Regen speelde volgens Lefevere geen rol in zege Lampaert: “Regen of geen regen, het was nat”

zaterdag 2 juli 2022 om 08:46
Regen speelde volgens Lefevere geen rol in zege Lampaert: “Regen of geen regen, het was nat”

foto: Cor Vos

Yves Lampaert won gisteren de openingstijdrit van de Tour de France. Terwijl bijvoorbeeld Wout van Aert in de regen reed, was de neerslag tijdens Lampaerts rit afgenomen. Volgens Patrick Lefevere heeft dat echter geen invloed gehad op de uitslag. “Wat is dat voor gezever? Regen of geen regen, het was nat”, zegt de teammanager van Quick-Step Alpha Vinyl tegen Sporza.

Castelli

“Er zijn renners gevallen voor Wout en na Wout”, doel Lefevere op Wout van Aert, die als tweede eindigde in de tijdrit. Onder anderen Stefan Bissegger, Steven Kruijswijk en Christophe Laporte gingen in de rit tegen de klok tegen het asfalt. “Ik ben blij dat de kranten morgen niet meer geel zullen kleuren voor Jumbo-Visma, maar wel voor ons. Voor alle duidelijkheid, ik heb niks tegen Wout.”

Lefevere was vooral heel blij, voor Lampaert. “Hij is van mijn streek, hij is een boerenzoon. Hij was tweede op het Belgisch kampioenschap tijdrijden, na Remco. Ik had ook gezien dat hij zondag in de wegrit heel goed was, maar in Middelkerke was het moeilijk. Ik weet dat hij met de fiets kan rijden. Ik denk dat Yves een beetje het geloof verloren was dat hij een goede tijdrijder is, omdat hij altijd geklopt werd. Maar vandaag was het fantastisch.”

Onverwachte zege
Hoewel Lefevere overtuigd was van de kwaliteiten van Lampaert, geeft hij toe dat hij de overwinning niet aan had zien komen. “Ik had eigenlijk niet zoveel geloof in winst vandaag, daar moet ik eerlijk in zijn. We wisten dat Asgreen na zijn zware valpartij niet oké was. We kennen Yves allemaal als een goede, sympathieke coureur. Maar hier het geel pakken in de eerste rit van de Tour, ik zit voor het eerst in mijn leven bijna zonder woorden.”

Contract
Het contract van Lampaert is nog niet verlengd, maar Lefevere zal dieper in de buidel moeten tasten om hem te behouden na deze zege. “Ik zou eigenlijk beursmakelaar moeten worden. Elke keer ik met renners spreek, van Quinten Hermans tot iedereen, winnen ze altijd en gaan de prijzen omhoog. Ik zou morgen moeten veranderen van job. Maar na alle pech die Yves gehad heeft, van vorig jaar tot de afgelopen Parijs-Roubaix, heeft hij eindelijk wat hij verdient. Ik hoop dat de contractverlenging in orde komt, als die managers niet te gek worden.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

platteprijs 2 juli 2022 om 08:54

Wat is dat toch over het zijn van een boerenzoon. Is dat in België een speciale groep van minderbedeelden of zoiets?

Thijs E 2 juli 2022 om 09:20

Meerderbedeelden met een minderwaardigheidscomplex

hbarla 2 juli 2022 om 10:01

Inderdaad zeg. Boerenzoon is kennelijk een speciale status, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zoon van een postbode of zoon van ICT-medewerker.

Thoin 2 juli 2022 om 10:55

Moeten ze in Nederland net zeggen… ik denk dat de boeren nog nooit zoveel in het nieuws geweest zijn als nu…

Albeijing Feeniks 2 juli 2022 om 11:18

Hij wrijft het er nog eens heerlijk in. TJV zal deze Tour weer lekker gedomineerd worden door Pogacar.

tramontana 2 juli 2022 om 11:47

…boeren krijgen hier nog iets meer gratie ja, toch alvast van de goegemeente. Daarnaast zijn “De wilde boerendochter” en “De boerenzonen op speed” nog steeds populair, schelden de Fransen ons uit voor domme boeren en bestonden er wielerploegen als “Farm Frites”.

Michiel 2 juli 2022 om 11:57

Hulde aan alle boerenzonen en dochters. Dat ze mogen overwinnen

Al Phila 2 juli 2022 om 08:58

En wat is het toch met het uitdelen van sneren naar JV en/of Van Aert ??

Voor de duidelijkheid: Van Aert had duidelijke eerder opgelopen verwondingen aan zijn knie, en Laporte reed een beresterke tijdrit totdat hij ineens onderuit ging (lijkt erop dat hij niet te plat door een bocht ging).

Voordeel voor JV nu is dat ze de koers niet hoeven te controleren, niet voor het geel, en niet voor een sprint. Beiden liggen bij QS.

Seneca 2 juli 2022 om 09:07

Die knie zag er inderdaad slecht uit, maar dat was volgens mij door een valpartij in 2e rit PN. Echt lekker lijkt me niet, en die andere knie heeft ie dus gestoten, met wat voor gevolgen dan ook

Sijbrands 2 juli 2022 om 08:59

REGEN SPEELDE VOLGENS LEFEVERE GEEN ROL IN ZEGE LAMPAERT

Okay…is die discussie ook uit de wereld.

josi 2 juli 2022 om 09:10

Iets doet mij vermoeden dat de regen van doorslaggevende betekenis was geweest volgens Lefevere als de rollen precies omgedraaid waren geweest.

Tony 2 juli 2022 om 09:30

Lefevere….nare man…

Albeijing Feeniks 2 juli 2022 om 11:18

Lefevere is niet zo naar als Groenewegen of Visbeek.

bloemist 2 juli 2022 om 09:16

Yves had wel een mikpunt met Carlos Verona naast minder regen. De valpartij in Pau zal in deze omstandigheden ook wel mee spelen. Wout verliest tijd in het technische deel waar hij normaal winst kan halen op bijna alle renners , niet op Mathieu.

klootje kriekeljon 2 juli 2022 om 09:20

Benieuwd hoe lang het duurt voor hij gaat klagen over de verhoogde marktwaarde van Lampaert. Arme Pat.

harryjohan71 2 juli 2022 om 09:52

Dat heeft Lefevere al gedaan.

Veloburto 2 juli 2022 om 09:20

Wat wel echt lekker was dat ik als enige in mijn scoritopoule Lampaert had opgesteld

Tom Cockpid 2 juli 2022 om 10:48

Lekker man, eerste klap is een daalder waard. Parijs is nog ver (cliché cliché), maar met al die coronaperikelen kun je de punten maar vast binnen hebben. Succes!

Cipo 2 juli 2022 om 09:22

de weinigen die alleen maar wat te winnen had.

Kopinkas 2 juli 2022 om 09:46

Lampaert had natuurlijk ook het voordeel dat een hele reeks ploeggenoten al voor hem van start gegaan waren, en hem op de grootste gevaren konden wijzen (maar dat geldt voor Van Aert evenzeer).
Dat maakt de prestatie van Mollema en MVDP zo sterk: als eerste van hun ploeg onderweg en technisch erg sterk gereden.
Niettemin kan je je afvragen of het slim was van EF om Bissegger als eerste op pad te sturen. Je zag onmiddellijk dat hij in de problemen zou komen, en de vraag is dan of dat met bandenspanning had te maken of gewoon met een gebrekkige regentechniek.
Ook Küng viel me in dat opzicht tegen. Je zou van Zwitsers toch verwachten dat ze om kunnen met wisselende weersomstandigheden?
Maar niet zo goed als Nederlanders, Denen en Belgen als het over regenweer gaat natuurlijk…

tramontana 2 juli 2022 om 11:52

Poel en Mol reden over een parcours -zeker eerste deel- dat minder nat was. Als beide heren een half uur later vertrokken waren, betwijfel ik of ze top 10 zouden rijden. Mathieu gaf zelf aan de wattages niet te kunnen trappen die hij normaal gezien wel haalt, dus eigenlijk niet zo’n goede tijdrit gereden. Niet slecht, maar zeker ook niet top.

Krist The Vanma 2 juli 2022 om 14:09

Ging Vdp volgens jou niet winnen? Nu is hij 5e en presteerde hij erg sterk. Ja, zo heb je altijd gelijk natuurlijk.

Romāns Vainšteins 2 juli 2022 om 09:46

Het gejammer gisteren van ‘boehoehoe, alleen omdat het weeeeeeeer’ had wel een enorm kleutergehalte gisteren ja. Toch maakt het wel wat verschil al is het omdat je simpelweg wat beter kijken kan.

Maar ik denk dat Lampaert vooral mentaal, dat heet volledig loco en zonder vrees, dat parcours heeft afgestampt waar nagenoeg alle anderen een licht wetenschappelijk verhaal hadden over de gereden chrono.

platteprijs 2 juli 2022 om 09:53

Dat gejammer heb ik van de renners niet gehoord.

Romāns Vainšteins 2 juli 2022 om 09:55

Exact, hier daarentegen wel redelijk wat.

MvdP reed trouwens ook droger. Net als Mollema

platteprijs 2 juli 2022 om 11:26

Van der Poel reed op een stadsweg die net nat was. Dit soort wegen zijn veel gladder dan wegen waar het al lange tijd op geregend heeft.

zietemgaan 2 juli 2022 om 11:26

Denk ik dus ook: Van Aert, Ganna en zo hadden het “perfect voorbereid “ inclusief voorzichtigheid. Lampaert had niet eens het parcours verkend en ging blind voluit. Dat maakte het verschil

tramontana 2 juli 2022 om 12:01

Inderdaad. Al die kleine details, potsierlijke helmpjes en speciale dure pakjes, al die aerodynamica kon gisteren gewoon even de vuilbak in en dat was heerlijk om te zien. Wellicht komen na de windtunnels nu de regentunnels, het zal allemaal wel waar zijn maar gisteren was het stoempen en durven om een bocht in te duiken.

skylimit 2 juli 2022 om 09:51

Lampaert heeft een goede tijdrit in de benen en heeft hier het maximale eruit gehaald.
Net iets meer vermogen kunnen trappen dan WVA. WVA heeft vermoedelijk op 90-95% deze tijdrit gereden. Lampaert had misschien licht voordeel van ietwat veranderende weersomstandigheden.
Lijkt erop dat WVA weer veel ereplaatsen gaat verzamelen, maar dat er vaak net iemand beter / gelukkiger is.

Romāns Vainšteins 2 juli 2022 om 09:56

In deze maffe coronatour kan van Aert zomaar op het podium eindigen. Stek 2 dan?

harryjohan71 2 juli 2022 om 09:58

@Skylimit op WT niveau heeft Van Aert na Pogacar gewoon de meeste overwinningen behaald dit jaar, naast de vele ereplaatsen.

zietemgaan 2 juli 2022 om 11:28

Wouts ritoverwinningen in tour vorig jaar niet vergeten

Franco Bitossi 2 juli 2022 om 10:06

Daar moet op gedronken worden hi ha ho

vanSpringel 2 juli 2022 om 13:03

” I’m n’t addicted”…. hik!

AWestie 2 juli 2022 om 11:01

Bandenkeus en de wind zijn doorslaggevend geweest, regen dus indirect wel. Makkelijk, patlef

Klein Verzet 2 juli 2022 om 11:05

Heeft Bert Blocken een studie gedaan naar de verschillen in luchtweerstand mét en zónder regendruppels? Op mijn klompen voel ik namelijk aan dat nattigheid veel méér weerstand veroorzaakt !

tramontana 2 juli 2022 om 12:05

…geen idee, maar het zou alvast niet slim zijn om op luchtweerstand te testen om de waterweerstand te meten

oostrijck 2 juli 2022 om 11:14

In het wielrennen in het algemeen en zeker in een tijdrit speelt de factor GELUK / PECH gewoon een grote rol. En Lampaert had het geluk dat hij behalve goede benen ook minder regen had. Zo gaat dat in tijdritten al sinds er tijdritten worden gereden. Ik las dat er mensen over “koersvervalsing” spraken door het weer. Dat klinkt bijna als een weerkundige complottheorie. Pech & geluk. En het geluk een handje helpen. Lampaert heeft ervoor gekozen om laat te starten.

Fifty 2 juli 2022 om 12:26

Ik vermoed dat Nico Dick deze geschreven heeft want geen hollander die hem verstond.

Fifty 2 juli 2022 om 12:27

Je zag gewoon dat Lampaert de bochten veel platter (en dus sneller) nam. Dankzij regenbandjes. Subliem!

Marcus Aurelius 2 juli 2022 om 19:52

Nat of water op straat, een wereld van verschil. Iedere ervaringsdeskundige weet wat er gebeurd als je in een plas rijdt tegen 120km/h. Bam … en vijftig meter verder rij je nog 100 km/h. Geen kul vertellen, gewoon nat maakt nauwelijks verschil met droog.

Net binnen

Populair

Materiaalzone