donderdag 22 juni 2023 om 18:48

Remco Evenepoel over val op BK tijdrijden: “Was bereid om risico’s te nemen”

Video Remco Evenepoel kon de zege donderdag snel vergeten op het BK tijdrijden: al na enkele minuten maakte hij een schuiver. Wat gebeurde daar precies? “Het voorwiel gleed weg en ik ging de beek in, meer kan ik er niet over zeggen”, zei hij na afloop tegen onder meer WielerFlits.

Verhoog de voorpret voor de klassiekers met de nieuwe RIDE Seizoensgids. Onze nieuwe 188 pagina's dikke voorjaars-editie vol met schitterende wielerverhalen verschijnt op 8 maart. Verzeker je van jouw exemplaar en pre-order hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Het regende flink in Herzele, waardoor het wegdek nat was. “Misschien ging ik ook iets te snel die bocht in. Ik had vertrouwen en was bereid om risico’s te nemen in de bochten. Het was eigenlijk de enige snelle bocht op het parcours. We wisten dat de bocht was met de meeste kans om te vallen. Ik ging net een tikkeltje teveel over de limiet. En ja, toen lag ik in de beek. Ik kwam niet aan mijn remmen, ik draaide de bocht goed in. Maar ja, dat is het leven hè.”

Door de val bleef het voorspelde duel met Wout van Aert uit. “Aan het eerste tussenpunt lag ik al vijftig seconden af. Vanaf dan wist ik dat ik zeker niet meer meedeed voor de overwinning. Tijdens de tweede ronde zeiden ze dat het podium er nog inzat, dat ik korter en korter kwam. Dat geeft wel aan dat ik toch wel goede benen had vandaag. Ik voelde ook wel dat ik er klaar voor ging zijn.”

BK op de weg
Zondag staat Evenepoel aan de start van het BK op de weg. Wat verwacht hij daarvan? “Het zal iets droger liggen, dat is alvast iets. Maar ja, het zal een kermiskoers worden aan het einde. Het is zoals het de afgelopen jaren ook al was in België, veel lokale omlopen. We zien wel. Het is bij Lampie (Yves Lampaert, red.) in de buurt. Het belangrijkste is dat we de trui in ploeg houden. Dit jaar hebben we eindelijk een sprinter (Tim Merlier, red.), dus kunnen we op hem spelen ofwel op de aanval. We hebben meerdere kaarten om te spelen. Dat is de eerste keer van ons.”

Evenepoel zegt dat een aanval ook ver kan dragen zondag. “Het is een heel lastige start met de lokale ronde van Gent-Wevelgem. Het gaat heel pittig zijn. We moeten alert zijn en ervoor zorgen dat er geen goede groep wegrijdt zonder ons. Als het toch bij elkaar komt, hebben we een heel goede lead-out om Tim af te zetten. Ik denk dat Tim en Jasper op dit moment misschien de twee rapste mannen ter wereld zijn, samen met Fabio (Jakobsen, red.). Dat kan een mooie sprint worden. Dan heb je Wout er ook nog bij, die op alles kan gokken. Het kan alle kanten uit zondag.”

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
22 Reacties
Sorteer op:
22 juni 2023 19:01
Zoekt geen excuses, en dat siert hem,
Toch wel benieuwd of hij zondag een offensief van ver gaat inzetten…
    22 juni 2023 21:40
    Kan hij wat anders dan ?

    Het is natuurlijk enorm knap wat hij doet, maar ook reuze voorspelbaar.
22 juni 2023 19:01
Maar vertelde de interviewer hem niet, dat Wout zondag zijn kat stuurt? Of zijn die plannen gewijzigd?
    22 juni 2023 19:41
    In principe is er startplicht bij het BK, wat heeft Van Aert gepland om die te ontlopen?
    22 juni 2023 20:03
    Wout rijdt gewoon mee zondag, dat is volgens mij ook altijd het plan geweest
    In het verslag van het BK tijdrijden op Sporza heeft hij het in elk geval over het mogelijke koersverloop (zoals steeds op een BK is dat 'kan alle kanten uit')
    22 juni 2023 20:17
    Dat het verplicht is, is een dooddoener. Daar is altijd een mouw aan te passen.

