt. Geen enkele Belg uit de Jumboploeg in koers is een klein beetje vragen om moeilijkheden. gaan de Quicksteppers achter Alaphilippe rijden als het echt moet gebeuren? Teveel onzekerheden naast het feit dat alle landen naar de Belgen kijken als thuisland. Loopt vaak uit op een teleurstelling. Nederland is immers ook al een keer of 5 wk voetbal geworden in de weken vooraf..
    6 september 2021 23:07
    Klopt Reiger, heel veel onzekerheden.

    Een bijkomende onzekerheid is dat het parcours niet van die aard is dat de sterkste sowieso wint. Relatief veel renners kunnen dit parcours aan en kunnen dus wereldkampioen worden als alles goed valt.
    In dat opzicht is de discussie Remco-mee/Remco-niet-mee een beetje overrated. Of Remco zich al dan niet volledig ten dienste stelt van Van Aert is slechts één van heel vele factoren die uiteindelijk zullen uitmaken of Van Aert zijn favorietenrol kan waarmaken.

    Quiz-vraagje: hoeveel renners zijn er de laatste 40 jaar in geslaagd om wereldkampioen in eigen land te worden?
    7 september 2021 02:26
    ik moest t opzoeken maar dit zijn ze.
    2008 allessandro Ballan
    1979 Jan Raas
    1968 Adorni
    1963 Benoni Beheyt
    1950 Briek Schotte
    1946 Hans Knecht
    Meer niet na de oorlog dus de odds zijn niet in het voordeel van de Belgen
    7 september 2021 08:00
    @Reiger
    Je hebt nog Bernard Hinault in Sallanches 1980 gemist

    Maar ik vroeg eigenlijk de laatste 40 jaar (want dat maakte mijn punt nog sterker ;-) )
    Dan is er dus maar eentje, Ballan.
    7 september 2021 09:42
    Lekker sloom van mij. Ga ik t opzoeken, mis ik nog één van de zwaarste afstraffingen die Hinault heeft uitgevoerd..
    Maar je hebt gelijk. Ook over Ballan. In Nederland hebben we het juichen vóór de wedstrijd gedaan is uitgevonden en België moet uitkijken dat ze niet dezelfde kant opgaan. Op papier kan er maar heel weinig fout gaan maar de in de praktijk des te meer..
    Kijk maar naar het EK voetbal.
    7 september 2021 13:29
    Er kan weinig fout gaan ? Geklopt worden door Matje en alweer tweede eindigen lijkt mij nochtans een te verwachten scenario...
6 september 2021 20:40
Dit is wat de bondscoach er zelf over zei: "We hebben met iedereen goeie afspraken gemaakt en Remco is zich daarvan bewust. Uiteraard zullen we hem niet vragen om 100 kilometer op kop te rijden. Daarvoor heeft hij nu al een te grote staat van verdienste. Hij krijgt een rol die ervoor moet zorgen dat we met een sterk team de finale kunnen rijden."

Die laatste zin wil zeggen: Evenepoel (of een Teuns bijvoorbeeld) moet proberen weg te rijden zodat Team Belgium niet moet werken; als hij niet weg is op pakweg 60 km van de meet, dan draait hij mee op kop van het peloton waar nodig om explosievere 'helpers' als Stuyven en Lampaert te ontlasten zodat die Wout naar de sprint kunnen leiden. Dat maakt allemaal gewoon deel uit van 'Plan A' - met Van Aert het WK winnen.
6 september 2021 21:23
Remco kan knallen wat hij wil, tegen red white Danish dynamite is hij niet opgewassen.
Tegenover Cort komt hij te kort.
Tegenover Asgreen slaat hij asgrauw uit…
6 september 2021 21:34
“Als er iets gebeurt, dan zijn we volgens mij flexibel genoeg om voor plan-B of plan-C te gaan, maar laat ons hopen dat het niet nodig is”

Hier staat het dus duidelijk: Evenepoel is plan-D (geintje).

Ik ben benieuwd. Evenepoel lijkt dermate loyaal aan zijn DQS dat ik het moeilijk voor kan stellen dat hij Alaphilippe, Stybar of Asgreen terug haalt. Ik zie hem dus aanvallen en daarna afhaken en niet knechten, maar laat mij graag verrassen.
    6 september 2021 22:53
    En Alaphilippe, Asgreen en Stybar gaan wel achter Evenepoel rijden?

