Remco Evenepoel: “Ingesloten toen het op de kant ging”

Remco Evenepoel: “Ingesloten toen het op de kant ging”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel heeft zijn leiderstrui in de Vuelta a San Juan verdedigd. Op weg naar de Alto del Colorado was de Deceuninck-Quick Step het voornaamste slachtoffer toen het peloton in waaiers uiteen werd getrokken, maar op indrukwekkende wijze wist hij de schade te repareren.

Evenepoel was het belangrijkste slachtoffer toen UAE Emirates en BORA-hansgrohe het op de open wegen na de Alto de la Crucecita op de kant trokken. Met nog minder dan vijftig kilometer voor de wielen brak het peloton uiteen in waaiers en was de Belg op achtervolgen aangewezen. Zijn achterstand liep op tot anderhalve minuut, maar mede dankzij de steun van Pieter Serry, Bert Van Lerberghe en Zdeněk Štybar slaagde zijn waaier erin weer in te lopen op de voorste groep.

“In de steile afdaling werd het op de kant getrokken vooraan. Ik was wat ingesloten en raakte in de tweede waaier verzeild”, zei Evenepoel in het flashinterview. “Ik moest hard achtervolgen om terug te komen. Gelukkig had ik enkele sterke ploegmaats om me heen, die me konden helpen. Aan het eind moest ik het alleen doen en uiteindelijk keerden we terug vooraan. Kortom, ik ben erg blij dat ik de witte leiderstrui kon houden en geen tijd verloren heb.”

Hij verwacht dat hij normaal gesproken in de laatste twee dagen, in de etappes naar El Villucum en San Juan, de eindzege kan veiligstellen. “Wellicht worden het twee sprintetappes en er wordt niet veel wind verwacht. Hopelijk kunnen we het peloton samenhouden en kan ik mijn steentje bijdragen voor Álvaro (Hodeg, red). Hopelijk kan ik de trui tot zondag houden, dat zou erg mooi zijn.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

boenk 1 februari 2020 om 00:51

Hulp van Stybar en Van Lerberghe? Vooral hulp van Serry, Paredes en Sevilla.

pussyfooter 1 februari 2020 om 00:57

Idd. Wat een onzin statement. Zelfs Stybar was snel weg. Zwak DQS. Misschien wilde ze Remco wat extra belast geven om te testen en zijn ze met zo'n zwakke ploeg naar AR afgezakt.

Als Gaviria mee werk opknapt tijdens het waaieren dan mag je toch ook iets meer van Hodeg verwachten.

Michelangelo 1 februari 2020 om 08:54

Boenk erop, boenk! En Pussyfooter, ook +1.

Zonder hulp van Sevilla en zijn ploeggenoot komt hij noooooit meer terug vooraan. En daarnaast hielden ze in de voorste waaier ineens op met goed ronddraaien. Als ze daar doorgedraaid hadden, zat Remco op 2 minuten of meer aan de voet van de klim.

En dan de conclusie op Sporza dat Evenepoel blijkbaar ook boven 2000 meter uit de voeten kan. Hebben ze daar de wedstrijd gezien, of zijn ze lid van de Remco-hypeclub? Want als je goed keek was dit in de verste verte niet te vergelijken met een Europese bergaankomst op 2000 meter hoogte. Maar de kop “Evenepoel zet scheve situatie recht” geeft natuurlijk meer kliks dan “Dankzij Sevilla en ploegmaat leidt Evenepoel nog steeds in San Juan”.

Of is Ganna ineens ook een klimmer geworden, en daarmee een geduchte concurrent voor Evenepoel in de Giro?

Nee, dit was gewoon een brede rechte weg die valsplat omhoog liep, toevallig op een 2000 meter hoge vlakte. En zeker nog niet de bevestiging (althans niet voor mij) dat Evenepoel ook op bijvoorbeeld de Galibier, Stelvio of Tourmalet uit de voeten kan.

Neemt voor mij niet weg dat hij de ballen uit zijn broek heeft gereden, maar voor hetzelfde geld was dit voor hem totaal anders afgelopen…

Romāns Vainšteins 1 februari 2020 om 10:24

Als dit dan dat.

Jongste renner wint relatief easy dit rondje, dat is het met name.

Deel Koeper 1 februari 2020 om 10:43

Onder de indruk van al de toewijding om de rit van gisteren uit alle mogelijke negatieve hoeken voor Evenepoel te bekijken en respect voor de tomeloze inzet om alles wat in de buurt komt van een verwezenlijking of prestatie bij diezelfde Evenepoel, weg te relativeren. Kudos.

Het gore van lef van dit joch om zijn ploegmaats alsnog in de schijnwerpers te zetten en toch een hart onder de riem te proberen steken terwijl ze zo vroeg in het seizoen eigenlijk nog te kort schoten. Walgelijke mentaliteit.

