Vanthourenhout heeft afspraken gemaakt over WK: “Evenepoel is zich daarvan bewust”

maandag 6 september 2021 om 14:39
Vanthourenhout heeft afspraken gemaakt over WK: “Evenepoel is zich daarvan bewust”

foto: Cor Vos (archief)

Bondscoach Sven Vanthourenhout heeft zijn WK-selectie voor eind september in eigen land nader toegelicht. Bij de mannen is er in de wegploeg rondom kopman Wout van Aert plek voor onder meer Remco Evenepoel. “We hebben met iedereen goeie afspraken gemaakt en Remco is zich daarvan bewust”, vertelt Vanthourenhout daarover.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Dat de gehele Belgische ploeg gebouwd is rondom Van Aert, was al even duidelijk. “Hij is vanaf de eerste dag betrokken geweest bij de besprekingen, maar hij heeft geen eisen gesteld”, stelt de bondscoach. Evenepoel krijgt een eigen rol op het WK richting Leuven. “Remco is enorm geëvolueerd sinds de Spelen, maar daarom is er nog geen andere rolverdeling. We hebben met iedereen goeie afspraken gemaakt en Remco is zich daarvan bewust.”

“Uiteraard zullen we hem niet vragen om honderd kilometer op kop te rijden”, gaat Vanthourenhout verder. “Daarvoor heeft hij nu al een te grote staat van verdienste. Hij krijgt een rol die ervoor moet zorgen dat we met een sterk team de finale kunnen rijden.”

‘We zien Stuyven het liefst zo ver mogelijk komen’
Een andere hoofdrol verwacht de keuzeheer van Milaan-San Remo-winnaar Jasper Stuyven. “Hij kan lange afstanden aan en heeft kwaliteiten. Jasper is zeer intelligent in de koers en kan in de wedstrijd mee beslissingen nemen. We zien hem het liefst zo ver mogelijk komen. Ik ga niet uit van een massasprint. Als er gekoerst wordt, zal dat zeker voor schade zorgen in het peloton. De positionering zal superbelangrijk zijn, maar daar hebben we de ploeg voor.”

Tiesj Benoot, Victor Campenaerts, Tim Declercq, Yves Lampaert en Dylan Teuns maken de selectie compleet voor de wegrit. “We hebben jongens die het gewoon zijn om klassiekers te rijden en die weten wat ze moeten doen in de koers”, zegt Vanthourenhout vol vertrouwen.

Teleurstelling bij Philippe Gilbert

In de WK-selectie voor Leuven is geen plek voor oudgediende Philippe Gilbert. De wereldkampioen van Valkenburg reageert op zijn social media. “Het is een flinke teleurstelling dat ik niet geselecteerd ben voor het WK. Ik was klaar om alles te geven voor een Belgische overwinning, net zoals in Madrid 2005, Valkenburg 2012 en Rio de Janeiro 2016. Maar helaas mag het niet zo zijn”, aldus de Waal van Lotto Soudal.

Dit artikel delen:

25 Reacties

WernerFranke 6 september 2021 om 14:46

Zal zich alvast niet kunnen sparen voor de tijdrit. Ik vraag me wel af wat ie doet als ie op stap gaat met pakweg Mohoric. Die zal ie niet lossen en niet kloppen in een sprint.

Turtlehead 6 september 2021 om 14:55

Ik lees het al. Iedereen mag zijn best doen en tot de finale zijn kansen behouden. En daarna proberen een prijsje te rijden. Dat wordt niks, let maar op.
Waarom niet simpel: VanAert is absoluut kopman, vrije rol voor Evenepoel, de rest in dienst van VanAert. Klaar.

Massimo Bataille 6 september 2021 om 15:06

Veel scheelt het niet hoor. Stuyven mag meeglippen in de finale in gevaarlijke groepen, Evenepoel zal wss tussen km 50-80 mogen aanvallen ( wat Wellens eigenlijk vroeger vaak deed) en voor de rest alles voor Van Aert.

Ik zie Evenepoel en Stuyven wil linkeballen onder het motto ‘onze kopman rijdt achter ons, ik mag niet meerijden’ maar wel proberen overal mee te zijn, want je weet maar nooit.

DunJay 6 september 2021 om 15:08

Waarom niet simpel : Van Aert is absoluut kopman, vrije rol voor Stuyven, de rest in dienst van Van Aert?

JensVdB 6 september 2021 om 15:10

Lotto is de sponsor van het Belgische team en om dan niemand te selecteren vind ik onrespectvol

Alfons Haavers 6 september 2021 om 15:16

Wellens had nog gekund i.p.v. Campenaerts of Teuns. Maar Tim is ook niet altijd het makkelijkste karakter, dus misschien hebben ze die keuze gemaakt in functie van de teamsfeer?

Ergens ook niet slecht dat Vanthourenhout niet gewoon een Lotto-renner heeft gekozen enkel en alleen omdat de Nationale Loterij ook het Belgische team sponsort, vind ik.

