Flórez wint turbulente bergrit in San Juan, Evenepoel blijft leider

vrijdag 31 januari 2020 om 23:51
Flórez wint turbulente bergrit in San Juan, Evenepoel blijft leider

foto: Cor Vos

Miguel Eduardo Flórez heeft de vijfde etappe in de Vuelta a San Juan gewonnen. In de rit naar de Alto del Colorado kwam de Colombiaan van Androni Giocattoli-Sidermec als eerste over de finish. Remco Evenepoel verdedigde zijn leidersplaats en wordt overmorgen normaal gesproken eindwinnaar.

Daags na de rustdag stond de koninginnenrit op het programma. In een etappe over net geen 170 kilometer reed het peloton van San Martín naar de Alto del Colorado (14,4 km aan 4,4%), waar werd gefinisht op 2565 meter boven zeeniveau. In aanloop daarnaartoe lagen drie beklimmingen, te beginnen met de Alto de Villicum van derde categorie. Vervolgens kwamen de klim naar Baños de Talacasto en de Alto de la Crucecita (beide cat.2) voor de wielen van de renners.

Confetti bij de start van de koninginnenrit – foto: Cor Vos

Nog in de eerste tien kilometer zetten acht renners de vroege vlucht op touw. Met Daniel Juarez zat de leider in het tussensprint-klassement mee van voren. De Argentijn had de handen ineen geslagen met Antonio Zullo, Nelson Andrés Soto, Gerardo Atencio, Facundo Matias Cattapán, Magno Nazaret, Emiliano Contreras en Francisco Montes. Best geklasseerde renner was Nazaret op de 24e plaats, op 2:20 van leider Remco Evenepoel.

Cattapán valt af vooraan
Het peloton liet de kopgroep in eerste instantie maximaal vierenhalve minuut wegrijden in aanloop naar de eerste klim van de dag, de Alto de Villicum. Nog voor de voet van de klim was Cattapán verdwenen uit de vroege vlucht en ingerekend door de meute daarachter. Montes kwam als eerste door op de top, voor Atencio en Soto. Laatstgenoemde reed de vorige twee seizoenen nog voor Caja Rural-Seguros RGA, maar deed deze winter een stapje terug naar het continentale circuit.

Met nog honderd kilometer af te leggen had het peloton de voorsprong van de ontsnapping al tot onder de drie minuten teruggebracht. Montes pakte ook het volle pond op de klim naar Baños de Talacasto, waarna Soto, Atencio en Nazaret op de uitloper ervan samen verder reden. Montes liet zich dan afzakken naar het peloton, terwijl Zullo en Contreras nog een poging waagden om hun vroege vluchtmakkers bij te halen. Op de volgende klim doorkruiste Atencio als eerste de top.

Soto, Atencio en Nazaret werkten goed samen en wisten na de Alto de la Crucecita weer uit te lopen op het peloton, dat tegelijkertijd over de volle breedte van de weg uitwaaide en nog wel even vrede had met de voorsprong van het drietal.

UAE Emirates trekt het op de kant
Toen ook het peloton de Alto de la Crucecita over was gekomen, trok UAE Emirates het op open wegen op de kant met BORA-hansgrohe, waardoor het peloton plots op een lang lint getrokken werd en even later zelfs in waaiers uiteen brak. Voornaamste slachtoffer was leider Evenepoel, die met de hulp van Pieter Serry en Bert Van Lerberghe op achtervolgen was aangewezen. Ook Óscar Sevilla, door Evenepoel nog als belangrijkste tegenstander bestempeld, had zich laten verrassen.

Óscar Sevilla en Remco Evenepoel werden verrast – foto: Cor Vos

Filippo Ganna, de nummer twee in het klassement, zat wel in de voorste waaier, die steeds verder uitliep op de groep-Evenepoel en almaar dichter bij de drie vluchters kwam. Op 22 kilometer van de finish was de vroege vlucht ongedaan gemaakt. Daarachter had Evenepoel alleen nog Zdeněk Štybar in steun en moest ook zelf het vuile werk opknappen. Hoewel de achterstand opgelopen was tot ruim een minuut, slaagde de tweede waaier er toch in weer in te lopen.

Mede door de steun van Sevilla en doordat BORA-hansgrohe de benen stil hield vooraan, kreeg Evenepoel de voorste groep weer in het vizier kort voor de voet van de slotklim. In de beginfase van de klim reed Brandon McNulty, de nummer vijf in het klassement, vooraan weg samen met Juan Javier Melivilo. Guillaume Martin en Miguel Eduardo Flórez wisten over te steken naar het leidende duo, maar de verschillen daarachter waren verwaarloosbaar.

Hergroepering
En negen kilometer voor het einde was er een hergroepering. Zo was de opgelopen achterstand van Evenepoel en Sevilla door de waaiers definitief weggepoetst. In de slotfase werd het parcours nooit echt lastig met maximale stijgingspercentages van 6,4 procent en waren vooral de lengte en de hoogte het zwaartepunt. Van de top vijf ontbrak alleen de nummer vier Nelson Oliveira bij de voorste negen renners in de laatste drie kilometer.

Uiteindelijk streed een kleine groep om de etappezege – foto: Cor Vos

Op tweeënhalve kilometer van de streep testte Evenepoel de concurrentie een eerste keer en een kilometer later probeerde hij nog eens weg te rijden. Die tweede versnelling kostte Ganna vooraan de aansluiting. De Italiaanse hardrijder kon echter opnieuw zijn karretje aanhaken. Uiteindelijk zou Miguel Eduardo Flórez de overwinning naar zich toetrekken met een sterke uitval in de laatste honderden meters van deze koninginnenrit. Óscar Sevilla werd tweede, Brandon McNulty derde.

Dit artikel delen:

54 Reacties

LB108 31 januari 2020 om 23:58

Zo zo dat had Deceuninck toch bijna weer mooi verprutst.
Sterk werk van Remco en opa Sevilla!
Deceuninck, naast Remco, in deze ronde toch niet wat er verwacht werd

Rawolf 1 februari 2020 om 00:09

Als je ziet door wie hij hier verslagen word valt Remco zelf ook wat tegen.

Althans, in mijn ogen niet hij presteert uitmuntend voor zijn leeftijd maar er zijn gekken die hen de giro zien winnen dit jaar en dan kan je niet verslagen worden door Florez.

Kannibaal van Schepdaal 1 februari 2020 om 00:12

Tja, als je met 6 mag starten, een van je klassementskopmannen (Alaphilippe) uitvalt en je ook nog een sprinter (Hodeg) en een sprintloods (Van Lerberghe) meeneemt, dan weet je dat je in zo'n rit met slechts twee helpers (Stybar en Serry) overblijft.

Geflitst 1 februari 2020 om 00:21

@rawolf
De uitslag vertelt hier wel niet echt het verhaal van de dag.
Daarbij: Alaphilippe moest hier vorig jaar stevig passen bergop, maar was een maand later wel onklopbaar.

pussyfooter 1 februari 2020 om 00:29

@Rawolf

Heb jij naar een andere wedstrijd gekeken? Na de inhaalrace was hij vooraan nog 1 van de sterkste. Kijk eens naar het tijdsverschil tussen Remco 5 en Paredes 7. Hij kon nog binnenkomen op 4 seconden van Flores.

Ik vind de prestatie van Ganna eigenlijk wel indrukwekkend. Naast die van Remco :-)

LB108 1 februari 2020 om 00:31

@Kannibaal, die hadden er op die moment zeker nog moeten zitten, renners als Bodnar etc zaten er ook nog… waaiers kunnen die allemaal aan..

Kannibaal van Schepdaal 1 februari 2020 om 00:07

Leuk rondje met (toekomstige) toppers als Evenepoel, Ganna en McNulty.

Al ben ik geen fan van die brede open wegen aan 4 procent bergop die je ook terugvindt in de Tour of California en de UAE Tour. Geef mij maar de steile smalle haarspeldbochten in Europa.

Op naar de Algarve met Remco, waar hij met Kwiatkowski en Thomas weer wat grotere concurrentie treft. Een slottijdrit van 20 km daar, dus als ze hem niet op (te veel) afstand rijden in de bergrit in de tweede rit, kan hij daar ook zomaar het klassement winnen.

Brabander 1 februari 2020 om 00:11

Eensch over die brede, open wegen. Het ziet er niet uit en het lijkt ook amper bergop te gaan

FDJ 1 februari 2020 om 06:18

Dat parcours was echt lelijk ja… Troosteloze ambiance.

fietsvriend 1 februari 2020 om 07:56

Echt genoten van de schitterende omgeving – een wielerwedstrijd in het eindeloze niets. Het had iets dramatisch en absurds – die gepaarkeerde bussen bij de finish ook.

Verder over de wedstrijd, tja als Oscar Sevilla één vd grote motoren is.

Wheely 1 februari 2020 om 00:13

Evenepoel op Dumoulinesque wijze zien koersen vandaag, moet daar toch wel even voor buigen.

Jammer dat McNulty de voorsprong niet kon verzilveren of dat Sevilla het bordje van Evenepoel niet heeft leegegeten om later weg te poefen.

boenk 1 februari 2020 om 00:32

Sevilla was heel sterk en heeft goed geholpen, maar toen Evenepoel als enige vooraan de derde groep overbleef van zijn team, en zelf aan het sleuren was, moest Sevilla achteraan die groep wel bijna lossen.

Michelangelo 1 februari 2020 om 00:44

Ik zou als Sevilla zijnde ook wat meer in de wielen gezeten hebben. Zou het zijn onervarenheid zijn??

boenk 1 februari 2020 om 00:47

Je kan op zijn gezicht inderdaad zien dat het nog een kind is.

Wheely 1 februari 2020 om 01:04

Ach Sevilla zijn jaren komen nog wel, heeft hier weer wat nodige ervaring op kunnen doen.

pussyfooter 1 februari 2020 om 01:07

White babyface Remco. Zag er echt slapjes uit, maar hij bleef mooi fietsen zonder schouderschokjes…

Voor degenen die de podiumceremonie gemist hebben, probeer het terug ergens te bekijken. Die McNulty lijkt wel aan de dope, of was het toch de ijle lucht in deze non-bergetapppe volgens enkelen hier.

Peter Lippens 1 februari 2020 om 08:10

Sevilla hing anders ook kilometers lang aan de rekker en heeft enkel op het einde wat geholpen toen de wind wat beter stond en het bergop begon te lopen. En gelukkig heeft Sevilla wat meer levenservaring en zeker meer wielerkennis dan de meesten hier, hij rijd zijn eigen wedstrijd, niet om een bepaalde renner te laten verliezen omdat omdat Ollandse nitwits hier dat zo graag willen zien. Djiezes get a life en ga pesjoenkelen.

Covadonga 1 februari 2020 om 00:52

Waar was Rujano? Ik dacht dat hij ze er allemaal af ging rijden …

Scott Sunderland 1 februari 2020 om 01:02

Balen ja voor Rujano. Het contract dat bij INEOS klaarlag voor hem zal nu wel verscheurd worden…

LB108 1 februari 2020 om 08:56

Hij zat in het wiel van de ploegmaten van Remco

Scott Sunderland 1 februari 2020 om 01:09

Wel apart hoor als je op je 43ste nog zo kan meedoen als Sevilla. Uitzonderlijk. Niet zo uitzonderlijk als Horner die bijna 42 was toen hij de Vuelta won. Sevilla reed overigens 15 (!) jaar geleden zijn laatste grote ronde, de Vuelta van 2005.

Cochise 1 februari 2020 om 01:11

Rujano 21e. Werd er nog voor de klim uitgewaaid in Remco's waaier en komt nog bijna bij Fabbro en Mate dus rijdt echt wel een van de snelste beklimmingen van iedereen…

dumoman 1 februari 2020 om 02:41

dit soort rondjes in de achtertuin van de wielerwereld zijn niet de moeite waard om te vernoemen, niemand kan ze zien en ze hebben verder ook geen betekenis

Cochise 1 februari 2020 om 04:34

Half vlaanderen zat nochthans Eurosport te kijken

Covadonga 1 februari 2020 om 12:21

@Dumoman
Er wordt anders best veel over gesproken. Jouw mening is duidelijk afwijkend.

Pascal De Kooning 1 februari 2020 om 06:38

Ik vind de prestatie van opa Sevilla eigenlijk nog het meest indrukwekkend dat hij toch nog steeds mee doet voor de eindoverwinning op z’n 43ste jaar.

FDJ 1 februari 2020 om 07:59

Ik kwam toevallig onlangs ergens een kaart van 2005 van T-Mobile tegen met zijn handtekening. Sentiment haha.

meestre 1 februari 2020 om 07:07

Ben een beetje ontgoocheld in Remco.
Niet echt mee sprinten , geen tempo beul bergop , niet all the way gaan voor de overwinning.
Ik mis het type Vdp , Gilbert …….. Merckx.
Ik zie hem zo evolueren naar een Renner die ronden wint met de tijdrit .

Peter Lippens 1 februari 2020 om 08:07

dan hebt je echt de koers niet gezien of ken je niets van het wielrennenen, heeft voordien wel bijna in zijn eentje een scheve situatie van anderhalve minuut rechtgezet met zijn neus in de wind ter wijl de andere zogezegde klimmers vooraan lekker uit de wind zaten in het zog van Sagan en co ….

mic1984 1 februari 2020 om 08:26

Type vdp en Gilbert zou hier op 20 min binnenkomen

djerkson 1 februari 2020 om 09:45

Geen tempobeul bergop? Vraag dat maar eens aan radio peloton.

Peter Lippens 1 februari 2020 om 08:08

Impressionant weer hoe RE hier een erg scheve situatie weet recht te zetten en dan bergop nog tot de top de beste indruk naliet al zullen er hier altij zijn die met paardenkleppen blijven rondlopen.

Michelangelo 1 februari 2020 om 08:28

Heb je de koers met oogkleppen bekeken Peter? Was het evenepoel die in zijn eentje de tweede waaier terugbracht? Terwijl er voorin vol werd gekoerst??

Misschien toch tijd om je evenepoel bril af te zetten. Er waren namelijk 2 hoofdoorzaken waardoor Remco terug kwam.
1 ze stopten vooraan met trappen en ronddraaien. Waarom is voor mij nog steeds een raadsel
2 Sevilla zat ook in de verkeerde waaier

Als groep 1 door was blijven draaien had Remco aan de voet van de “klim” op 2 minuten gezeten. Want ook super man Remco kan niet op tegen een ronddraaiende waaier. Hoe geweldig getalenteerd hij ook mag zijn.

Dus wie heeft er met oogkleppen zitten kijken?

O59 1 februari 2020 om 08:38

Remco heeft inderdaad sterk gereden in de 2-de waaier. En als het in de eerste groep niet vooruit ging, misschien omdat ze niet beter kunnen ?

De laatste kilometers reeds Remco op kop in de eerste groep en heeft zelf nog een 2-tal keer aangezet (terwijl dat niet nodig is als leider)

Michelangelo 1 februari 2020 om 09:01

@O59,
Misschien konden sommigen niet beter, maar zoals ik het kon zien begonnen er bij een voorsprong van ruim een minuut veel te linkeballen in plaats van gewoon mee te blijven draaien. Kijk onder andere naar Guillaume Martin, maar ook naar McNulty.

Te veel slepers, ritme eruit, tempo eruit. En daardoor komen Evenepoel en Sevilla terug. Want anders rij je nevernooitniet met 3 man een gat dicht op een waaier. Al zet je 3 Evenepoels of Van der Poels op kop…

Geraint 1 februari 2020 om 11:28

Je hebt deels gelijk hoor Michelangelo. Blijven ze met zijn allen vol doorrijden keert hij wss niet meer terug.

Maar deze die hebben zitten linkeballen vooraan reden een Evenepoel die wel vol aan de bak moest er ook niet af op de klim. Als 20 jarige is dit toch gewoon weer heel erg knap.

Schollekop 1 februari 2020 om 08:43

Prima gedaan hoor door Remco maar als je grootste concurrent een opa is en een oud pakker en het terrein nou ook niet je dat is, dan moet je wel een en ander relativeren. De echte krachtmetingen komen er nog aan.

meestre 1 februari 2020 om 08:45

Ik heb de koers wel degelijk bekeken en zag wat Michelangelo zag ….
Ook dat er niet echt een klasseverschil was met sevilla ( bedoel niet het tijdrijden maar wel her koersen ) .

tendam 1 februari 2020 om 09:03

Gewoon goed gedaan van Evenepoel. Er is wel echt helemaal geen concurrentie, dat mag je ook concluderen zonder half Vlaanderen tegen je in het harnas te jagen. De klim was ook ideaal voor zijn type renner, zelfs Ganna kon eraan blijven hangen.

Cochise 1 februari 2020 om 09:31

Juist. Niet meteen een referentie voor zijn klimcapaciteiten.
Ganna, dat wordt over 5 jaar wel de nieuwe Wiggins of Thomas

boomcie 1 februari 2020 om 09:24

Het was niet zo waanzinnig indrukwekkend als de tijdrit, maar je gaat bedrogen uitkomen als je tegen Evenepoel blijft wedden voor de (nabije) toekomst. Maakt niet uit hoe je elk van zijn prestaties blijft minimaliseren, op een dag sta je toch met de rug tegen de muur.

djerkson 1 februari 2020 om 09:43

Vermoeiende commentaren zeg. Wie nu nog niet wil zien dat RE hors catégorie is zoals Vdp dat is, is eraan voor de moeite id komende 15 jaar.

tendam 1 februari 2020 om 10:58

Iedereen ziet dat het een talent is. Echter, deze koers is daarin geen graadmeter. Net nog Vannieuwkerke bij Sporza: ‘Evenepoel zette helemaal alleen een scheve situatie recht!’ Dat is gewoon niet waar, en dat overdreven op het schild hijsen van een jonge renner is wel echt Vlaams.

David Kools 1 februari 2020 om 10:13

Jongens toch Remco net 20j geef die wat tijd. Hij kan hier uit leren, als er waaiers kunnen komen moet je gewoon vooraan zitten. Wel zelf veel kopwerk gedaan daarna.
Bernal was bijna 22j als hij tour won dus das nog 2j.
Als die negatieve zever is niet nodig.
Waarom altijd iemand afkraken die nog moet leren.
Die jongen blijft tenminste nederig waar anderen al zouden zweven

Joachim Agostinho 1 februari 2020 om 10:38

Ik lees vaak: ” geef die jongen wat tijd”. Wat een onzin, die tijd heeft hij helemaal niet nodig. Hij is een fenomeen, net als v.d. Poel. Als je ziet hoe hij anderen uit het wiel rijdt, hoe hij tijdritten wint, dan is de ontkenning van sommige deerniswekkend.

toke 1 februari 2020 om 10:41

Mathieu vd Poel is veeeeel beter……Die word morgen wereld kampioen tegen de creme de la creme van de wieler wereld.

meestre 1 februari 2020 om 10:57

Remco wordt olympisch kampioen tijdrijden

LB108 1 februari 2020 om 10:43

Ik snap ook niet hoezo iedereen zegt dat Remco is al VDP ?? VDP is 25, Remco..
Remco valt eerder te vegelijken met Pogacar, Bernal,… dit zijn ook leeftijdscategorien, VDP is 4 a 5 jaar ouder….

KimJungPoels 1 februari 2020 om 10:44

Als klimmer kunnen we er nog steeds niet veel van zeggen. Vorig jaar kon hij daar absoluut nog niet in mee, en de etappe van vannacht mag nauwelijks een klim heten, dat is gewoon tegen een laag percentage wattages stoempen en dat is waar Evenepoel zo onwaarschijnlijk goed in is.

Dat Evenepoel nu al een wereldtopper is, dat staat volledig buiten kijf. Of hij ook al echt grote rondes om de winst kan meedoen, dat is voor mij nog steeds niet bewezen, al zou het me ook zeker niet meer verbazen.

Ligthning 1 februari 2020 om 10:48

@Michelangelo

Als er iemand oogkleppen of paardenkleppen ophad, dan was jij het wel. Diegene die van afbreken en kraken van wielrenners een hobby gemaakt heeft, maar van wielrennen absoluut geen kaas gegeten heeft. In tegenstelling tot Peter Lippens.

Vooreerst. Evenepoel en zijn ploeg maakten een grote fout door te ver te zitten. Evenepoel overkwam reeds hetzelfde in de Clasica, toen het daar ook brak en hij in een derde groepje terechtkwam (deels wel door kettingproblemen op dat ogenblik).

Het uiteindelijk koppeloton was een stuk groter dan het groepje Evenepoel. Met ploegmakkers van Sagan die zich te pletter reden, gesteund door enkele anderen die bloed roken of zelf winstkansen zagen, voor de rit of voor de rangschikking. Vandaar dat de achterstand opliep tot bijna anderhalve minuut. En in een grote ronde en met grotere ploegen zou dat einde verhaal geweest zijn voor Evenepoel.
Dat Sevilla achteraan een handje bijstak is de logica zelve. Het was zijn enige kans om niet alles te verliezen. De ritzege mocht hij al vergeten. Bleef nog zijn podiumplaats te verdedigen. Toen zowel vooraan de ploegmaats van Sagan e.a., net zoals achteraan Serry, Van Lerberghe, en later ook Stybar het hoofd moesten buigen, door de dolle koers, de harde wind, en het stilaan oplopende vals plat, moest Evenepoel zelf volop aan de bak. Dit betekende bijna het einde voor Sevilla, die met hangen en wurgen toch nog zijn wagonnetje kon aanhaken. Vooraan wouden de renners die geen kans hadden op de ritzege en geen rangschikking te verdedigen hadden, ook niet zinloos verder inspanningen leveren. En Ganna, Mc Nulty en Martin konden dat niet met hun drieën. Maar om dat te begrijpen, moet je iets van koers kennen, quod non bij Michelangelo.

Eenmaal vooraan was ook het beste eraf voor Evenepoel. Enkel de eindwinst telde dan nog. Hij probeerde het wel nog. Maar hier bleek nogmaals een zwak punt van Evenepoel. Hij heeft geen explosiviteit. In de toekomst zal hij, naast het tijdrijden, allicht enkel kunnen scoren in heel zware eendagswedstrijden en in rittenwedstrijden. Waarbij hij een bonus uit een tijdrit zoveel mogelijk moet verdedigen bergop, vooral door defensief te rijden.

Kelder is de Man 1 februari 2020 om 11:41

Claimen dat je meer van de koers begrijpt dan de ander, waar of niet.. zooo vermoeiend.

Stevo1 1 februari 2020 om 11:30

Leuk dat het nog spannend werd op deze manier. Heb toch nog even lekker zitten kijken en genoten. Jammer dat de eerste groep inkakte toen de beklimming in zicht kwam, ook wel te begrijpen. Daardoor toch wat minder spanning dan verwacht.
Mooi dat evenepoel en sevilla een deel zelf het werk hebben moeten opknappen en het ze ook lukt om terug te fietsen. Evenepoel zag eruit alsof hij er rustig onder bleef, knap!
Toch tof om op je 20e al je 2e rondje in het profpeloton op je naam te schrijven. Ik ben helemaal warm voor komend wielerseizoen, hoop dat we veel mooie dingen gaan zien.

Ps. Stybar vond ik toch wat tegenvallend, had meer ondersteuning van hem verwacht na het terugzakken uit de eerste groep.

Covadonga 1 februari 2020 om 12:28

Ik heb er ook van genoten. Het stoppen met rijden van de eerste groep leek mij eerder van niet meer kunnen van nagenoeg de hele groep. Evenepoel gaf niet op en dat is zijn verdienste geweest. Petje af voor hem. Zijn ploeggenoten zijn trouwens allemaal ver in de achterhoede beland. Dat zegt ook wel iets.

Ligthning 1 februari 2020 om 12:28

@Kelder is de Man

Begrijpend lezen blijkt toch zo moeilijk voor sommigen. Je zal nergens kunnen lezen dat ik meer van koers ken dan anderen, al mag ik niet klagen over enige kennis. Wat ik wel stel is dat types zoals Michelangelo en enkele anderen hier enkel als gefrustreerde pubers zitten om alles en iedereen af te breken. Waarbij duidelijk te merken is dat zij weinig van koers af kennen, geen analyse kunnen maken en daarenboven geen enkel respect vertonen voor niet-landgenoten of toevallige concurrenten van hun favoriet. Wat drie kwart van de volgers op WF wel kunnen. Aan je reactie te merken vrees ik dat je tot het laatste kwart behoort.

Headlines

Materiaalzone

Populair