Peter Lippens 1 februari 2020 om 12:58

vooral dus van Serry maar moest veel zelf doen, Sevilla en zijn ploegmaat pas helemaal op het einde toen de wind anders stond en het wat begon te klippen. Sevilla hing trouwens kilometers lang aan de rekker wanneer het nog echte waaiers waren.

mic1984 1 februari 2020 om 08:29

Hebben niet de renners bij om bergop van veel steun te zijn, rijden natuurlijk ook al heel de week op kop.
Wel weer topprestatie van Remco, rustig blijven en alles terug brengen. Weer wat geleerd ook, foute positie.

Wheely 1 februari 2020 om 09:17

“Gelukkig had ik enkele sterke ploegmaats om me heen, die me konden helpen”

Cynisme is hem ook niet vreemd zie ik.

O59 1 februari 2020 om 10:02

@Michelangelo
Wat te zeggen van al die andere renners dan … Mooie prestatie van Remco, niet meer, niet minder, dat hoeft niet op dit moment van het seizoen.
Ja, soms valt het stil in een kopgroep (eg Amstel)
Ja, soms krijg je hulp van een andere renner die ook zijn top 3 wil verdedigen
Neen, Remco hoeft nog niet in conditie te zijn om de Giro te winnen (Sagan is ook nog niet top voor de klassiekers, Martin nog niet top voor de Tour, …)
Neen, Remco moet absoluut niet de Giro te winnen, gaat testen wat hij waard is als 20-jarige in ,een grote ronde.
Ja de beklimmingen in Europa zijn mooier maar eens boven de 2000 meter is de lucht toch ijler en dit hier zo al een heel kleine indicatie kunnen zijn, niet meer niet minder.
En hij heeft inderdaad nog alles te bewijzen op een echte ‘col’
Neen, ik heb geen glazen bol om te weten of hij al dan niet zonder enige hulp vooraan zou geraakt zijn (in het WK voor junioren dachten zo ook niet dat hij terug zou aansluiten na zijn van)
Wat mij betreft, deze prestatie mag zeker niet overschat worden maar ook niet gebagateliseerd.

David Kools 1 februari 2020 om 10:06

Remco heeft da goed gedaan vooral kalm gebleven en zelf veel kopwerk gedaan. Bij waaiers moet je ook geluk hebben wie er nog bij jou zit. Da's een feit maar hier kan hij ook weer uit leren hij is nog maar 20j.
Bernal was bijna 22 als hij tour won dus geef hem nog wa tijd.

Michelangelo 1 februari 2020 om 11:21

Voor alle duidelijkheid:
Ik wil niets afdoen aan de koers die Evenepoel gereden heeft. Alles gegeven, en ik denk ook de sterkste in deze koers.

Maar gisteren was meer geluk dan wijsheid en klasse dat hij zijn trui kon behouden. En degenen die de koers gisteren gezien hebben, zullen dit kunnen beamen.

NIEMAND rijdt in zijn eentje terug naar een waaier. En ook niet met 3 man. Je rijdt pas terug als de voorste waaier stopt met rijden. En ook zijn ploeg gaf gisteren geen al te beste indruk. Hij lag op een gegeven moment anderhalve minuut achter.

Kortom: het nodige geluk gehad om zijn trui te redden. Maar een puike koers gereden.

O59 1 februari 2020 om 11:37

Remco heeft zelf toegegeven: in de Tour keer je niet meer terug naar de eerste waaier.

Persoonlijk denk ik dat op het vlakke je geen gat van 1minuut in je eentje kan toerijden als er in de eerste waaier doorgereden wordt

Dit was een soort bergetappe daar kan je als je goed bent misschien een gat toerijden maar heb te weinig van de koers gezien (enkel de laatste 20 km) om daar een juiste inschatting van te maken.

Ik wil zeker geen vergelijking maken met Bernal maar om alles een klein beetje in verhouding te stellen (op dezelfde leeftijd – 20 jaar) heb ik dit uit wiki gehaald: “Het seizoen 2017 begon voor Bernal in Argentinië, waar hij deelnam aan de Ronde van San Juan. Hij werd negende in het eindklassement en won het jongerenklassement”

Lalsacien 1 februari 2020 om 13:33

@059 toen won Bauke Mollema

ratajan 1 februari 2020 om 11:40

@Deel Koeper +1

Ligthning 1 februari 2020 om 12:49

@Michelangelo

Vooraan reden er veel meer op kop dan in het groepje Evenepoel. Wat aanvankelijk tot tijdsverlies leidde, tot 1.25 achterstand. Toen ook Evenepoel en Sevilla begonnen mee te rijden, slonk de achterstand. Toen zowel vooraan als achteraan de ploegmaats opgebruikt waren, viel het zowel vooraan als achteraan wat stil. Toen reed Evenepoel wel degelijk op het vals plat zowat alleen (Sevilla was gaar) de laatste tientallen seconden dicht t.o.v. Ganna, Mc Nulty en Martin.

In een grote ronde met grotere ploegen, is terugkeren vanuit een tweede of derde waaier inderdaad niet meer mogelijk. Maar dit is nu eenmaal een kleinere ronde, met een matig deelnemersveld, en bij het begin van het seizoen. In die context is het toch knap dat een slechts twintigjarige, ondanks een grote fout, toch de situatie rechtzet.
En ja, de vergelijking met Bernal, overigens een heel ander type renner, die op dezelfde leeftijd in dezelfde ronde op dezelfde leeftijd “slechts” negende eindigde, zegt toch iets. Al zullen zijn mindere tijdritcapaciteiten daar wel iets mee te maken hebben. Hij verliest in de tijdrit namelijk 1.30 op de eerste en 1.27 op Mollema, de latere winnaar. Om in dezelfde bergrit als vandaag zesde te eindigen met 14 seconden achterstand. Dus bergop te vergelijken met Evenepoel.

Peter Lippens 1 februari 2020 om 13:02

Knap toch van Evenepoel hoe hij met weinig hulp een scheve situatie wist recht te zetten en bergop was hij dan nog één van de beteren, moet je maar doen. Waaiers zal nooit zijn ding worden maar buiten Serry kreeg hij hier wel erg weinig steun van zijn ploegmaats. Al moet gezegd dat enkelen daarvan tot dan toe de koers had gecontroleerd. Maar toch onbegrijpelijk hoe lang het duurde dat Stybar zich liet afzakken en toen hij bij Evenepoel kwam nauwelijks van enige nut bleek.

Dirty Derrick 1 februari 2020 om 13:31

Geeuw Michelangelo
Is de lucht in Zuid-Amerika minder ijl? Is Evenepoel nu ook al verantwoordelijk voor het parcours?
Hij was gisteren de beste in koers en daar is de kous mee af.

Michelangelo 1 februari 2020 om 14:19

Als iedereen zich afvraagt of hij ook mee kan als het boven de 2000 meter, zou dat dan gaan over:
– een stuk vals plat op een hoogvlakte in Argentinie?
– een echte klim (zoals de Stelvio) in een Europese / grote ronde?

Nee, hij heeft absoluut geen verantwoordelijkheid over het parcours. En hij heeft een dijk van een koers gereden. En zoals ik hierboven al schreef; hij was de sterkste in de koers. Maar de conclusie die ik nu trek is dat Ganna ongeveer even goed is boven de 2000 meter. En nee, ook in Zuid Amerika is de lucht gewoon ijl boven de 2000 meter.

Ik denk dat je op basis van deze “klim” geen enkele conclusie kunt trekken over de klimcapaciteiten in het hooggebergte. En dat is denk ik waar de hele wielerwereld (inclusief ik) daar nieuwsgierig naar is. Pojacar en Bernal hebben intussen bewezen dat ze dit aankunnen, ik ben benieuwd of Evenepoel zijn voet hier naast kan gaan zetten (dit jaar, volgend jaar of wie weet nog wat later).

Dirty Derrick 1 februari 2020 om 14:30

Daar hebben we inderdaad geen zekerheid over.
Los daarvan heb ik het wel gehad met de reacties hier. Als hij wint is het maar tegen Janneke en Mieke of is het op een simpel parcours. Als hij niet wint, krijg je reacties in het genre van: “Zie je wel: hij kan niet eens de Ronde van San Juan winnen.” Feit is dat hij heel wat belangrijke wedstrijden heeft gewonnen tijdens zijn neoprofjaar en nu bij de eerste de beste ronde meteen bevestigt. En volgens de allergrootsten is bevestigen zelfs moeilijker dan doorbreken.

Michelangelo 1 februari 2020 om 15:02

Ik denk dat de échte bevestiging moet komen in de wedstrijden met serieuze bezetting.

Qua tijdrijden heeft hij voor mij sowieso al bevestigd. Als je Europees kampioen kunt worden, en tweede op het WK, dan is dat wat mij betreft doorbreken en bevestigen tegelijk. En wat hij in San Juan in de tijdrit liet zien, was ook gewoon uitstekend.

Maar voor de overige koersen moeten we voor de bevestiging toch echt wachten op rondes waar meer worldtour ploegen aan de start staan. En ik denk niet dat ze hem nog makkelijk uit het oog verliezen. Hij is in ieder geval op niveau, maar wat dat waard is in de goed bezette koersen moet nog blijken.

Deel Koeper 1 februari 2020 om 16:00
Quote:
Als iedereen zich afvraagt of hij ook mee kan als het boven de 2000 meter, zou dat dan gaan over:
– een stuk vals plat op een hoogvlakte in Argentinie?
– een echte klim (zoals de Stelvio) in een Europese / grote ronde?

Dan gaat het over meekunnen boven de 2000 meter.

LDV 1 februari 2020 om 16:36

Ik ga het eens duidelijk zeggen: we spreken over een kind die deze week 20 jaar is geworden, TWINTIG JAAR… Over een kind oordeel je niet met een vlijmscherp mes.

Headlines

Materiaalzone

Populair