Rawolf Rawolf 6 september 2021 om 15:18

Gilbert is niet iemand die in dienst rijd, Wellens wat wisselvallig en van der Sande is leuk maar in zo’n topselectie iets ondermaats…. weinig goeie opties verder.

Chippen 6 september 2021 om 15:26

vanthourenhout heeft gezegd dat van moer er altijd bij was geweest zonder blessure. dat de rest ontbreekt, lijkt me logisch.

Craig Vanderswag 6 september 2021 om 15:31

Trek je naar het WK om je sponsor the pleasen? Of om de kanst op winst te maximaliseren?
Het siert Vanthourenhout dat hij voor de tweede optie kiest.

Koersmaniak 6 september 2021 om 15:50

Als de onderneming Tarteletto de bond zou sponsoren heeft volgens jou de wielerploeg Tarteletto recht op een deelnemer?

Quintenri 6 september 2021 om 16:20

Selecties gebeuren op basis van prestaties, en die hebben ze de laatste tijd niet geleverd bij Lotto.

Steven_E 6 september 2021 om 16:45

Daarom net iemand wél selecteren klinkt als omkoping. Zoals dat de zoon van de sponsor steeds mag starten bij de voetbal.

Wheely 6 september 2021 om 15:25

Blijft een risicootje natuurlijk deze vriend meenemen maar het kan evengoed een hele belangrijke pion zijn. Persoonlijk had ik nooit voor het overtal wolvies gekozen als je stelt dat Wout je kopman is, dat rijmt gewoon niet. Kans dat die hun loyale trouw aan Patje loslaten is gewoon erg klein.

Michelangelo 6 september 2021 om 16:17

Ben het helemaal met je eens, Wheely. Daar schuilt m.i. een groot gevaar. Loyaliteit aan de ***
edit wf: niet doen ipv aan de nationale ploeg. Ik had 1 of 2 blauwen minder meegenomen, en daarvoor mensen in de plaats gezet die op zeker loyaal zijn aan hun land ipv hun ploeg. In ieder geval Van Hooydonck.

Verder vraag ik me af of Vanthourenhout echt denkt dat Evenepoel hetzelfde kan doen op een WK als in de sterk bezette ronde van Denemarken en de Druivenkoers. Want daar reed een C peloton, met daarnaast een veel sterkere DQS ploeg. Op het WK zit veel meer 'schoon volk' dat zich echt niet zomaar laat losfietsen op een stukje vals plat zoals Aime de Gendt. Laat staan dat de motards daar de weg niet gaan weten.

Ik denk dat er straks op het WK zat renners zijn die met Evenepoel mee durven rijden, ook van ver durven gaan en hem zeer waarschijnlijk kloppen in de sprint. Types als Mohoric, Teunissen, een paar Denen etc. En wat doe je dan met hem: bescherm je zijn vlucht, of laat je je eigen mannen achter Evenepoel aan rijden.

Als je op de lange vlucht wilt spelen, dan heb je denk ik veel meer aan Stuyven of zelfs Van Avermaet, die het in een klein groepje af kunnen maken in een sprint.

Ik vrees voor de Belgen dat uiteindelijk te weinig focus op de kansen van Van Aert gaat leiden tot weer een nieuwe maar uiteindelijk kansloze ereplaats voor de kopman.

Kannibaal van Schepdaal 6 september 2021 om 16:47

Laat het los, Michelangelo, je campagne om Evenepoel thuis te laten heeft gefaald.

En laat die ‘sekte’ ook maar achterwege.

On topic: Evenepoel mag aanvallen in een klein groepje, zodat België niet moet rijden in de achtergrond. Evenepoel mag dan proberen om de concurrentie uit het wiel te rijden. Omdat België zo in een zetel zit, komen ze met behoorlijk wat mannen in de finale. Ofwel rijdt Evenepoel iedereen uit het wiel en wint hij solo. Ofwel lukt het niet en houdt Evenepoel na de laatste helling de benen stil in de hoop de groep lam te leggen en het peloton te laten terugkeren. Ofwel wordt (het groepje met) Evenepoel vanzelf teruggehaald, en mag Stuyven meeschuiven in groepjes met schaduwfavorieten, terwijl Van Aert in actie komt wanneer de kopmannen zich roeren. Dan is het zaak voor Evenepoel, Stuyven, Benoot of Teuns om samen met Van Aert mee te zijn zodat hij eindelijk nog eens (na Gent-Wevelgem) een mannetje naast zich heeft dat de gaten kan dichtrijden, zodat Van Aert zijn kans kan gaan in de sprint in een klein groepje. En in Gent-Wevelgem hebben we gezien wat er dan kan.

FrankyVercauteren 6 september 2021 om 17:05

@michelangelo: ik denk niet dat Evenepoel bang is als hij met pakweg Mike Teunissen in een ontsnapping zit.

