Evenepoel en Almeida laten niet in hun kaarten kijken: “We willen ons vooral amuseren”

Evenepoel en Almeida laten niet in hun kaarten kijken: “We willen ons vooral amuseren”
donderdag 6 mei 2021 om 09:00
Interview

Remco Evenepoel en João Almeida, de twee speerpunten bij Deceuninck-Quick-Step voor de Giro d’ Italia, hebben vanavond online de pers te woord gestaan. Maar wat betreft hun ambities én rolverdeling de komende drie weken, werden we niet veel wijzer. “We gaan het zo goed mogelijk doen, maar ik wil me vooral weer goed voelen in het peloton. Plezier maken, want ik heb dit te lang gemist”, vertelde Evenepoel.

Het moet gezegd, we zijn anders gewend van Remco Evenepoel. Lefgozer als hij is, spreekt hij normaal zijn ambities uit en schept hij klare taal. Maar na zijn lange inactiviteit – sinds zijn val in de Ronde van Lombardije vorig jaar reed hij geen wedstrijd meer – is hij momenteel bijzonder voorzichtig in zijn uitspraken.

De Ronde van Italië start intens, met meteen een – weliswaar korte – tijdrit op dag één én een aankomst bergop op dag vier. “Hoe ik daar op voorbereid ben? Daar kan je je niet honderd procent op voorbereiden zonder wedstrijden”, begon Evenepoel. “Maar dat is het risico dat we namen. Ik ben vooral blij dat ik weer in competitie kom. Ik wil me vooral weer goed en comfortabel voelen in het peloton. En plezier maken, want ik heb het koersen te lang gemist. Na al die maanden zonder wedstrijden werd ik een beetje depressief.”

Road to Tokio
Dat hij niet weet of zijn vorm vandaag net zo goed is als die van vorig jaar toen hij de Ronde van Burgos won. “Echt niet. Ik weet niet hoe mijn lichaam gaat reageren. Er is ook geen druk. Het hoofddoel is en blijft de Olympische Spelen. Ik heb altijd gezegd dat de Giro past in ‘the road to Tokio’. Hier gaan we dag per dag zien hoe het loopt. Op training voel ik me goed”, wilde hij wel kwijt. “En ik ben gezond. Maar koersen is niet hetzelfde als trainen.”

foto: Cor Vos

Ook Almeida hield zich nogal op de vlakte. “We nemen het dag per dag”, imiteerde de Portugees zijn Belgische ploegmaat. “Zoals altijd. Geen druk. Het zal zichzelf wel uitwijzen tot wat we in staat zijn.” Vorig jaar reed Almeida vijftien dagen in het roze. “Wat ik toen geleerd heb? Dat de slotweek ontzettend belangrijk is. Dat we moeten doseren. Onze energie niet te vroeg verspelen.”

Montalcino
Het duo verkende deze week samen de gravelrit van Perugia naar Montalcino, die daags na de rustdag wordt verreden. “35 kilometer offroad. Gelukkig meestal bergop. Dat kunnen we wel”, vindt Evenepoel. “We hebben die etappe verkend omdat we denken dat die elfde rit belangrijk kan zijn voor wijzigingen in het klassement. Jongens gaan daar tijd verliezen, anderen gaan daar tijd goedmaken.”

Verder heeft Evenepoel geen enkele rit verkend en dat is hij ook niet meer zinnens. “De tijdritten uiteraard wel, dezelfde dag van de etappe. En we kennen enkele cols in de buurt van San Pellegrino Terme, omdat we daar met de ploeg al op stage waren.”

Ganna & Cavagna
Almeida heeft wel een aantal etappes aangekruist. “De rit met de Passo Fedaia en de Passo Giau wordt de zwaarste, denk ik. Rit elf wordt ook cruciaal. Die twee heb ik aangeduid.” Op de vraag hoe hij de samenwerking met Evenepoel ziet, blijft ook de Portugees karig met informatie over een eventuele rolverdeling. “Remco is een sterke ploegmaat en ik ben blij om weer met hem te koersen. Vorig jaar hebben we samen mooie dingen getoond. Ik kijk er naar uit.”