    Maar interessant. Ik ben benieuwd of ze daar met het Vlaamse smaldeel van TJV een doel van maken, of dat het een verplicht nummer is ter afsluiting van de periode thuis richting de Tour.
    22 juni 2023 20:28
    Een hoofddoel zal het uiteraard niet zijn, maar ik denk wel dat hij gemotiveerd en met plezier aan de start staat. Hij is dan ook allerminst kansloos.
    22 juni 2023 20:40
    Er zal vast wel eens iemand zogezegd ziek of geblesseerd afzeggen, xistnc, maar dat is dan geen plan dat je voordien wereldkundig maakt (zoals jij insinueerde). Zowat alle toppers starten ook gewoon elk jaar in het BK, zelfs wanneer het parcours niet bij hen past, dus een dooddoener is die startplicht allerminst.

    TJV start met een sterk viertal. Als ze er zin in hebben kunnen ze best de koers openbreken of een klein treintje vormen om Wout te lanceren in de sprint.
22 juni 2023 19:04
Vertelde aan Sporza ook nog dat de Vuelta niet is uitgesloten. Beslissing over 2 weken.
    22 juni 2023 19:28
    Vraag me af of Remco ooit nog een grote ronde gaat winnen met al dat aanstormende talent en zijn eigen kwetsbaarheid. Best ook kans dat Pogacar of Vingegaard gaan meedoen dan wordt het heel lastig. Moet het gelukje van vorig maar koesteren.
    22 juni 2023 19:30
    edit wf: niet doen
    22 juni 2023 19:37
    Ssssht, Steven, daar ging WF morgen een apart REV-artikel aan wijden en nu verklap jij het al ;-)
    22 juni 2023 21:39
    @Limal ...> Daar valt weinig aan te verklappen, aangezien in de Vlaamse media allang was medegedeeld dat Remco in Juli tijdens z'n hoogtestage in Italië zal beslissen of hij ja dan nee de Vuelta zal rijden.

    Het antwoord zal overigens ja zijn. ;)
    22 juni 2023 21:57
    @senior cycling expert Was anders wel op schema om de giro te winnen voor de corona-aanval. Van de tegenstanders in die bewuste giro heb ik weinig gezien wat voor evenepoel een bedreiging zou kunnen zijn. We zullen het helaas nooit weten. Jammer!
    22 juni 2023 22:24
    @senior
    Tot diep in de zomer van 2022 was half Wielerflits er rotsvast van overtuigd dat Remco nooit een grote ronde ging winnen …
    22 juni 2023 22:40
    @Stablinsky je laat je foppen door de grootste schreeuwers. Wellicht waren het 10 leden die dat dachten. Daartegenover kon je ook 10 leden vinden die dachten dat hij alle grote rondes zou winnen waaraan hij zou deelnemen.
    22 juni 2023 22:45
    Haha, misschien wel Lalsacien …
    Ik vind het gewoon bizar hoe zoveel Wielerflitsers denken dat ze Nostradamus zijn.
22 juni 2023 19:40
https://twitter.com/VVGenechten2/status/1671909065663062016?s=20
22 juni 2023 19:57
Ik verwacht dat wva en remco en andere sterke mannen al gaan wegrijden in de kemmel zone. Jasper kan daar wel bij zijn misschien, Merlier zie ik daar al afhaken.
    22 juni 2023 21:06
    In dat scenario is de vraag wie er van Lotto Dstny mee is, want die kunnenanders wel eens een georganiseerde achtervolging opzetten, waar Merlier dan zijn voordeel mee kan doen.
22 juni 2023 22:07
Ik zag dat hij zonder handschoentjes reed, evenals steeds meer renners. Hopelijk zijn zijn handpalmen nog gaaf.
22 juni 2023 20:05
Het feit dat Remco risico wilde nemen zegt volgens mij heel veel over hoe onzeker hij is over zijn vorm t.o.v. Wout.

Als je jezelf de sterkere voelt, dan neem je juist wat minder risico's lijkt me. Je kunt de tijdrit namelijk niet winnen in die bocht, maar wel verliezen.