Marco 6 september 2021 om 17:07

Wat ik niet zo goed begrijp is dat er vorig jaar minimaal 100 reacties waren dat Roglic voor Van Aert had moeten knechten en dat het een schandaal was dat hij dat niet gedaan heeft, is het dan geen Jumbosekte ?

En als die drie Belgische DQS mannen dit jaar voor een Franse ploeggenoot rijden? Dan hadden die weer voor hun landgenoot moeten rijden?

Op deze manier is dan elke Belgische selectie een goede zolang er maar zo veel mogelijk Jumbo renners in zitten.

Heeft Pogacar goede knechten bij? Via Slovenië niet, via UAE een aardig aantal als ik kijk naar welke renners over de landen geselecteerd zijn.

Mij lijkt verder trouwens dat (zoals we gewend zijn) die Evenepoel veel en veel te veel krediet krijgt als je ziet dat Van Aert zowat kansloos is nu Remcootje mee mag.

Van Aert, ik weet niet of je hier zit mee te lezen maar ik zou redelijk beledigd zijn wanneer je met de hulp van nog 6 andere Belgen en een halve Jumbo ploeg er niet in slaagt dit even binnen te harken omdat Remco erbij is.

PS. zoals ook door @Kannibaal van Schepdaal aangegeven, die sekte opmerking lijkt mij er weer over..

Michelangelo 6 september 2021 om 18:57

@Kannibaal, Marco,
“Sekte” is een heel normaal woord, staat niet in de rubriek scheldwoorden, en geeft aan hoe ik (en ik denk ook diverse anderen) kijken naar DQS. Om daar over te vallen, en wie weet wel op basis daarvan een bijdrage te melden bij de moderatoren, is m.i. een beetje een perkamenten-huidjes-gedoe.

Persoonlijk denk ik dat Belgie zeker niet in een zetel zit met Evenepoel in de kopgroep. Dan zitten ze nog eerder in een zetel met Stuyven daarin, omdat die zowel heeft laten zien om solo aan te kunnen komen (met een neus voor het juiste moment) alsook gewoon de rapste kan zijn van een klein groepje. Terwijl Evenepoel eigenlijk iedereen los moet rijden om winstkans te hebben. En nogmaals: dit is een ander peloton dan de Druivenkoers of de ronde van Denemarken, en een parcours wat heel veel renners prima aan kunnen. Die laten zich echt niet zoals Aime de Gendt uit het wiel rijden.

Daisy 6 september 2021 om 16:36

Niet juist vind ik. Iedereen mag zijn kans wagen. Zolang er maar een Belg wint. Iedereen gelijk voor de wet. Geen specifieke kopman.

Tollpatscher 6 september 2021 om 17:29

“We hebben met iedereen goeie afspraken gemaakt en Remco is zich daarvan bewust”, vertelt Vanthourenhout daarover.
Ik hoop dat Vanthourenhout zich niet vergist!

skylimit 6 september 2021 om 18:31

Remco zal zich zeker bewust zijn van afspraken, maar ja koers is koers en dan gebeuren er vaak rare dingen. Beste is dat Wout zelf als eerste de aanval kiest en zorgt dat hij van voren zit, want wie van de andere gaat zich volledig leegrijden voor Wout ?
Behalve Declercq kan elke andere Belg hier een goede uitslag voor zichzelf rijden.

Waarom Gilbert zonodig zijn teleurstelling moet uiten voor het niet selecteren snap ik niet ? Heeft hij dan echt een bord voor zijn hoofd ? Op grond van welke prestatie dit seizoen zou een selectie gerechtvaardigd zijn ?
Met Gilbert is het gewoon klaar.

de adelaar 7 september 2021 om 20:21

Waarom de zin ‘ en Remco is zich ervan bewust’ ? Is dit om de hele natie te laten weten dat men Remco in het gareel kan houden. Wat een onzin… alleen over afspraken was afdoende geweest. Zo voed zelfs de bondscoach de complottheorie. Niet lullen maar poetsen. Wout kopman en elke andere Belg die Wereldkampioen kan worden door slim mee te zijn of vooraan te rijden in de finale gewoon voor zijn kans laten gaan

debarreman 7 september 2021 om 21:32

@de adelaar
Je hebt ‘begrijpend lezen’, je hebt van die redactie sommen (eigenlijk ook ‘ begrijpend lezen’). En je hebt ‘begrijpend begrijpen’. Duidelijk toch?

Ed De B 6 september 2021 om 18:48

Dit is gewoon zand in de ogen van de tegenstander strooien.
De afspraak is dat REV op 40 km van de meet gaat en een verpletterende overwinning pakt.

de adelaar 7 september 2021 om 20:22

Jij denkt dat de Denen etc Fransen en Nederlanders en Slovenen met koekenbakkers komen? Wake up

Headlines

Materiaalzone

Populair