Evenepoel in zijn laatste competitiewedstrijd, de Ronde van Lombardije – foto: Cor Vos

De twee voelen zich alvast geen favoriet voor de tijdrit in Turijn van zaterdag. “Ik heb nog nooit een tijdrit gewonnen. Daar zijn andere kandidaten voor”, lachte Almeida. “Natuurlijk ga ik voluit”, voegde Evenepoel toe. “Het zal pijnlijk zijn, negen kilometer full gas als eerste koersdag. Maar ik hou van tijdrijden en heb er op getraind. Ganna is echter de te kloppen man. En ik onderschat ook onze ploegmaat Rémi Cavagna niet.”

Rugnummer 91
Opvallend bij de selectie van Deceuninck-Quick-Step voor de Giro is de verdeling van de rugnummers. João Almeida is de leider van de ploeg, maar krijgt wel rugnummer 92, terwijl Evenepoel met nummer 91, wat normaal de kopman toebehoort, van start gaat. Op de vraag wat we daar moeten van vinden, kregen we helaas geen antwoord. De vragen op de persconferentie moesten immers worden ingetikt en werden vervolgens voorgelezen door de woordvoerder. Helaas viel onze vraag – al dan niet toevallig – net uit de boot. Dat wordt dus nog een paar dagen afwachten…

Dit artikel delen:

34 Reacties

Ronellenfitsch 5 mei 2021 om 21:01

Is dat normaal, de perswoordvoerder die de vragen stelt ipv de journalist? :-(

Handige Harry 5 mei 2021 om 21:50

Waarschijnlijk een digitale persconferentie in verband met covid.
Wel makkelijk om dan de “lastige” vragen eruit te halen.

Limal 5 mei 2021 om 23:06

Is dat niet waar iedereen het hier over eens was, dat er vanuit de Belgische pers best wat minder druk zou mogen zijn? ;-) Ik vind het in elk geval geen slecht idee van het team uit om het eerste (en enige?) persmoment in maanden en vóór de Giro in een gecontroleerde manier te organiseren.

SoloSlim 6 mei 2021 om 08:06

Is altijd zo op een online ‘vragenuurtje’.. Iedereen staat muted en de vragen worden dan ingetypt. Anders is er background noise en iedereen die door elkaar wil vragen stellen.

Jori 5 mei 2021 om 22:04
Quote:
Joao Almeida is op papier de leider van de ploeg, maar krijgt wel rugnummer 92, terwijl Evenepoel met nummer 91, wat normaal de kopman toebehoort, van start gaat. Op de vraag wat we daar moeten van vinden, kregen we helaas geen antwoord.

Hebben jullie deze vraag ook gesteld aan de DQS ploeg in de Algarve, waar Archbold met rugnummer 31 rijdt en Sam Bennet met 34? Wij verdienen antwoorden!

KV 5 mei 2021 om 22:14

In de Algarve is de verdeling gewoon alfabetisch.
Normaal komt de A nog altijd voor de E ;-)

lander luypaert 5 mei 2021 om 23:01

Lijkt me sterk

Costa 1
Ardila 2

Tisallemaalwat 5 mei 2021 om 23:11

Ik vind het vooral bijzonder dat de quote zichzelf tegenspreekt. Alles is nu nog op papier en nr 91 behoort normaliter de kopman toe. Dus op papier is Evenepoel dus de kopman.

SoloSlim 6 mei 2021 om 08:12

Evenepoel is de leider van de ploeg maar is momenteel een vraagteken.. ook voor zichzelf (zowel qua grote rondes als hoe zijn lichaam gaat reageren na zijn blessure).
Maar hij blijft de leider en krijgt daarom de '1'.
@ Lander
Is altijd zo: Alfabetisch tenzij er een echte kopman is, die wordt dan vooraan geplaatst.