    Nee, maar dan rijden andere Fransen, Denen of Tsjechen dat wil dicht. Maar als Asgreen gaat, dan móet Evenepoel dat dichtrijden en mag dat geen andere Belg zijn?
    7 september 2021 09:02
    blijft het een rare gedachte vinden in het wielrennen.
    Want welke spits zal nu op een wk denken, ik ga niet scoren tegen de keeper van mij eigen team.
    7 september 2021 10:36
    Het is ook een rare, anti-sportieve gedachtegang. Echter is het de realiteit dat vele renners niet de flexibiliteit hebben om op die dag onder landsbelang omstandigheden te koersen op de wijze die het landsbelang dienen. Theorie versus praktijk.
    7 september 2021 22:44
    Bij zo’n wielerwk staat er geen uitzinnige menigte achter, die vinden op wat hardcore patriotten een enerverende koers al prima en verder staat er ook 0 landsbelanggelul op het spel. Kortom : in het wielrennen kan je het gewoon flikken want nagenoeg niemand neemt het je echt kwalijk.
6 september 2021 22:04
Ontsnapte Evenepoel
0-46 km => moet alleen zijn
46-...km => mogen enkel mindere goden mee zijn

Alle andere scenario's in dienst.
6 september 2021 22:06
Michel Wuyts tijdens de laatste rechte lijn van het WK: …. Ja en het wordt Remco E …. Van der Poel …,
6 september 2021 22:20
We hebben gezien op de OS dat Evenepoel:
- altijd zal gaan voor eigen succes als hij ergens een kansje ziet
- makkelijk te pareren is als je gewoon op het wiel zit: dan wil ie wel rijden, maar dan mag hij niet. Een ouwe Italiaan op het wiel is genoeg om hem te neutraliseren.
- vervolgens gaat sparen voor de wedstrijden die nog gaan komen, en zijn kopman in de steek laat.
- achteraf een uitleg doet dat hij zijn kans waagde in belang van de ploeg.

Een beetje simpel word ik verder van die figuren die alle realiteitszin lijken te verliezen en menen dat Evenepoel zomaar wegrijdt op het WK, alsof het één van de vele wedstrijden is tegen Janneke en Mieke is die hij de laatste tijd heeft gereden. Ze komen intussen weer onder alle stenen vandaan gekropen zo lijkt het...
    6 september 2021 23:19
    Zo heel veel mensen die denken dat Evenepoel met een solo kan uitpakken op het WK zie ik toch niet hier?
    Het wordt sowieso voor niemand makkelijk om weg te geraken.
    Dat Evenepoel het gaat proberen ben ik met je eens. Als hij daarmee het pak een beetje uitdunt, speelt dat trouwens volledig in de kaart van Van Aert, die erbij gebaat is met een kleinere groep naar de meet te gaan.
    6 september 2021 23:20
    Daar is hij weer met z’n haatspraak. Ik weet niet of je het WK in Yorkshire hebt gezien, maar daar ging onze Belgische kopman tegen de grond en daar was slechts één Belg die zich compleet opofferde in een poging nog iets recht te zetten. Maar dat past allemaal niet in de stroom negativiteit die hier altijd moet vloeien.
    6 september 2021 23:53
    edit wf: niet doen
    7 september 2021 06:36
    1) Zoals Maillot aangeeft heeft er hier nog niemand beweerd dat REV even alles aan flarden gaat rijden. Niemand.
    2) Zoals VDB aangeeft heeft REV al eens eigen kansen opgeofferd voor een kopman op een WK, wanneer hij (en anderen, zoals Roglic en Dumoulin) zich niet hoefde te sparen voor een belangrijke wedstrijd enkele dagen nadien
    3) Dat Evenepoel een kans moest wagen in het belang van de ploeg kan geen uitleg achteraf zijn als de bondscoach zelve nu al aangeeft dat dit een integraal deel is van Plan A.

    Laat dat persoonlijke vendetta jegens Evenepoel toch los, het zou je geloofwaardigheid sterk ten goede komen.
    7 september 2021 12:21
    Beter iemand die wegrijdt en wint in een C-koers (zoals Remco Evenepoel) dan iemand die moet lossen of opgeven in een C-koers (zoals Niki Terpstra).
6 september 2021 22:22
Een ander probleem voor REV is dat ie 100% alleen moet aankomen, anders wint ie niet.
    6 september 2021 23:25
    Cruciaal punt inderdaad, zodra Remco mensen mee krijgt is het voordeel er niet meer bij een vlucht tenzij je een 100% garantie hebt dat hij zijn vluchtgenoot(en) er af rijdt. En dat is wel een dingetje. Dan kun je gevangen komen te zitten als Belgische ploeg en als kopman van Aert.
    6 september 2021 23:45
    Nu lijkt de kans me ook wel klein dat Evenepoel als enige Belg in een groepje zit waar álle andere landen met een kandidaat-winnaar ook in vertegenwoordigd zijn. Met andere woorden: er zullen op dat moment normaal gezien andere landen moeten werken die niemand vooraan hebben. Dat is het doel van renners in een ontsnapping te sturen: de koers hard maken en renners van andere landen aan het werk zetten en zo uitdunnen.

