Remco Evenepoel houdt concurrentie onder bedwang ondanks val: “Had nog iets over”

donderdag 1 september 2022 om 17:39
Remco Evenepoel houdt concurrentie onder bedwang ondanks val: “Had nog iets over”

foto: Cor Vos

Even sloeg de schrik wielerminnend België om het hart toen Remco Evenepoel op de grond lag in de twaalfde etappe van de Vuelta a España. Anderhalf uur later kwam de klassementsleider als beste der favorieten over de finish op de lange Peñas Blancas. “Mijn fiets was er erger aan toe dan ik”, heeft hij het over de schade na de crash.

Castelli

“Het was een gevaarlijke bocht”, blikt Evenepoel terug op zijn valpartij. “De motoren gingen er ook langzamer. Het was een krappe bocht, maar ik nam hem net iets te krap. Shit happens.” Hij hield er een flinke wond aan over op zijn rechterbovenbeen, maar dat hinderde hem niet in het vervolg van de rit.

Op de bijna twintig kilometer lange Peñas Blancas had Evenepoel lang steun van twee ploegmaats. Hij wist versnellingen van Jumbo-Visma, INEOS Grenadiers en Movistar te counteren en nam in de finale zelf het initiatief. “Het ging goed. Er was niets aan de hand. Ik wist vooraf al dat het vooral een klim was om te volgen. In de sprint ging ik wel all out, want ik had nog iets over. Dit geeft mij een goed gevoel, dat was het belangrijkste.”

“De val was niet gepland, maar voor de rest deed iedereen goed werk. De ploeg hield mij goed voorin, chapeau. Nu ga ik de wonden likken en herstellen voor de sprintersrit van morgen”, waren de afsluitende woorden van Evenepoel.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Doe ’t ‘m maar eens na.

4
Quincy Adams (aka voorwiel) 1 september 2022 om 17:50

Ik zie het hem liever doen

6
Angelo Pauwels 1 september 2022 om 19:31

Als Remco nog beter wordt de komende jaren heb ik medelijden met de tegenstand.

4
Maillot à Pois 1 september 2022 om 19:39

Als Ayuso nog beter wordt, zal hij er een flinke kluif aan hebben ;-)
Evenepoel gaat nog veel winnen, maar een jarenlange dominantie is er al even niet geweest, dat werd bij Bernal en Pogacar ook verwacht. Des te leuker voor de neutrale wielerliefhebber natuurlijk.

2
djerkson 1 september 2022 om 19:57

Eens, werd ook bij Pogacar gedacht en dan staat daar plots een Deen uit een vismijn op. Zie ook Bernal. Reeksjes worden moeilijk, maar als je op jonge leeftijd al flink oogst zoals Pogacar, kan dat toch een heel dikke erelijst worden aan het einde.

2
Romāns Vainšteins 1 september 2022 om 21:14

Die gekke Pidcock misschien, daar zit toch ook nog een hele hoop extra in.

1
Mooie Sjors 1 september 2022 om 18:08

Oh wat rijdt de Prins mákkelijk momenteel.

3
Marcus Aurelius 1 september 2022 om 20:11

Is het verstandig je nog vijf minuten de pleuris te rijden voor tien seconden ? Denk het niet. Hij stond nu aan de aankomst zo fris als een hoentje. Laat ze zelf maar vechten voor hun plaatjes op het podium, want dat zal het worden voor de tweede en derde plaats rijden. Remco moet gewoon fit blijven.

3
FDJ 1 september 2022 om 17:55

Onder imponeren versta ik iets anders eerlijk gezegd. Op wat speldenprikjes van Mas en Ineos na was het matjes vanmiddag bij de favorieten. Als Evenepoel echt over had gehad, had hij moeten versnellen. Roglic lijkt toch stilaan wat beter te worden en kan in week 3 nog toeslaan. Die heeft zijn slechte dag al gehad. Het kon nog best eens spannend worden.

1
Geit in mijn Kelderman 1 september 2022 om 18:07

Evenepoel rijdt zo’n verschroeiend tempo dat in the end z’n twee uitdagers blij zijn nog in z’n wiel te zitten. Als je dit niet imponerend vindt, dan ben je gewoon verwend geraakt. Evenepoel laat hier dag na dag een zeer hoog niveau zien. Gewoon heel erg knap.

9
Melkzuur 1 september 2022 om 18:20

"Imponeren" klinkt misschien wat sterk, maar hij heeft momenteel alles zo onder controle, dat het toch wel indrukwekkend oogt, zelfs na een val. Mas valt aan? Geen probleem, binnen de seconde op het wiel (terwijl Roglic 20 seconden nodig had om aan te sluiten). Vermijden dat Mas nog eens aanvalt? Geen probleem, ik rijd de laatste 5 minuten op kop zonder om te kijken, los intussen nog een vijftal renners, en win makkelijk het sprintje van op kop.

7
Delson 1 september 2022 om 18:04

Het tempo zo hoog leggen dat slechts drie andere wereldtoppers blij zijn dat ze uberhaupt in het wiel zitten ondanks dat ze de intentie hadden om aan te vallen zonder zelf te forceren. Imposant toch? Haha

5
YogiBear 1 september 2022 om 17:59

Als ik “imponeert” hier lees en “beperkt schade” bij een artikel over Roglic, en ik zou niet hebben gekeken, zou ik verwachten dat Evenepoel 15-30 seconden had gepakt op Roglic en meer op alle anderen.

1
YogiBear 1 september 2022 om 18:54

Kop bij beide artikelen is aangepast naar iets wat beter bij het wedstrijdverloop past.

0
Panache 1 september 2022 om 18:10

He Primoz, zo doe je een Telemark.

1
Allardje 1 september 2022 om 19:29

In bedwang of onder controle?

1
tramontana 1 september 2022 om 23:45

Er was er maar één die vandaag overschot had, en die rijdt al in het rood. Tempo rijden om de anderen af te matten met het oog op wat in het weekend volgt. Behoudens pech lijkt er weinig aan te doen. Nog een minuutje extra nemen zondag en dat romig Madrid halen.

1
Tony 2 september 2022 om 10:37

Even wachten tot Madrid. Primoz verloor de Tour op de laatste dag terwijl iedereen dacht dat hij de Tour ging winnen…..

0
NikkiTerpstra 1 september 2022 om 18:04

Was de val niet gepland? Zegt hij dat nu echt?

0
Limal 1 september 2022 om 18:13

Dit is weer het gevolg van een interview neer te schrijven exclusief de vragen van de interviewer. Die had net het wat onzinnige “So everything went according to plan?” geponeerd, waarop Evenepoel (ongeveer) antwoordde zoals hierboven weergegeven.

1
Dikke Vrouw 1 september 2022 om 18:08

Vast een geintje van remco :)

0
VincentK 1 september 2022 om 19:48

Vervelende val. Ik vraag me altijd af waarom sommige renners zonder handschoentjes rijden. Dat maakt het risico op groot ongemak (handen open) na een val toch een stuk groter?

0
Romāns Vainšteins 1 september 2022 om 19:52

Persoonlijk rij ik zonder omdat ik het warm van die dingen krijg, wanneer het zeg maar boven 15 graden is. Dan irriteer ik me er enorm aan.

1
djerkson 1 september 2022 om 19:58

Ik heb ze nooit aan, gewoon grote handen. Boonen en Van Marcke hebben ze ook nooit gedragen (al had die laatste etc…).

1
Romāns Vainšteins 1 september 2022 om 20:16

Met MTB in Letland heb ik ze wel gebruikt vanwegend trillend stuur.
Op 80% van mijn verdere ritten vind ik ze geen meerwaarde hebben, ook niet bij zeer lange afstanden

1
Alfred Issendorf 1 september 2022 om 20:11

Misschien is The World Naked Bike Ride iets voor jullie?

0

Headlines

Populair

Materiaalzone