Thijs E 5 mei 2021 om 22:06

Als ze nog mensen zoeken die naar de giro willen om plezier te maken en te genieten, dan kan ik wel wat tijd vrijmaken. Ik heb ook geen koersritme en ben vorig jaar ook gevallen.

Stoempkuiten 6 mei 2021 om 07:31

Hahaha

La Primavera 6 mei 2021 om 12:27

Ga je voor een klassement? Sprints? Punch in de benen? Tijdrit? Aanvaller?

Tipje van de sluier zou fijn zijn. Kunnen we je meenemen in ons pouletje. ;)

Wheely 6 mei 2021 om 12:40

Misschien kan Youri je zelfs nog toevoegen aan zijn scorito tips. Krijg je ook nog een mooie bijnaam; de Toekan uit … ofzo.

jp.vanoosterhout 5 mei 2021 om 22:25

ik geloof nooit dat evenepoel echt mee gaat doen voor het klassement,na zo lang uit de roulatie en zonder wedstrijdritme [hoe een groot talent het ook is,kan gewoon nooit !!!!

Dikke vrouw 5 mei 2021 om 22:36

Remco moet hier leren en ritten pakken. Aks hib toch wint gaan we BBQ vreten bij panache met z’n allen :)
Joao zie ik top 5 rijden . Volgend jaar wel geen wolf meer begrijp ik..

antilek 5 mei 2021 om 23:18

Hou nou eens op met dat geRemco. Je plaatst dat verwende ventje op een voetstuk wat nergens op slaat.

Marik 6 mei 2021 om 08:51

Huh? Hij mag toch Remco zeggen? De dikke vrouw heeft het hier ook over Joao, wordt die dan ook op een voetstuk geplaatst?

Gr.R. 6 mei 2021 om 11:31

@Marik: Ik ben sowieso voorstander om de achternaam te gebruiken. Dat maakt het voor iedereen duidelijker.

Marik 6 mei 2021 om 12:40

Laat mensen lekker zelf bepalen hoe ze de renners noemen zou ik zeggen.

Martijn Arensman 5 mei 2021 om 22:50

Verstand komt met de jaren en bravoure maakt plaats voor gepaste bescheidenheid.

Of is het realisme.

Laten we gaan afwachten en genieten wat deze mannen ons gaan bieden.

Ik heb er in ieder geval zin in!
De extra laptop staat ✔️

Marik 6 mei 2021 om 08:53

Je kunt temperament en karakter voor een deel conditioneren, maar nooit veranderen. Om maar eens een cliché uit de kast te halen: het gaat niet om de woorden vooraf, maar om de daden wanneer het er om gaat.
Ik vermoed dat als REV zich ok voelt, hij gewoon los gaat, of dat nou als verstandig wordt gezien of niet. Dat is gewoon de aard van het beestje.

Stablinsky 5 mei 2021 om 23:14

Of zoals Wim Vos van de sportredactie van Het Nieuwsblad schrijft: “Almeida begint als kopman. Maar of hij dat drie weken blijft zal niet van zijn vorm afhangen, wel van die van Evenepoel”.

Gilbert kwam Evenepoel daags voor LBL nog tegen, op de tijdritfiets nota bene. En Remco had volgens Phil geen tijd voor een praatje. Persoonlijk denk ik dat Evenepoel er zaterdag een ferme lel op gaat geven.

Krakowic 5 mei 2021 om 23:30

Mooie omschrijving van het Nieuwsblad! Heb abnormaal veel zin in zaterdag, dan zijn we meteen veel wijzer.

Limal 5 mei 2021 om 23:16

Sporza heeft het volledige video-interview, voor wie het interesseert: https://sporza.be/nl/2021/05/05/remco-evenepoel-grapt-joao-en-ik-zullen-de-roze-trui-in-tweeen-delen~1620234178384/ (de middelste video onderaan de pagina)

Er is hier al heel wat gespeculeerd/gepostuleerd over de mogelijk moeilijk relatie tussen Evenepoel en Almeida, maar dat lijkt me op persoonlijk vlak wel goed te zitten o.b.v. interacties die ze hier tonen. Na enkele wedstrijden en wekenlange hoogtestages samen weet je natuurlijk ook wat je aan elkaar hebt…

djerkson 6 mei 2021 om 08:13

Ze zijn inderdaad 3 weken samen op hoogtestage geweest, met Masnada er nog bij. Al dat gespeculeer over een moeilijke relatie, dat gaat aan de renners zelf helemaal voorbij. De vorm zal de rangorde wel bepalen, zo simpel is het.

lo squalo dello Stretto 6 mei 2021 om 08:37

Uiteindelijk zal Almeida zich als een kopman voorbereid hebben en kan hij best opnieuw top-5 rijden. Echter als Evenepoel in de buurt van de vorm voor zijn val komt; dan is Evenepoel gewoon de topfavoriet voor de eindzege. Dat zal Almeida ook wel beseffen.

Dankzij zijn eindschot kan Almeida ook wel een ritje hier en daar meepakken. Dat zal hem ook wel tevreden houden.

WernerFranke 6 mei 2021 om 08:39

Dacht dat Evenepoel een vriendin had? Begint hij nu iets met iemand van het werk? Niet verstandig lijkt me!

lo squalo dello Stretto 6 mei 2021 om 11:00

Heeft het wel al geprobeerd bij de bevallige Paternoster maar niet gelukt. Hij heeft wel bij 1 of 2 andere Italiaanse rensters een relatie/affaire gehad in de zomer van 2019. Maar daarna terug naar zijn jeugdvriendin (en huidige vriendin) gegaan.

SpeedyLegs 6 mei 2021 om 09:15

Natuurlijk is werken zonder dat je er plezier in hebt een zware mentale belasting, die een wissel op de resultaten trekt. Dat geldt voor iedereen die werkt. Echter, om nou te zeggen dat vooral jezelf wilt amuseren? Het is toch de bedoeling dat je de kijkers amuseert? De sponsoren zullen dat ook wel op prijs stellen. Wat een amateurisme. Een hobbyist doet het immers ook vooral om zichzelf te plezieren.

klootje kriekeljon 6 mei 2021 om 14:31

Ze doen het prima dat rookgordijn, maar Evenepoel gaat gewoon meedoen om het podium.

Melkzuur 6 mei 2021 om 16:24

De sfeer hier en in de (sociale) media is volledig omgeslagen op enkele weken tijd. Drie weken geleden was de teneur dat het al goed zou zijn als Evenepoel de Giro gewoon zou beëindigen, en nu gaat zowaar de helft van de volgers ervan uit dat hij het podium haalt. Waarom? Omdat Wuyts tijdens L-B-L heeft gezegd dat hij horen zeggen heeft dat hij snel de Rosier opreed? Of heb ik iets gemist?

jph 6 mei 2021 om 22:45

Neen, niet omdat Wuyts dat gezegd heeft. Wellicht wel omdat REV vanaf het moment dat hij op een fiets gekropen is nooit geziene prestaties geleverd heeft. Europees kampioen worden met 10 min voorsprong. Door wereldkampioen te worden nadat hij gevallen was, ijzig kalm op zoek ging naar zijn fietscomputertje, als zowat allerlaatste terug begon te klimmen, en vervolgens iedereen oprollen en uiteindelijk alleen over de finish te rijden

jph 6 mei 2021 om 22:49

Door op zijn negentiende reeds met grote overmacht een klassieker te winnen. Door op zijn 19de Europeed kampioen tijdrijden te worden. Door op zijn negentiende zo snel te fietsen dat de werelduurrecordhouder volledig choco gereden een bocht mist van vermoeidheid. Door vorig jaar iedere koers te winnen waar hij aan de start kwam,…enz…daarom vooral.

Patrick1987 6 mei 2021 om 21:19

Reken er maar op dat Evenepoel er gewoon staat maar ze laten niks kwijt aan de buitenwereld hoe de kaarten er bij staan!

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair