RCS Sport, Flanders Classics en ASO reduceren aantal renners per ploeg

vrijdag 25 november 2016 om 19:21
RCS Sport, Flanders Classics en ASO reduceren aantal renners per ploeg

foto: Sirotti

Wedstrijdorganisatoren RCS Sport, Flanders Classics en ASO verkleinen vanaf 2017 het aantal renners per ploeg in hun wedstrijden. Deze maatregel is een langgekoesterde wens van wielrenners om de veiligheid in het peloton te vergroten en van organisatoren in de hoop op een minder voorspelbaar wedstrijdbeeld.

De maatregel houdt in dat in de Giro d’Italia (RCS Sport), Tour de France en Vuelta a España (Unipublic/ASO) ploegen acht in plaats van negen renners mogen opstellen. Het aantal ploegen blijft ongewijzigd, waardoor een kleiner peloton aan de start van de wedstrijden zal verschijnen.

Bij de kleinere rondes en eendaagse koersen van deze organisatoren, zoals alle monumentale klassiekers, wordt eveneens één startplek per ploeg geschrapt. Het maximale aantal renners per ploeg komt in deze wedstrijden uit op zeven.

De Franse wedstrijdorganisator ASO is vooral bekend van de Tour de France. Naast deze belangrijkste wedstrijd van de kalender organiseren zij ook koersen als Parijs-Nice, het Criterium du Dauphiné, Luik-Bastenaken-Luik en Parijs-Roubaix en hebben ze een groot belang in Unipublic, dat de Vuelta a Espana runt. RCS Sport is met name bekend van de Giro d’Italia, Milaan-San Remo, Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en de Ronde van Lombardije. Het Belgische Flanders Classics is de drijvende kracht achter onder meer de voorjaarswedstrijden Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en Scheldeprijs.

[poll id=”365″]

Dit artikel delen:

67 Reacties

woutie 25 november 2016 om 19:27

Nog altijd 175 renners in klassiekers en 176 in grote rondes, er zullen nog altijd valpartijen gebeuren, maar voor de spanning kan het geen kwaad, ben het treintje van Sky beu gezien in de Tour.

vlek 25 november 2016 om 19:30

Goede zaak voor de koers, matige timing voor de ploegen.

Fast Freddy 25 november 2016 om 19:31

Goed nieuws. Voor de kleinere koersen had het van mij niet gehoeven, maar voor de GT een verbetering. Dit betekent wel kwalitatief sterke pelotons en minder kansen voor de neo’s in de grote koersen.

ChefSpijker 25 november 2016 om 19:33

Alsof de Sky-trein minder dominant gaat zijn met één schakel minder. De concurrentie heeft ook één renner minder om de aanval te kiezen.

vevie 25 november 2016 om 19:34

Heel goed nieuws. Vooral in grote rondes. Betekent een Sky renner minder op kop in de Tour.

TeamNL 25 november 2016 om 19:35

Goede ontwikkeling!

Chrys 25 november 2016 om 19:37

Is ook weer goed met het oog op het groter aantal koersen in de WT, hoewel natuurlijk veel koersen zoals AGR en Zwitserland hier niet aan meedoen.

Komi 25 november 2016 om 19:44

Erg goede ontwikkeling, maar best laat voor de ploegen

Neutrale liefhebber27 25 november 2016 om 19:45

Hoe dat sommigen hier de trein van Team Sky bij betrekken moeten bepaalde mensen hier toch eens uitleggen naar mij. Ik zie eerlijk gezegd de clue niet en het is volgens mij volledig naast de kwestie spreken. Met 1 renner minder ga je in een eendagskoers of rittenkoers inderdaad de veiligheid verbeteren maar 1 renner minder is eerlijk gezegd te weinig. 2 renners minderen zou beter zijn en minder controleerbaar.

delgado 25 november 2016 om 19:46

Topnieuws! Al verzwakt het Sky maar een paar procentjes, alle beetjes helpen.. Ook voor de oersaaie heuvelklassiekers (op Lombardije na), is dit een goede evolutie.

Voor de keienklassiekers heb ik zo mijn twijfels. Daar gebruikt een Quick Step toch vooral hun sterkte in de breedte in positieve zin, namelijk door de koers soms met de hele ploeg al vroeg open te breken. Maar goed, dat kan nog steeds lukken.

Kwibus 25 november 2016 om 19:52

Geweldig nieuws.

schipperaar 25 november 2016 om 19:53

Meeste ongelukken gebeuren vaak halverwege het peleton door veelal onoplettendheid, gaat dus niks toevoegen aan de veiligheid. Alle ploegen leveren 11% in dus Sky zal er geen traan om laten.

Covadonga 25 november 2016 om 19:53

Als het de veiligheid verbetert vind ik het prima. Wel jammer dat er dan een Skyrenner minder mee mag doen. De sterkste rennrs mogen van mij aan de start….

vlek 25 november 2016 om 19:55
Quote:
Ik zie eerlijk gezegd de clue niet en het is volgens mij volledig naast de kwestie spreken.

Vervolgens geef je aan dat 1 renner niet genoeg is en 2 renners minder veel beter zou zijn voor het beperken van de controle van de koers. Volgens mij heb je de clue dus wel gezien; je begrijpt tenslotte dat minder renners per ploeg minder controle zou betekenen. Dat daarbij 2 renners minder meer effect heeft dan 1 renner minder zal iedereen onderschrijven. Dat je 1 renner minder alsnog een positieve ontwikkeling kunt vinden lijkt me echter niet naast de kwestie.

Neutrale liefhebber27 25 november 2016 om 20:01

@vlek: Tuurlijk begrijp ik de clue maar wat Team Sky daarmee te maken heeft moet je me toch eens uitleggen.

vlek 25 november 2016 om 20:03

Team Sky is een ploeg die koers vanuit de controle.

Borsje 25 november 2016 om 20:11

@ redactie: w.b. de poll: zege of zegen? Edit: opgelost

schipperaar 25 november 2016 om 20:14

@vlek
Bij sky is de controle een eerste vereiste waar andere ploegen vaak steken laten vallen, dit jaar ging het maar een keer mis id Vuelta waar het bij anderen dagelijks mis gaat, zijn gewoon completer zoals Poels ook de sprinters er op legde in lbl dus ook met twee minder zie ik niet in waarom de anderen juist sterker naar voren kunnen komen.

SolitaryShell 25 november 2016 om 20:18

Voor de veiligheid gaat dit niets helpen, ben er nog steeds van overtuigd dat dat geen zak te maken heeft met het aantal renners. Tactisch gaat het wel het een ander uitmaken ja, namelijk dat ploegen nu meer moeten gaan hyperspecialiseren. Dus in plaats van dat er in plaats van met een Team Sky nu één ploeg alles op één renner gooit, worden andere ploegen genoodzaakt dat ook te gaan doen. Er zullen dus ploegen komen die alles in dienst stellen van één sprinter, en er zullen ploegen komen die alles op één klassementsman gooien. Gemengde ploegen zullen tot de vergetelheid gaan behoren, er zullen harde keuzes gemaakt moeten worden. En dat gaat ten koste van de jeugd.

Ik geloof er niks van dat de koers daar attractiever van wordt en al zeker niet veiliger. Die treintjesvorming om de kopman te beschermen zal alleen maar erger worden. En als je als ploeg alleen nog maar voor één man werkt, wordt het ook niet attractiever, want dan wordt het alleen maar belangrijker om de boel bij elkaar te houden.

vlek 25 november 2016 om 20:23

@ schipperaar; Team Sky is altijd de ploeg met de meeste mogelijkheden. Deze maatregel zal echter nadelig zijn voor ploegen die koersen vanuit de controle (Team Sky is voor vele het schoolvoorbeeld van zo’n ploeg) en iets meer kansen bieden aan aanvallend ingestelde renners. Een controlerende ploeg heeft tenslotte een renner minder om kopwerk te doen, terwijl degene die in deze situatie aanvallend durfen koersen eerder aan zullen dikken.

Romy2007 25 november 2016 om 20:32

Shit. Heeft Sagan eindelijk een ploeg die voor hem werkt, wordt ook die kleiner

Zit je dan als ag2r met je 30 renners……

Fast Freddy 25 november 2016 om 20:33

Deze maatregel heeft meer effect op de sterke ploegen omdat zij een sterkere negende renner kunnen opstellen. Bij de ploegen met minder budget is de negende renner veelal een knecht voor de eerste 100km. Bij Sky en Etixx kunnen deze mannen mee tot de finale begint.

Max1 25 november 2016 om 20:35

Voor mij mag het nog verder gaan : ploegen van 6 renners en eventueel meer ploegen.

alsjewint 25 november 2016 om 20:36

De tijd zal het leren of de veiligheid hiermee gebaat is. Zijn het de grote pelotons die valpartijen in de hand werken, of is het Tramadol, of gewoon gebrek aan respect en inschattingsvermogen van individuen. Feit is wel dat de plaatsjes in de Tour selectie nu wel duur worden en er nog meer renners die graag zouden starten teleurgesteld worden. Ik vrees dat de controle van Sky niet heel veel minder zal worden. Voor echte “anarchie” in het peloton moet je misschien teams van hooguit 6 man opstellen, en dat is dan weer lastiger te realiseren en verdedigen. Ik ben wel voorstander van deze verandering, maar vrees dat de gewenste effecten beperkter zijn dan men hoopt of verwacht.

schipperaar 25 november 2016 om 20:44

@vlek
Van de aanvalslustige renners is in de laatste km meestal niks meer over en met vlakke koersen houdt sky zich zelden bezig. Bergop zal het ze misschien juist eerder in de kaart spelen omdat driekwart uit klimmers bestaat.Dus van 6,75 naar 6 en bij anderen van 4 naar 3.
Een uitvaller en je houdt er nog twee over waar sky nog 5, maar wellicht zie ik het verkeerd.

Headlines

Materiaalzone

Populair