    Je kan uiteraard altijd theorieën bedenken waarbij de aanwezigheid van Evenepoel toch negatief zou werken, maar Evenepoel gaat echt niet zomaar met een handvol snellere mannen naar de meet rijden terwijl kopman WvA en de andere Belgen erachter knarsetandend niks doen en gewoon mak naar de finish gaan.

    Verder is Evenepoel gewoon een goeie coureur die op zo’n parcours kan meekoersen. Velen doen hier alsof hij eigenhandig gaat beslissen hoe het WK zal uitdraaien, maar het is gewoon 1 van de 8 renners. Bij Nederland ga je toch ook niet dramatisch lopen doen omdat zowel MvdP als Dumoulin zouden meegaan? Dumoulin moest maar eens vooraan meezitten met een snellere erbij, terwijl Matje z’n kas zit op te fretten in de groep erachter… Nee het zijn gewoon beiden goeie renners, dus ze gaan (hopelijk in het geval van MvdP) mee.
    6 september 2021 23:54
    Nickdt heeft een heel goed punt. Ik vind de aanname van sommigen dat Evenepoel wel even wegrijdt van iedereen niet getuigen van realiteitszin. Ik zie hem wel demarreren, maar dan net als op de OS enkele vluchtmakkers meekrijgen. Die ofwel in het wiel van Evenepoel gaan zitten omdat ze niet mogen, of graag met Evenepoel verder rijden omdat ze hem kunnen hebben in een sprint. En dan zet je Van Aert niet in een zetel, maar dan krijg je een heel lastige situatie. Zeker als 1 van de vluchtmakkers een DQS renner is met een ander vlaggetje.

    In een dergelijk scenario heb je veel meer aan renners die het ook kunnen afmaken in een klein groepje. Voor zo'n scenario zou Stuyven een veel betere pion zijn.

    Ik zie de rol van Evenepoel veel eerder om de finale hard te maken. Niet door te demarreren, maar door alle sprinters middels een hoog tempo de nek om te draaien, en alles bij elkaar te houden voor een sprint. Ik hoop dan ook dat hij dat kan opbrengen.

    EDIT: @Alfons, alles hangt af van de tactiek die is gekozen. Als Belgie inderdaad zoals lang aangekondigd kiest voor 1 enkele kopman, dan wil je niet met een langzame renner in een sterke kopgroep zitten. Ik weet niet hoe het met Nederland zit, maar ik denk dat daar veel minder alle ballen op Mathieu gaan, tenzij hij ondanks zijn rugblessure komende week de keien uit de grond weet te rijden.
    7 september 2021 00:03
    zoals in Algarve? wint de sprint voor Schachmann, Dan Martin, Rui Costa, Wellens, Lopez, Nibali en Mollema.

    Tis niet dat ie overal alleen moet aankomen.

    Tis dat het in Leuven niet zal lukken tegen klassieke mannen van 75kg.
    7 september 2021 00:17
    @Mohorietsj,
    Of zoals de Ronde van Belgie, waar hij het sprintend niet redt tegen een groepje uitgepierde vluchters die al 180 km op kop hadden gereden.
    Die aankomst lijkt toch echt veel meer op wat ze op het BK voor hun wielen krijgen dan de betreffende sprint in de Algarve, die werd gereden na een serieuze klim. Maar ik neem aan dat je dat zelf ook gewoon snapt, maar dat het enkel lastig is om dat te rijmen met het fan zijn van Evenepoel.
7 september 2021 07:42
Ik word een beetje Evenepoel-moe, pfffff.
Waarom ik het dan toch allemaal lees? Goede vraag.....
    7 september 2021 07:45
    Puur masochisme. Boehoe Evenepoel dit en dat maar stiekem bidden dat ie start.
    7 september 2021 08:51
    Het is het beste uit te leggen zoals Jan Mulder dat ooit deed. Je hebt het soms gewoon nodig om je flink te ergeren, dat is ook gewoon lekker. Echter merk ik nu dat de balans doorslaat. Bericht aanklikken --> bericht lezen --> reacties lezen --> ai, 1 stap teveel gedaan.
    7 september 2021 09:02
    Ik kijk ook wel eens tv-oranje en dan komen de stoopjes en clips opgenomen in zo’n bruin café. Met die blik moet je deze topics openen.
7 september 2021 21:51
Hellup, ik lust sinds Tokyo geen pizza meer! :-(

Reacties zijn gesloten.