Giro 2021: Remco Evenepoel klimt naar vierde plaats door bonificaties

zondag 9 mei 2021 om 20:16
Giro 2021: Remco Evenepoel klimt naar vierde plaats door bonificaties

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel heeft zich opgewerkt naar de vierde plaats van het klassement in de Giro d’Italia. De Belgische coureur van Deceuninck-Quick-Step pakte onderweg twee bonificatieseconden en klom zo van de zevende naar de vierde plaats.

Omdat de vroege vlucht al was ingerekend, streden de renners in het peloton bij de tweede tussensprint (na ruim 152 kilometer) om de bonificatieseconden die daar lagen. Namens Deceuninck-Quick-Step probeerde Remco Evenepoel drie seconden te grijpen, maar daar stak roze trui Filippo Ganna een stokje voor. Evenepoel moest het daardoor doen met twee bonusseconden.

Na de openingstijdrit in Turijn stond Evenepoel op de zevende plaats, maar door de bonificaties is hij nu Jos van Emden, Rémi Cavagna en João Almeida gepasseerd. De 21-jarige Belg heeft nog niet uitgebreid gereageerd op zijn optreden. Op social media plaatste hij enkel een foto: “Dat was een goede dag in het peloton.” Maandag staat de eerste heuvelachtige rit in deze Giro op het programma.

Voor de Giro d’Italia wilde Evenepoel niet aangeven of hij voor een goed algemeen klassement gaat. “Ik ben vooral blij dat ik weer in competitie kom. Ik wil me vooral weer goed en comfortabel voelen in het peloton. En plezier maken, want ik heb het koersen te lang gemist”, zei hij daags voor de start.

Dit artikel delen:

29 Reacties

horsm 9 mei 2021 om 20:18

Dinsdag roze?

Panache 9 mei 2021 om 20:20

“Voor de Giro d’Italia wilde Evenepoel niet aangeven of hij voor een goed algemeen klassement gaat.”

Hij heeft de etappe met die onverharde stukken (mini Strade) verkend, dus dan heb je klassementsambities.

Romāns Vainšteins 9 mei 2021 om 20:24

Ik mag zijn enorme ‘drive’ wel, hij kan het gewoon niet laten.

Michelangelo 9 mei 2021 om 20:40

Zijn gedrevenheid kan ik ook wel waarderen. Maar voor de rest….

Het is hoe dan ook geen type om te knechten of tweede viool te spelen. Dus hij zal er alles aan doen om vóór Almeida te blijven. Daarom was volgens mij zijn tijdrit gisteren een teleurstelling (klop gekregen van zijn “team”genoot), en is hij nu op deze manier bezig om het blauwe laken weer naar zich toe te halen. Niet eens om Bernal of Yates nog 2 seconden extra aan te smeren.

Benieuwd morgen naar de reactie van Almeida, want die lijkt mij toch wat punchiger dan Evenepoel.

Limal 9 mei 2021 om 20:47

Mooi dat jij altijd perfect kan bestemmen hoe Evenepoel en bij uitbreiding het hele Belgische volk zich voelt, Michelangelo, een ware profetische gave! :p

Michelangelo 9 mei 2021 om 20:57

@limal,
Profeten kijken vooruit en zien dingen die nog niet zijn gebeurd (en soms ook gewoon niet gebeuren)

Ik kijk slechts koeien in hun kont…. en heb daar dan mijn gedachten bij ;-)

Bikeslave54 9 mei 2021 om 21:57

Ik niet

trigger 10 mei 2021 om 08:20

ik denk dat Evenepoel niet vol voor de overwinning in de TT is gegaan: vertrok en reed die eerste kilometer over tramsporen erg voorzichtig, sneed de bochten niet aan zoals Ganna dat deed. Het wegdek was niet van de beste kwaliteit (dixit Campenaerts), en REV heeft wellicht instructies gekregen om geen enkel risico te nemen. Ganna ging vol, net als Almeida. Die paar seconden die de kanjer van Schepdaal verloor, pakt hij eenvoudig en veilig terug met boni’s. Benieuwd of hij een plan heeft voor etappe 3 en nog meer etappe 4.

Michelangelo 10 mei 2021 om 08:29

Trigger, kijk even terug hoe de keffer van schepdaal vertrekt. Dat is voluit, daar zit niks aan reserve in.

De bochten? Combinatie van angst en gebrek aan (vertrouwen in) eigen stuurmanskunst.

Maar die “kanjer ” van jou heeft zich zeker niet gespaard in de tijdrit…

Romāns Vainšteins 10 mei 2021 om 08:53

Ganna ging gewoon als een halve zool die bochten in en dat deed Evenpoel niet. Het verschil tussen iemand die een ak wil zetten en de local hero in zijn comfort zone.

pirazzi 9 mei 2021 om 20:30

Elke seconde is belangrijk.

Turtlehead 9 mei 2021 om 21:03

… En elke inspanning in een grote ronde wordt later terugbetaald.
We zullen het zien, ik ben wel benieuwd. Normaal is hij veel te druk om drie weken goed te zijn, maar dat dacht ik van Flipje ook altijd en die komt toch ook erg ver.

Jan Jaap G 9 mei 2021 om 21:55

Dan toch beter een kort sprintje en 2 sec pakken op je concurrenten in een etappe waar je verder niets hoeft te doen. Alert zijn, heet dat.

Deel Koeper 9 mei 2021 om 23:31

Betwijfel dat een spurtje van 50 meter op halve kracht in een wandelrit later wordt terugbetaald. Zou me althans verbazen indien hij snoeihard kraakt op de Zoncolan omdat hij 14 dagen eerder even gedurende 7 seconden op de trappers heeft gelopen.

Limal 9 mei 2021 om 20:43

Anoniem meerijden is duidelijk niets voor Evenepoel. Benieuwd wanneer hij zijn eerste aanval plaatst, en of hij op de muur botst of niet. (in de figuurlijke zin natuurlijk, stelletje deugnieten!)

WernerFranke 9 mei 2021 om 21:15

Veel lawaai om een versnelling van 75 meter.

Sjaak P 9 mei 2021 om 21:44

Ander dingetje dan, het was eigenlijk voor het eerst dat ‘k Evenepoel zag sprinten. En het was natuurlijk maar een spurt om des keizers baard, maar ‘k zag geen grootse aanzet. ‘k Had kennelijk onbewust de verwachting dat’ie sneller is. Die gaat straks geen klassiekers op de meet beslissen, zoals de Grote Vlamingen die hem voor gingen.

Wheely 9 mei 2021 om 21:55

Was ook best een beetje gek, een sprint met Ganna en Evenepoel waarbij de baanwielrenner natuurlijk iedereen zijn hielen liet zien.

Deel Koeper 9 mei 2021 om 23:35

Was wel een beetje zielig dat een sprintende Evenepoel nauwelijks voorbij de uitbollende/freewheelende Keisse raakte die net had aangetrokken.

Beetje zoals die blitsaanval van Kung in Gent-Wevelgem die niet eens voorbij Van Hooydonck raakte.

Romāns Vainšteins 10 mei 2021 om 08:55

Armstrong kon ook niet sprinten.

Sjaak P 10 mei 2021 om 12:17

Nou je ’t zegt, weinigwinnaar Armstrong begon ook met een verregend WK en daarna San Sebastian. Toegegeven, ik moest het nazoeken.

Maar serieus, ‘k had eerder verwacht dat een Walscheid secondes zou willen sprokkelen. Die kan lekker versnellen, en met een handvol seconden naar de derde plek. Zal wel onder de stalorders zuchten.

Wim Kruithof 9 mei 2021 om 21:18

Dat dit een apart topic waardig is, vind ik wel heel vergezocht. Het is Wielerflits er alles aan gelegen om de kampen te confronteren, lijkt het soms.

tvm 9 mei 2021 om 21:25

edit wf: niet doen

Nonkel Jef 10 mei 2021 om 09:45

Welke twee kampen Wim?
Het gaat hier over REV’s al dan niet verdoken klassmentsambities, toch?

Nillus 9 mei 2021 om 21:50

Ach Remco wil zich eens testen..
Als een kalfje dat in het voorjaar weer naar buiten mag.
Hij test de benen en de wateren..
Kijken hoe ver hij komt, ik zie de bravoure wel graag.
Zijn team genoot Joau niet zo denk ik, maar het is nog ver zal die denken.
Evenepoel heeft nog geen 3 weken in de benen !

Pietgat 10 mei 2021 om 06:49

Jaws dat is een vis

Romāns Vainšteins 10 mei 2021 om 08:28

Wel een leuke, passende bijnaam voor Almeida.

Michelangelo 10 mei 2021 om 08:51

Wat? Vis?

De vis van Portugal… een beetje zoals de haai of de dolfijn?

Ben nog niet helemaal mee romans.

Romāns Vainšteins 10 mei 2021 om 08:51

Explosief, wanneer je denkt buiten zijn bereik te zijn.

Gewoon prima. Niks de dit van dat, gewoon jaws. Het mooist zou zijn als ie nog zo’n James Bond beugel neemt.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair