Remco Evenepoel degradeert concurrentie met indrukwekkende solo in Ronde van Polen

zaterdag 8 augustus 2020 om 18:45
Remco Evenepoel degradeert concurrentie met indrukwekkende solo in Ronde van Polen

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel heeft weer een nummertje opgevoerd. De coureur van Deceuninck-Quick-Step reed in de koninginnenrit van de Ronde van Polen op vijftig kilometer van de meet weg en kwam alleen over de finish in het skioord. Concurrenten als Jakob Fuglsang, Simon Yates en Richard Carapaz werden tot figuranten gedegradeerd. Zij moesten een minuut of zelfs meer toegeven.

De blikken van de wielerwereld waren zaterdag voor het eerst deze week niet volledig op de Ronde van Polen gericht. Gek was dat niet, aangezien Jumbo-Visma en Team Ineos in de Tour de l’Ain de eerste speldenprikjes voor de Tour de France uitdeelden en ook nog eens Milaan-San Remo op het programma stond.

Toch was het ook zeker de moeite waard om de ontwikkelingen te volgen in de koninginnenrit van de Ronde van Polen, waar veel deelnemers zich voorbereiden op de Giro d’Italia. Een showdown werd verwacht, tussen Jakob Fuglsang, Richard Carapaz en zeker ook Remco Evenepoel.

Harper en Haas in de vroege vlucht
De 152,9 kilometer lange etappe naar het skioord Bukowina Tatrzańska kende vijf vroege vluchters, die een mooie voorsprong van vijf minuten bij elkaar wisten te rijden. Chris Harper en Nathan Haas waren de bekendste namen in deze vlucht, die werd gecompleteerd door Kamil Malecki, Jimmy Whelan en Patryk Stosz.

Carapaz komt ten val
Heel lang bleven zij niet vooruit. De favorieten wilden er zaterdag al vroeg aan beginnen en dus hielden Team Ineos, Lotto Soudal en Deceuninck-Quick-Step de touwtjes stevig in handen. Carapaz kwam op zestig kilometer van de finish ten val, maar de Ecuadoriaan kon met enkele schaafwonden zijn weg weer vervolgen. Enkele kilometers daarna werd de vroege vlucht ingerekend, met dank aan Simon Yates en Mitchelton-Scott.

Remco Evenepoel begint aan zijn vlucht – foto: Cor Vos

Evenepoel begint aan monstersolo
Het bleek een signaal te zijn voor Evenepoel om een nummertje op te voeren. Er werd niet gereageerd op de aanval van de renner uit Schepdaal, die nog voor een lange weg naar de finish stond. Alleen begon de Belg aan de Rzepiska, een berg van de eerste categorie.

Achter hem werden de favorieten nerveus. Het tempo werd nog maar eens opgevoerd door Team Ineos, maar dichterbij Evenepoel kwamen zij niet. Op de beklimming van de Rzepiska vergrootte hij zijn voorsprong tot bijna een minuut. Op dat moment waren er nog veertig koerskilometers over.

Fuglsang in de tegenaanval
Fuglsang kon dat niet aanzien. De Deen ging in het groepje achter Evenepoel in de tegenaanval en kreeg even later gezelschap van Quinn Simons, Patrick Konrad en Eddie Dunbar. Lang hielden ze niet stand. Het peloton, met daarin Carapaz, maakte op dertig kilometer van de meet weer de aansluiting.

Alleen op de wereld: Evenepoel op weg naar de zege – foto: Cor Vos

Rafal Majka, Yates en weer Fuglsang hadden daarna meer succes. Ze reden weg uit het overgebleven pelotonnetje. De achterstand op Evenepoel, een minuut, bleef echter hetzelfde tot zij begonnen aan de twee slotbeklimmingen.

Evenepoel is heer en meester
Op de twee beklimmingen werd snel duidelijk dat Evenepoel onverslaanbaar was. Fuglsang, die was weggereden bij Majka en Yates, kwam geen steek dichterbij de Belg. Uiteindelijk moest de Deen meer dan anderhalve minuut (!) toegeven op de zegevierende Evenepoel, die zondag bijna zeker de Ronde van Polen op zijn naam zal schrijven.

Emoties – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

186 Reacties

vevie 8 augustus 2020 om 18:47

Niet normaal. Gefeliciteerd. We kunnen er nu echt niet meer omheen. Deze jongen gaat podium rijden in de giro of winnen.

miguelon 8 augustus 2020 om 18:47

G.E.S.C.H.I.F.T.

Mechanieker 8 augustus 2020 om 18:52

?

Matxin 8 augustus 2020 om 18:48

Qua intrinsiek talent zonder twijfel de allerbeste aller tijden, nu alleen nog even een bijpassende erelijst opbouwen, maar dat komt wel goed. Evenepoel gaat de komende 10 á 15 jaar elke rittenkoers winnen waar hij aan meedoet, er van uitgaande dat hij geen ernstige blessures tegenkomt.

Het wielrennen gaat er niet heel veel spannender op worden, bereidt je maar voor op een Formule 1 scenario.

vanSpringel 8 augustus 2020 om 18:51

Ja, ze gaan elk jaar steeds sneller !

vevie 8 augustus 2020 om 18:51

Elke rittenkoers niet, maar met dit tempo gaat hij zeker alle GT’s winnen. Sommige zelfs meermaals. Die kan alleen maar beter en sterker worden en heeft zijn tijdrit voor op Pogacar en Bernal. Geen vreemde voorspelling als hij straks tussen de 5-10 GT’s heeft gewonnen

S. Morgenstern 8 augustus 2020 om 19:21

Leemreize is op tijd gestopt dus.

Laatste man 8 augustus 2020 om 21:48

Haha ons clowntje weer. Wellicht zakt Remco na een paar jaar wel in elkaar.

Lalsacien 8 augustus 2020 om 22:01

Hoe lang kijk jij al wielrennen???

Joaquim Agostinho 8 augustus 2020 om 18:48

Ja maar, ja maar, ja maar..
Wat een held!

Elvs 8 augustus 2020 om 18:48

Tja, leuk is anders moet ik zeggen.

Timlee117 8 augustus 2020 om 18:48

Kelderman en Sam Oomen doen jullie ook nog mee?

boenk 8 augustus 2020 om 18:52

Oomen werd door Van Wilder (Evenepoel’s concurrent bij de junioren) op 4 minuten gereden in Tour de l’Ain, dus die stond hier niet aan de start.

Kelder is de Man 8 augustus 2020 om 18:54

Was knap 6de, maar ja.. tegen zo’n jongeman die in zn jeugd in de toverdrank is gevallen.

miguelon 8 augustus 2020 om 18:49

Een groter talent zagen we nooit.

fietsvriend 8 augustus 2020 om 18:50

Je moet het gezien hebben om te geloven. Wat een prestatie.

Spartacus 8 augustus 2020 om 19:04

Zelfs na het gezien te hebben geloof ik het niet.

Peter Lippens 8 augustus 2020 om 20:00

idd, heb het rechtstreeks gezien op één of andere Poolse sportzender, wel met VPN, maar prima beeldkwaliteit. Versta geen pools maar ‘supertalent’ is blijkbaar ook Pools. Hij heeft ook kms lang moeten vechten voor enkele secondes voorsprong en die bleef lange tijd onder de minuut, slechts in de laatste kms man tegen man groeide de voorsprong vrij snel hoevel Remco toen al 40 km in zijn ééntje reed. Kan echt genieten van zo’n prestatie en het wielrennen staat mooie tijden te wachten met zoveel talenten want het is natuurlijk niet Remco alleen.

JayJay 8 augustus 2020 om 18:51

Hoe heerlijk is dit!!! En dan de nr van Fabio bovenhalen. Klasse Remco !

Hollow Knight 8 augustus 2020 om 18:52

Jezus… WHAT THE FUCK.

Wat een fantastische dag voor het Belgische wielrennen!

Kosmonaut 8 augustus 2020 om 18:52

Alsof hij weer bij de junioren reed.

Domestique 8 augustus 2020 om 18:53

Dit is een goeie Michel, dit is een hele goeie…

Lambda 8 augustus 2020 om 18:53

Damn, ik zeg het niet graag, maar dit is toch echt wel Merckxiaans van Remco. Laatste 50 km solo gereden en bijna 2 minuten eerder binnen dan de nr. 2. Uitzonderlijke prestatie!

martini151 8 augustus 2020 om 18:54

Een groots nummer, maar dit zal toch wel de laatste keer zijn dat ze hem een minuut weg laten rijden?

Zijn er excuses te vinden om zijn prestatie te downgraden? Jazeker, maar dit nummer verdient niets minder dan heel veel respect

Michael Bianchi 8 augustus 2020 om 18:57

Ze zagen Remco vast over het hoofd op zijn kleine fietsje.

Melkzuur 8 augustus 2020 om 18:58

“Laten” rijden?

Massimo Bataille 8 augustus 2020 om 19:00

Ik vond het ook raar dat ze hem ‘laten’ rijden, maar als je kijkt dat het peloton mannetjes opsoupeert en niets dichterbij komt. Dat er een ‘elite’-groepje wegrijdt en ook niets dichterbij komt. En als je de eindsuitslag bekijkt, iedereen bijna apart binnenkomt en enkel de top-20 binnen de 5 minuten blijft.
Dan is het niet van ‘laten’ wegrijden, maar gewoon niet kunnen volgen.

lemmens 8 augustus 2020 om 19:04

Hoezo ‘laten’ wegrijden?

SolitaryShell 8 augustus 2020 om 19:05

Heb het niet gezien, maar als Evenepoel wegrijdt, moet het toch meteen, maar dan ook echt op dat moment meteen alle hens aan dek zijn inmiddels? Dan kom je niet meer weg met wat knechten op kop zetten in de hoop dat die het gat wel gaan dichtrijden.

martini151 8 augustus 2020 om 19:10

Precies wat Solitary zegt. Het is makkelijker om bij hem in het wiel te zitten, dan om een gat van een minuut dicht te rijden. Dunbar vs Evenepoel, dat gaat Evenepoel altijd winnen. Voordat de andere favorieten gingen rijden, had hij al een minuut. Het bijzondere is dat hij daarna nog 45 seconden extra pakt. Maar Fuglsang en consorten moeten gewoon direct in zijn wiel zitten toch?

Peter Lippens 8 augustus 2020 om 20:02

Ze hebben hem helemaal niet laten rijden, kms lang bedroeg de voorsprong enkele secondes, maar als je het niet gezien hebt kun je beter uw mond houden.

Tripodboom 8 augustus 2020 om 20:22

Ik heb het op tiz cycling gezien. Remco vertrekt van ongeveer plek 15 vanuit het midden van het peloton en iedereen kijkt er naar en niemand reageert.Ze denken nog steeds … ach die halen we zo wel weer in. Dan zetten ze een paar knechten op kop en denken nog steeds gaat wel lukken. Maar ja.. Die rijden dus niet zo hard als Remco en danis de vogel gevlogen.

Joaquim Agostinho 8 augustus 2020 om 21:22

Ik heb meen ik Victor Campenaerts en Tim Wellens nog wel eens in zijn wiel zien hangen, toch geen kleine jongens….. de rest is geschiedenis.

Frank V 8 augustus 2020 om 21:29

Evenepoel rijdt waarschijnlijk een tempo waar een ieder ander zijn motor mee opblaast.

Nul verstand 8 augustus 2020 om 18:54

Jammer dat Vingegaard nog niet even doorsprintte. Nu wordt hij in de zelfde tijd gegeven als degenen achter hem. Scheelt een paar plekken in het AK.

Wheely 8 augustus 2020 om 18:55

Ik moet het nog kijken maar… Hoe dan?!

djerkson 8 augustus 2020 om 18:55

De sloophamer bovengehaald. Dat dit bij de junioren werkt, tot daartoe, maar tegen doorwinterde profs op World Tourniveau, dat is voorbij fenomenaal.

vevie 8 augustus 2020 om 18:55

Hoe lang zal het duren voordat hij rijdt bij Ineos? Met dat treintje achter zich wordt hij helemaal een probleem. Die zal wel binnen 2 jaar bij Ineos rijden om Thomas te vervangen, ofzo.

doeme80 8 augustus 2020 om 19:13

Tuurlijk niet. Die blijft bij DQS.
De sponsors in België staan aan te schuiven.
Dankzij REV hoeft Patje zich geen zorgen meer te maken voorlopig.
Zoals tijdens de boonenjaren.

Baik-Baik 8 augustus 2020 om 18:56

Dan wint er voor het eerst sinds 21 jaar een Belg in Milan-San Remo, maar wordt de belangrijkste wielergeschiedenis geschreven door een landgenoot in Bukowina Tatrzańska nota bene.

Aan superlatieven niet genoeg. Hij degradeert de rest tot amateurs.

Deel Koeper 8 augustus 2020 om 18:59

Nu er terug een Belg heeft gewonnen, zal iedereen ook wel terug toegeven dat Tchmile geen echte was.

martini151 8 augustus 2020 om 19:01

Ik schaal de overwinning van van Aert nu en vorige week toch wel wat hoger in. Ik snap de superlatieven, maar zoals eerder gezegd. We moeten het nu ook niet overdrijven.

Wint hij de Ronde van Lonbardije op deze manier, dan ga ik erin mee. Van de Poel zou ook wel even alle grote klassiekers winnen.

Vorige week werd Evenepoel er nog afgereden door Sivakov bijvoorbeeld. Hij is druistig, fantastisch om naar te kijken. Maar laten we even de komende 2/3 jaar kijken hoe hij zich verder ontwikkelt.

Kannibaal van Schepdaal 8 augustus 2020 om 19:26

Evenepoel eraf gereden door Sivakov? Denk toch eens na voor je iets zegt.

bartp25 9 augustus 2020 om 09:51

Waanzinnig talent en pracht prestatie. De overwinning van wva schat ik toch echt hoger in. Die won namelijk tegen de gehele wereldtop. Dat is iets wat RE nog niet heeft gedaan. Met de nadruk op nog niet. De wereldtop zit momenteel in de tour de l’ain en Msr. Totdat Re de gehele absolute wereldtop verslaat is hij nog altijd een coming man.

de nieuweMerckx 8 augustus 2020 om 18:58

We weten al wie gaat winnen in Lombardije…

martini151 8 augustus 2020 om 19:02

Wie dan?

Edit: Uiteraard is hij een grote favoriet! Ik ben vooral benieuwd naar de clash tussen de youngsters. Pogacar zou hem bij kunnen houden hopelijk. Niet omdat ik het Evenepoel niet gun (een talent als hij verdient een enorme erelijst), maar wel omdat spannende koersen leuker zijn om naar te kijken.

boenk 8 augustus 2020 om 23:41

Pogacar rijdt de Dauphiné.

Deel Koeper 8 augustus 2020 om 18:58

Toch zie ik hem in zijn onstuimigheid zichzelf wel eens opblazen in de komende Giro.

vevie 8 augustus 2020 om 19:01

Nope, dat dacht ik ook. Althans, ik ging er ook van uit dat hij net nog niet zou bolwerken in de Giro. Wordt echter lastig nu om hem niet als topfavoriet te bestempelen. Vooral met al die tijdrit kilometers. Hij hoeft niet eens de beste bergop te zijn en kan gewoon bergop iets minder zijn dan de andere favorieten en dan maakt hij alsnog grote kans om te winnen

Kannibaal van Schepdaal 8 augustus 2020 om 19:29

Sommigen zouden nog geen paard herkennen als het voor hun neus zou staan, blijkbaar.

josi 8 augustus 2020 om 19:00

Zwaar indrukwekkend, ik zou niet goed weten wie het hem na kan doen. En dat op 20-jarige leeftijd.

boenk 8 augustus 2020 om 19:04

De afgelopen 20 jaar, Cancellara.

Bob 8 augustus 2020 om 19:00

Rij toch de Tour maar, Remco

Marik 8 augustus 2020 om 19:00

Het verschil is echt bizar groot met de rest, ongelofelijk

Franco Ballerini 8 augustus 2020 om 19:15

Bizar is het juiste woord.

Marik 8 augustus 2020 om 20:27

Ik heb dit nog nooit van mijn leven gezien. Ja iemand 1 keer, maar steeds maar weer……Waar gaat dit naartoe? Wanneer zit deze jongen aan zijn plafond?

Olly 8 augustus 2020 om 19:01

Mijn ogen vallen er uit!! Waar gaat dit helemaal eindigen? Voor de spanning is het niet leuk, maar voor de statistieken wel.
Kan Juventus hem geen contract aanbieden dat tie weer gaat voetballen :-))

go1707 8 augustus 2020 om 19:34

Fijn idee, haha, blij dat iedereen hier weer wat luchtig doet na de hoogspanning van de voorbije dagen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair